Bouwtechnische uitwerking ‘Earth-Ship Based Home’

Bouwtechnische uitwerking ‘Earth-Ship Based Home’

De bouwtechnische uitwerking van de gewelven en de onderliggende keerwanden van ‘Earth-Ship Based Home’ vragen speciale aandacht. De totale constructiedikte mag slechts 50 centimeter bedragen en de constructie heeft een minimale Rc-waarde van 5,0 m².K/W. Daarnaast moeten deze structuren grond kunnen keren. Dit lijkt een bijna onmogelijke opgave. 

De gewelfstructuur is een catenary vault, gebaseerd op het belasten op druk. De stabiliteit is bepaald aan de hand van de funicular methode. De ‘Compressed Earth Blocks’ dragen de krachten af naar de onderconstructie en dragen tevens de (geïsoleerde) afwerking van het gewelf. Echter kunnen de aardeblokken niet als ophangpunt dienen en kan er niets aan bevestigd worden: de aardeblokken worden kapot getrokken.

Gewelfpakket van 12 verschillende materialen

Daarom worden houten balken tussen de aardeblokken gelegd, waaraan de afwerking vervolgens bevestigd wordt. Door het gewicht en de druk van de aardeblokken blijven de houten balken op hun plek. Belangrijk is wel dat het hout en de aardeblokken op moment van montage droog zijn, zodat zettingen door krimp minimaal zijn.

Het 50 centimeter dikke gewelfpakket bestaat uit maar liefst 12 verschillende materialen, inclusief het (hydrofobeer)middel dat naderhand gebruikt wordt om de afwerking – bestaande uit terracottapanelen, ingebed in een traskalk mortel – hydrofoob te maken. Toepassing van houtvezelisolatie en geëxpandeerde perliet in de lemen binnen afwerking resulteren in een Rc-waarde van precies 5,0 m².K/W. Het gewelf heeft een dunne luchtspouw om het vocht van binnenuit weg te  ventileren. Dit realiseert een dampopen constructie. 

Het ontwerpen van een ecologische keerwand vraagt veel aandacht. Tegenwoordig zijn de met steen gevulde schanskorven en de GTX bags van Citeko voorbeelden van ecologische grondkeringen, die met name in de civiele techniek toegepast worden. Aangezien deze toepassingen altijd onder een lichte hoek naar achter gekanteld staan en visueel niet aantrekkelijk zijn voor woningbouw, moet een andere oplossing gevonden worden.

Het gebruik van autobanden (zoals in conventionele Earthships) wordt om verschillende redenen in dit ontwerp afgeraden. De eerder genoemde aardeblokken – en met name de hechting tussen de aardeblokken – zijn niet sterk genoeg om de horizontale druk van de aarde op te kunnen vangen.

Grind zorgt voor goede afwatering

Tenzij een andere toepassing, in dit geval geotextiel, de horizontale druk opvangt. Door het geotextiel bij elke laag aarde om te slaan en er vervolgens gewicht – in de vorm van aarde – op te leggen, schuift het geotextiel niet af en blijft de aarde op zijn plaats. Tussen het geotextiel en het Derbipure-membraan van de keerwand wordt grind aangebracht. Deze beschermt niet alleen het membraan, maar zorgt ook voor een goede afwatering. Drainageleidingen langs de fundering zorgen voor de afvoer van water na een hevige regenbui of bij hoogstaand grondwater. De 50 centimeter dikke keerwand heeft dankzij de houtvezelisolatie (18 centimeter) een Rc-waarde van 5,3 m².K/W.

Integrale oplossing met aardeblokken

Door geotextiel toe te passen, is er geen evenwicht meer tussen enerzijds de horizontale druk van de aarde en anderzijds de spatkrachten van de gewelven. De 28 centimeter dikke aardewand kan de horizontale krachten van het gewelf niet opvangen. In het ontwerp wordt dit opgelost door de houten vloerbalken van de bovenverdieping als trekbalken te laten fungeren. De balken lopen door de aardewand en zijn bevestigd aan een randbalk. De randbalk is bevestigd op een houten framework, die voor de aardewand staat. Niet de ‘Compressed Earth Blocks', maar het houten framework vangt het gewicht van de vloer dus op. Ondanks het toenemende materiaalgebruik zorgt dit voor een integrale oplossing, aangezien de aardeblokken een beperkte druksterkte hebben.  

Auteur Roel Lafleur is afgestudeerd aan de Technische Universiteit op het onderwerp 'Earth-Ship Based Home. In zijn vorige blog besprak hij het concept van de ‘Earth-Ship Based Home’.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225 c243
Zien: slimme energiemeting en monitoring voor CO2-neutrale fabriek en kantoor

Zien: slimme energiemeting en monitoring voor ...

Hoe maak je een kantoor én een 11.400 m² grote fabriek, waar jaarlijks miljoenen installatiedozen en duizenden verdeelkasten worden geproduceerd, CO2-neutraal? ...

