Nieuwe armaturen voor Amsterdam RAI

Nieuwe armaturen voor Amsterdam RAI

Amsterdam RAi zet in de gehele bedrijsfvoering in op duurzaamheid, dus wordt er goed gekeken naar energiezuinige oplossingen.

Ver voor binnenkomst in Amsterdam RAI prijkt het metershoge bord op de voorgevel: Europa's Groenste Beursgebouw. Een titel die met trots wordt gedragen en door de gehele bedrijfsvoering wordt doorgevoerd; van papierloze werkplekken tot biologische catering.

Vorig jaar was het tijd dat de TL-verlichting in de Amstelhal werd vervangen. De oude armaturen kwamen uit de jaren '70, de nieuwe verlichting kon daarom per definitie een stuk energiezuiniger.

In de zoektocht naar een aanbieder die hen hierbij kon helpen, kwam Harry van Fruchten, Manager Projecten bij de RAI, uit bij GreenFox: "We hadden al meerdere aanbiedingen ontvangen van diverse firma's. GreenFox was de enige die een proactieve en volledige begeleiding tijdens dit ombouwproces van T8 naar T5 lampen beloofde. Daarnaast konden we direct resultaat van besparingen zien tijdens de verlichtingsscan. Dat sprak mij enorm aan, want ik geloof in de meerwaarde van meten is weten".

Amstelhal
GreenFox deed lichtmetingen om te kijken welke verlichting het beste zou passen in de hallen van elf meter hoog. Daarbij werden bijvoorbeeld lampen met reflector of zonder reflector getest en tijdelijk verschillende sterktes lampen geplaatst. De 49Watt-lampen zonder reflector bleken de beste oplossing. Na keuring en goedkeuring van de directie werd overgegaan tot het demonteren van de armaturen.

"Grote uitdaging hierbij was dat de core business, het draaien van beurzen en congressen, ongestoord door kon gaan", vertelt Van Fruchten. "Daarom werden van vier vakken in de hal de rijen armaturen om en om gedemonteerd en moesten we een strakke planning naleven".

MVO
"MVO is meer dan een financieel plaatje of meedoen in een maatschappelijke trend", licht Van Fruchten toe. "Binnen Amsterdam RAI werken tweeëntwintig MVO-ambassadeurs, elk werkzaam bij een andere afdeling. Ieder van ons moet per week verantwoordelijkheid afdragen aan de directie: wat is het resultaat van de keuzes die je maakt? Past het binnen de gestelde duurzaamheiddoelstellingen van Amsterdam RAI? Mijn verantwoordelijkheid ligt binnen de afdeling Energie en het was niet meer dan logisch om te kiezen voor de GreenFox-methode. Dankzij hen kon ik direct resultaat laten zien en zo hebben we uiteindelijk ook onze milieudoelstelling van 5% besparing per jaar gehaald'.

Strikte planning
Binnen vier maanden werden door twee man in een hoogwerker en een supervisor vanuit de opdrachtgever alle 1600 armaturen in de hal omgebouwd. Dat dit langer duurde dan gebruikelijk is voor GreenFox, had alles te maken met de toegang tot de Amstelhal. Aan de hand van een strikte planning kon er alleen tijdens de opbouw en afbraak van beurzen in de hal worden gewerkt. Zowel voor de demontage als voor de terugplaatsing een hele uitdaging, waarbij GreenFox nauw samenwerkte met de Technische Dienst van Amsterdam RAI.

Eén eindverantwoordelijke verzorgde een regelmatige update van het ombouwproces aan Harry van Fruchten. "Een gewone installateur denkt alleen aan het aantal buizen dat hij moet leveren. GreenFox gaf ons de keuze uit vier soorten verlichting, kon direct doorrekenen wat ons dit zou opleveren, demonteerde en verving en had respect voor onze klant wanneer die in de hallen terecht moest. En dat is uiteindelijk degene die zonder het te merken er het meeste profijt van heeft".

 Door een upgrading van 280 lux naar 400 lux kreeg de Amstelhal een mooie, egale uitstraling. En dat zonder dat je meer armaturen gebruikt of hele nieuwe bekabeling moet doortrekken. "En dat merk je uiteindelijk natuurlijk ook in de eindrekening!" aldus Fruchten.

Foto:  Harry van Fruchten(RAI Amsterdam) links en Renzo Deurloo(GreenFox) rechts.

 

 

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c26 c40 c143
Duurzame scholen: meervoudig programmeren in de praktijk

Duurzame scholen: meervoudig programmeren in ...

Met vier scholen op één onderwijscampus was Instelling Voortgezet Onderwijs Deurne (IVO Deurne) altijd al een voorbeeld van samenwerking en inventiviteit. ...

Lees verder

c23 c26 c40
Nieuw lab voor UvA door slimme aanpak bij netcongestie

Nieuw lab voor UvA door slimme aanpak bij netcongestie

Hoe realiseer je een nieuw Quantumlab te midden van netcongestie? RoyalHaskoningDHV helpt de Universiteit van Amsterdam in 2027 LabQ te openen, mede dankzij innovatieve ...

