Fietsbrug in Zoetermeer, Syb van Breda & Co Architects

Syb van Breda & Co is samen met partner Techconsult winnaar van een prijsvraag voor een nieuwe fietsbrug tussen het Westerpark en de Nieuwe Driemanspolder.

De gemeente Zoetermeer had een opvallend ontwerp voor ogen waarmee de brug een markeringspunt wordt voor de diverse fietsverbindingen in de regio. De voornaamste inspiratiebron voor de fietsbrug betrof het werk van de Nederlandse landchapsschilder Hobbema.

Van Breda: “Het is fantastisch dat de gemeente niet naar de prijs alleen heeft gekeken, maar echt voor de duurzaamheid is gegaan. Het is een kwalitatief goed doordacht plan, fijn dat dat gehonoreerd is.”

De brug genaamd N3MP-WP heeft een dun dek, gedragen door smalle kolommen die door het dek getrokken zijn en de suggestie van een bomenreeks wekken. De brug overspant in een slingerende lijn de Leidschendamseweg en de trambaan voor Randstadrail.

Projectbeschrijving
De locatie is in diverse opzichten typisch Hollands, immers het omringende landschap is geheel door de mens gevormd: het bestaande Westerpark park ten zuiden, het toekomstige N3MP-WP park ten noorden en de beide parallelle verkeersdragers de Leidschendamseweg en het tracé van de Randstadrail.

Dat geldt zeker ook voor de functie van de brug, een fiets (en voet) brug die lange afstandsverbindingen aan elkaar knoopt op één punt: de routes naar de duinen en het groene hart, Delft en Midden Delfland.

Nergens anders ter wereld wordt er zo strategisch over fietspaden nagedacht. Van Breda heeft zich laten inspireren door deze artificiële landschappelijkheid, die dankzij een beeldbepalende heuveltop, die er nu nog niet is en een lange polderlijn die al jaren geleden wreed is doorbroken richting geeft aan het ontwerp van de brug.

Duurzame maatregelen
Het ontwerp voor de brug N3MP-WP gaat uit van maximale duurzaamheid, in het ontwerp is de Trias Energetica als uitgangspunt genomen. In deze methodiek wordt eerst een minimalisering van de vraag naar energie onderzocht, indien er een energie vraag overblijft wordt de inzet van duurzame energiebronnen onderzocht en als er dan nog een restvraag overblijft, een optimalisering van de inzet van fossiele brandstoffen.

Minimalisering van de energievraag is bij een brug vooral een kwestie van minimalisering van materiaalgebruik. Van Breda heeft er voor gekozen om dat zo letterlijk mogelijk te doen. Om te beginnen zijn de beide hoofdoverspanningen, over de weg en het spoor, zo kort mogelijk.

Hiermee worden kostbare en omvangrijke draagstructuren vermeden. De brug wordt over zijn hele lengte ondersteund door op korte onderlinge afstand geplaatste en daardoor lichte kolommen. Elk van deze kolommen kan op een enkele paal worden gefundeerd, de overspanning van het dek is beperkt tot enkele meters en kan dus heel slank worden uitgevoerd.

De totale hoeveelheid materiaal ligt daarmee ver onder die van een traditioneel ontworpen brug. De constructie wordt uitgevoerd in corten staal. Dit materiaal is geheel onderhoudsvrij. Het hoeft niet geverfd of anderszins geconserveerd te worden en bespaard daarmee aanzienlijk op de onderhoudskosten.

Het dek wordt geasfalteerd met incorporatie van een asfaltcollector. Zomerse warmte kan worden opgevangen en worden opgeslagen in de acquifer. In de winter kan de gespaarde warmte worden ingezet om het dek ijs en sneeuwvrij te houden. Hiermee wordt de levensduur van het asfalt aanzienlijk verlengd en strooien van milieu onvriendelijk zout kan achterwege blijven.

Ook de verlichting van de brug wordt straks lokaal opgewekt. Bovenop de kolommen/lantarenpalen komen foto-voltaïsche cellen. Deze hebben een groot oppervlak, ver buiten het bereik van vandalen. Moderne cellen hebben een voldoende groot vermogen om zowel de functionele verlichting (in de leuning) als de sfeerverlichting (vanuit de top van de kolom, via de reflector) op de brug te verzorgen.

Het geheel resulteert in een CO -neutrale brug met een epc van 0.0 en mogelijk zelfs teruglevering aan het net. Momenteel wordt onderzocht in hoeverre de aangegeven duurzaamheidsmaatregelen haalbaar zijn.

Partner: Techconsult
Opdrachtgever: Gemeente Zoetermeer

Afbeeldingen
1 Photovoltaische cellen verzorgen electra voor avondverlichting
2 Energieplan
3 Asfaltcollectoren verzamelen zomerse warmte
4 Schets
5 Dagimpressie

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c26 c40 c143
Duurzame scholen: meervoudig programmeren in de praktijk

Duurzame scholen: meervoudig programmeren in ...

