Bedrijven: motor van de verduurzaming

Bedrijven: motor van de verduurzaming

Met de invoering van ecoprijzen gaan verduurzaming en winst maken voortaan hand in hand. Bedrijven staan centraal in dit 4e artikel van ondernemer en schrijver Eric Broekhuizen over zijn boek ‘De Vergeten Oplossing’.

Bedrijven vormen belangrijke bouwstenen voor onze economie. Ze voorzien in onze behoeften aan producten en diensten en verschaffen ons een inkomen en banen waarin we ons kunnen ontplooien. Bedrijven streven naar winst. Die verschaft ze continuïteit en middelen om te investeren in vernieuwing en groei. Degenen die zich weten te onderscheiden in kwaliteit en kosten, kunnen sneller groeien en hogere winsten behalen.

Gebruikmakend van nieuwe technologieën proberen bedrijven zo goed mogelijk in te spelen op veranderende of nieuwe behoeften van klanten en mogelijkheden om de bedrijfsvoering efficiënter te maken. Onder invloed van de concurrentie lopen bedrijven die niet tijdig vernieuwen het risico achterop te raken of onderuit te gaan. Dit verklaart hun enorme bedrijvigheid en vernieuwingskracht. Het streven naar winst maakt bedrijven vindingrijk, vernieuwers en echte doeners.

Buitenwereld steeds kritischer

Bedrijven kunnen steeds minder zomaar hun gang gaan. Mensen vragen zich in toenemende mate af of ze wel klant of werknemer willen zijn bij een bedrijf. Steeds vaker willen ze weten hoe bedrijven invulling geven aan duurzaamheid. Dit geldt ook voor beleggers en investeerders. De buitenwereld beschouwt duurzaam gedrag van bedrijven steeds meer als vanzelfsprekend. Een bedrijf dat dit negeert, loopt het risico op imagoschade en vertrekkende klanten.

Toch blijft het voor veel bedrijven moeilijk los te komen van business as usual en van verspillende of vervuilende activiteiten. Ze missen het perspectief op een lonende verduurzaming. Een gevolg is dat ze naar de buitenwereld toe terughoudend zijn in de openheid over hun activiteiten. Ze willen niet het risico lopen op de vingers getikt te worden voor hun tekortkomingen.

Een moeizaam verdienmodel

Verduurzaming lonend maken is voor bedrijven een grote uitdaging. Tal van bedrijven slagen erin om besparingen te bereiken op het gebied van grondstoffen, water en energie. Veel van hen doen dit niet primair vanwege het milieu, maar vanwege het financiële voordeel. Daar is niets mis mee. Een stap verder gaan bedrijven die zich richten op het ontwikkelen van nieuwe duurzame producten. Toch stranden dergelijke initiatieven regelmatig. Duurzame producten zijn vaak duurder en worden daardoor niet snel populair.

Daarnaast zijn er andere factoren waardoor succes uitblijft. Denk aan marktleiders die nu volop verdienen aan niet-duurzame producten. Zij kunnen hun machtspositie gebruiken om duurzame innovaties van de markt te weren met hun invloed op verkoopkanalen of leveranciers. Daar staat tegenover dat grote concerns een leidende rol kunnen vervullen bij de verduurzaming, door bijvoorbeeld met duurzame producten of materialen een nieuwe standaard voor de industrie te zetten die navolging krijgt.

Toch wordt verduurzaming als verdienmodel in de praktijk niet breed toegepast. Omdat het voor bedrijven nu vaak moeilijk is om duurzame producten of diensten rendabel op de markt te brengen, is het niet houdbaar. Dit verandert met ecoprijzen. De grootste stimulans voor bedrijven om te verduurzamen, is immers dat ze winst ermee kunnen maken.

Verduurzamen noodzakelijk

Nog altijd betalen bedrijven nauwelijks voor de kosten van vervuiling, afval, uitputting van natuurlijke bronnen voor schaarse grondstoffen en afbraak van de natuur. De (verborgen) kosten daarvan komen terecht bij de samenleving en de toekomstige generaties. Omdat vervuilen gratis is, ontbreekt de echte prikkel bij bedrijven om duurzame keuzes te maken. De gevolgen tonen zich in een groeiende verspilling van grondstoffen, vervuiling van het milieu en een eindeloze stroom van afgedankte producten en afval. Dit in combinatie met een groeiende economie leidt tot steeds grotere milieuproblemen. We gaan dit steeds meer merken. Of het nu gaat om de schaarste aan grondstoffen of om de afnemende beschikbaarheid van productieve landbouwgrond of schoon water, het gaat onze economie steeds meer parten spelen. Bedrijven kunnen dit niet blijven negeren.

Ecoprijzen zorgen voor doorbraak 

Zolang de milieukosten niet betaald worden, blijven bedrijven winsten maken ten koste van de natuur, het milieu en de medemens. Waar ze aan de ene kant winst maken voor de aandeelhouders, vernietigen ze aan de andere kant steeds meer waarde van de samenleving. Sommige gevolgen zijn pas op lange termijn zichtbaar, andere op middellange of korte termijn.

Ecoprijzen slaan een brug tussen de kortetermijnfocus op winst en de gevolgen op de langere termijn. Ook slaan ze een brug tussen de belangen van aandeelhouders en die van de samenleving. De gevolgen voor de samenleving worden immers vertaald in milieukosten, die direct effect hebben op de bedrijfswinst. Dit leidt tot de juiste financiële prikkels. Zo lossen ecoprijzen een fundamenteel probleem van ons economisch systeem op, namelijk dat verduurzaming geblokkeerd wordt doordat het niet lonend is.

