Amsterdam krijgt eerste betonnen sluisdeuren ter wereld

Amsterdam krijgt eerste betonnen sluisdeuren ter wereld

Amsterdam krijgt als eerste ter wereld sluisdeuren van beton. Volgende maand worden in sluis 124 op IJburg twee deuren van hogesterktebeton (HSB) geplaatst. Zowel de bouwkosten als de onderhoudskosten zijn veel lager dan die van staal of hout, dat tot nu toe altijd werd gebruikt.

De slechts 10 centimeter dikke deuren glijden straks over een waterfilm van 0,1 millimeter. De Amsterdamse primeur is een doorbraak in het gebruik van beton in beweegbare waterkerende constructies wereldwijd.

Hogesterktebeton
Sluisdeuren zijn traditioneel van hout of staal. De bouw- en onderhoudskosten van beton zijn echter flink lager. Ook scoort beton beter op het aspect duurzaamheid. Dat concludeerde Ingenieursbureau Amsterdam (IBA) vijf jaar geleden in een verkennende studie naar het gebruik van hogesterktebeton voor sluisdeuren.

Eerder al was het ingenieursbureau betrokken bij de eerste Nederlandse brug met een draagconstructie van zeerhogesterktebeton (ZHSB).

Samenwerking
Zowel het onderwijs als het bedrijfsleven is bij de ontwikkeling van de sluisdeuren betrokken. Twee afstudeerders van de Hogeschool Amsterdam hebben samen met IBA-experts en een aantal externe adviseurs het ontwerp gemaakt.

De 10 centimeter dikke, 6,55 meter lange deuren hebben rondom een afgeschuinde rand van 35 bij 40 centimeter. De oost-deur weegt circa 14,5 ton en is 4,5 meter hoog, de west-deur weegt circa 14 ton en is 4,15 meter hoog.

Speciaal mengsel
Haitsma Beton ontwikkelde voor sluis 124 een speciaal HSB-mengsel (C90/105). Door het gebruik van zeer fijne toeslagmaterialen is het uiterst compact, sterk en onderhoudsarm. Het oppervlak is egaal glad zodat algen zich er niet aan kunnen hechten. Aan het mengsel zijn 12 mm lange roestvrijstalen vezels toegevoegd. Het beton blijft daardoor na uitharding voldoende taai. Ook voorkomen de vezels het ontstaan van eventuele oppervlaktescheurtjes.

Opdrachtgever PBIJ (Projectbureau IJburg) heeft bij de uiteindelijke beslissing voor het gebruik van beton nadrukkelijk de markt betrokken. Partijen konden bij de aanbesteding zowel stalen als betonnen deuren aanbieden. Beton bleek inderdaad voordeliger, zo’n 20 procent. In een eerder stadium had PBIJ de beheerders van de sluis, Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer, stadsdeel Zeeburg en Waternet, al overtuigd van de lagere onderhoudskosten van beton.

Hydrovoet
Bij het openen en sluiten van de deuren persen pompen straks een zeer dun laagje water (0,1 mm) onder de deuren. Deze zogenoemde hydrovoet beperkt de glijweerstand tot een minimum. Daardoor is minder energie nodig om de deuren te bedienen en is vervuiling onder de deuren minimaal. Ook zijn hydrovoeten minder kwetsbaar en onderhoudsgevoelig dan glijsystemen met bewegende delen.

Sluis 124 is een van de vier sluizen op IJburg en zal worden gebruikt voor het schutten van pleziervaart. Het ontwerp is van Meyer & Van Schooten architecten, hoofdaannemer is Schuurmans Betonbouw. De deuren zijn inmiddels klaar. Medio juli worden ze naar IJburg getransporteerd en geplaatst. Naar verwachting zullen in oktober de eerste schepen van de nieuwe sluis gebruik kunnen maken.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225 c243 c265
De knop omzetten bij belangrijke transities

De knop omzetten bij belangrijke transities

Van energietransitie tot meerdere generaties laten samenwerken op de werkvloer en de kracht van AI: de Pop-Up Kennishub West Nederland, georganiseerd door Antea ...

