Finalisten BouwKennis Marketing Jaarprijs 2012 bekend

Finalisten BouwKennis Marketing Jaarprijs 2012 bekend

De drie genomineerden voor de Bouwkennis Marketing Jaarprijs zijn bekend. Goede voorbeelden van marketing voor duurzame producten.

Dit jaar kwamen ASSA ABLOY Nederland B.V. / Nemef, Saint-Gobain Distribution the Netherlands B.V. en VELUX Nederland B.V. als finalisten uit de bus. Op 20 september wordt de winnaar tijdens de BouwKennis Jaarbijeenkomst in Spant! in Bussum bekendgemaakt.

Tijdens de Jaarbijeenkomst wordt traditiegetrouw de BouwKennis Marketing Jaarprijs uitgereikt. Dé jaarlijkse vakprijs voor marketinginitiatieven in de bouw. Ook dit jaar hebben veel bedrijven vanuit de gehele kolom zich ingeschreven om mee te dingen naar de titel ‘meest inspirerende marketinginitiatief in de bouw-, vastgoed- en installatiesector’.
Uiteindelijk mochten de tien beste concepten zich vrijdag 22 juni bewijzen voor een vakjury. Belangrijke criteria waarop de jury de concepten beoordeelde waren: de marketingstrategie, de toegevoegde waarde voor de klant, de propositie/positionering van het concept, de communicatieve uitrol hiervan, het onderscheidend vermogen en de gestelde doelen en gerealiseerde resultaten.

De drie genomineerde initiatieven bieden ieder op eigen wijze een origineel en sterk marketingconcept. Onderstaand, in willekeurige volgorde, een omschrijving van de drie concepten.

Saint-Gobain Distribution the Netherlands – Greenworks
Greenworks is de verzamelnaam voor duurzame bouwoplossingen binnen Saint-Gobain Distribution the Netherlands. Binnen zowel de bouwmaterialenhandel Raab Karcher en Van Keulen als sanitairgroothandel Galvano wordt Greenworks gevoerd. Binnen de Bouwmaterialenhandel omvat Greenworks alle geselecteerde duurzame producten uit het bestaande assortiment. Met dit concept biedt Saint-Gobain Distribution the Netherlands haar klantgroepen, middels labeling, inzicht in de duurzaamheidaspecten van haar producten zodat deze op gemakkelijke wijze toegepast kunnen worden bij de duurzame(re) invulling van bouwprojecten. De producten worden op 10 producteigenschappen getoetst en middels de Greenworksscore worden de duurzaamheidkenmerken van het betreffende product kenbaar gemaakt. Naast de duurzaamheidkenmerken van een product geeft Greenworks ook direct de invloed van het betreffende product weer op rekeninstrumenten als GPR Gebouw, Greencalc en BREEAM NL. Op het gebied van sanitair zijn van alle producten de duurzame kenmerken benoemd tijdens het gebruik van deze producten. Dit alles is onder andere op toegankelijke en overzichtelijke wijze beschikbaar via een speciale tool op de website. Greenworks is ontstaan door intensief contact met diverse overheden, diverse rekeninstrumenten en leveranciers. Promotie en interne opleidingen hebben geleid tot een succesvol resultaat en de focus van diverse overheden en brancheorganisaties op Greenworks. www.raabkarchergreenworks.nl, www.galvano.nl, www.van-keulen.nl Persbericht

VELUX Nederland B.V. - VELUX Club & VELUX Montagepartners
De VELUX Groep wil graag meer zijn dan alleen een fabrikant c.q. leverancier van producten. Ze wil ook partner zijn en haar afnemers ondersteunen. Met de VELUX CLUB helpt VELUX Nederland haar leden, de aannemer en ZZP’er, bij de dagelijkse uitvoering van hun werkzaamheden met behulp van training, advies op maat, documentatie, bestekservices en detailtekeningen. CLUBleden beschikken als eerste over nieuwe informatie en profiteren van de kennis en ervaring van de medewerkers van VELUX en de andere leden. Hiermee creëert VELUX loyaliteit onder afnemers terwijl ze haar concurrentiepositie versterkt. Daarnaast biedt het online VELUX Montagepartnersysteem de consument en de verwerker een platform om met elkaar in contact te treden. De montagepartners zijn kleine aannemers en klusbedrijven die ieder jaar 1 of meerdere keren door VELUX getraind worden, aangesloten zijn bij een geschillencommissie en werken volgens de montagevoorschriften. VELUX Nederland biedt de consument met dit platform de zekerheid van een ervaren en getrainde verwerker en de montagepartner wordt op deze wijze op regelmatige basis van werk voorzien. www.velux.nl/veluxclub of www.velux.nl/montage

ASSA ABLOY Nederland B.V. / Nemef – Radaris Evolution
Domotica (huisautomatisering) krijgt een steeds belangrijkere plaats binnen de woningbouw en zorg. ASSA ABLOY / Nemef springen hier op in met de ontwikkeling van het concept Radaris Evolution, een compleet universeel inzetbaar toegangscontrolesysteem. Hierdoor is het mogelijk om op afstand toegang te verlenen, gemakkelijker om sloten te openen en is zeker de sleutelproblematiek in de zorgsector verleden tijd. Het betreft de praktische integratie van mechanische eigenschappen in een elektronische oplossing waarbij de mechanische functionaliteit gehandhaafd blijft, echter wel met de flexibiliteit en uitbreidingsmogelijkheden die de moderne elektronica biedt. Bovendien voldoet Radaris Evolution aan de hoogst haalbare veiligheidseisen (SKG*** en Politiekeurmerk Veilig Wonen). Om tot de ontwikkeling te komen van dit nieuwe toegangscontrolesysteem heeft ASSA ABLOY de gebruiker centraal gesteld en is gedurende lange tijd met gebruikers in gesprek gegaan. Vervolgens is intern de organisatie op klantwensen afgestemd om optimale klantgerichtheid te bereiken. Radaris Evolution speelt in op de trend waarbij in de toekomst steeds meer gebruik gemaakt zal worden van elektronische oplossingen. www.radarisevolution.nl

