Fietsbrug in Zoetermeer, Syb van Breda & Co Architects

Syb van Breda & Co is samen met partner Techconsult winnaar van een prijsvraag voor een nieuwe fietsbrug tussen het Westerpark en de Nieuwe Driemanspolder.

De gemeente Zoetermeer had een opvallend ontwerp voor ogen waarmee de brug een markeringspunt wordt voor de diverse fietsverbindingen in de regio. De voornaamste inspiratiebron voor de fietsbrug betrof het werk van de Nederlandse landchapsschilder Hobbema.

Van Breda: “Het is fantastisch dat de gemeente niet naar de prijs alleen heeft gekeken, maar echt voor de duurzaamheid is gegaan. Het is een kwalitatief goed doordacht plan, fijn dat dat gehonoreerd is.”

De brug genaamd N3MP-WP heeft een dun dek, gedragen door smalle kolommen die door het dek getrokken zijn en de suggestie van een bomenreeks wekken. De brug overspant in een slingerende lijn de Leidschendamseweg en de trambaan voor Randstadrail.

Projectbeschrijving
De locatie is in diverse opzichten typisch Hollands, immers het omringende landschap is geheel door de mens gevormd: het bestaande Westerpark park ten zuiden, het toekomstige N3MP-WP park ten noorden en de beide parallelle verkeersdragers de Leidschendamseweg en het tracé van de Randstadrail.

Dat geldt zeker ook voor de functie van de brug, een fiets (en voet) brug die lange afstandsverbindingen aan elkaar knoopt op één punt: de routes naar de duinen en het groene hart, Delft en Midden Delfland.

Nergens anders ter wereld wordt er zo strategisch over fietspaden nagedacht. Van Breda heeft zich laten inspireren door deze artificiële landschappelijkheid, die dankzij een beeldbepalende heuveltop, die er nu nog niet is en een lange polderlijn die al jaren geleden wreed is doorbroken richting geeft aan het ontwerp van de brug.

Duurzame maatregelen
Het ontwerp voor de brug N3MP-WP gaat uit van maximale duurzaamheid, in het ontwerp is de Trias Energetica als uitgangspunt genomen. In deze methodiek wordt eerst een minimalisering van de vraag naar energie onderzocht, indien er een energie vraag overblijft wordt de inzet van duurzame energiebronnen onderzocht en als er dan nog een restvraag overblijft, een optimalisering van de inzet van fossiele brandstoffen.

Minimalisering van de energievraag is bij een brug vooral een kwestie van minimalisering van materiaalgebruik. Van Breda heeft er voor gekozen om dat zo letterlijk mogelijk te doen. Om te beginnen zijn de beide hoofdoverspanningen, over de weg en het spoor, zo kort mogelijk.

Hiermee worden kostbare en omvangrijke draagstructuren vermeden. De brug wordt over zijn hele lengte ondersteund door op korte onderlinge afstand geplaatste en daardoor lichte kolommen. Elk van deze kolommen kan op een enkele paal worden gefundeerd, de overspanning van het dek is beperkt tot enkele meters en kan dus heel slank worden uitgevoerd.

De totale hoeveelheid materiaal ligt daarmee ver onder die van een traditioneel ontworpen brug. De constructie wordt uitgevoerd in corten staal. Dit materiaal is geheel onderhoudsvrij. Het hoeft niet geverfd of anderszins geconserveerd te worden en bespaard daarmee aanzienlijk op de onderhoudskosten.

Het dek wordt geasfalteerd met incorporatie van een asfaltcollector. Zomerse warmte kan worden opgevangen en worden opgeslagen in de acquifer. In de winter kan de gespaarde warmte worden ingezet om het dek ijs en sneeuwvrij te houden. Hiermee wordt de levensduur van het asfalt aanzienlijk verlengd en strooien van milieu onvriendelijk zout kan achterwege blijven.

Ook de verlichting van de brug wordt straks lokaal opgewekt. Bovenop de kolommen/lantarenpalen komen foto-voltaïsche cellen. Deze hebben een groot oppervlak, ver buiten het bereik van vandalen. Moderne cellen hebben een voldoende groot vermogen om zowel de functionele verlichting (in de leuning) als de sfeerverlichting (vanuit de top van de kolom, via de reflector) op de brug te verzorgen.

Het geheel resulteert in een CO -neutrale brug met een epc van 0.0 en mogelijk zelfs teruglevering aan het net. Momenteel wordt onderzocht in hoeverre de aangegeven duurzaamheidsmaatregelen haalbaar zijn.

Partner: Techconsult
Opdrachtgever: Gemeente Zoetermeer

Afbeeldingen
1 Photovoltaische cellen verzorgen electra voor avondverlichting
2 Energieplan
3 Asfaltcollectoren verzamelen zomerse warmte
4 Schets
5 Dagimpressie

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c26 c40 c265
130 houten vloeren geïsoleerd in Hoogeveen

130 houten vloeren geïsoleerd in Hoogeveen

Een project waarin innovatie, sociale duurzaamheid en goede communicatie samenkomen. Hoe pakt woningcorporatie Domesta de verduurzaming aan van 130 woningen met ...

