De ineffectiviteit van massa e-mail en de impact van databasemanagement

De ineffectiviteit van massa e-mail en de impact van databasemanagement

Hoe kun je klantdata inzetten om in je community eenzelfde persoonlijke beleving te bieden? Voor Duurzaam Gebouwd ligt het antwoord in de combinatie van big data en e-mailmarketing. 

Stel, we willen op een van onze evenementen een extra reminder sturen om de laatste plekken onder de aandacht te brengen. Voorheen stuurden we dan een reminder naar de gehele database.

Dit betekende:

# Dezelfde personen krijgen nogmaals een bericht
# Informatie sluit voor het grootste gedeelte niet aan op de behoefte
# Geen controle over het soort en de kwaliteit van de bezoeker

Met als resultaat: een verminderde klanttevredenheid door irrelevante e-mail en dat leidt tot irritatie

Kernwaarden toepassen in strategie

Bovenstaande problemen passen niet binnen onze kernwaarden: kwaliteit, betrokkenheid, persoonlijk en innovatief, met klanttevredenheid voorop. We stonden dan ook voor de uitdaging om deze kernwaarden ook toe te passen in de strategie en een transitie te maken van massamailing naar persoonlijk en relevant om de klantbeleving te verbeteren. Wij streven per event altijd naar een evenredige verdeling tussen de verschillende doelgroepen met deelnemers die bestaan uit mede- en eindbeslissers uit de sector zodat er integrale verbinding op het hoge beslissingsniveau kan plaats vinden.

We hebben gekeken waar we op korte termijn de meeste waarde konden toevoegen en de grootste slagen konden maken: e-mailmarketing en de verkregen data uit de website. Stap 1 was om erachter te komen waar alle data was opgeslagen. Dit bleek op verschillende plaatsen te zijn: in het CRM, in Excel en op verschillende databases in het CMS van de website.

Data samengebracht, aangevuld en verrijkt

De klantdata uit de diverse on- en offline databases hebben we samengebracht in de database management-tool Knime, waarna we deze hebben aangevuld en verrijkt. Vervolgens hebben we gesegmenteerd op basis van deze verrijkte profielen.

Deze klantsegmentatie hebben we gemaakt op;
Persoonsgebonden kenmerken: Sector, functie en beslissingsniveau
Geografische kenmerken: Provincie
Interesses: Klikgedrag op persoon- en bedrijfsniveau, eerder bezochte evenementen en aangegeven themavoorkeuren

Door elk criterium een weging mee te geven konden we voor elk evenement een hypersegmentatie maken. Hierdoor zijn wij in staat om één reminder e-mail te versturen naar een kleinere groep mensen die passen binnen de gewenste doelgroepen en de behoefte hebben om naar dit evenement te komen. Een bijkomend voordeel hierbij was dat we ook stappen konden maken op de kwaliteit van de e-mail zelf. Zo konden we de boodschap, informatievoorziening en de vormgeving beter afstemmen op het evenement en de behoefte van de doelgroep.

Auteur Bibianne Kerkhoff werkt als manager marketing & communicatie voor Duurzaam Gebouwd. Benieuwd naar haar tips en haar conclusie? Lees dan haar volledige blog op de site van BouwKennisBlog.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225
Eenduidige taal toepassen bij nieuwbouw én bestaande bouw

Eenduidige taal toepassen bij nieuwbouw én ...

Leren over de achtergrond van Het Nieuwe Normaal en direct toepassen in nieuwe én bestaande bouw? De cursus Het Nieuwe Normaal: Nieuwbouw en Bestaande Bouw ...

Lees verder

c21 c151 c225
Samenwerken is de sleutel voor duurzame zorg

Samenwerken is de sleutel voor duurzame zorg

Hoe cruciaal is samenwerking bij het verduurzamen van de zorgsector? Dat wordt duidelijk in een gesprek met Yannick Heirbaut, Senior Consultant bij CFP Green Buildings.

Lees verder

c21 c225 c302
Inschrijving CSRD Day 2025 en CSRD Awards 2025 geopend

Inschrijving CSRD Day 2025 en CSRD Awards 2025 ...

Op 27 november 2025 vindt de tweede editie van CSRD DAY plaats, hét grootste congres over duurzaamheid en duurzaamheidsrapportage van Nederland. Tijdens ...

Lees verder

c21 c225
Whitepaper laat zien wat verduurzamen voor jouw vastgoed oplevert

Whitepaper laat zien wat verduurzamen voor jouw ...

Een nieuwe whitepaper van Eneco geeft je inzicht in wat verduurzaming voor jouw vastgoed oplevert, hoe je dit kunt aanpakken en hoe je dit proces volledig kunt ...

Lees verder

c21 c225 c237 c265
Groene daken en slimme techniek: inzichten 'DVI uit z'n DAK'

Groene daken en slimme techniek: inzichten 'DVI ...

Al eeuwenlang beschermen daken ons tegen de weersinvloeden. Tegenwoordig doen daken nog veel meer: denk aan ruimte voor parkeerplekken, energieopwekking of wateropslag… ...

Lees verder

c21 c40 c185 c225 c243 c265
Deze woningcorporatie wil dingen anders doen

Deze woningcorporatie wil dingen anders doen

De deelname aan het project ‘Drenthe woont circulair’ heeft Woonservice vooral veel kennis opgeleverd om circulaire en biobased bouwmaterialen in reguliere ...

Lees verder

c21 c41 c160 c225 c243 c277
Dit zijn de belangrijkste bevindingen uit het WoonOnderzoek Nederland 2024

Dit zijn de belangrijkste bevindingen uit het ...

De resultaten van het WoonOnderzoek Nederland 2024 (WoON24), uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) zijn ...

Lees verder

c21 c225 c237 c243 c302
EV-oplossing speelt in op EU-regelgeving en duurzaamheidsdoelen

EV-oplossing speelt in op EU-regelgeving en ...

Om de overstap naar EV te versnellen lanceert Schneider Electric de Charge Pro, een vereenvoudigde laadervaring. De open oplossing zorgt voor snelle installatie ...

Lees verder

c21 c225
Veiligheid als sleutel tot duurzaamheid

Veiligheid als sleutel tot duurzaamheid

Een duurzame gebouwde omgeving is meer dan alleen energieneutraal en circulair. Het fundament voor een wijk, industrie- of bedrijventerrein van de toekomst is namelijk ...

Lees verder

c21 c41 c225
Corporaties bouwen meer nieuwe woningen

Corporaties bouwen meer nieuwe woningen

Het lukt woningcorporaties om grotere aantallen nieuwe woningen te bouwen. Voor dit jaar zijn er harde plannen om 24.000 woningen neer te zetten, in 2023 waren ...

Lees verder

c21 c225 c243
Zien: slimme energiemeting en monitoring voor CO2-neutrale fabriek en kantoor

Zien: slimme energiemeting en monitoring voor ...

Hoe maak je een kantoor én een 11.400 m² grote fabriek, waar jaarlijks miljoenen installatiedozen en duizenden verdeelkasten worden geproduceerd, CO2-neutraal? ...

Lees verder

c21 c40 c184 c225 c301
Netcongestie geen hindernis voor gasloze en energiezuinige kazerne

Netcongestie geen hindernis voor gasloze en ...

Een brandweerkazerne verduurzamen – waarom is dat belangrijk? Voor de Veiligheidsregio Utrecht (VRU) is het antwoord duidelijk: toekomstbestendige gebouwen ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up