‘Staart – Kop – Staart’ methode voor tevreden eindgebruikers duurzame energie

‘Staart – Kop – Staart’ methode voor tevreden eindgebruikers duurzame energie

Urgentie is geboden om tevreden eindgebruikers te krijgen voor duurzame energie. Er zit regelmatig een groot gat tussen de beloftes vanuit ontwikkeling en ontwerp en de gebruiksfase. Met het zogenaamd Staart-Kop-Staart-model pakt exploitant Unica Ecopower de problemen aan.

Waar zijn de tevreden eindgebruikers? Met regelmaat worden duurzame energie projecten op het moment van schetsontwerp met veel enthousiasme gepresenteerd in de media. Hoe komt het echter dat we daarna niets horen over het resultaat, de gerealiseerde CO2-reductie of een tevreden terugkoppeling van een eigenaar of gebruiker?

Te vaak zit de huurder of vastgoedeigenaar namelijk met een slecht draaiende installatie, is de installatie niet geschikt voor de veranderde gebruikerseisen op het moment van oplevering of zijn er vragen over de leveringsvoorwaarden, de tarieven en het verbruik. En de adviseurs, ontwerpers en bouwers die aan de wieg hebben gestaan van het energieconcept zijn intussen allang weer bezig met andere projecten.

No data, no talk
Een rekenvoorbeeld rondom warmte koude opslag, WKO’s geeft wat inzicht: Een studie van 4 jaar geleden heeft aangetoond dat zo’n 70 procent van de WKO-installaties niet zo efficiënt werkt zoals ze ooit zijn ontworpen en zoals de gebouweigenaar of gebruiker het verwacht. Kijken we alleen naar de ca. 2500 open WKO-systemen in Nederland en stel dat een gemiddeld open WKO ca. € 600.000 per stuk kost. Betekent dit omgerekend, dat er dan voor € 1.050.000.000 (€1,05 mld.) in Nederland staat aan slecht draaiende WKO-installaties.

Uitgerekend is verder dat de WKO juist een belangrijk deel van de Nederlandse CO2-reductiedoelstelling voor 2020 kan realiseren. Afhankelijk van de groeiscenario’s van het aantal WKO’s tot 2020 kan gemiddeld 5% van de CO2-reductiedoelstelling van Nederland gehaald worden. Bij toepassing van biomassa, wind, zon en geothermie zal dit percentage aanzienlijk stijgen.

Voorwaarde is wel dat al deze installaties efficiënt draaien. Gespecialiseerde diensten zoals de WKO Dokter, verminderen het aantal probleemgevallen en extra aandacht hiervoor, laat gelukkig een daling van slecht draaiende installaties zien.

Daarnaast vinder er verschillende trajecten plaats rondom slecht draaiende WKO-installaties, vernieuwde certificeringprocedures en verbeterde ISSO-publicaties rondom het ontwerp en realisatie. Terecht, want deze techniek is, mits goed toegepast, een belangrijk onderdeel voor de energietransitie. Tevens is de WKO–techniek zeer goed financieerbaar, zelfs zonder subsidies, vanwege de continue cashflow met de bodem als eindeloze bron, zoals het ING rapport ‘Hernieuwbare energie in Nederland tot 2020’ vermeldt.

Ervaring uit het verleden biedt garantie voor de toekomst
Tot nu toe richten al deze studies en voorbeelden op de techniek en de financiële aspecten van duurzame energie installaties.  Net als alle andere exploitanten van duurzame energie installaties, heeft Unica Ecopower helaas ook ervaring met minder goed draaiende installaties.

Belangrijk is om de leermomenten te delen en nieuwe modellen rondom exploitatie op te zetten om prestaties te kunnen garanderen en daadwerkelijk plezier te hebben van deze mooie technieken. Hierbij het model zoals Unica Ecopower gebruikt voor haar ontwikkelingen en investeringen: de ‘Staart-Kop-Staart’ methode.

KopStaart uit het Lenteakkoord
In 2010 is vanuit het Lenteakkoord de KopStaart methode opgezet als methode voor het realiseren van gezonde, energiezuinige woningen. Bij Stap 1 worden de kwaliteitseisen tijdens de ontwerpfase opgesteld (Kop). Bij Stap 2  wordt bij oplevering  gecontroleerd of deze kwaliteitseisen zijn gerealiseerd (Staart).