Lees verder

c21 c225 c243
Platform voor AI-gedreven optimalisatie van gebouwen

Platform voor AI-gedreven optimalisatie van ...

Een platform biedt gebouwbeheerders en installateurs een hulpmiddel om het energieverbruik en de prestaties van één of meerdere gebouwen efficiënt ...

Lees verder

c21 c225 c243
Kansen voor verduurzaming van bestaand vastgoed

Kansen voor verduurzaming van bestaand vastgoed

Het verduurzamen van bestaand zakelijk vastgoed heeft veel voeten in de aarde. Technische mogelijkheden, het rendement en de planning zijn vaak lastig op papier ...

Lees verder

c21 c184 c225 c243
Warmtepompnet voor verduurzamen rijtjeswoningen en portieketageflats

Warmtepompnet voor verduurzamen rijtjeswoningen ...

Een variant op de Zeer Lage Temperatuur (ZLT) warmtenetten is het Warmtepompnet. Een oplossing die volgens Itho Daalderop in het bijzonder interessant is voor de ...

Lees verder

c21 c184 c225 c243 c263
Samenwerken voor een CO2-neutrale gebouwde omgeving

Samenwerken voor een CO2-neutrale gebouwde omgeving

Al over minder dan vijf jaar moeten we 55 procent CO2-reductie realiseren. Het potentieel hiervoor schuilt onder andere in het aanpakken van de installatietechniek ...

Lees verder

c21 c41 c225
Geef je reactie op concepteindrapport STOER

Geef je reactie op concepteindrapport STOER

De adviesgroep STOER (Schrappen Tegenstrijdige en Overbodige Eisen en Regelgeving) heeft vandaag haar concepteindrapport gepubliceerd. Je kunt tot en met dinsdag ...

Lees verder

c21 c225 c266
Financieringsimpactfonds zet nieuwe standaard voor natuurherstel

Financieringsimpactfonds zet nieuwe standaard ...

Terwijl biodiversiteit keldert, klimaatverandering versnelt en landschappen verschralen, groeit het besef dat het anders moet – én kán. Met ...

Lees verder

c21 c225 c260
Architecten gaan voor biobased bouwambitie

Architecten gaan voor biobased bouwambitie

Tijdens een feestelijke bijeenkomst op 3 juni bij het Architectuurcentrum Rondeel in Deventer committeerden zestien architecten- en bouwkundige tekenbureaus uit ...

Lees verder

c21 c225
'Zet behandeling Wet collectieve warmte voort' 

'Zet behandeling Wet collectieve warmte voort' 

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) doet een oproep om de Wet collectieve warmte voort te zetten. 

Lees verder

c21 c40 c185 c225
Rotterdamse corporatie heeft ideeën om circulaire bouw te stimuleren

Rotterdamse corporatie heeft ideeën om ...

Het lukt Woonstad Rotterdam goed om woningen met een laag energielabel met isolatie- en duurzaamheidsmaatregelen op te waarderen naar een hoger energielabel. De ...

Lees verder

c21 c184 c225 c243
“Geen volgende stap, maar een sprong vooruit”

“Geen volgende stap, maar een sprong vooruit”

In Fort Altena presenteerde STIEBEL ELTRON een volledig vernieuwde generatie warmtepompen onder de naam wpnext. De lancering werd bijgewoond door installateurs, ...

Lees verder

c21 c186 c225
Dit is het belang van mobiele dekking in duurzame gebouwen

Dit is het belang van mobiele dekking in duurzame ...

De gebouwde omgeving wordt steeds duurzamer. Waar nu nog BENG geldt voor nieuwbouw, komt Zero Emission Buildings (ZEB) eraan. Vanaf 2030 moeten alle nieuwe gebouwen ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up