Bedrijven: motor van de verduurzaming

Bedrijven: motor van de verduurzaming

Met de invoering van ecoprijzen gaan verduurzaming en winst maken voortaan hand in hand. Bedrijven staan centraal in dit 4e artikel van ondernemer en schrijver Eric Broekhuizen over zijn boek ‘De Vergeten Oplossing’.

Bedrijven vormen belangrijke bouwstenen voor onze economie. Ze voorzien in onze behoeften aan producten en diensten en verschaffen ons een inkomen en banen waarin we ons kunnen ontplooien. Bedrijven streven naar winst. Die verschaft ze continuïteit en middelen om te investeren in vernieuwing en groei. Degenen die zich weten te onderscheiden in kwaliteit en kosten, kunnen sneller groeien en hogere winsten behalen.

Gebruikmakend van nieuwe technologieën proberen bedrijven zo goed mogelijk in te spelen op veranderende of nieuwe behoeften van klanten en mogelijkheden om de bedrijfsvoering efficiënter te maken. Onder invloed van de concurrentie lopen bedrijven die niet tijdig vernieuwen het risico achterop te raken of onderuit te gaan. Dit verklaart hun enorme bedrijvigheid en vernieuwingskracht. Het streven naar winst maakt bedrijven vindingrijk, vernieuwers en echte doeners.

Buitenwereld steeds kritischer

Bedrijven kunnen steeds minder zomaar hun gang gaan. Mensen vragen zich in toenemende mate af of ze wel klant of werknemer willen zijn bij een bedrijf. Steeds vaker willen ze weten hoe bedrijven invulling geven aan duurzaamheid. Dit geldt ook voor beleggers en investeerders. De buitenwereld beschouwt duurzaam gedrag van bedrijven steeds meer als vanzelfsprekend. Een bedrijf dat dit negeert, loopt het risico op imagoschade en vertrekkende klanten.

Toch blijft het voor veel bedrijven moeilijk los te komen van business as usual en van verspillende of vervuilende activiteiten. Ze missen het perspectief op een lonende verduurzaming. Een gevolg is dat ze naar de buitenwereld toe terughoudend zijn in de openheid over hun activiteiten. Ze willen niet het risico lopen op de vingers getikt te worden voor hun tekortkomingen.

Een moeizaam verdienmodel

Verduurzaming lonend maken is voor bedrijven een grote uitdaging. Tal van bedrijven slagen erin om besparingen te bereiken op het gebied van grondstoffen, water en energie. Veel van hen doen dit niet primair vanwege het milieu, maar vanwege het financiële voordeel. Daar is niets mis mee. Een stap verder gaan bedrijven die zich richten op het ontwikkelen van nieuwe duurzame producten. Toch stranden dergelijke initiatieven regelmatig. Duurzame producten zijn vaak duurder en worden daardoor niet snel populair.

Daarnaast zijn er andere factoren waardoor succes uitblijft. Denk aan marktleiders die nu volop verdienen aan niet-duurzame producten. Zij kunnen hun machtspositie gebruiken om duurzame innovaties van de markt te weren met hun invloed op verkoopkanalen of leveranciers. Daar staat tegenover dat grote concerns een leidende rol kunnen vervullen bij de verduurzaming, door bijvoorbeeld met duurzame producten of materialen een nieuwe standaard voor de industrie te zetten die navolging krijgt.

Toch wordt verduurzaming als verdienmodel in de praktijk niet breed toegepast. Omdat het voor bedrijven nu vaak moeilijk is om duurzame producten of diensten rendabel op de markt te brengen, is het niet houdbaar. Dit verandert met ecoprijzen. De grootste stimulans voor bedrijven om te verduurzamen, is immers dat ze winst ermee kunnen maken.

Verduurzamen noodzakelijk

Nog altijd betalen bedrijven nauwelijks voor de kosten van vervuiling, afval, uitputting van natuurlijke bronnen voor schaarse grondstoffen en afbraak van de natuur. De (verborgen) kosten daarvan komen terecht bij de samenleving en de toekomstige generaties. Omdat vervuilen gratis is, ontbreekt de echte prikkel bij bedrijven om duurzame keuzes te maken. De gevolgen tonen zich in een groeiende verspilling van grondstoffen, vervuiling van het milieu en een eindeloze stroom van afgedankte producten en afval. Dit in combinatie met een groeiende economie leidt tot steeds grotere milieuproblemen. We gaan dit steeds meer merken. Of het nu gaat om de schaarste aan grondstoffen of om de afnemende beschikbaarheid van productieve landbouwgrond of schoon water, het gaat onze economie steeds meer parten spelen. Bedrijven kunnen dit niet blijven negeren.

Ecoprijzen zorgen voor doorbraak 

Zolang de milieukosten niet betaald worden, blijven bedrijven winsten maken ten koste van de natuur, het milieu en de medemens. Waar ze aan de ene kant winst maken voor de aandeelhouders, vernietigen ze aan de andere kant steeds meer waarde van de samenleving. Sommige gevolgen zijn pas op lange termijn zichtbaar, andere op middellange of korte termijn.

Ecoprijzen slaan een brug tussen de kortetermijnfocus op winst en de gevolgen op de langere termijn. Ook slaan ze een brug tussen de belangen van aandeelhouders en die van de samenleving. De gevolgen voor de samenleving worden immers vertaald in milieukosten, die direct effect hebben op de bedrijfswinst. Dit leidt tot de juiste financiële prikkels. Zo lossen ecoprijzen een fundamenteel probleem van ons economisch systeem op, namelijk dat verduurzaming geblokkeerd wordt doordat het niet lonend is.

