Beter Presteren door Gezond Leren

Beter Presteren door Gezond Leren

Heeft Nederland een hekel aan kinderen? Dát vroeg professor Jan Sundell (Indoor Environment and Energy, DK) zich enkele jaren terug hardop af. We letten in gevangenissen tenslotte beter op de luchtkwaliteit dan in onze scholen. Dat moet veranderen.

'Binnenklimaat' is een breed begrip, maar nogal ongrijpbaar. Onderzoek toont aan dat de kwaliteit van het binnenklimaat een grote invloed heeft op onze gezondheid. Een matig tot slecht binnenklimaat heeft een niet te verwaarlozen effect op onze (leer-)prestaties. Wat kunnen we aan het binnenklimaat doen om deze leerprestaties te verbeteren? Wat moeten we beslist niet doen? U bent van harte welkom op het symposium dat inzichten en handvatten biedt in het verbeteren van het binnenklimaat op basisscholen. 

Nederlandse Basisscholen Halen Onvoldoendes
Onze kinderen brengen een groot deel van hun jeugd door in de schoolbanken. We verwachten van kinderen dat ze zich zo goed mogelijk ontwikkelen en besteden daarom veel geld aan het basisonderwijs. De leerprestaties vallen echter vaak tegen, waarbij het binnenklimaat een belangrijke ondermijnende factor is. Leerlingen hebben moeite met concentreren, hoofdpijn en klachten aan de luchtwegen en willen het liefst naar buiten.

Een kwalitatief hoogwaardig binnenklimaat zou daarom bij de (her)ontwikkeling van basisscholen hoog op de prioriteitenlijst moeten staan. Ventilatie, daglichttoetreding, kunstlicht, akoestiek, groen, temperatuur, kleur en hygiëne spelen hierin een belangrijke rol. Een goede wisselwerking tussen deze factoren is een zonneklare voorwaarde voor een goed binnenklimaat en een ware uitdaging voor architecten en ontwikkelaars. 

Symposium 'Beter Presteren door Gezond Leren'
Hunter Douglas, Stichting Living Daylights en Forbo Flooring organiseren op woensdag 3 november een symposium om voor één dag terug te keren in de schoolbanken en te leren over betere leerprestaties door een goed binnenklimaat.

Het symposium wordt ingevuld door een aantal prominente sprekers die u op deze dag vragen uw lesrooster te volgen en kritisch mee te denken en kijken naar de kwaliteit van het binnenklimaat op basisscholen en de invloed die het binnenklimaat heeft op leerprestaties.

Het symposium vindt plaats bij Innovatiecentrum Duurzaam Bouwen op het RDM terrein in Rotterdam.

Sprekers & onderwerpen
Van 4 van de 8 onderstaande onderwerpen met de daarbij behorende sprekers kunt u een 'les' volgen. Uw keuze dient u in het inschrijfformulier aan te geven.

Keuze onderwerpen

Daglicht

Atto Harsta

Groen

Agnes van den Berg

Akoestiek

Renz van Luxemburg

Kleur

Marijke van Loon

Thermisch

Wouter Beck

Geur

Kim van der Leest

Kunstlicht

Hans Korbee

Binnen luchtkwaliteit

Atze Boerstra

 

 

Plenaire gedeelte (geen keuze)

 

GGD

Frans Duijm

Bakers Architecten

Jan Bakers

Servicecentrum Scholenbouw

Louk Heijnders

SG European Solar Shading Organization

Dick Dolmans (dagvoorzitter)

 Deelname en kosten
Wilt u deelnemen aan deze symposiumdag? Vul dan vóór 20 oktober a.s. het inschrijfformulier volledig in op: www.hunterdouglas.nl/symposium.

 De kosten voor deelname bedragen € 99/persoon (€ 45 voor donateurs van SLD)

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c41 c225 c243 c301
E-zine Netcongestie

E-zine Netcongestie

Netcongestie wordt vaak in één adem genoemd met allerlei uitdagingen. We sluiten onze ogen niet voor de complexiteit voor de opgave, maar geven in ...

