Duurzaam ondernemen ProRail zorgt voor besparing

Koen Koperberg van adviesbureau Komatic adviseert bedrijven die duurzaam willen ondernemen en willen besparen op het vlak van energiegebruik, verlichting en IT. Onlangs implementeerde hij een uniek maatwerkproject rondom ledverlichting in het hoofdkantoor van ProRail.

"Ledverlichting heeft de toekomst," zegt Koperberg enthousiast. "De meeste mensen denken bij Led aan een fiets- of zaklamp, maar de techniek ontwikkelt zich razendsnel. De mogelijke toepassingen bij bedrijven en industrieën worden steeds breder bekend. Led is namelijk energiezuinig en heeft een lange levensduur."

Zo is het lichtverlies van een Tl-buis maar liefst 30% na 8.000 uur branden. Een ledlamp verliest amper 10% na 30.000 uur branden.

Koperberg: "Tegenwoordig bestaan er zelfs intelligente ledbuizen. Sensoren meten de hoeveelheid licht buiten de buis en passen de sterkte van die buis traploos aan. Dat levert een ultieme besparing tot 88% op, want hoe groter je ramen zijn, hoe meer extra buitenlicht je hebt en hoe zuiniger je ledbuis straalt."

Calculaties
Duurzaamheid is Koperbergs passie. Zijn adviezen bestaan onder andere uit energiecalculaties, waarbij hij 85% van zijn klanten tot 15% laat besparen. Hij richt zich daarbij op verwarming, isolatiemogelijkheden en verlichting en neemt de energiecontracten van zijn klanten onder de loep.

Datzelfde doet hij bij de IT. Een bedrijf uitrusten met besparende beeldschermen, minder servers en toch dezelfde performance realiseren, is voor Koperberg de ultieme uitdaging. Soms treft hij een extra uitdaging, zoals het vervangen van de uplighters in het Utrechtse hoofdkantoor van ProRail.

De Inktpot
Prorail, verantwoordelijk voor het spoorwegnet van Nederland, heeft haar hoofdkantoor in Utrecht. Dit bijzondere gebouw, in de wandelgangen ook wel De Inktpot genoemd, werd ontworpen door architect G.W. van Heukelom.

Hans Fleer, manager staf Facilitaire Zaken bij ProRail: "De Inktpot is met 22 miljoen bakstenen het grootste bakstenen gebouw van Nederland. Het werd tussen 1918 en 1921 neergezet. In die tijd was bouwmateriaal schaars en Van Heukelom gebruikte 21 kilometer oude rails in de funderingen en plafonds. Dit unieke gebouw werd tussen 2000 en 2002 gerenoveerd, waarbij bureau Merkx en Girod een volledig nieuw ontwerp voor de ontvangsthal, de gangen en verlichting realiseerde."

Thom Oosterom, manager Facilitaire Zaken bij ProRail vult aan: "Die nieuwe verlichting maakte gebruik van gasontladingslampen, waarbij eigenlijk al vrij snel duidelijk werd dat dat soort niet de juiste lampen waren. Ze hebben ongeveer tien minuten nodig om op te warmen en dat is niet ideaal, aangezien ze ook deel uitmaakten van het noodverlichtingsysteem. Daarnaast hebben ze een bijzonder korte levensduur. Het energiegebruik en de vervangingskosten rezen de pan uit. Dat moest dus anders."

Fleer: "In 2007 besloten we spijkers met koppen te slaan met betrekking tot de uplighters, de lampen die de karakteristieke bogen in de gangen belichten. Voorwaarde was wel dat de armaturen precies zo bleven als dat Merkx en Girod hadden bedacht. De nieuwe lampen moesten dus besparen op de onderhoudskosten en energiezuiniger zijn, maar wel dezelfde lichtspreiding en lichtkleur hebben als de gasontladingslampen. Dat bleek makkelijker gedacht dan gedaan."