Duurzaam ondernemen heeft de toekomst

Met ecoprijzen gaat duurzaam ondernemen voortaan hand in hand met winst maken. Met ecoprijzen ontstaan er volop mogelijkheden om nieuwe bedrijfsprocessen en producten op basis van duurzame technologie winstgevend te ontwikkelen en nieuwe markten aan te boren. Kansen voor innovatie en groei liggen bijvoorbeeld op het gebied van duurzame energieopwekking, duurzame gebouwen, energiezuinige en schone industriële processen, biologische materialen en demontabele en herbruikbare producten. De combinatie van ondernemerschap, innovatie en investeringskapitaal staan in voor een complete vernieuwing van het bedrijvenlandschap. Daarbij ontpoppen bedrijven zich als de doeners, de werkmieren die zorgen voor de transitie naar een duurzame economie. Terwijl bedrijven nu vaak worden aangewezen als de grote boosdoeners van de milieuvervuiling, spelen ze straks een onmisbare rol in het ontstaan van een nieuwe, schone economie. Dankzij ecoprijzen worden bedrijven de motor van de verduurzaming.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c40 c185 c225 c260
Wonion wil circulaire ambities uitvoeren met juiste partners 

Wonion wil circulaire ambities uitvoeren met ...

Woningcorporatie Wonion is in 2008 begonnen om haar woningen te verduurzamen. Dit gebeurde eerst door haar woningen te isoleren, maar inmiddels kijkt ze naar de ...

Lees verder

c21 c26 c185 c300
Hergebruikte materialen bij remontabel ziekenhuis Rotterdam

Hergebruikte materialen bij remontabel ziekenhuis ...

Het Erasmus MC in Rotterdam breidt zijn campus uit en verduurzaamt: er komt een nieuw Sophia Kinderziekenhuis aan de westkant van de campus. Om, tot dit gebouw ...

Lees verder

c21 c143 c185 c225 c300
Restwaardemethodiek voor circulaire schoolgebouwen

Restwaardemethodiek voor circulaire schoolgebouwen

Om duurzame en circulaire scholen werkelijkheid te maken, werd een nieuwe generieke landelijke standaard geïntroduceerd. De ontwikkeling was in handen van ...

Lees verder

c21 c185 c225 c260
Nieuwe fabriek in Voorhout voor HSB-elementen

Nieuwe fabriek in Voorhout voor HSB-elementen

Een nieuwe fabriek in Voorhout zorgt voor prefab HSB-elementen, met een volledig gedigitaliseerd en geïndustrialiseerd proces. “We gaan voor een deel ...

Lees verder

c21 c185 c225 c237
Parteon: “Biobased materiaal als standaard bij bouwprojecten”

Parteon: “Biobased materiaal als standaard ...

Woningcorporatie Parteon renoveert acht woningen in het Noord-Hollandse Krommenie, door zoveel mogelijk biobased materialen toe te passen. Met dit proefproject ...

Lees verder

c21 c185 c225
Woningcorporatie zet in op circulaire en houten woningen

Woningcorporatie zet in op circulaire en houten ...

Vandaag is in de Zeeënbuurt aan de Sont in Lelystad het startsein gegeven voor de bouw van de eerste acht Aer-woningen in Nederland. Woningcorporatie ...

Lees verder

c21 c41 c185 c225 c243
Werkbezoek gemeente Gouda: lat voor verduurzaming ligt hoog

Werkbezoek gemeente Gouda: lat voor verduurzaming ...

De verduurzaming van maatschappelijk vastgoed levert een grote bijdrage aan het behalen van de doelen van het Klimaatakkoord van Parijs. Als we over minder dan ...

Lees verder

c21 c40 c185 c225
Rotterdamse corporatie heeft ideeën om circulaire bouw te stimuleren

Rotterdamse corporatie heeft ideeën om ...

Het lukt Woonstad Rotterdam goed om woningen met een laag energielabel met isolatie- en duurzaamheidsmaatregelen op te waarderen naar een hoger energielabel. De ...

Lees verder

c21 c41 c185 c225
Vooruitstrevende oplossingen voor circulair bouwen

Vooruitstrevende oplossingen voor circulair ...

Op 1 juli nodigen we je uit op de Planon Campus voor een innovatiebijeenkomst die in het teken staat van circulair bouwen. Tijdens deze middag komen publieke ...

Lees verder

c21 c185 c225 c260
Inspiratie door circulaire productinnovaties

Inspiratie door circulaire productinnovaties

De nieuwste circulaire productinnovaties kwam aan bod tijdens de bijeenkomst van Cirkelstad Deventer-Apeldoorn, gehouden bij de Greenworks Academy. In dit artikel ...

Lees verder

c21 c41 c185 c225 c260 c265
Al lerend wil Eindhovense corporatie circulair worden

Al lerend wil Eindhovense corporatie circulair ...

“Door het te doen, kunnen we leren.” Vanuit die filosofie werkt Woonstichting ’thuis aan de verduurzaming en het circulair maken van haar organisatie ...

Lees verder

c21 c40 c185 c225
Bouwen binnen het CO2-budget versnelt opschaling innovaties

Bouwen binnen het CO2-budget versnelt opschaling ...

De opgave is helder: in 2030 moet de gebouwde omgeving 55 procent minder CO2 uitstoten, en in 2050 volledig klimaatneutraal en circulair zijn. Met nog maar 68 maanden ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up