Lees verder

c21 c225
<span lang='NL'>Van mooie woorden naar meetbare impact</span>

Van mooie woorden naar meetbare impact

In aanloop naar de Klimaattop Gebouwde Omgeving op 5 en 6 november organiseerde Duurzaam Gebouwd de eerste Innovatiebijeenkomst Circulair Bouwen. 

Lees verder

c21 c225 c243 c301
Whitepaper laat kansen netcongestie zien

Whitepaper laat kansen netcongestie zien

Uitbreiden, verduurzamen of misschien denk je zelfs aan nieuwbouw. Je organisatie moet blijven draaien, inspelen op ontwikkelingen én voldoen ...

Lees verder

c21 c41 c225 c243 c265
Woningcorporatie verduurzaamt bijna 3.500 woningen

Woningcorporatie verduurzaamt bijna 3.500 woningen

In samenwerking met vier bouwpartners heeft Lefier de afgelopen jaren 3.442 sociale huurwoningen grondig verduurzaamd. Huurders profiteren hierdoor van een lagere ...

Lees verder

c21 c40 c225 c260
De stand van zaken van biobased bouwen in Nederland

De stand van zaken van biobased bouwen in Nederland

Niemand twijfelt aan de opmars van biobased bouwen. Het gonst in de markt over innovatieve ketens tussen bouwers en boeren, die materialen als vlas, hennep en miscanthus ...

Lees verder

c21 c225 c302
VSME vormt praktisch startpunt voor duurzaamheidsrapportage

VSME vormt praktisch startpunt voor duurzaamheidsrapportage

Met de komst van de EU Omnibus zijn de verwachtingen rondom duurzaamheidsrapportage ingrijpend veranderd. Waar het veld eerst gedomineerd werd door vrijwillige ...

Lees verder

c21 c225 c260
Bevrijd de bouw van zichzelf 

Bevrijd de bouw van zichzelf 

In de discussies over versnelling en verduurzaming van de bouw komt zelden één ongemakkelijke waarheid op tafel: dat onze bouwregelgeving in essentie ...

Lees verder

c21 c225 c237 c265
Interview Diederik Samsom: deel 2

Interview Diederik Samsom: deel 2

Volgens Diederik Samsom moet het gesprek over duurzaamheid plaatsvinden aan de keukentafel, door gezinnen. "We moeten stimuleren om duurzamer gedrag te vertonen." ...

Lees verder

c21 c143 c225
“Modernisering onderwijsvastgoed moet radicaal anders”

“Modernisering onderwijsvastgoed moet ...

“De nood tot vernieuwing van onderwijshuisvesting is hoog”, valt te lezen in een opiniestuk van Jan Joost Flim, directeur huisvestingsadviseur Draaijer. ...

Lees verder

c21 c225
Meebouwen aan klimaattechnologie van morgen

Meebouwen aan klimaattechnologie van morgen

Techstartups worden gevraagd zich te melden voor de Ruud van Berkel Award 2025. De jaarlijkse prijs is bedoeld voor jonge ondernemers, ontwerpers en innovators ...

Lees verder

c21 c225 c263
Vernieuwend traject: DOE Dag Praktijkonderwijs

Vernieuwend traject: DOE Dag Praktijkonderwijs

In samenwerking met het Aanvalsplan Arbeidsmarkttekorten Bouw, Energie en Techniek (BET) is door Binnenklimaat Nederland vanuit het Vakcentrum Binnenklimaattechniek ...

Lees verder

c21 c143 c185 c225 c300
Restwaardemethodiek voor circulaire schoolgebouwen

Restwaardemethodiek voor circulaire schoolgebouwen

Om duurzame en circulaire scholen werkelijkheid te maken, werd een nieuwe generieke landelijke standaard geïntroduceerd. De ontwikkeling was in handen van ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up