Het containerbegrip duurzaamheid ontrafeld: de 4 pijlers van duurzaamheid in de bouwsector Deel 5 en slot: Bron- en afvalmanagement

Het containerbegrip duurzaamheid ontrafeld: de 4 pijlers van duurzaamheid in de bouwsector Deel 5 en slot: Bron- en afvalmanagement

Om het containerbegrip duurzaamheid inhoud te geven zijn de pijlers van duurzaamheid in de bouwsector vastgesteld. Afgelopen week heeft u al meer kunnen lezen over de eerste drie pijlers: Corporate social responsibility, energie management en product levensduur. Vandaag zal worden ingegaan op de laatste pijler: bron- en afvalmanagement. 

De vierde en laatste pijler van duurzaamheid in de bouwsector is bron- en afvalmanagement. Deze pijler is vrij breed en bevat, naast productgerelateerde duurzaamheidaspecten, ook procesgerelateerde aspecten. Hierbij kan worden gedacht aan de recyclebaarheid van het materiaal, een verantwoorde winning van grondstoffen, het beperken van lucht- en watervervuiling bij productie en het minimaliseren van afval bij verwerking. Al deze aspecten hangen sterk met elkaar samen en hebben een connectie met het begrip cradle-to-cradle.

Bron- en afvalmanagement is momenteel erg belangrijk in de bouwsector; na product levensduur is dit de belangrijkste pijler van duurzaamheid. Het belang van bron- en afvalmanagement verschilt echter wel per productgroep. Zo is het voor binnenwanden en vloerbedekking veel belangrijker dan voor bijvoorbeeld constructieve vloeren.

In de afgelopen week zijn het belang van duurzaamheid en de vier pijlers van duurzaamheid uitgebreid besproken. Om meer inzicht te krijgen in duurzaamheid in uw sector dient het belang van en de prestatie van de verschillende aanbieders op de vier pijlers vastgesteld te worden. De pijlers zijn vastgesteld op basis van een groot aantal onderliggende variabelen. Om het belang van de pijlers in de toekomst efficiënt te kunnen vaststellen is het niet nodig om alle variabelen opnieuw door te meten. Alleen die variabelen met de grootste voorspellende waarde voor de pijler zullen doorgemeten worden. Voor bron- en afvalmanagement zijn dit de recyclebaarheid van het materiaal en de verantwoorde winning van grondstoffen. In het onderstaande voorbeeld is de variabele ‘recyclebaarheid’ verder uitgewerkt voor de productgroep binnenwanden. Uit deze figuur kunt u aflezen dat de beoordeling van de recyclebaarheid van het materiaal behoorlijk uiteenloopt voor de drie doorgemeten aanbieders van binnenwanden.

 

Figuur 4: De beoordeling van aanbieders op de pijler bron- en afvalmanagement
Bron: USP Marketing Consultancy BV, ©2012

 

Conclusie
De bouwsector kan niet langer om duurzaamheid heen. Duurzaamheid is echter een zeer breed begrip, wat voor de bouwsector kan worden samengevat in de vier pijlers die we de afgelopen dagen besproken hebben: corporate social responsibility, energie management, product levensduur en bron- en afvalmanagement. Uiteraard is het belangrijk om op alle vlakken van duurzaamheid de zaken op orde te hebben, maar in de communicatie naar de doelgroep is een focus wel degelijk belangrijk. Echter, niet alle pijlers zijn even belangrijk en het belang kan ook nog behoorlijk verschillen per productgroep. Daarnaast is het ook belangrijk te weten wat de huidige perceptie van de markt is aangaande uw prestatie en de prestatie van uw concurrenten op de vier pijlers. Het kan voorkomen dat de perceptie niet overeenkomt met de werkelijkheid; presteert uw merk heel goed op een bepaalde pijler maar ziet de doelgroep dit niet? Claim dan uw positie door hier in uw communicatie de focus op te leggen. Vice versa is het natuurlijk ook mogelijk dat uw doelgroep van mening is dat u heel goed presteert op een bepaalde pijler, maar dat er in de werkelijkheid nog veel moet gebeuren op dit vlak. In dat geval dient u de werkelijkheid snel aan te laten sluiten op de perceptie om het beeld dat uw doelgroep heeft waar te maken.

