LEED Platinum voor TransPort

Het hoofdkantoor van transavia.com en Martinair heeft een LEED Platinum certificaat  behaald. Nog niet eerder werd in Nederland dit  internationaal gerenommeerde  duurzaamheidskeurmerk toegekend aan een nieuw gebouw.

LEED Platinum
LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) is het internationale duurzaamheidkeurmerk dat bouwwerken wereldwijd beoordeelt op vijf milieuthema's: duurzame locatie; efficiënt gebruik van water;  energie en klimaat; materialen en grondstoffen en kwaliteit van het binnenmilieu. TransPort is op het hoogste niveau 'Platinum' gewaardeerd.

De wereldwijde inspanningen om duurzaam vastgoed te realiseren zijn groot. Er zijn wereldwijd 6.326 projecten LEED gecertificeerd, waarvan 371 Platinum (peildatum: december 2010). Van deze 371 Platinum gebouwen bevinden zich er 7 in Europa, waarvan 3 (inclusief TransPort) nieuwbouw kantoorprojecten. De andere kantoorgebouwen met Platinum zijn te vinden in Duitsland en Finland.

TransPort: een bron van energie
Architectenbureau Paul de Ruiter maakt vernieuwende en aansprekende architectuur met energiebesparing en duurzaamheid als uitgangspunt. TransPort is een gebouw dat letterlijk én figuurlijk energie geeft. Het inspireert mensen,  maakt blij en bevordert de productiviteit.

Het is een intelligent gebouw dat tot stand is gekomen door een geïnspireerde samenwerking met opdrachtgever Schiphol Real Estate, de gebruikers en alle betrokken bouwpartners.

Daglichttoetreding
Er is slim gebruik gemaakt van zon- en daglicht wat ten goede komt aan het binnenklimaat en de energiebesparing. Aan de zuidgevel voorkomen lamellen natuurlijke opwarming door de zon, waardoor de koellast van het gebouw wordt verminderd.

De noordgevel is daarentegen juist zeer transparant om zoveel mogelijk daglicht binnen te krijgen, wat de kwaliteit van de werkomgeving verhoogt.

WKO
Het gebouw wordt verwarmd en gekoeld door middel van een WKO-opslag in de aardbodem. Tevens bevat het dak een uitzonderlijk groot aantal zonnecellen, een oppervlakte van bijna 900m².

De eigen duurzame energieopwekking wordt continu digitaal inzichtelijk gemaakt aan de medewerkers van het gebouw. Het geïntegreerde pakket aan duurzame maatregelen zorgt ervoor dat het gebouw vijfenveertig procent beter presteert dan de in Nederland gehanteerde  energie prestatienorm.

Materiaal- en watergebruik
Bij de materiaalkeuze is erop gelet dat er zoveel mogelijk gerecyclede grondstoffen werden gebruikt en dat grondstoffen en producten regionaal (Europa) werden gewonnen en gefabriceerd. De aannemer is erin geslaagd om zodanig in te kopen dat uiteindelijk bijna veertig procent van de bouwmaterialen bestaat uit gerecyclede grondstoffen en dat ruim zestig procent van de  bouwmaterialen is gewonnen en geproduceerd binnen een afstand van achthonderd kilometer van de bouwplaats. Daarnaast komt  vrijwel al het hout in en om het gebouw uit duurzaam beheerde bossen (FSC-certificaat).

Diverse waterbesparende voorzieningen zorgen ervoor dat het gebruik aan drinkwater met ruim zestig procent is gereduceerd. Naast de zorgvuldige gekozen beplanting voor het groendak die het in de zomer zonder irrigatie kan doen, is een waterzuinig gebouw gerealiseerd door toepassing van een regenwatersysteem. Hiermee kunnen de toiletten worden gespoeld in combinatie met waterzuinige douches en kranen. De urinoirs zijn zelfs waterloos.

Madurodam
Omdat TransPort toonaangevend is voor duurzaam bouwen in Nederland heeft Madurodam het ontwerp opgenomen in de collectie. Op maandag 24 januari aanstaande wordt de miniatuur onthuld in de kleinste stad van Nederland.

Op www.schipholtv.com is een video geplaatst over de LEED certificering

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c26 c40 c143
Duurzame scholen: meervoudig programmeren in de praktijk

Duurzame scholen: meervoudig programmeren in ...

Met vier scholen op één onderwijscampus was Instelling Voortgezet Onderwijs Deurne (IVO Deurne) altijd al een voorbeeld van samenwerking en inventiviteit. ...

Lees verder

c23 c26 c40
Nieuw lab voor UvA door slimme aanpak bij netcongestie

Nieuw lab voor UvA door slimme aanpak bij netcongestie

Hoe realiseer je een nieuw Quantumlab te midden van netcongestie? RoyalHaskoningDHV helpt de Universiteit van Amsterdam in 2027 LabQ te openen, mede dankzij innovatieve ...

Lees verder

c21 c26
Paris Proof wijk van de toekomst

Paris Proof wijk van de toekomst

Met ‘Proeftuin Cajanus’ werd ontwikkelende bouwer HBB Groep geselecteerd als winnende partij van de tender voor Zwemmerslaan 2-4 in Haarlem. Hierin ...