Onderzoek en experiment
Het experimenteren begon. Het ombouwen van een uplighter naar een ledlamp leek geen probleem, maar de juiste reflectie en lichtkleur bleven een struikelblok. Talloze leveranciers beten er de tanden op stuk. Het licht was te koud, de warmte kon niet worden afgevoerd, de verlichtingshoek kon de bogen niet goed aanlichten en de uitstraling was niet zoals geëist. Filters en speciale lenzen brachten geen uitkomst.

ProRail was al twee jaar bezig met diverse proefopstellingen, toen Komatic toevallig bij het project betrokken raakte. Koen Koperberg werd enthousiast en nam de uitdaging aan.

Koperberg: "Natuurlijk begon ik met een berekening en een vooronderzoek. In dat onderzoek zochten we naar de juiste ledoplossing. Daarbij moesten we bepalen hoe de warmtehuishouding in de armaturen kon worden gereguleerd. Ook was de reflectie van groot belang. Het licht van een ledlamp weerkaatst niet goed, door de golflengte en gebruik van optieken."

Toen kwam Koperberg in contact met Rena Electronica BV uit Zundert. Koperberg: "Deze producent en ontwikkelaar van ledapplicaties toonde mij een volledig andere benadering. Door toepassing van de nieuwste generatie leds, in combinatie met kwalitatief hoogwaardige elektronica, vonden zij vrijwel direct een passende oplossing. Daarbij was de juiste positionering van de led, op een door Rena Electronica speciaal ontwikkeld koelelement, van essentieel belang."

Energiehuishouding
Installateur Unica is al jaren de huisinstallateur van ProRail en focust zich met name op duurzame oplossingen voor de energiehuishouding van diverse gebouwen. Zo ontwikkelde Unica onder andere de bio-energiecentrale, een standaard module voor installaties van Warmte Koude Opslag en een dubbele huidgevel.

De facilitair uitvoerder testte het armatuur in de bedrijfsomgeving, zodat met zekerheid gesteld kon worden dat de, door Rena Electronica gevonden, oplossing aan de verwachtingen voldeed. Nu ook de lichtkleur naar tevredenheid is, kan na maanden voorbereiding en kritisch onderzoek eindelijk de realisatiefase ingaan.

De komende maanden worden 165 lampen in De Inktpot vervangen door Unica en worden de gipsen bogen in de gangen weer aangelicht zoals ooit bedacht door de binnenhuisarchitect. En ProRail kan na twee jaar testen, dankzij de vasthoudendheid en grondigheid van Komatic, eindelijk duurzaam gaan besparen.

Flinke besparing met klein project
ProRail heeft een uitgebreid duurzaamheidbeleid, waarin duurzaam inkopen, recyclen en energie besparen tot de onderwerpen behoren. Thom Oosterom: "Onze core business is natuurlijk het spoor, maar we hebben een verantwoordelijkheid naar de maatschappij. Zo doen we testen met elektrische auto´s, worden restauraties en stations uitgerust met zonnecellen en werken we nauw samen met universiteiten en hogescholen. Zo willen we jonge mensen stimuleren duurzame oplossingen voor onze vraagstukken te bedenken."

De vervanging van de gasontladingslampen is een klein project in verhouding tot de activiteiten van ProRail, maar het past precies in het beleid.  Koen Koperberg: "Ondanks dat het een kleiner project  is, is het geen druppel op de gloeiende plaat. Door de implementatie van deze ledlamp bespaart ProRail jaarlijks € 40.000,00 op de onderhouds- en 35% op de energiekosten. De terugverdientijd van de eenmalige investering bedraagt minder dan twee jaar. Dat is een besparing van enkele tonnen gedurende de levensduur van de Led. Daarnaast wordt er, per jaar, 5600KG minder CO2 uitgestoten. Absoluut de moeite waard dus, want duurzaam ondernemen bespaart geld én het milieu."

Meer informatie: komatic

Foto's: Suzan Vermeulen

1 Uplighter
2 Hans Fleer en Thom Oosterom
3 Koen Koperberg

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225 c243
Zien: slimme energiemeting en monitoring voor CO2-neutrale fabriek en kantoor

Zien: slimme energiemeting en monitoring voor ...

Hoe maak je een kantoor én een 11.400 m² grote fabriek, waar jaarlijks miljoenen installatiedozen en duizenden verdeelkasten worden geproduceerd, CO2-neutraal? ...

