Klimaatbeleid decentrale overheden: deel 3

Klimaatbeleid decentrale overheden: deel 3

Decentrale overheden spelen een cruciale rol in het bereiken van de Europese klimaatdoelstellingen. Uit onderzoek van Brink Groep blijkt echter dat de meerderheid van de gemeenten de Europese ambities in het eigen beleid niet vertaalt naar concrete lange termijn doelstellingen. In het derde en laatste artikel van dit drieluik komen de conclusies van het onderzoek aan bod.

 

In onderstaande figuur is voor elke provincie weergegeven welk percentage van de gemeenten een concrete lange termijn klimaatdoelstelling heeft. Hieruit blijkt dat met name de provincies met een concrete doelstelling relatief veel gemeenten hebben met een concrete ambitie. De provincies Flevoland en Zuid-Holland hebben met respectievelijk 83% en 70% de meeste gemeenten met een concrete doelstelling. Ook geldt dat alle provincies zonder concrete doelstelling relatief weinig gemeenten hebben met een concrete ambitie. De provincies Groningen en Zeeland hebben bijvoorbeeld relatief weinig gemeente met een concrete doelstelling, hoewel ze goed scoren op de actuele klimaatprestaties. Dit komt mogelijk doordat deze provincies zelf ook geen concrete lange termijn doelstelling hebben vastgesteld. Provincies lijken dus met hun eigen ambities invloed te hebben op het beleid van haar gemeenten.

Figuur 4: Ambities provincies en gemeenten; bekijk de afbeelding op volledige grootte

Daarnaast is het opmerkelijk dat in de provincie Limburg maar circa 24% van de gemeenten een concrete doelstelling heeft. De provincie heeft namelijk in haar eigen beleid de Europese 20-20-20 doelstellingen overgenomen. Dit beleid wordt door haar gemeenten dus vooralsnog niet overgenomen.

Conclusies

Duurzaamheid staat hoog op de politieke agenda van decentrale overheden. Alle provincies en bijna 95% van de gemeenten hebben het thema duurzaamheid opgenomen in hun coalitieakkoord. Uit onderzoek blijkt echter dat provincies en gemeenten de Europese en nationale klimaatdoelstellingen in hun eigen beleid niet altijd vertalen naar concrete lange termijn doelstellingen.

Van de gemeenten heeft slechts 44% een concrete langere termijn doelstelling vastgesteld. Hiervan hebben de meeste gemeenten wel een hoog ambitieniveau en streven zij naar energie-, klimaat- of CO2-neutraliteit. Maar de meerderheid van de gemeenten heeft geen concrete doelstelling. In hun klimaatbeleid zijn meestal kwalitatieve ambities opgenomen die meer toezien op de rol van de overheid. Het zijn de kleinere gemeenten die doorgaans geen concrete doelstelling hebben.

Koplopers

De grotere gemeenten lopen duidelijk voorop: ze stellen vaker een concrete doelstelling en hebben doorgaans een hoger ambitieniveau dan kleinere gemeenten. De omvang van de gemeenten en daarmee beschikbare middelen spelen een belangrijke rol. De huidige klimaatprestaties blijken minder van invloed zijn. Minder duurzame gemeenten hebben namelijk geen significant lagere ambities.

De Europese doelstellingen worden door provincies in het eigen beleid vaker vertaald naar concrete lange termijn doelstellingen. Van de provincies heeft 75% een concrete doelstelling. Flevoland heeft hierbij als meest duurzame provincie ook de meest ambitieuze ambitie om in 2020 energieneutraal te zijn. Er blijkt een verband te bestaan tussen de ambities van een provincie en die van haar gemeenten. In provincies met een concrete doelstelling is het percentage van de gemeenten met een concrete ambitie duidelijk hoger dan in provincies zonder concrete doelstelling. Hierdoor is het aannemelijk dat provincies met hun eigen ambities invloed hebben op het beleid van haar gemeenten.

Decentrale overheden spelen een cruciale rol in het bereiken van de Europese en nationale klimaatdoelstellingen. De recentelijk nieuw gevormde gemeentelijke coalities staan daarom voor de uitdaging hun klimaatbeleid aan te scherpen en te vertalen naar een concreet uitvoeringsprogramma. Daarbij is het belangrijk dat kleine gemeenten op regionaal niveau meer gaan samenwerken met andere gemeenten om de beschikbare middelen en kennis te bundelen. Ook de provincies vervullen in dit proces vanuit hun voorbeeldfunctie een belangrijke stimulerende rol.