Duurzaam ondernemen heeft de toekomst

Met ecoprijzen gaat duurzaam ondernemen voortaan hand in hand met winst maken. Met ecoprijzen ontstaan er volop mogelijkheden om nieuwe bedrijfsprocessen en producten op basis van duurzame technologie winstgevend te ontwikkelen en nieuwe markten aan te boren. Kansen voor innovatie en groei liggen bijvoorbeeld op het gebied van duurzame energieopwekking, duurzame gebouwen, energiezuinige en schone industriële processen, biologische materialen en demontabele en herbruikbare producten. De combinatie van ondernemerschap, innovatie en investeringskapitaal staan in voor een complete vernieuwing van het bedrijvenlandschap. Daarbij ontpoppen bedrijven zich als de doeners, de werkmieren die zorgen voor de transitie naar een duurzame economie. Terwijl bedrijven nu vaak worden aangewezen als de grote boosdoeners van de milieuvervuiling, spelen ze straks een onmisbare rol in het ontstaan van een nieuwe, schone economie. Dankzij ecoprijzen worden bedrijven de motor van de verduurzaming.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c40 c185 c225
Rotterdamse corporatie heeft ideeën om circulaire bouw te stimuleren

Rotterdamse corporatie heeft ideeën om ...

Het lukt Woonstad Rotterdam goed om woningen met een laag energielabel met isolatie- en duurzaamheidsmaatregelen op te waarderen naar een hoger energielabel. De ...

Lees verder

c21 c41 c185 c225
Vooruitstrevende oplossingen voor circulair bouwen

Vooruitstrevende oplossingen voor circulair ...

Op 1 juli nodigen we je uit op de Planon Campus voor een innovatiebijeenkomst die in het teken staat van circulair bouwen. Tijdens deze middag komen publieke ...

Lees verder

c21 c185 c225 c260
Inspiratie door circulaire productinnovaties

Inspiratie door circulaire productinnovaties

De nieuwste circulaire productinnovaties kwam aan bod tijdens de bijeenkomst van Cirkelstad Deventer-Apeldoorn, gehouden bij de Greenworks Academy. In dit artikel ...

Lees verder

c21 c41 c185 c225 c260 c265
Al lerend wil Eindhovense corporatie circulair worden

Al lerend wil Eindhovense corporatie circulair ...

“Door het te doen, kunnen we leren.” Vanuit die filosofie werkt Woonstichting ’thuis aan de verduurzaming en het circulair maken van haar organisatie ...

Lees verder

c21 c40 c185 c225
Bouwen binnen het CO2-budget versnelt opschaling innovaties

Bouwen binnen het CO2-budget versnelt opschaling ...

De opgave is helder: in 2030 moet de gebouwde omgeving 55 procent minder CO2 uitstoten, en in 2050 volledig klimaatneutraal en circulair zijn. Met nog maar 68 maanden ...

Lees verder

c21 c40 c185 c225
De reis van lineaire naar circulaire bouwmaterialen

De reis van lineaire naar circulaire bouwmaterialen

De eerste verjaardag is al gevierd, maar we mogen met een gerust hart Bouwcenter Van Hoppe & Swinkels ‘gloednieuw’ noemen. Duurzaam Gebouwd gaat ...

Lees verder

c21 c41 c185 c225 c265
Werkbezoek bij Wonion: circulaire woningbouw als nieuwe standaard

Werkbezoek bij Wonion: circulaire woningbouw ...

Meerdere gemeenten, woningcorporaties, leveranciers en leveranciers waren te gast bij Wonion in Ulft, om samen te zoeken naar oplossingen in de circulaire woningbouw. ...

Lees verder

c21 c185 c225
'Hele keten nodig voor honderd procent betonhergebruik'

'Hele keten nodig voor honderd procent betonhergebruik'

Het Betonakkoord zit in de opschalingsfase. Doelen en afspraken zijn helder en nu is het aan ketenpartners om impact te maken op zowel regionaal als landelijk niveau. ...

Lees verder

c21 c185 c225
Biobased schuurwoningen: antwoord op crises?

Biobased schuurwoningen: antwoord op crises?

De urgentie voor duurzame, betaalbare en toekomstbestendige woonoplossingen neemt toe. Maatschappelijke veranderingen, de energie- en materiaaltransitie én ...

Lees verder

c21 c41 c185 c225
E-zine Circulair Bouwen: geen tijd om achterover te leunen

E-zine Circulair Bouwen: geen tijd om achterover ...

De transitie naar een circulaire bouweconomie is in volle gang. Vincent Gruis van TU Delft omschrijft het in dit e-zine Circulair Bouwen treffend: het is nog lang ...

Lees verder

c21 c26 c122 c185
Witte Spaanse fincas in Amstelveen

Witte Spaanse fincas in Amstelveen

Het voormalige kantoorgebouw van KPMG onderging een flinke transformatie en maakte plaats voor een wooncomplex van acht aparte gebouwen. Met als naam ‘The ...

Lees verder

c21 c125 c185 c225 c243
Woningcorporatie maakt zich op voor installatiestap

Woningcorporatie maakt zich op voor installatiestap

Woningcorporatie Bergopwaarts richtte zich in eerste instantie op het isoleren van haar huurwoningen. Maar nu is het tijd voor de installatiestap. Ook wil ze nieuwe ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up