Eco-Schools - duurzaamheid op school

Eco-Schools is een methodiek voor duurzaamheid. De school en omgeving worden via gebouwbeheer, onderwijs en allerlei activiteiten betrokken bij duurzame ontwikkeling. Een mooi initiatief waarbij scholen mogelijk worden beloond met een Groene Vlag. 

Een gele kaart voor de klas waar het licht brandt terwijl er niemand is, een Groene Hand voor iemand die een speciale actie heeft ondernomen, zwerfvuil opruimacties in de buurt, een bezoek aan de biologische boer in de omgeving... zomaar een aantal activiteiten op Eco-Scholen in Nederland.

Duurzaamheid op school
Scholen die zich inspannen voor duurzame ontwikkeling kunnen via het Eco-Schools programma worden onderscheiden met de Groene Vlag, hét internationale keurmerk voor duurzame scholen.  Wereldwijd zijn er meer dan 12.900 Groene Vlaggen op 37.900 deelnemende scholen in 63 landen.

Deelnemende scholen kunnen het bronzen, zilveren en gouden certificaat verdienen. Met het gouden certificaat ontvangt de school dan ook de Groene Vlag en daarmee het keurmerk duurzame school.

Methodiek
Eco-Schools is een methodiek voor duurzaamheid waarbij de hele school en omgeving betrokken wordt via gebouwbeheer, onderwijs en activiteiten. Eco-Schools vormt een kapstok waaronder scholen hun duurzaamheidsonderwijs kunnen inrichten. Het thema en de invulling kiezen scholen zelf.

Het programma is geschikt voor scholen uit het primair en voortgezet onderwijs die zich willen onderscheiden en profileren op het thema duurzaamheid. Eco-Schools biedt een kapstok om activiteiten die al plaatsvinden op een school onder te hangen. Het is een laagdrempelig programma, waarbij scholen aan de slag gaan met de activiteiten die al plaatsvinden op school, maar dan met een duurzame bril op.

Dit kan bijvoorbeeld deelname aan Warme Truiendag zijn, een opstel schrijven over overstromingen of een themaweek. Binnen Eco-Schools komen verschillende thema's aan bod, zoals energie en klimaat, afval, water, hygiëne, veiligheid en biodiversiteit.

Zevenstappenplan
Na het doorlopen van het zevenstappenplan van Eco-Schools wordt een school officieel erkend als duurzame school en ontvangt daarvoor het internationale keurmerk de Groene Vlag. In het Eco-Schools werkt volgens een zevenstappenplan. Daarbij wordt onder andere een werkgroep gevormd die bestaat uit leerlingen, docent(en), en ouder(s).

De werkgroep voert  een milieuscan uit op school. Deze milieuscan is de basis voor het opstellen van een actieplan. Eco-Schools is een doorlopend proces, waarbij gemiddeld iedere twee jaar een audit plaatsvindt. Na het doorlopen van de zeven stappen, inzet en energie van veel mensen en extra aandacht voor de leerlijn natuuronderwijs binnen de school zijn er belangrijke stappen gezet op weg naar een gezonde duurzame leer-, leef- en werkomgeving!

Dit wordt beloond met de Groene Vlag. Hiermee profileert de school zich als duurzame groene school.

Leerlingen zijn de motor
Actieve deelname van de leerlingen is zeer belangrijk. Wanneer leerlingen centraal staan voelen zij zich eigenaar van het programma en de projecten die worden uitgevoerd. Bij het opstellen van het actieplan is het dan ook belangrijk dat leerlingen een bijdrage leveren aan het; opstellen van de gedragsregels; het bedenken van het thema; het kiezen en initiëren van de activiteiten.

Dat bevordert dat  zij zich daarvoor willen inzetten. De leerlingen zijn de motor van het project Eco-Schools! Leerling-participatie is dan een van de pijlers van de aanpak in Eco-schools.

Aanmelden
Alle scholen kunnen zich gratis aanmelden voor Eco-Schools, via de website eco-schools. Scholen ontvangen een startpakket, inlogcode en komen op de website. Een school kan dan zelfstandig aan de slag met het logboek en de intentieverklaring.

Het laten certificeren van een school kost wel geld. Het bedrag hiervoor is afhankelijk van de wensen van de school, Eco-Schools stelt voor scholen die hierin interesse hebben een maatwerk offerte op.

Drie niveaus
Een school kan drie verschillende niveaus bereiken: brons, zilver en de Groene Vlag. Het lukt niet altijd om dit binnen één schooljaar voor elkaar te krijgen en de Groene Vlag te behalen. Toch kunnen de meeste scholen wél in aanmerking komen voor een bronzen of zilveren certificaat.