Dit is het derde en laatste artikel in een reeks geschreven door Vincent Nowee van Brink Groep. Het eerste en tweede artikel leest u na op onze website.

 

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c40 c185 c225 c260
Wonion wil circulaire ambities uitvoeren met juiste partners 

Wonion wil circulaire ambities uitvoeren met ...

Woningcorporatie Wonion is in 2008 begonnen om haar woningen te verduurzamen. Dit gebeurde eerst door haar woningen te isoleren, maar inmiddels kijkt ze naar de ...

Lees verder

c21 c225
Whitepaper: verduurzaming van bedrijfsvastgoed

Whitepaper: verduurzaming van bedrijfsvastgoed

Wat levert verduurzaming van je bedrijfspand concreet op? En hoe pak je het slim aan, zonder zorgen over regelgeving, techniek of financiering? In deze nieuwe whitepaper ...

Lees verder

c21 c40 c225 c260
'De multiplier van biobased bouwen moet nog komen'

'De multiplier van biobased bouwen moet nog ...

Gemeenten en opdrachtgevers nemen een bepalende rol in met biobased bouwen. Aanbestedingen en uitvragen kunnen maken of breken, evenals de wet- en regelgeving die ...

Lees verder

c21 c41 c225
Duurzaam Gebouwd Magazine: actie voor de duurzaam gebouwde omgeving

Duurzaam Gebouwd Magazine: actie voor de duurzaam ...

De tweede editie van het Duurzaam Gebouwd Magazine is verschenen en nu online voor iedereen te lezen! Deze editie staat vol met actuele artikelen, vernieuwende ...

Lees verder

c21 c40 c225
Kamerbrief over implementatie EPBD: emissievrije gebouwen en nieuw energielabel

Kamerbrief over implementatie EPBD: emissievrije ...

In 2026 moet de derde herziening van de Europese richtlijn voor de energieprestatie van gebouwen, Energy Performance of Building Directive (EPBD IV), ...

Lees verder

c21 c225 c260
Boerenperspectief: afzetzekerheid en competitieve vergoedingen

Boerenperspectief: afzetzekerheid en competitieve ...

Er is werk aan de winkel als het gaat om de transitie naar een toekomstbestendige landbouwsector. Boeren hebben afzetzekerheid nodig en een competitieve vergoeding ...

Lees verder

c21 c225 c260
Samen bouwen aan de toekomst in Apeldoorn

Samen bouwen aan de toekomst in Apeldoorn

Op de plek van de voormalige basisschool in Ughelen verrijst een nieuw woonproject, dat niet alleen inspeelt op de woonbehoefte van vandaag, maar toekomstbestendig ...

Lees verder

c21 c225 c299
Een energieneutraal schoolgebouw voor het Gilde Vakcollege

Een energieneutraal schoolgebouw voor het Gilde ...

Begin 2025 betrok het Gilde Vakcollege Techniek zijn nieuwe schoolgebouw in Gorinchem. Een volledig energieneutrale school, gebouwd met duurzame en robuuste materialen. Henri ...

Lees verder

c21 c225 c260
De invloed van WLC en MPG op biobased bouwen

De invloed van WLC en MPG op biobased bouwen

In Europa koerst het beleid af op het hanteren van de Whole Life Carbon-aanpak voor een gebouw. Hierin ligt een focus op de CO2-uitstoot van een pand, gedurende ...

Lees verder

c21 c225 c238
Mycelium als bouwsteen van de toekomst

Mycelium als bouwsteen van de toekomst

Tijdens een intieme bijeenkomst in de Heijmans Hive in Rosmalen stond op dinsdag 8 juli een wereldprimeur centraal: de Growing Facade. Deze 3D-geprinte, AI-geassisteerde ...

Lees verder

c21 c225 c260
Nieuwe uitvraag: €5 miljoen voor innovaties die woningbouw versnellen

Nieuwe uitvraag: €5 miljoen voor innovaties ...

Om het woningtekort in Nederland aan te pakken, willen we elk jaar 100.000 woningen bouwen: sneller, in grotere aantallen en betaalbaar. Maar die ambitie staat ...

Lees verder

c21 c225 c260
SAWA Rotterdam: een gebouw dat leeft

SAWA Rotterdam: een gebouw dat leeft

In het Rotterdamse Lloydkwartier staat een gebouw dat zich niet alleen laat lezen als een stapeling woningen, maar als een belichaamde toekomstvisie. SAWA is het ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up