 

De reeks ‘Het containerbegrip duurzaamheid ontrafeld: de 4 pijlers van duurzaamheid in de bouwsector’ is gebaseerd op onderzoek van USP Marketing Consultancy onder 225 verwerkende en voorschrijvende partijen. Op basis van dit onderzoek heeft USP een aantal modellen opgezet om het belang van duurzaamheid voor uw productgroep te meten en de prestatie van u en uw concurrenten in kaart te brengen. Wilt u meer weten over de mogelijkheden of wilt een voorbeeldrapportage ontvangen, neem dan via e-mail contact op met Jeanette van der Rhee van USP Marketing Consultancy of bel haar op telefoonnummer (010) 206 69 00.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225 c260
Architecten gaan voor biobased bouwambitie

Architecten gaan voor biobased bouwambitie

Tijdens een feestelijke bijeenkomst op 3 juni bij het Architectuurcentrum Rondeel in Deventer committeerden zestien architecten- en bouwkundige tekenbureaus uit ...

Lees verder

c21 c225
'Zet behandeling Wet collectieve warmte voort' 

'Zet behandeling Wet collectieve warmte voort' 

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) doet een oproep om de Wet collectieve warmte voort te zetten. 

Lees verder

c21 c40 c185 c225
Rotterdamse corporatie heeft ideeën om circulaire bouw te stimuleren

Rotterdamse corporatie heeft ideeën om ...

Het lukt Woonstad Rotterdam goed om woningen met een laag energielabel met isolatie- en duurzaamheidsmaatregelen op te waarderen naar een hoger energielabel. De ...

Lees verder

c21 c184 c225 c243
“Geen volgende stap, maar een sprong vooruit”

“Geen volgende stap, maar een sprong vooruit”

In Fort Altena presenteerde STIEBEL ELTRON een volledig vernieuwde generatie warmtepompen onder de naam wpnext. De lancering werd bijgewoond door installateurs, ...

Lees verder

c21 c186 c225
Dit is het belang van mobiele dekking in duurzame gebouwen

Dit is het belang van mobiele dekking in duurzame ...

De gebouwde omgeving wordt steeds duurzamer. Waar nu nog BENG geldt voor nieuwbouw, komt Zero Emission Buildings (ZEB) eraan. Vanaf 2030 moeten alle nieuwe gebouwen ...

Lees verder

c21 c40 c225
Werkbezoek over impact van maatschappelijk vastgoed

Werkbezoek over impact van maatschappelijk vastgoed

Op woensdag 11 juni vindt het Duurzaam Gebouwd Werkbezoek plaats in samenwerking met DWA en de Gemeente Gouda. Tijdens dit werkbezoek worden inspirerende praktijkvoorbeelden ...

Lees verder

c21 c41 c185 c225
Vooruitstrevende oplossingen voor circulair bouwen

Vooruitstrevende oplossingen voor circulair ...

Op 1 juli nodigen we je uit op de Planon Campus voor een innovatiebijeenkomst die in het teken staat van circulair bouwen. Tijdens deze middag komen publieke ...

Lees verder

c21 c185 c225 c260
Inspiratie door circulaire productinnovaties

Inspiratie door circulaire productinnovaties

De nieuwste circulaire productinnovaties kwam aan bod tijdens de bijeenkomst van Cirkelstad Deventer-Apeldoorn, gehouden bij de Greenworks Academy. In dit artikel ...

Lees verder

c21 c225 c301
Uitdagingen netcongestie invullen met effectief energiemanagement

Uitdagingen netcongestie invullen met effectief ...

In 2025 zijn alleen nog schone, uitstootvrije bedrijfsauto’s toegestaan binnen de ring A10 van Amsterdam. Dat raakt Sligro Food Group, die startte met elektrische ...

Lees verder

c21 c41 c185 c225 c260 c265
Al lerend wil Eindhovense corporatie circulair worden

Al lerend wil Eindhovense corporatie circulair ...

“Door het te doen, kunnen we leren.” Vanuit die filosofie werkt Woonstichting ’thuis aan de verduurzaming en het circulair maken van haar organisatie ...

Lees verder

c21 c35 c162 c225
Webinar over duurzaamheid verankeren in aanbestedingen
jun26

Webinar over duurzaamheid verankeren in aanbestedingen

Extern evenement Door duurzaamheid te verankeren in aanbestedingen, daag je ontwikkelaars en adviseurs uit om het onderste uit de kan te halen. Tijdens een webinar op 26 juni leer ...

Dit betreft een extern evenement uit het netwerk van Duurzaam Gebouwd

Lees verder

c21 c40 c185 c225
Bouwen binnen het CO2-budget versnelt opschaling innovaties

Bouwen binnen het CO2-budget versnelt opschaling ...

De opgave is helder: in 2030 moet de gebouwde omgeving 55 procent minder CO2 uitstoten, en in 2050 volledig klimaatneutraal en circulair zijn. Met nog maar 68 maanden ...

Lees verder

Reacties

Lees net verslag, neem aan dat de partijen merk X, Y, Z bekend zijn met hun resultaat. Staan ook op volgorde van de score, neem aan dat zij ook voornemens hebben de score te verbeteren.

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up