Met vier scholen op één onderwijscampus was Instelling Voortgezet Onderwijs Deurne (IVO Deurne) altijd al een voorbeeld van samenwerking en inventiviteit. ...

Lees verder

c23 c26 c40
Nieuw lab voor UvA door slimme aanpak bij netcongestie

Nieuw lab voor UvA door slimme aanpak bij netcongestie

Hoe realiseer je een nieuw Quantumlab te midden van netcongestie? RoyalHaskoningDHV helpt de Universiteit van Amsterdam in 2027 LabQ te openen, mede dankzij innovatieve ...

Lees verder

c21 c26
Paris Proof wijk van de toekomst

Paris Proof wijk van de toekomst

Met ‘Proeftuin Cajanus’ werd ontwikkelende bouwer HBB Groep geselecteerd als winnende partij van de tender voor Zwemmerslaan 2-4 in Haarlem. Hierin ...

Lees verder

c21 c26 c40 c243 c277
320 sociale en koopwoningen in toekomstbestendige wijk

320 sociale en koopwoningen in toekomstbestendige ...

De herontwikkeling van Poelenburg in Zaandam-Oost, inclusief 320 nieuwe woningen, gaat definitief van start. De gemeente Zaandam, Woningstichting Rochdale en buurtbewoners ...

Lees verder

c21 c26 c151 c184 c243
Naar een duurzame toekomst voor zorgvastgoed

Naar een duurzame toekomst voor zorgvastgoed

SVRZ (Stichting Voor Regionale Zorgverlening), een grote zorgorganisatie in Zeeland, zet zich in voor ouderenzorg en de begeleiding van mensen met complexe problematiek. ...

Lees verder

c21 c26 c40 c243 c265
WELL Gold en BREEAM-NL Excellent Utrecht Central Plaza

WELL Gold en BREEAM-NL Excellent Utrecht Central ...

Op donderdag 3 april jl. markeerde de symbolische handeling van het project Utrecht Central Plaza de start van de bouw. Het gerenoveerde en toekomstbestendige kantoorgebouw ...

Lees verder

c21 c26
Woningcorporatie koopt honderden woningen in Cartesius Utrecht

Woningcorporatie koopt honderden woningen in ...

Cartesius Ontwikkelconsortium maakt bekend dat woningcorporatie Portaal 418 woningen in deelplan ‘Baunei’ heeft gekocht. De aankoop is een enorme impuls ...

Lees verder

c21 c26 c41 c243
WKO-systeem voor twee gebouwen in centrum Rotterdam

WKO-systeem voor twee gebouwen in centrum Rotterdam

Coolsingel 75 en 93. Twee locaties, die gelijktijdig een warmte- en koudeopslagsysteem (WKO) krijgen dankzij inspanningen van Eneco. Coolsingel 93 is het voormalige ...

Lees verder

c23 c26
CO2-reductie dankzij duizend circulaire werkplekken

CO2-reductie dankzij duizend circulaire werkplekken

De uitvraag van Movares was zeer uitdagend: 1.000 circulaire werkplekken. Een interview over de uitdaging en het resultaat met Paul ten Kroode, COO van Movares. 

Lees verder

c21 c26 c40 c243 c277
Vitale toekomst Mariahoeve onder de loep

Vitale toekomst Mariahoeve onder de loep

Samen met bewoners, corporaties en wijkorganisaties heeft de gemeente Den Haag de afgelopen periode gesproken over de toekomst van Mariahoeve. De kansen, ideeën ...

Lees verder

c21 c26 c41 c185 c237 c265
“Dit is een pioniersproject in duurzaamheid”

“Dit is een pioniersproject in duurzaamheid”

“Dit was een renovatieproject van de buitencategorie”, zegt Bas Woldman, Design & Build Manager bij SPIE Nederland. Hij stond mede aan de basis ...

Lees verder

c21 c26
Transformatie voormalig ziekenhuis Velp

Transformatie voormalig ziekenhuis Velp

In Velp wordt de komende jaren ‘Park Nieuw Velp’ gerealiseerd, een woonwijk op en rondom het terrein van het voormalige ziekenhuis. De in januari onherroepelijk ...

Lees verder

Reacties

heel erg mooi. net niet futuristisch, vriendelijk en duurzaam. wat willen we nog meer?

Het is 30 juli 2013. Ik ben afgelopen zondag op het fietspad onder de brug doorgereden. Op dit punt passeert de brug het spoor van Randstad-rail. Ik vind die brug wel akelig dicht (50 cm?) over de bovenleiding (waar 1500V opstaat) heen gaan. Hoe wordt voorkomen dat bij regen, mist of in de winter ijspegels de stalen brug niet onderspanning komt te staan? Waarom is dat passagepunt niet in hout uitgevoerd? Is dit gedeelte op een andere wijze geisoleerd? Graag uw reactie.

Compleet fout ontwerp waarbij je als fietser altijd wordt gedwongen om te rijden. Zonde van het misbruikte geld

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up