Trein op zonne-energie

Trein op zonne-energie

In Duitsland en Spanje groeit de toepassing van zonne-energie explosief. Prorail zou voor een inhaalslag kunnen zorgen.

Het totaal geïnstalleerde vermogen aan fotovoltaische zonne-energie (PV panelen) groeide vorig jaar wereldwijd van 9.000 Mw in 2007 tot bijna 15.000 Mw in 2008. De groei wordt vrijwel volledig veroorzaakt door de feed-in programma’s van Duitsland en Spanje. Die landen namen maar liefst zestig procent van de totale groei voor hun rekening.

De cijfers zijn afkomstig van het Worldwatch Institute en gepubliceerd in het jaarlijkse rapport Vital Signs, waarin trends in duurzaamheid worden geanalyseerd. Als het aan advies en ingenieursbureau Europe’s Energy Point uit Eefde ligt, doet Nederland straks ook mee aan de grootschalige toepassing van zonnepanelen.

Grote getallen
Spoorwegbeheerder ProRail gaat serieus onderzoeken of het mogelijk is om de treinen in toekomst op zonne-energie te laten rijden. Als het lukt om in heel Nederland ca 2.800 km spoor met een gemiddelde spoorbreedte ongeveer 12 m te overkappen met zonnepanelen, dan zijn daarmee twee miljoen huishoudens van zonne-energie te voorzien.

Dit is gelijk aan de elektriciteitsopwekking van om en bij 400 windmolens van minimaal 100 meter hoog per stuk, oftewel 230 procent van het eigen elektriciteitsverbruik van de spoorwegen. Blijft er op jaarbasis dus 130 procent over voor levering aan naastgelegen industrieën, kantoren, woningen en andere elektriciteitsvragers.

Nog meer besparing
Dit idee, ontwerp, uitwerking en patenten zijn vastgelegd door Europe’s Energy Point.
Spoorlijnen liggen meestal in de volle zon, zijn zij veel effectiever en goedkoper dan zonnepanelen op de daken van huizen en van gebouwen. En wat denk je van in de winter minder bladeren en sneeuw op de rails, daardoor ook levensduurverlenging van de rails en de wissels en de treinen. Het regenwater opvangen is een mogelijkheid wat weer gebruikt kan worden voor het schoonmaken van de treinen, toiletspoelingen etc.

Als treinen onder een zonne-dak rijden krijgen we ook geluidsstillere spoorwegen, en tevens veel werkgelegenheid. Een goed idee om verder uit te werken lijkt ons. Prorail is al enthousiast.

Bron en tekeningen: Europe’s Energy Point.
Artist views: getekend door BM’Concepting in opdracht van Europe’s Energy Point.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c26 c40 c184 c265
Woningcorporatie bouwt 25 Nul op de Meter-woningen in Klazienaveen

Woningcorporatie bouwt 25 Nul op de Meter-woningen ...

De nieuwbouw is bestemd voor sociale huur en wordt gerealiseerd door Dura Vermeer en Lefier. Het doel is om de woningen in de tweede helft van dit jaar op te leveren.

Lees verder

c21 c26 c260
Woningcorporatie zorgt voor houten woongebouw

Woningcorporatie zorgt voor houten woongebouw

De Rotterdamse wijk Pendrecht beschikt over het eerste houten woongebouw met betaalbare huurwoningen. De woningen zijn bedoeld voor mensen die net te veel geld ...

Lees verder

c21 c26
Circulariteit en energie-efficiëntie voor hub in Veghel

Circulariteit en energie-efficiëntie voor ...

Circulariteit, energie-efficiëntie en duurzaamheid staan centraal in de nieuwe remarketinglocatie van Ayvens in Veghel, dichtbij de A50. Het bedrijf noemt ...

Lees verder

c21 c26 c265
Dit logistiek centrum is Paris Proof

Dit logistiek centrum is Paris Proof

Het door VolkerWessels Logistics Development (VWLD) en Delta Development ontwikkelde duurzame logistieke centrum ABC Harnaschpolder in Businesspark Haaglanden voldoet ...

Lees verder

c21 c26
Natuurinclusieve houten woontoren in Amstelveen

Natuurinclusieve houten woontoren in Amstelveen

De realisatie van de eerste houthybride woontoren van Amstelveen is een stap dichterbij met de onherroepelijke omgevingsvergunning. De zestien verdiepingen tellende ...

Lees verder

c21 c26 c122 c185
Witte Spaanse fincas in Amstelveen

Witte Spaanse fincas in Amstelveen

Het voormalige kantoorgebouw van KPMG onderging een flinke transformatie en maakte plaats voor een wooncomplex van acht aparte gebouwen. Met als naam ‘The ...

Lees verder

c21 c26 c185
Toekomstbestendig kantoor met circulaire principes

Toekomstbestendig kantoor met circulaire principes

Een voorbeeld van hoe herontwikkeling leidt tot duurzame en inspirerende werkplekken. Dat moet het BREEAM-NL Excellent OKU Office zijn, dat door Dura Vermeer Bouw ...

Lees verder

c21 c26 c260 c278
Natuurinclusief nieuwbouwproject in Amsterdam van start

Natuurinclusief nieuwbouwproject in Amsterdam ...

In de Weespertrekvaart in Amsterdam komen 223 duurzame nieuwbouwwoningen. Het nieuwbouwproject, dat de naam GROEI! draagt, moet een van de meest natuurinclusieve ...

Lees verder

c21 c26 c185 c260
Circulair en biobased rijkskantoor

Circulair en biobased rijkskantoor

In Assen startte het Rijksvastgoedbedrijf met de bouw van een circulair en biobased rijkskantoor. Bij de bouw wordt voor de eerste keer de ‘Routekaart verduurzamen’ ...

Lees verder

c21 c26 c184 c185
Deze campus hergebruikt vloerbedekking, glaswanden en plafondplaten

Deze campus hergebruikt vloerbedekking, glaswanden ...

Het is de eerste fase van de transformatie van drie kantoorgebouwen tot de gloednieuwe AFAS Campus: dotNL. Alleen mogelijk dankzij een hechte samenwerking tussen ...

Lees verder

c21 c26 c40 c185
Duurzaam bouwen aan een toekomstbestendig casco in Didam

Duurzaam bouwen aan een toekomstbestendig casco ...

In Didam wordt met project De Hoevert een belangrijke stap gezet in duurzaam en toekomstbestendig wonen. Op de locatie van het voormalige zwembadterrein aan de ...

Lees verder

c21 c26 c40 c143
Duurzame scholen: meervoudig programmeren in de praktijk

Duurzame scholen: meervoudig programmeren in ...

Met vier scholen op één onderwijscampus was Instelling Voortgezet Onderwijs Deurne (IVO Deurne) altijd al een voorbeeld van samenwerking en inventiviteit. ...

Lees verder

Reacties

Dit lijkt me een zeer interessant project. Hier in België hebben we een dergelijk project gerealiseerd maar dan op kleine schaal (spoorwegtunnel van 3,4 km). De zonnetunnel is het gedoopt, moet maar eens opzoek. Maar waarom niet ineens op grote schaal. Hoe ver staan we met dit idee? Is er nog verder over gebrainstormd? Is er al een proefprojectje? Kan iemand mij een antwoord geven op deze vragen? Alvast bedankt! Simon

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up