Lees verder

c21 c26
Paris Proof wijk van de toekomst

Paris Proof wijk van de toekomst

Met ‘Proeftuin Cajanus’ werd ontwikkelende bouwer HBB Groep geselecteerd als winnende partij van de tender voor Zwemmerslaan 2-4 in Haarlem. Hierin ...

Lees verder

c21 c26 c40 c243 c277
320 sociale en koopwoningen in toekomstbestendige wijk

320 sociale en koopwoningen in toekomstbestendige ...

De herontwikkeling van Poelenburg in Zaandam-Oost, inclusief 320 nieuwe woningen, gaat definitief van start. De gemeente Zaandam, Woningstichting Rochdale en buurtbewoners ...

Lees verder

c21 c26 c151 c184 c243
Naar een duurzame toekomst voor zorgvastgoed

Naar een duurzame toekomst voor zorgvastgoed

SVRZ (Stichting Voor Regionale Zorgverlening), een grote zorgorganisatie in Zeeland, zet zich in voor ouderenzorg en de begeleiding van mensen met complexe problematiek. ...

Lees verder

c21 c26 c40 c243 c265
WELL Gold en BREEAM-NL Excellent Utrecht Central Plaza

WELL Gold en BREEAM-NL Excellent Utrecht Central ...

Op donderdag 3 april jl. markeerde de symbolische handeling van het project Utrecht Central Plaza de start van de bouw. Het gerenoveerde en toekomstbestendige kantoorgebouw ...

Lees verder

c21 c26
Woningcorporatie koopt honderden woningen in Cartesius Utrecht

Woningcorporatie koopt honderden woningen in ...

Cartesius Ontwikkelconsortium maakt bekend dat woningcorporatie Portaal 418 woningen in deelplan ‘Baunei’ heeft gekocht. De aankoop is een enorme impuls ...

Lees verder

c21 c26 c41 c243
WKO-systeem voor twee gebouwen in centrum Rotterdam

WKO-systeem voor twee gebouwen in centrum Rotterdam

Coolsingel 75 en 93. Twee locaties, die gelijktijdig een warmte- en koudeopslagsysteem (WKO) krijgen dankzij inspanningen van Eneco. Coolsingel 93 is het voormalige ...

Lees verder

c23 c26
CO2-reductie dankzij duizend circulaire werkplekken

CO2-reductie dankzij duizend circulaire werkplekken

De uitvraag van Movares was zeer uitdagend: 1.000 circulaire werkplekken. Een interview over de uitdaging en het resultaat met Paul ten Kroode, COO van Movares. 

Lees verder

c21 c26 c40 c243 c277
Vitale toekomst Mariahoeve onder de loep

Vitale toekomst Mariahoeve onder de loep

Samen met bewoners, corporaties en wijkorganisaties heeft de gemeente Den Haag de afgelopen periode gesproken over de toekomst van Mariahoeve. De kansen, ideeën ...

Lees verder

c21 c26 c41 c185 c237 c265
“Dit is een pioniersproject in duurzaamheid”

“Dit is een pioniersproject in duurzaamheid”

“Dit was een renovatieproject van de buitencategorie”, zegt Bas Woldman, Design & Build Manager bij SPIE Nederland. Hij stond mede aan de basis ...

Lees verder

c21 c26
Transformatie voormalig ziekenhuis Velp

Transformatie voormalig ziekenhuis Velp

In Velp wordt de komende jaren ‘Park Nieuw Velp’ gerealiseerd, een woonwijk op en rondom het terrein van het voormalige ziekenhuis. De in januari onherroepelijk ...

Lees verder

Reacties

Het antwoord is prima, maar is hier wel de juiste vraag gesteld? Energiebesparing is een goed idee, maar een lamp die uit staat is wat dat betreft nog altijd beter dan een energiezuinige lamp... Is er ooit overwogen om daglicht toe te laten in de 'black box' die Amsterdam Rai heet? Is het ondenkbaar dat congreshallen, bedrijfshallen, supermarkten en veel meer 'dichte dozen' eens wat daglicht krijgen? Stap 1 in de trias energetica is het beperken van de vraag. De stap lijkt hier, zoals zo vaak, overgeslagen. Natuurlijk, daglicht is complexe materie en oververhitting kan een grote uitdaging vormen. Toch loont een onderzoek naar daglichtmogelijkheden gedurende de exploitatie absoluut de moeite: zowel qua energiebesparing als qua beleving van de ruimte. Mijn stelling: kunstlicht in een 'dichte doos' is niet duurzaam; slim geschakeld kunstlicht als aanvulling op daglicht is dat wel.

"Amsterdam RAi zet in de gehele bedrijsfvoering in op duurzaamheid" begint dit verhaal. Heel mooi want vanaf 2002 neemt het RAI energieverbruik steeds toe. Neem het autogebruik de RAI schrijft: "Amsterdam RAI is zeer goed te bereiken met het openbaar vervoer" en over de komende Noord-zuidlijn: "De verwachting is dat deze lijn bijdraagt aan de beperking van het autoverkeer van- en naar de RAI". Geloven ze het zelf? Dat zou je niet zeggen, nu ze hun parkeerruimte met een kwart willen uitbreiden. De bekende kloof tussen PR en werkelijkheid.

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up