Jurering
De drie genomineerden presenteren zich 20 september aan de bezoekers van de BouwKennis Jaarbijeenkomst in Spant! in Bussum. De uiteindelijke winnaar van de Jaarprijs wordt voor 50% bepaald door de vakjury en voor 50% door de bezoekers van de Jaarbijeenkomst. In de zevenkoppige jury van 2012 zitten achtereenvolgens:

Bernard Verburg: CEO Bouwmaat Nederland en juryvoorzitter - Michiel Damhuis: marketing manager ATAG - Paul Brouwer: director marketing western Europe GROHE - Marie-José Tijssen: manager marketinggroup Technische Unie B.V. - Peter Fraanje: directeur NVTB - Jan-Paul Schop: directeur USP Marketing Consultancy B.V. - Boudewijn Goedhart: directeur BouwKennis B.V.

 

foto: Winnaar bouwkennis Marketing Jaarprijs 2011: Haafkes Goor

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225 c243
Zien: slimme energiemeting en monitoring voor CO2-neutrale fabriek en kantoor

Zien: slimme energiemeting en monitoring voor ...

Hoe maak je een kantoor én een 11.400 m² grote fabriek, waar jaarlijks miljoenen installatiedozen en duizenden verdeelkasten worden geproduceerd, CO2-neutraal? ...

Lees verder

c21 c40 c184 c225 c301
Netcongestie geen hindernis voor gasloze en energiezuinige kazerne

Netcongestie geen hindernis voor gasloze en ...

Een brandweerkazerne verduurzamen – waarom is dat belangrijk? Voor de Veiligheidsregio Utrecht (VRU) is het antwoord duidelijk: toekomstbestendige gebouwen ...

Lees verder

c21 c225
Rapport belicht wat praktisch opgeleide Gen Z’ers écht willen

Rapport belicht wat praktisch opgeleide Gen ...

De Nederlandse technische sectoren staan aan de vooravond van een groot probleem: een flink deel van de ervaren vakmensen uit de babyboom- en Generatie X-groepen ...

Lees verder

c21 c41 c225
Leegstaande kantoren bieden ruimte voor duizenden extra woningen

Leegstaande kantoren bieden ruimte voor duizenden ...

Tijdens een uitzending van BNR’s The Daily Move pleitte Wietse Walinga, directeur van Duurzaam Gebouwd, voor het benutten van ongebruikte kantoorruimte als ...

Lees verder

c21 c225 c260
Dag van de HOUTbouw: zo voelt en ruikt houtbouw

Dag van de HOUTbouw: zo voelt en ruikt houtbouw

Hoe ziet voelt, ruikt en ziet houtbouw eruit? Dat ontdek je tijdens de landelijke Dag van de HOUTbouw, waar je bouw- en fabriekslocaties bezoekt en van experts ...

Lees verder

c21 c225 c301
Van netcongestie naar slimme energieoplossing

Van netcongestie naar slimme energieoplossing

Het congres 'Doorbouwen met netcongestie' ging in op concrete oplossingen, om door te bouwen binnen de kaders van netcongestie. In dit artikel komen Boudewijn de ...

Lees verder

c21 c151 c225
De praktische invulling van de Green Deal Duurzame Zorg 3.0

De praktische invulling van de Green Deal Duurzame ...

Stichting C23 helpt zorgorganisaties bij het realiseren van de doelen uit de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 (GDDZ 3.0). Samen met partners als Stichting Lucrum, resultaatpartners ...

Lees verder

c21 c225
Architectuurprijs beloont duurzaamheid en innovatie kunststof kozijnen

Architectuurprijs beloont duurzaamheid en innovatie ...

Op 30 oktober 2025 wordt voor de 14e keer de VKG Architectuurprijs uitgereikt, tijdens de Klimaattop GO. Deze tweedaagse conferentie van Duurzaam Gebouwd vindt ...

Lees verder

c21 c225
Sterke focus op natuurinclusief ontwerpen en bouwen

Sterke focus op natuurinclusief ontwerpen en ...

Door een partnerovereenkomst te ondertekenen met NL Greenlabel, zet Heembouw een belangrijke stap in het meetbaar maken van de waarde van een natuurinclusieve leef- ...

Lees verder

c21 c41 c151 c225
Green Deal Duurzame Zorg 3.0: samenwerken aan duurzame zorg

Green Deal Duurzame Zorg 3.0: samenwerken aan ...

De zorgsector heeft een flinke milieubelasting. Zo is ze verantwoordelijk voor 7 procent van de nationale CO2-uitstoot en verbruikt ze 18 procent van de grondstoffen. ...

Lees verder

c21 c225
Krachtenbundeling voor collectief opschalen

Krachtenbundeling voor collectief opschalen

Collectief opschalen binnen de transitie naar een circulaire bouwsector. Dat is waarvoor Gebruikte Bouwmaterialen B.V. - GBM en DuSpot gaan samenwerken. Laatstgenoemde ...

Lees verder

c21 c40 c225 c301
Doorbouwen met netcongestie: 'Er gaat al veel goed'

Doorbouwen met netcongestie: 'Er gaat al veel ...

De energietransitie vraagt om samenwerking tussen publieke en private partijen. Het delen van kennis en het samen bedenken van oplossingen staan centraal.  Foto: ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up