Lees verder

c21 c26 c40 c184 c265
Woningcorporatie bouwt 25 Nul op de Meter-woningen in Klazienaveen

Woningcorporatie bouwt 25 Nul op de Meter-woningen ...

De nieuwbouw is bestemd voor sociale huur en wordt gerealiseerd door Dura Vermeer en Lefier. Het doel is om de woningen in de tweede helft van dit jaar op te leveren.

Lees verder

c21 c26 c260
Woningcorporatie zorgt voor houten woongebouw

Woningcorporatie zorgt voor houten woongebouw

De Rotterdamse wijk Pendrecht beschikt over het eerste houten woongebouw met betaalbare huurwoningen. De woningen zijn bedoeld voor mensen die net te veel geld ...

Lees verder

c21 c26
Circulariteit en energie-efficiëntie voor hub in Veghel

Circulariteit en energie-efficiëntie voor ...

Circulariteit, energie-efficiëntie en duurzaamheid staan centraal in de nieuwe remarketinglocatie van Ayvens in Veghel, dichtbij de A50. Het bedrijf noemt ...

Lees verder

c21 c26 c265
Dit logistiek centrum is Paris Proof

Dit logistiek centrum is Paris Proof

Het door VolkerWessels Logistics Development (VWLD) en Delta Development ontwikkelde duurzame logistieke centrum ABC Harnaschpolder in Businesspark Haaglanden voldoet ...

Lees verder

c21 c26
Natuurinclusieve houten woontoren in Amstelveen

Natuurinclusieve houten woontoren in Amstelveen

De realisatie van de eerste houthybride woontoren van Amstelveen is een stap dichterbij met de onherroepelijke omgevingsvergunning. De zestien verdiepingen tellende ...

Lees verder

c21 c26 c122 c185
Witte Spaanse fincas in Amstelveen

Witte Spaanse fincas in Amstelveen

Het voormalige kantoorgebouw van KPMG onderging een flinke transformatie en maakte plaats voor een wooncomplex van acht aparte gebouwen. Met als naam ‘The ...

Lees verder

c21 c26 c185
Toekomstbestendig kantoor met circulaire principes

Toekomstbestendig kantoor met circulaire principes

Een voorbeeld van hoe herontwikkeling leidt tot duurzame en inspirerende werkplekken. Dat moet het BREEAM-NL Excellent OKU Office zijn, dat door Dura Vermeer Bouw ...

Lees verder

c21 c26 c260 c278
Natuurinclusief nieuwbouwproject in Amsterdam van start

Natuurinclusief nieuwbouwproject in Amsterdam ...

In de Weespertrekvaart in Amsterdam komen 223 duurzame nieuwbouwwoningen. Het nieuwbouwproject, dat de naam GROEI! draagt, moet een van de meest natuurinclusieve ...

Lees verder

c21 c26 c185 c260
Circulair en biobased rijkskantoor

Circulair en biobased rijkskantoor

In Assen startte het Rijksvastgoedbedrijf met de bouw van een circulair en biobased rijkskantoor. Bij de bouw wordt voor de eerste keer de ‘Routekaart verduurzamen’ ...

Lees verder

c21 c26 c184 c185
Deze campus hergebruikt vloerbedekking, glaswanden en plafondplaten

Deze campus hergebruikt vloerbedekking, glaswanden ...

Het is de eerste fase van de transformatie van drie kantoorgebouwen tot de gloednieuwe AFAS Campus: dotNL. Alleen mogelijk dankzij een hechte samenwerking tussen ...

Lees verder

c21 c26 c40 c185
Duurzaam bouwen aan een toekomstbestendig casco in Didam

Duurzaam bouwen aan een toekomstbestendig casco ...

In Didam wordt met project De Hoevert een belangrijke stap gezet in duurzaam en toekomstbestendig wonen. Op de locatie van het voormalige zwembadterrein aan de ...

Lees verder

Reacties

heel erg mooi. net niet futuristisch, vriendelijk en duurzaam. wat willen we nog meer?

Het is 30 juli 2013. Ik ben afgelopen zondag op het fietspad onder de brug doorgereden. Op dit punt passeert de brug het spoor van Randstad-rail. Ik vind die brug wel akelig dicht (50 cm?) over de bovenleiding (waar 1500V opstaat) heen gaan. Hoe wordt voorkomen dat bij regen, mist of in de winter ijspegels de stalen brug niet onderspanning komt te staan? Waarom is dat passagepunt niet in hout uitgevoerd? Is dit gedeelte op een andere wijze geisoleerd? Graag uw reactie.

Compleet fout ontwerp waarbij je als fietser altijd wordt gedwongen om te rijden. Zonde van het misbruikte geld

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up