Uitdagingen netcongestie invullen met effectief energiemanagement

timer3 min

In 2025 zijn alleen nog schone, uitstootvrije bedrijfsauto’s toegestaan binnen de ring A10 van Amsterdam. Dat raakt Sligo Food Group, die startte met elektrische vrachtwagens. Door weinig capaciteit op het Amsterdamse stroomnet was dit een uitdaging voor het bedrijf, maar niets is onmogelijk. Met realtime inzicht in energieverbruik wordt het stroomnet efficiënter benut, waardoor elektrische vrachtwagens kunnen laden.

Abonneer je op ons Youtube-kanaal:

ABB en Sligro Food Group werkten samen aan dit project. De horecagroothandel bereidt zich voor op een tijdperk van zero-emissie vervoer; vanuit het bezorgservicepunt worden diepvriesartikelen en gekoelde producten voortaan elektrisch afgeleverd bij horecagelegenheden in Amsterdam. Een verandering waarop Sligro Food Group Transport inspeelt door vijftig elektrische trucks aan te schaffen. ‘Elektrisch bezorgen, duurzaam genieten’, is de nieuwe slogan die zichtbaar is op de elektrische vrachtwagens.

Hoewel de duurzaamheidsambities van Sligro Food Group Transport glashelder zijn, heeft het opladen van de elektrische trucks veel voeten in de aarde. Op de bezorglocaties is een grotere aansluiting op het huidige energienetwerk - die essentieel is voor het laden van de stroomtrucks - op dit moment niet mogelijk. Mark Stabel, technisch inkoper elektrotechniek bij Sligro Food Group: “Op piekmomenten kunnen we slechts 1148 kilowatt leveren. Dit is ontoereikend voor het nachtelijk opladen, zeker in combinatie met netcongestie. Dit resulteert in een ingewikkeld vraagstuk voor Sligro Bezorgservice Amsterdam.”

Volgens Mark Stabel is het geen onoplosbaar vraagstuk. “Dat komt door het feit dat we de urgentie van energiemanagement inzien en gemotiveerd zijn om te leren en te experimenteren. Daarnaast passen de ABB producten precies bij onze uitdagingen en ze zijn welwillend om kennis te delen. Vanuit dat vertrekpunt zijn we met een pilot in ons hoofdkantoor gestart.”

Rondetafelgesprek

Hans Nas, Business Development Specialist Electrification Smart Buildings bij ABB, vertelt over het vraagstuk van Sligro Food Group. “Een laadterrein aanleggen voor elektrische trucks heeft veel impact op het netwerk. Met name door de toegenomen druk op het stroomnet en door de aangescherpte milieuregels. Veel transportbedrijven staan daardoor voor een complexe uitdaging. Daarom organiseerden we als kennispartner een Rondetafelgesprek. Het doel was om te informeren over kansen en uitdagingen omtrent energiemanagement, onze oplossingen en om te sparren over de vraagstukken die bedrijven hebben over dit onderwerp.”

Mark Stabel vult aan: “Door de energietransitie komt er veel op ons af. Dat hebben we bespreekbaar gemaakt tijdens het ABB Rondetafelgesprek. ABB bleek al snel in staat om ons te ondersteunen bij alle uitdagingen in de energietransitie. We werken al een lange tijd met hen samen, vooral als het gaat om de VanLien Noodverlichting in onze panden. Vanuit de tevredenheid over deze samenwerking, ABB’s energiemanagement oplossingen en het enthousiasme vanuit ABB om ons verder te helpen, besloten we om samen de uitdaging aan te gaan. Het gezamenlijke doel was om de pilot in Veghel te laten slagen en uit te breiden naar onze Bezorgservice in Amsterdam.”

's Nachts laden

De pilot begon met het in kaart brengen van de energietransitie-uitdagingen van Sligro Food Group. Het niet gelijktijdig kunnen laden van de 50 e-trucks door te weinig capaciteit op het Amsterdamse stroomnet, was de grootste uitdaging. Mark Stabel licht de oorzaak toe: “In tegenstelling tot stadsbussen - die al veel verder zijn in het elektrisch laden - ontbreekt bij ons een strak tijdschema waardoor we niet weten hoeveel capaciteit we wanneer nodig hebben. Onze klanten kunnen tot 23.00 uur ’s avonds online bestellen. Om 01.00 uur ’s nachts weet de transportplanner waar de chauffeur om 05.00 uur naartoe moet rijden. Daarom vroegen we ABB om het nachtelijke verbruik in ons pand inzichtelijk te maken. Op die manier zien we realtime wat de capaciteit is en benutten we het stroomnet ’s nachts optimaal.”

