Het containerbegrip duurzaamheid ontrafeld: de 4 pijlers van duurzaamheid in de bouwsector Deel 5 en slot: Bron- en afvalmanagement

Het containerbegrip duurzaamheid ontrafeld: de 4 pijlers van duurzaamheid in de bouwsector Deel 5 en slot: Bron- en afvalmanagement

Om het containerbegrip duurzaamheid inhoud te geven zijn de pijlers van duurzaamheid in de bouwsector vastgesteld. Afgelopen week heeft u al meer kunnen lezen over de eerste drie pijlers: Corporate social responsibility, energie management en product levensduur. Vandaag zal worden ingegaan op de laatste pijler: bron- en afvalmanagement. 

De vierde en laatste pijler van duurzaamheid in de bouwsector is bron- en afvalmanagement. Deze pijler is vrij breed en bevat, naast productgerelateerde duurzaamheidaspecten, ook procesgerelateerde aspecten. Hierbij kan worden gedacht aan de recyclebaarheid van het materiaal, een verantwoorde winning van grondstoffen, het beperken van lucht- en watervervuiling bij productie en het minimaliseren van afval bij verwerking. Al deze aspecten hangen sterk met elkaar samen en hebben een connectie met het begrip cradle-to-cradle.

Bron- en afvalmanagement is momenteel erg belangrijk in de bouwsector; na product levensduur is dit de belangrijkste pijler van duurzaamheid. Het belang van bron- en afvalmanagement verschilt echter wel per productgroep. Zo is het voor binnenwanden en vloerbedekking veel belangrijker dan voor bijvoorbeeld constructieve vloeren.

In de afgelopen week zijn het belang van duurzaamheid en de vier pijlers van duurzaamheid uitgebreid besproken. Om meer inzicht te krijgen in duurzaamheid in uw sector dient het belang van en de prestatie van de verschillende aanbieders op de vier pijlers vastgesteld te worden. De pijlers zijn vastgesteld op basis van een groot aantal onderliggende variabelen. Om het belang van de pijlers in de toekomst efficiënt te kunnen vaststellen is het niet nodig om alle variabelen opnieuw door te meten. Alleen die variabelen met de grootste voorspellende waarde voor de pijler zullen doorgemeten worden. Voor bron- en afvalmanagement zijn dit de recyclebaarheid van het materiaal en de verantwoorde winning van grondstoffen. In het onderstaande voorbeeld is de variabele ‘recyclebaarheid’ verder uitgewerkt voor de productgroep binnenwanden. Uit deze figuur kunt u aflezen dat de beoordeling van de recyclebaarheid van het materiaal behoorlijk uiteenloopt voor de drie doorgemeten aanbieders van binnenwanden.

 

Figuur 4: De beoordeling van aanbieders op de pijler bron- en afvalmanagement
Bron: USP Marketing Consultancy BV, ©2012

 

Conclusie
De bouwsector kan niet langer om duurzaamheid heen. Duurzaamheid is echter een zeer breed begrip, wat voor de bouwsector kan worden samengevat in de vier pijlers die we de afgelopen dagen besproken hebben: corporate social responsibility, energie management, product levensduur en bron- en afvalmanagement. Uiteraard is het belangrijk om op alle vlakken van duurzaamheid de zaken op orde te hebben, maar in de communicatie naar de doelgroep is een focus wel degelijk belangrijk. Echter, niet alle pijlers zijn even belangrijk en het belang kan ook nog behoorlijk verschillen per productgroep. Daarnaast is het ook belangrijk te weten wat de huidige perceptie van de markt is aangaande uw prestatie en de prestatie van uw concurrenten op de vier pijlers. Het kan voorkomen dat de perceptie niet overeenkomt met de werkelijkheid; presteert uw merk heel goed op een bepaalde pijler maar ziet de doelgroep dit niet? Claim dan uw positie door hier in uw communicatie de focus op te leggen. Vice versa is het natuurlijk ook mogelijk dat uw doelgroep van mening is dat u heel goed presteert op een bepaalde pijler, maar dat er in de werkelijkheid nog veel moet gebeuren op dit vlak. In dat geval dient u de werkelijkheid snel aan te laten sluiten op de perceptie om het beeld dat uw doelgroep heeft waar te maken.

 

De reeks ‘Het containerbegrip duurzaamheid ontrafeld: de 4 pijlers van duurzaamheid in de bouwsector’ is gebaseerd op onderzoek van USP Marketing Consultancy onder 225 verwerkende en voorschrijvende partijen. Op basis van dit onderzoek heeft USP een aantal modellen opgezet om het belang van duurzaamheid voor uw productgroep te meten en de prestatie van u en uw concurrenten in kaart te brengen. Wilt u meer weten over de mogelijkheden of wilt een voorbeeldrapportage ontvangen, neem dan via e-mail contact op met Jeanette van der Rhee van USP Marketing Consultancy of bel haar op telefoonnummer (010) 206 69 00.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225
Robert Koolen in de race voor MVO Manager van het Jaar 2025

Robert Koolen in de race voor MVO Manager van ...