Lees verder

c21 c40 c184 c225 c301
Netcongestie geen hindernis voor gasloze en energiezuinige kazerne

Netcongestie geen hindernis voor gasloze en ...

Een brandweerkazerne verduurzamen – waarom is dat belangrijk? Voor de Veiligheidsregio Utrecht (VRU) is het antwoord duidelijk: toekomstbestendige gebouwen ...

Lees verder

c21 c225
Rapport belicht wat praktisch opgeleide Gen Z’ers écht willen

Rapport belicht wat praktisch opgeleide Gen ...

De Nederlandse technische sectoren staan aan de vooravond van een groot probleem: een flink deel van de ervaren vakmensen uit de babyboom- en Generatie X-groepen ...

Lees verder

c21 c41 c225
Leegstaande kantoren bieden ruimte voor duizenden extra woningen

Leegstaande kantoren bieden ruimte voor duizenden ...

Tijdens een uitzending van BNR’s The Daily Move pleitte Wietse Walinga, directeur van Duurzaam Gebouwd, voor het benutten van ongebruikte kantoorruimte als ...

Lees verder

c21 c225 c260
Dag van de HOUTbouw: zo voelt en ruikt houtbouw

Dag van de HOUTbouw: zo voelt en ruikt houtbouw

Hoe ziet voelt, ruikt en ziet houtbouw eruit? Dat ontdek je tijdens de landelijke Dag van de HOUTbouw, waar je bouw- en fabriekslocaties bezoekt en van experts ...

Lees verder

c21 c225 c301
Van netcongestie naar slimme energieoplossing

Van netcongestie naar slimme energieoplossing

Het congres 'Doorbouwen met netcongestie' ging in op concrete oplossingen, om door te bouwen binnen de kaders van netcongestie. In dit artikel komen Boudewijn de ...

Lees verder

c21 c151 c225
De praktische invulling van de Green Deal Duurzame Zorg 3.0

De praktische invulling van de Green Deal Duurzame ...

Stichting C23 helpt zorgorganisaties bij het realiseren van de doelen uit de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 (GDDZ 3.0). Samen met partners als Stichting Lucrum, resultaatpartners ...

Lees verder

c21 c225
Architectuurprijs beloont duurzaamheid en innovatie kunststof kozijnen

Architectuurprijs beloont duurzaamheid en innovatie ...

Op 30 oktober 2025 wordt voor de 14e keer de VKG Architectuurprijs uitgereikt, tijdens de Klimaattop GO. Deze tweedaagse conferentie van Duurzaam Gebouwd vindt ...

Lees verder

c21 c225
Sterke focus op natuurinclusief ontwerpen en bouwen

Sterke focus op natuurinclusief ontwerpen en ...

Door een partnerovereenkomst te ondertekenen met NL Greenlabel, zet Heembouw een belangrijke stap in het meetbaar maken van de waarde van een natuurinclusieve leef- ...

Lees verder

c21 c41 c151 c225
Green Deal Duurzame Zorg 3.0: samenwerken aan duurzame zorg

Green Deal Duurzame Zorg 3.0: samenwerken aan ...

De zorgsector heeft een flinke milieubelasting. Zo is ze verantwoordelijk voor 7 procent van de nationale CO2-uitstoot en verbruikt ze 18 procent van de grondstoffen. ...

Lees verder

c21 c225
Krachtenbundeling voor collectief opschalen

Krachtenbundeling voor collectief opschalen

Collectief opschalen binnen de transitie naar een circulaire bouwsector. Dat is waarvoor Gebruikte Bouwmaterialen B.V. - GBM en DuSpot gaan samenwerken. Laatstgenoemde ...

Lees verder

c21 c40 c225 c301
Doorbouwen met netcongestie: 'Er gaat al veel goed'

Doorbouwen met netcongestie: 'Er gaat al veel ...

De energietransitie vraagt om samenwerking tussen publieke en private partijen. Het delen van kennis en het samen bedenken van oplossingen staan centraal.  Foto: ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up