Nieuw regeerakkoord vraagt om Green Deal met bedrijfsleven

Nieuw regeerakkoord vraagt om Green Deal met bedrijfsleven

De Groene Zaak, een platform van bijna 80 grote en middelgrote ondernemingen die koploper zijn in duurzaam ondernemen, vindt het nieuwe regeerakkoord op dit punt nog vaag en weinig uitgewerkt.

Hoewel duurzame innovatie en de noodzaak van een ‘groene economie’ als zodanig sterk onderbelicht blijven, biedt het akkoord op onderdelen wel kansen tot economische verduurzaming. Daarvoor is dan wel een ‘green deal’ met het bedrijfsleven als stuwende kracht noodzakelijk.

In een eerdere brief aan informateur Opstelten pleitte De Groene Zaak ervoor duurzame innovatie tot speerpunt van het nieuw regeerakkoord te maken. De speerpunten die zij daarin benoemt ziet De Groene Zaak echter onvoldoende terug in het akkoord. Weliswaar worden er een aantal goede aanzetten gedaan, maar een overtuigende keuze voor een toekomstvaste duurzame economie wordt niet gemaakt. Volgens De Groene Zaak kan het nieuwe kabinet haar streven naar innovatie, vermindering van regeldruk en structurele bezuinigen het best realiseren door een ‘Green Deal’ met het bedrijfsleven te sluiten, zoals het regeerakkoord ook zelf aangeeft.

Voorzitter Roger van Boxtel: “Het nieuwe regeerakkoord biedt vooral ruim baan aan ondernemerschap. Dat is een sterk punt, want wij zien ondernemerschap in het bedrijfsleven als dé weg naar succesvolle economische verduurzaming. Vandaar dat wij zeggen: Geef het bedrijfsleven ruimte, en laat de overheid vooral faciliteren en de juiste randvoorwaarden stellen, te beginnen bij ‘aanbestedingen’. De samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven heeft in de afgelopen jaren al veel positiefs opgeleverd”. De Groene Zaak werkt op dit moment aan concrete voorstellen voor een Green Deal en legt deze graag voor aan het nieuwe kabinet.

Juiste uitvoering is essentieel
Volgens De Groene Zaak kan de ‘groene economie’ dé banenmotor van de toekomst zijn. Volgens directeur Marga Hoek biedt het akkoord hier openingen voor: “Positief is de nadruk op het belang van innovatie, dat onder meer tot uitdrukking komt in het economische topgebieden en het voornemen om Innovatie als domein bij het ministerie van EZ onder te brengen."

Eveneens positief is de voorgenomen vermindering van de regeldruk, aangezien veel regelgeving nieuwe duurzaamheidinitiatieven hindert in plaats van stimuleert, meent Hoek. "Echter: alles hangt af van de juiste uitvoering van de voorstellen. Zo gaat er een enorm bedrag naar de aanleg van nieuwe infrastructuur. Prima, vooropgesteld dat die wegen op een duurzame, innovatieve wijze worden aanbesteed en we bijvoorbeeld wegen bouwen die energie opwekken ten behoeve van omliggende woonwijken. Als het kabinet alleen maar bedoelt: meer plat asfalt, dan is het alleen maar goed voor onze oude economie en niet voor de nieuwe economie.”

De Groene Zaak is eveneens kritisch over het feit dat in het akkoord wel de juiste doelstellingen worden genoemd, maar zonder dat er sprake is van een goede financiële onderbouwing. Van Boxtel: “Het voorstel de SDE-regeling te hervormen is positief, maar wat de uitvoering betreft geldt: the proof of the pudding is in the eating. Hetzelfde geldt voor het voornemen een stimulerend beleid te ontwikkelen voor toekomstige economische topgebieden. Als daarmee bedoeld wordt dat we inzetten op duurzame topgebieden zijn we het geheel eens. Maar dat staat er niet expliciet: de angel zit dus in de wijze van uitvoering.”

Inkoopkracht overheid strategisch benutten
Volgens Hoek dient ook een nieuw ‘Innovatieplatform 2.0’ onderdeel te worden van de ‘Green Deal’ tussen overheid en bedrijfsleven. Overheid en markt zouden daarin nadrukkelijk moeten participeren zodat marktkennis maximaal wordt ingebed in het inkoop- en aanbestedingsbeleid van de overheid.

Hoek: “Dit was een van de drie concrete aanbevelingen die wij al eerder in het formatietraject aan informateur Opstelten hebben gestuurd. Daarnaast hebben wij ervoor gepleit dat de overheid haar inkoopkracht gaat benutten als strategisch economisch instrument en consequent gaat kiezen voor de meest duurzame alternatieven. Last but not least hebben we gewezen op het belang van een uitnodigend en consistent investeringsklimaat voor duurzame energievormen, iets dat door ons ook al eerder is bepleit in een brief aan de Tweede Kamer. Belangrijke punten die weinig weerklank vinden in dit akkoord.”