Robert Koolen is een van de drie finalisten voor de MVO Manager van het Jaar 2025-verkiezing. Hij zit in de race samen met Christian de Jong (Director Sustainability ...

Lees verder

c21 c225 c260
15 biobased flexwoningen die meer zijn dan tijdelijk

15 biobased flexwoningen die meer zijn dan tijdelijk

In Nijverdal, gemeente Hellendoorn, staat sinds kort een appartementencomplex van vijftien biobased flexwoningen. Bestemd voor starters, statushouders en spoedzoekers, ...

Lees verder

c21 c41 c225
Wie is jouw favoriet voor de ABN AMRO Duurzame 50 van 2025?

Wie is jouw favoriet voor de ABN AMRO Duurzame ...

Wie wordt de winnaar van de 13e editie van de ABN AMRO Duurzame 50? De zoektocht is opnieuw begonnen: wie maakt er volgens jou de meeste impact bij de verduurzaming ...

Lees verder

c21 c41 c225
VKG Architectuurprijs 2025: de genomineerden zijn bekend

VKG Architectuurprijs 2025: de genomineerden ...

De 14e editie van de VKG Architectuurprijs zet innovatieve en duurzame toepassingen van kunststof kozijnen in de schijnwerpers. De vakjury heeft uit de vele inzendingen ...

Lees verder

c21 c225
Betaalbaar wonen: de 'vijf i' benadering

Betaalbaar wonen: de 'vijf i' benadering

Toekomstbestendige gebouwen passen in een duurzame maatschappij zonder sociale ontwrichting, te beginnen op de woningmarkt. Maar dan moet wonen wel betaalbaar worden. ...

Lees verder

c21 c225 c261 c265
Vier bewezen strategieën voor koolstofarme gebouwen

Vier bewezen strategieën voor koolstofarme ...

Waarom is het belangrijk om gebouwen koolstofvrij te maken? De overgang naar energie-efficiënt en duurzaam gebouwbeheer is essentieel voor het behalen van ...

Lees verder

c21 c40 c225
Whitepaper: maak vastgoed slim, adaptief en toekomstbestendig

Whitepaper: maak vastgoed slim, adaptief en ...

De verduurzaming van vastgoed vraagt om gebouwen die niet alleen energiezuinig zijn in ontwerp, maar ook in de praktijk optimaal functioneren. In de exploitatiefase, ...

Lees verder

c21 c185 c225
Bereken financiële restwaarde in projecten

Bereken financiële restwaarde in projecten

De innovatie Revalto is live, een manier om financiële restwaarde in projecten te berekenen. De tool van Arcadis en Alba Concepts geeft je de mogelijkheid ...

Lees verder

c21 c41 c225
<span data-teams='true'>Nomineer voor de allereerste CBRE Sustainability Award 2025</span>

Nomineer voor de allereerste CBRE Sustainability ...

De CBRE Sustainability Award is de prijs voor de meest inspirerende duurzame gebouwen en projecten. Of het nu gaat om een innovatieve oplossing, een geslaagde samenwerking ...

Lees verder

c21 c225 c243 c265
De kansen van een EED-audit: besparingen en toekomstbestendigheid

De kansen van een EED-audit: besparingen en ...

Elke vier jaar is het zover: grote organisaties moeten volgens de Europese Energie-Efficiëntie Richtlijn (EED) een energie-audit uitvoeren. Maar wat als dit ...

Lees verder

c21 c225
Drie krachtige stemmen verbinden je met het hart van de Klimaattop GO 

Drie krachtige stemmen verbinden je met het ...

We zijn trots om de dagvoorzitters voor de Klimaattop Gebouwde Omgeving 2025 bekend te maken: Inge Diepman, Suze Gehem en Harm Edens. Drie verschillende perspectieven, ...

Lees verder

c21 c225
Whitepaper: GACS als verplichting of kans?

Whitepaper: GACS als verplichting of kans?

Vanaf 1 januari 2026 moet elk gebouw dat een verwarmings- of aircosysteem heeft met een nominaal vermogen van 290 kW of meer, over een gebouwautomatiserings- en ...

Lees verder

Reacties

Lees net verslag, neem aan dat de partijen merk X, Y, Z bekend zijn met hun resultaat. Staan ook op volgorde van de score, neem aan dat zij ook voornemens hebben de score te verbeteren.

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up