Lees verder

c21 c40 c184 c225 c301
Netcongestie geen hindernis voor gasloze en energiezuinige kazerne

Netcongestie geen hindernis voor gasloze en ...

Een brandweerkazerne verduurzamen – waarom is dat belangrijk? Voor de Veiligheidsregio Utrecht (VRU) is het antwoord duidelijk: toekomstbestendige gebouwen ...

Lees verder

c21 c225
Rapport belicht wat praktisch opgeleide Gen Z’ers écht willen

Rapport belicht wat praktisch opgeleide Gen ...

De Nederlandse technische sectoren staan aan de vooravond van een groot probleem: een flink deel van de ervaren vakmensen uit de babyboom- en Generatie X-groepen ...

Lees verder

c21 c41 c225
Leegstaande kantoren bieden ruimte voor duizenden extra woningen

Leegstaande kantoren bieden ruimte voor duizenden ...

Tijdens een uitzending van BNR’s The Daily Move pleitte Wietse Walinga, directeur van Duurzaam Gebouwd, voor het benutten van ongebruikte kantoorruimte als ...

Lees verder

c21 c225 c260
Dag van de HOUTbouw: zo voelt en ruikt houtbouw

Dag van de HOUTbouw: zo voelt en ruikt houtbouw

Hoe ziet voelt, ruikt en ziet houtbouw eruit? Dat ontdek je tijdens de landelijke Dag van de HOUTbouw, waar je bouw- en fabriekslocaties bezoekt en van experts ...

Lees verder

c21 c225 c301
Van netcongestie naar slimme energieoplossing

Van netcongestie naar slimme energieoplossing

Het congres 'Doorbouwen met netcongestie' ging in op concrete oplossingen, om door te bouwen binnen de kaders van netcongestie. In dit artikel komen Boudewijn de ...

Lees verder

c21 c151 c225
De praktische invulling van de Green Deal Duurzame Zorg 3.0

De praktische invulling van de Green Deal Duurzame ...

Stichting C23 helpt zorgorganisaties bij het realiseren van de doelen uit de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 (GDDZ 3.0). Samen met partners als Stichting Lucrum, resultaatpartners ...

Lees verder

c21 c225
Architectuurprijs beloont duurzaamheid en innovatie kunststof kozijnen

Architectuurprijs beloont duurzaamheid en innovatie ...

Op 30 oktober 2025 wordt voor de 14e keer de VKG Architectuurprijs uitgereikt, tijdens de Klimaattop GO. Deze tweedaagse conferentie van Duurzaam Gebouwd vindt ...

Lees verder

c21 c225
Sterke focus op natuurinclusief ontwerpen en bouwen

Sterke focus op natuurinclusief ontwerpen en ...

Door een partnerovereenkomst te ondertekenen met NL Greenlabel, zet Heembouw een belangrijke stap in het meetbaar maken van de waarde van een natuurinclusieve leef- ...

Lees verder

c21 c41 c151 c225
Green Deal Duurzame Zorg 3.0: samenwerken aan duurzame zorg

Green Deal Duurzame Zorg 3.0: samenwerken aan ...

De zorgsector heeft een flinke milieubelasting. Zo is ze verantwoordelijk voor 7 procent van de nationale CO2-uitstoot en verbruikt ze 18 procent van de grondstoffen. ...

Lees verder

c21 c225
Krachtenbundeling voor collectief opschalen

Krachtenbundeling voor collectief opschalen

Collectief opschalen binnen de transitie naar een circulaire bouwsector. Dat is waarvoor Gebruikte Bouwmaterialen B.V. - GBM en DuSpot gaan samenwerken. Laatstgenoemde ...

Lees verder

c21 c40 c225 c301
Doorbouwen met netcongestie: 'Er gaat al veel goed'

Doorbouwen met netcongestie: 'Er gaat al veel ...

De energietransitie vraagt om samenwerking tussen publieke en private partijen. Het delen van kennis en het samen bedenken van oplossingen staan centraal.  Foto: ...

Lees verder

Reacties

Interessant verhaal maar in geen manier vergelijkbaar met een Earthship. Behalve dat er "aarde" gebruikt word in de muur. Een Earthship is meer een kunstwerk dan een economisch verantwoord bouwwerk. Het kenmerkt zich voornamelijk door het gebruik van afval als bouwmaterialen. Dus geen nieuwe CLS/SLS balken, geotextiels, nieuwe tegels etc. Verder heeft een earthship vaak problemen met vocht en lekkage, outgassing van de autobanden en radon wat niet bevorderlijk is voor de gezondheid. Het is een leuk hobby project maar op grote schaal niet economisch haalbaar. Een Earthbag house is veel sneller en goedkoper te realiseren. De thermische massa waar het aardehuis zo veel op hangt is beter te realiseren met een tank water van +-10000L en een aerogel (als we fancy gaan doen) of hennep/stro isolatie.

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up