De ineffectiviteit van massa e-mail en de impact van databasemanagement

De ineffectiviteit van massa e-mail en de impact van databasemanagement

Hoe kun je klantdata inzetten om in je community eenzelfde persoonlijke beleving te bieden? Voor Duurzaam Gebouwd ligt het antwoord in de combinatie van big data en e-mailmarketing. 

Stel, we willen op een van onze evenementen een extra reminder sturen om de laatste plekken onder de aandacht te brengen. Voorheen stuurden we dan een reminder naar de gehele database.

Dit betekende:

# Dezelfde personen krijgen nogmaals een bericht
# Informatie sluit voor het grootste gedeelte niet aan op de behoefte
# Geen controle over het soort en de kwaliteit van de bezoeker

Met als resultaat: een verminderde klanttevredenheid door irrelevante e-mail en dat leidt tot irritatie

Kernwaarden toepassen in strategie

Bovenstaande problemen passen niet binnen onze kernwaarden: kwaliteit, betrokkenheid, persoonlijk en innovatief, met klanttevredenheid voorop. We stonden dan ook voor de uitdaging om deze kernwaarden ook toe te passen in de strategie en een transitie te maken van massamailing naar persoonlijk en relevant om de klantbeleving te verbeteren. Wij streven per event altijd naar een evenredige verdeling tussen de verschillende doelgroepen met deelnemers die bestaan uit mede- en eindbeslissers uit de sector zodat er integrale verbinding op het hoge beslissingsniveau kan plaats vinden.

We hebben gekeken waar we op korte termijn de meeste waarde konden toevoegen en de grootste slagen konden maken: e-mailmarketing en de verkregen data uit de website. Stap 1 was om erachter te komen waar alle data was opgeslagen. Dit bleek op verschillende plaatsen te zijn: in het CRM, in Excel en op verschillende databases in het CMS van de website.

Data samengebracht, aangevuld en verrijkt

De klantdata uit de diverse on- en offline databases hebben we samengebracht in de database management-tool Knime, waarna we deze hebben aangevuld en verrijkt. Vervolgens hebben we gesegmenteerd op basis van deze verrijkte profielen.

Deze klantsegmentatie hebben we gemaakt op;
Persoonsgebonden kenmerken: Sector, functie en beslissingsniveau
Geografische kenmerken: Provincie
Interesses: Klikgedrag op persoon- en bedrijfsniveau, eerder bezochte evenementen en aangegeven themavoorkeuren

Door elk criterium een weging mee te geven konden we voor elk evenement een hypersegmentatie maken. Hierdoor zijn wij in staat om één reminder e-mail te versturen naar een kleinere groep mensen die passen binnen de gewenste doelgroepen en de behoefte hebben om naar dit evenement te komen. Een bijkomend voordeel hierbij was dat we ook stappen konden maken op de kwaliteit van de e-mail zelf. Zo konden we de boodschap, informatievoorziening en de vormgeving beter afstemmen op het evenement en de behoefte van de doelgroep.

Auteur Bibianne Kerkhoff werkt als manager marketing & communicatie voor Duurzaam Gebouwd. Benieuwd naar haar tips en haar conclusie? Lees dan haar volledige blog op de site van BouwKennisBlog.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c40 c185 c225 c260
Wonion wil circulaire ambities uitvoeren met juiste partners 

Wonion wil circulaire ambities uitvoeren met ...

Woningcorporatie Wonion is in 2008 begonnen om haar woningen te verduurzamen. Dit gebeurde eerst door haar woningen te isoleren, maar inmiddels kijkt ze naar de ...

Lees verder

c21 c225
Whitepaper: verduurzaming van bedrijfsvastgoed

Whitepaper: verduurzaming van bedrijfsvastgoed

Wat levert verduurzaming van je bedrijfspand concreet op? En hoe pak je het slim aan, zonder zorgen over regelgeving, techniek of financiering? In deze nieuwe whitepaper ...

Lees verder

c21 c40 c225 c260
'De multiplier van biobased bouwen moet nog komen'

'De multiplier van biobased bouwen moet nog ...

Gemeenten en opdrachtgevers nemen een bepalende rol in met biobased bouwen. Aanbestedingen en uitvragen kunnen maken of breken, evenals de wet- en regelgeving die ...

Lees verder

c21 c41 c225
Duurzaam Gebouwd Magazine: actie voor de duurzaam gebouwde omgeving

Duurzaam Gebouwd Magazine: actie voor de duurzaam ...

De tweede editie van het Duurzaam Gebouwd Magazine is verschenen en nu online voor iedereen te lezen! Deze editie staat vol met actuele artikelen, vernieuwende ...

Lees verder

c21 c40 c225
Kamerbrief over implementatie EPBD: emissievrije gebouwen en nieuw energielabel

Kamerbrief over implementatie EPBD: emissievrije ...

In 2026 moet de derde herziening van de Europese richtlijn voor de energieprestatie van gebouwen, Energy Performance of Building Directive (EPBD IV), ...

Lees verder

c21 c225 c260
Boerenperspectief: afzetzekerheid en competitieve vergoedingen

Boerenperspectief: afzetzekerheid en competitieve ...

Er is werk aan de winkel als het gaat om de transitie naar een toekomstbestendige landbouwsector. Boeren hebben afzetzekerheid nodig en een competitieve vergoeding ...

Lees verder

c21 c225 c260
Samen bouwen aan de toekomst in Apeldoorn

Samen bouwen aan de toekomst in Apeldoorn

Op de plek van de voormalige basisschool in Ughelen verrijst een nieuw woonproject, dat niet alleen inspeelt op de woonbehoefte van vandaag, maar toekomstbestendig ...

Lees verder

c21 c225 c299
Een energieneutraal schoolgebouw voor het Gilde Vakcollege

Een energieneutraal schoolgebouw voor het Gilde ...

Begin 2025 betrok het Gilde Vakcollege Techniek zijn nieuwe schoolgebouw in Gorinchem. Een volledig energieneutrale school, gebouwd met duurzame en robuuste materialen. Henri ...

Lees verder

c21 c225 c260
De invloed van WLC en MPG op biobased bouwen

De invloed van WLC en MPG op biobased bouwen

In Europa koerst het beleid af op het hanteren van de Whole Life Carbon-aanpak voor een gebouw. Hierin ligt een focus op de CO2-uitstoot van een pand, gedurende ...

Lees verder

c21 c225 c238
Mycelium als bouwsteen van de toekomst

Mycelium als bouwsteen van de toekomst

Tijdens een intieme bijeenkomst in de Heijmans Hive in Rosmalen stond op dinsdag 8 juli een wereldprimeur centraal: de Growing Facade. Deze 3D-geprinte, AI-geassisteerde ...

Lees verder

c21 c225 c260
Nieuwe uitvraag: €5 miljoen voor innovaties die woningbouw versnellen

Nieuwe uitvraag: €5 miljoen voor innovaties ...

Om het woningtekort in Nederland aan te pakken, willen we elk jaar 100.000 woningen bouwen: sneller, in grotere aantallen en betaalbaar. Maar die ambitie staat ...

Lees verder

c21 c225 c260
SAWA Rotterdam: een gebouw dat leeft

SAWA Rotterdam: een gebouw dat leeft

In het Rotterdamse Lloydkwartier staat een gebouw dat zich niet alleen laat lezen als een stapeling woningen, maar als een belichaamde toekomstvisie. SAWA is het ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up