‘De Staart Eerst’ voor duurzame energie installaties
Voor een duurzaam energiesysteem is het echter van primair belang om te weten hoe deze wordt toegepast tijdens de gebruikersfase. Daarom definiëren we de volgende drie stappen:

Stap 1 Vaststellen van de exploitatieprocessen tijdens de gebruiksfase (Staart). Denk hierbij aan het onderhoud, beheer & (online) monitoring, bemetering, facturatie & debiteurenbeheer, helpdesk voor vragen van gebruikers. Gebruik vragen als wie, wat, waar, hoe, wanneer en ga in gesprek met de latere facilitair manager. Bedenk ook hoe het voordeel van duurzame energie bij de eindgebruiker aan te tonen is, bijvoorbeeld via een energiedisplay in de hal van een kantoor.

Stap 2 is het vastleggen van een aantal van deze onderdelen in het PvE voor de bouwer, installateur en/of exploitant. Tevens worden er eisen vastgesteld voor de oplevering van de duurzame installatie.

Stap 3 is vergelijkbaar met de Lente-Akkoord-Methode maar gaat verder. Niet alleen wordt na realisatie via een opleverprotocol de installatie opgeleverd, maar is de 1-jaar-garantie periode vervangen door een ‘commissioning’ periode. Vergelijkbaar als de credit MAN1, Prestatieborging, binnen BREEAM NL Nieuwbouw. Met Stap 3 wordt dus ingespeeld op de te halen credits voor een BREEAM-score.

Van TCO naar TBO
Door de gebruiksfase als leidend te kiezen, veranderen we van specificaties naar prestaties. En wordt het Total Cost of Ownership (TCO) vervangen door het Total Benefit of Ownership (TBO). Als Unica Ecopower hebben we voor deze ‘Staart-Kop-Staart’-methode standaard checklists, vaste protocollen en contracten ontwikkeld zodat deze processen snel, efficiënt en zonder fouten doorlopen kunnen worden.

Het lijkt alsof hiermee de creativiteit de kop in wordt gedrukt, maar het biedt juist een goede basis om elk uniek project goed in te richten door de juiste vragen te stellen en processen in te richten voor de exploitatiefase. Het geheel is al complex genoeg, laten we het simpel houden. Voor de ontwikkelaar, voor de ontwerper, voor de bouwer maar vooral voor de vastgoedeigenaar en gebruiker.

Ik wens iedereen eindeloos genot van duurzame energie!

Jan-Maarten Elias
Unica Ecopower, investeerder, exploitant en dienstverlener voor duurzame energie installaties

Links
www.duurzaamgebouwd.nl/20110812-warmte-en-koude-opslaan-lukt-nog-niet
www.lente-akkoord.nl/kopstaart/
www.wiki.dgbc.nl/index.php/Man_1_Prestatieborging

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225
Veiligheid als sleutel tot duurzaamheid

Veiligheid als sleutel tot duurzaamheid

Een duurzame gebouwde omgeving is meer dan alleen energieneutraal en circulair. Het fundament voor een wijk, industrie- of bedrijventerrein van de toekomst is namelijk ...

Lees verder

c21 c41 c225
Corporaties bouwen meer nieuwe woningen

Corporaties bouwen meer nieuwe woningen

Het lukt woningcorporaties om grotere aantallen nieuwe woningen te bouwen. Voor dit jaar zijn er harde plannen om 24.000 woningen neer te zetten, in 2023 waren ...

Lees verder

c21 c225 c243
Zien: slimme energiemeting en monitoring voor CO2-neutrale fabriek en kantoor

Zien: slimme energiemeting en monitoring voor ...

Hoe maak je een kantoor én een 11.400 m² grote fabriek, waar jaarlijks miljoenen installatiedozen en duizenden verdeelkasten worden geproduceerd, CO2-neutraal? ...

Lees verder

c21 c40 c184 c225 c301
Netcongestie geen hindernis voor gasloze en energiezuinige kazerne

Netcongestie geen hindernis voor gasloze en ...