Zonder meer negatief is het platform over het voornemen van het kabinet de heffingskorting voor duurzame beleggers te laten vervallen. Hoek: “Juist de financierbaarheid is de Achilleshiel van duurzame projecten. Daarbij is een gedegen en betrouwbaar fiscaal beleid voor alles noodzakelijk om tot de noodzakelijke schaalgrootte te komen. Het kabinet moet inzien dat duurzaamheid de kortste weg is naar economisch herstel – nu en op de lange termijn.”

Bron: Duurzaam Ondernemen NL

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225
Robert Koolen in de race voor MVO Manager van het Jaar 2025

Robert Koolen in de race voor MVO Manager van ...

Robert Koolen is een van de drie finalisten voor de MVO Manager van het Jaar 2025-verkiezing. Hij zit in de race samen met Christian de Jong (Director Sustainability ...

Lees verder

c21 c225 c260
15 biobased flexwoningen die meer zijn dan tijdelijk

15 biobased flexwoningen die meer zijn dan tijdelijk

In Nijverdal, gemeente Hellendoorn, staat sinds kort een appartementencomplex van vijftien biobased flexwoningen. Bestemd voor starters, statushouders en spoedzoekers, ...

Lees verder

c21 c41 c225
Wie is jouw favoriet voor de ABN AMRO Duurzame 50 van 2025?

Wie is jouw favoriet voor de ABN AMRO Duurzame ...

Wie wordt de winnaar van de 13e editie van de ABN AMRO Duurzame 50? De zoektocht is opnieuw begonnen: wie maakt er volgens jou de meeste impact bij de verduurzaming ...

Lees verder

c21 c41 c225
VKG Architectuurprijs 2025: de genomineerden zijn bekend

VKG Architectuurprijs 2025: de genomineerden ...

De 14e editie van de VKG Architectuurprijs zet innovatieve en duurzame toepassingen van kunststof kozijnen in de schijnwerpers. De vakjury heeft uit de vele inzendingen ...

Lees verder

c21 c225
Betaalbaar wonen: de 'vijf i' benadering

Betaalbaar wonen: de 'vijf i' benadering

Toekomstbestendige gebouwen passen in een duurzame maatschappij zonder sociale ontwrichting, te beginnen op de woningmarkt. Maar dan moet wonen wel betaalbaar worden. ...

Lees verder

c21 c225 c261 c265
Vier bewezen strategieën voor koolstofarme gebouwen

Vier bewezen strategieën voor koolstofarme ...

Waarom is het belangrijk om gebouwen koolstofvrij te maken? De overgang naar energie-efficiënt en duurzaam gebouwbeheer is essentieel voor het behalen van ...

Lees verder

c21 c40 c225
Whitepaper: maak vastgoed slim, adaptief en toekomstbestendig

Whitepaper: maak vastgoed slim, adaptief en ...

De verduurzaming van vastgoed vraagt om gebouwen die niet alleen energiezuinig zijn in ontwerp, maar ook in de praktijk optimaal functioneren. In de exploitatiefase, ...

Lees verder

c21 c185 c225
Bereken financiële restwaarde in projecten

Bereken financiële restwaarde in projecten

De innovatie Revalto is live, een manier om financiële restwaarde in projecten te berekenen. De tool van Arcadis en Alba Concepts geeft je de mogelijkheid ...

Lees verder

c21 c41 c225
<span data-teams='true'>Nomineer voor de allereerste CBRE Sustainability Award 2025</span>

Nomineer voor de allereerste CBRE Sustainability ...

De CBRE Sustainability Award is de prijs voor de meest inspirerende duurzame gebouwen en projecten. Of het nu gaat om een innovatieve oplossing, een geslaagde samenwerking ...

Lees verder

c21 c225 c243 c265
De kansen van een EED-audit: besparingen en toekomstbestendigheid

De kansen van een EED-audit: besparingen en ...

Elke vier jaar is het zover: grote organisaties moeten volgens de Europese Energie-Efficiëntie Richtlijn (EED) een energie-audit uitvoeren. Maar wat als dit ...

Lees verder

c21 c225
Drie krachtige stemmen verbinden je met het hart van de Klimaattop GO 

Drie krachtige stemmen verbinden je met het ...

We zijn trots om de dagvoorzitters voor de Klimaattop Gebouwde Omgeving 2025 bekend te maken: Inge Diepman, Suze Gehem en Harm Edens. Drie verschillende perspectieven, ...

Lees verder

c21 c225
Whitepaper: GACS als verplichting of kans?

Whitepaper: GACS als verplichting of kans?

Vanaf 1 januari 2026 moet elk gebouw dat een verwarmings- of aircosysteem heeft met een nominaal vermogen van 290 kW of meer, over een gebouwautomatiserings- en ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up