Lees hier verder over de oplossingen die werden ingezet, onder andere over een energiebeheerplatform dat in een hoogwaardige cloudoplossing energie- en assetmanagement integreert in één intuïtief dashboard.

Zoek verder binnen deze onderwerpen

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c40 c184 c225 c301
Netcongestie geen hindernis voor gasloze en energiezuinige kazerne

Netcongestie geen hindernis voor gasloze en ...

Een brandweerkazerne verduurzamen – waarom is dat belangrijk? Voor de Veiligheidsregio Utrecht (VRU) is het antwoord duidelijk: toekomstbestendige gebouwen ...

Lees verder

c21 c225 c301
Van netcongestie naar slimme energieoplossing

Van netcongestie naar slimme energieoplossing

Het congres 'Doorbouwen met netcongestie' ging in op concrete oplossingen, om door te bouwen binnen de kaders van netcongestie. In dit artikel komen Boudewijn de ...

Lees verder

c21 c40 c225 c301
Doorbouwen met netcongestie: 'Er gaat al veel goed'

Doorbouwen met netcongestie: 'Er gaat al veel ...

De energietransitie vraagt om samenwerking tussen publieke en private partijen. Het delen van kennis en het samen bedenken van oplossingen staan centraal.  Foto: ...

Lees verder

c21 c225 c243 c301
'Gebrek aan nuance in berichten media over ruimte op stroomnet'

'Gebrek aan nuance in berichten media over ruimte ...

Een andere kijk op verbruiksmomenten van energie is noodzakelijk. En er is een gebrek aan nuance in berichten van media over de ruimte op het stroomnet. Dat vindt ...

Lees verder

c21 c225 c301
Whitepaper met oplossingen voor netcongestie

Whitepaper met oplossingen voor netcongestie

De whitepaper ‘Watt nu?’ helpt je je kennis op te vijzelen over netcongestie en mogelijke oplossingen. Het volraken van het elektriciteitsnet hoeft ...

Lees verder

c21 c225 c265 c301
Beter benutten van het elektriciteitsnet om netkosten te drukken

Beter benutten van het elektriciteitsnet om ...

De investeringskosten tot 2040 kunnen met 30 miljard euro worden verlaagd. Dat vindt de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE). Zoals het er nu voor staat, ...

Lees verder

c21 c40 c225 c243 c301
Handreiking voor gebiedsontwikkeling ondanks netcongestie

Handreiking voor gebiedsontwikkeling ondanks ...

Met de handreiking Netbewuste Gebiedsontwikkeling krijgen gemeenten, netbeheerders en ontwikkelaars een praktische leidraad met concrete handvaten om gebiedsontwikkeling ...

Lees verder

c21 c225 c301
Aftermovie: Bouwpoort

Aftermovie: Bouwpoort

De aftermovie van Bouwpoort bekijk je vanaf nu op het YouTube-kanaal van Duurzaam Gebouwd. Of druk op de afspeelknop hierboven en je bekijkt hem in dit venster.

Lees verder

c21 c41 c225 c301
Bedrijventerreinen: 5 inzichten in netcongestie

Bedrijventerreinen: 5 inzichten in netcongestie

Door de groeiende vraag naar elektriciteit en beperkte netcapaciteit staan steeds meer bedrijven stil. Netcongestie belemmert nieuwbouw, vertraagt uitbreidingen ...

Lees verder

c21 c40 c225 c301
De strijd aangaan met netcongestie

De strijd aangaan met netcongestie

We willen doorbouwen. Voorzien in maatschappelijke behoeften rondom woonruimte. En dat willen we ook duurzaam doen, met het oog op het milieu en de toekomstbestendigheid ...

Lees verder

c21 c225 c243 c265 c301
Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

Samen elektrificeren met concrete praktijkoplossingen

Op dinsdag 18 en woensdag 19 maart vindt het tweejaarlijkse ABB Update Event plaats in het NBC Congrescentrum in Nieuwegein. Thema dit jaar is: Samen elektrificeren. ...

Lees verder

c21 c40 c225 c243 c301
Rapport netcongestie laat oplossingen zien

Rapport netcongestie laat oplossingen zien

Wat is netcongestie precies? Het rapport ‘Voor wat, hoort wat’ van ABN AMRO staat stil bij de belangrijkste veroorzakers van netcongestie, veranderingen ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up