Lees verder

c21 c26 c40 c243 c277
320 sociale en koopwoningen in toekomstbestendige wijk

320 sociale en koopwoningen in toekomstbestendige ...

De herontwikkeling van Poelenburg in Zaandam-Oost, inclusief 320 nieuwe woningen, gaat definitief van start. De gemeente Zaandam, Woningstichting Rochdale en buurtbewoners ...

Lees verder

c21 c26 c151 c184 c243
Naar een duurzame toekomst voor zorgvastgoed

Naar een duurzame toekomst voor zorgvastgoed

SVRZ (Stichting Voor Regionale Zorgverlening), een grote zorgorganisatie in Zeeland, zet zich in voor ouderenzorg en de begeleiding van mensen met complexe problematiek. ...

Lees verder

c21 c26 c40 c243 c265
WELL Gold en BREEAM-NL Excellent Utrecht Central Plaza

WELL Gold en BREEAM-NL Excellent Utrecht Central ...

Op donderdag 3 april jl. markeerde de symbolische handeling van het project Utrecht Central Plaza de start van de bouw. Het gerenoveerde en toekomstbestendige kantoorgebouw ...

Lees verder

c21 c26
Woningcorporatie koopt honderden woningen in Cartesius Utrecht

Woningcorporatie koopt honderden woningen in ...

Cartesius Ontwikkelconsortium maakt bekend dat woningcorporatie Portaal 418 woningen in deelplan ‘Baunei’ heeft gekocht. De aankoop is een enorme impuls ...

Lees verder

c21 c26 c41 c243
WKO-systeem voor twee gebouwen in centrum Rotterdam

WKO-systeem voor twee gebouwen in centrum Rotterdam

Coolsingel 75 en 93. Twee locaties, die gelijktijdig een warmte- en koudeopslagsysteem (WKO) krijgen dankzij inspanningen van Eneco. Coolsingel 93 is het voormalige ...

Lees verder

c23 c26
CO2-reductie dankzij duizend circulaire werkplekken

CO2-reductie dankzij duizend circulaire werkplekken

De uitvraag van Movares was zeer uitdagend: 1.000 circulaire werkplekken. Een interview over de uitdaging en het resultaat met Paul ten Kroode, COO van Movares. 

Lees verder

c21 c26 c40 c243 c277
Vitale toekomst Mariahoeve onder de loep

Vitale toekomst Mariahoeve onder de loep

Samen met bewoners, corporaties en wijkorganisaties heeft de gemeente Den Haag de afgelopen periode gesproken over de toekomst van Mariahoeve. De kansen, ideeën ...

Lees verder

c21 c26 c41 c185 c237 c265
“Dit is een pioniersproject in duurzaamheid”

“Dit is een pioniersproject in duurzaamheid”

“Dit was een renovatieproject van de buitencategorie”, zegt Bas Woldman, Design & Build Manager bij SPIE Nederland. Hij stond mede aan de basis ...

Lees verder

c21 c26
Transformatie voormalig ziekenhuis Velp

Transformatie voormalig ziekenhuis Velp

In Velp wordt de komende jaren ‘Park Nieuw Velp’ gerealiseerd, een woonwijk op en rondom het terrein van het voormalige ziekenhuis. De in januari onherroepelijk ...

Lees verder

Reacties

Treffend is het begin van het filmje in de riante parkeerkelder. Inderdaad vervoer vormt een belangrijk deel van het energieverbruik, maar niets daarover! Veel glas bespaart verlichting, maar noopt tot veel koelenergie. Over de omvang van dat laatste vernemen we niets. Mooi dat zoveel zonnepanelen zijn benut, maar die kun je aan elk gebouw toevoegen, los van de gebouwkarakteristiek.

ik kan mij ook herinneren dat dit gebouw een BREEAM Very Good (nog geen Excellent of Outstanding heeft gehaald). LEED Platinum het hoogst haalbare? Met BREEAM NL moet er nog meer gebeuren om een duurzamer gebouw te maken. Blijkbaar is LEED in Nederland toch niet zo geschikt. Wel voor greenwashing.

@ Roland, Wat wilt u zeggen met vervoer en energieverbruik? De parkeercapaciteit is wat ik heb begrepen juist niet afgestemd op het aantal gebruikers maar veel minder. (dus niet 1 op 1) daarnaast zijn er diverse plaatsen ingericht voor elektrische auto's en carpoolers. Wat betreft de opwarming heeft u volgens mij heeft ook gelezen dat op de zuidgevel lamellen natuurlijke opwarming door de zon voorkomen. Kortom, een weinig omvattende reactie met argumenten op een mooi duurzaam gebouw. @Joop; Breaam en LEED zijn niet 1 op 1 te vergelijken. Net zoals DGBC, GPR etc.. ook niet eenduidig te vergelijken zijn. Voor de methode LEED is platinum het hoogst haalbare. Mag ik beide heren vragen wat zij doen aan een duurzaame maatschappij? Beter iets dan niets.

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up