Een brandweerkazerne verduurzamen – waarom is dat belangrijk? Voor de Veiligheidsregio Utrecht (VRU) is het antwoord duidelijk: toekomstbestendige gebouwen ...

Lees verder

c21 c225
Rapport belicht wat praktisch opgeleide Gen Z’ers écht willen

Rapport belicht wat praktisch opgeleide Gen ...

De Nederlandse technische sectoren staan aan de vooravond van een groot probleem: een flink deel van de ervaren vakmensen uit de babyboom- en Generatie X-groepen ...

Lees verder

c21 c41 c225
Leegstaande kantoren bieden ruimte voor duizenden extra woningen

Leegstaande kantoren bieden ruimte voor duizenden ...

Tijdens een uitzending van BNR’s The Daily Move pleitte Wietse Walinga, directeur van Duurzaam Gebouwd, voor het benutten van ongebruikte kantoorruimte als ...

Lees verder

c21 c225 c260
Dag van de HOUTbouw: zo voelt en ruikt houtbouw

Dag van de HOUTbouw: zo voelt en ruikt houtbouw

Hoe ziet voelt, ruikt en ziet houtbouw eruit? Dat ontdek je tijdens de landelijke Dag van de HOUTbouw, waar je bouw- en fabriekslocaties bezoekt en van experts ...

Lees verder

c21 c225 c301
Van netcongestie naar slimme energieoplossing

Van netcongestie naar slimme energieoplossing

Het congres 'Doorbouwen met netcongestie' ging in op concrete oplossingen, om door te bouwen binnen de kaders van netcongestie. In dit artikel komen Boudewijn de ...

Lees verder

c21 c151 c225
De praktische invulling van de Green Deal Duurzame Zorg 3.0

De praktische invulling van de Green Deal Duurzame ...

Stichting C23 helpt zorgorganisaties bij het realiseren van de doelen uit de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 (GDDZ 3.0). Samen met partners als Stichting Lucrum, resultaatpartners ...

Lees verder

c21 c225
Architectuurprijs beloont duurzaamheid en innovatie kunststof kozijnen

Architectuurprijs beloont duurzaamheid en innovatie ...

Op 30 oktober 2025 wordt voor de 14e keer de VKG Architectuurprijs uitgereikt, tijdens de Klimaattop GO. Deze tweedaagse conferentie van Duurzaam Gebouwd vindt ...

Lees verder

c21 c225
Sterke focus op natuurinclusief ontwerpen en bouwen

Sterke focus op natuurinclusief ontwerpen en ...

Door een partnerovereenkomst te ondertekenen met NL Greenlabel, zet Heembouw een belangrijke stap in het meetbaar maken van de waarde van een natuurinclusieve leef- ...

Lees verder

c21 c41 c151 c225
Green Deal Duurzame Zorg 3.0: samenwerken aan duurzame zorg

Green Deal Duurzame Zorg 3.0: samenwerken aan ...

De zorgsector heeft een flinke milieubelasting. Zo is ze verantwoordelijk voor 7 procent van de nationale CO2-uitstoot en verbruikt ze 18 procent van de grondstoffen. ...

Lees verder

Reacties

"niet zo efficiënt werkt zoals ze zijn ontworpen" is heel vaag en kan dus best effektief zijn. Kernprobleem is goedkope energie voor grootverbruikers en papieren normen als BREEAM. Niet het daadwerkelijke verbruik wordt getoetst, maar enkel de aanwezigheid van WKO. Gebrek aan aandacht voor de praktijk lokt slecht werkende apparatuur in de hand. Ook hier lopen waan en werkelijkheid sterk uiteen.

In dit artikel wordt vooral gefocust op (duurzame) installaties. In mijn ogen is een goede bouwkundige schil de basis van een duurzaam gebouw, waarin de eisen van de EPC berekening, gesteld aan de bouwkundige schil, ook daadwerkelijk worden uitgevoerd. In de praktijk blijkt dat de bouwer en toezichthoudende instanties te weinig hier mee bezig zijn. Dus wordt achteraf vaak meer verlangd van de technische installaties om de bouwkundige tekortkomingen t.o.v. de EPC uitgangspunten te compenseren. Het moet normaal worden om de prestaties van de bouwkundige schil achteraf of tussentijds tijdens het bouwproces te controleren.

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up