De officiële erkenning dat zij op weg zijn naar de Groene Vlag. De specifieke criteria voor het bronzen, zilveren en gouden certificaat zijn te vinden op de website van Eco-Schools.

Meer informatie: eco-schools.org
Meer informatie: eco-schools.nl

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225
Wie is jouw favoriet voor de ABN AMRO Duurzame 50 van 2025?

Wie is jouw favoriet voor de ABN AMRO Duurzame ...

Wie wordt de winnaar van de 13e editie van de ABN AMRO Duurzame 50? De zoektocht is opnieuw begonnen: wie maakt er volgens jou de meeste impact bij de verduurzaming ...

Lees verder

c21 c225 c260
Biobased bouwen als heilige graal?

Biobased bouwen als heilige graal?

Gelukkig wordt er in Nederland niet alleen beleid gemaakt, maar wordt dit ook gemonitord en onderzocht. De Monitor Nationale Aanpak Biobased Bouwen laat ...

Lees verder

c21 c40 c185 c225 c260
Wonion wil circulaire ambities uitvoeren met juiste partners 

Wonion wil circulaire ambities uitvoeren met ...

Woningcorporatie Wonion is in 2008 begonnen om haar woningen te verduurzamen. Dit gebeurde eerst door haar woningen te isoleren, maar inmiddels kijkt ze naar de ...

Lees verder

c21 c225
Whitepaper: verduurzaming van bedrijfsvastgoed

Whitepaper: verduurzaming van bedrijfsvastgoed

Wat levert verduurzaming van je bedrijfspand concreet op? En hoe pak je het slim aan, zonder zorgen over regelgeving, techniek of financiering? In deze nieuwe whitepaper ...

Lees verder

c21 c40 c225 c260
'De multiplier van biobased bouwen moet nog komen'

'De multiplier van biobased bouwen moet nog ...

Gemeenten en opdrachtgevers nemen een bepalende rol in met biobased bouwen. Aanbestedingen en uitvragen kunnen maken of breken, evenals de wet- en regelgeving die ...

Lees verder

c21 c41 c225
Duurzaam Gebouwd Magazine: actie voor de duurzaam gebouwde omgeving

Duurzaam Gebouwd Magazine: actie voor de duurzaam ...

De tweede editie van het Duurzaam Gebouwd Magazine is verschenen en nu online voor iedereen te lezen! Deze editie staat vol met actuele artikelen, vernieuwende ...

Lees verder

c21 c40 c225
Kamerbrief over implementatie EPBD: emissievrije gebouwen en nieuw energielabel

Kamerbrief over implementatie EPBD: emissievrije ...

In 2026 moet de derde herziening van de Europese richtlijn voor de energieprestatie van gebouwen, Energy Performance of Building Directive (EPBD IV), ...

Lees verder

c21 c225 c260
Boerenperspectief: afzetzekerheid en competitieve vergoedingen

Boerenperspectief: afzetzekerheid en competitieve ...

Er is werk aan de winkel als het gaat om de transitie naar een toekomstbestendige landbouwsector. Boeren hebben afzetzekerheid nodig en een competitieve vergoeding ...

Lees verder

c21 c225 c260
Samen bouwen aan de toekomst in Apeldoorn

Samen bouwen aan de toekomst in Apeldoorn

Op de plek van de voormalige basisschool in Ughelen verrijst een nieuw woonproject, dat niet alleen inspeelt op de woonbehoefte van vandaag, maar toekomstbestendig ...

Lees verder

c21 c225 c299
Een energieneutraal schoolgebouw voor het Gilde Vakcollege

Een energieneutraal schoolgebouw voor het Gilde ...

Begin 2025 betrok het Gilde Vakcollege Techniek zijn nieuwe schoolgebouw in Gorinchem. Een volledig energieneutrale school, gebouwd met duurzame en robuuste materialen. Henri ...

Lees verder

c21 c225 c260
De invloed van WLC en MPG op biobased bouwen

De invloed van WLC en MPG op biobased bouwen

In Europa koerst het beleid af op het hanteren van de Whole Life Carbon-aanpak voor een gebouw. Hierin ligt een focus op de CO2-uitstoot van een pand, gedurende ...

Lees verder

c21 c225 c238
Mycelium als bouwsteen van de toekomst

Mycelium als bouwsteen van de toekomst

Tijdens een intieme bijeenkomst in de Heijmans Hive in Rosmalen stond op dinsdag 8 juli een wereldprimeur centraal: de Growing Facade. Deze 3D-geprinte, AI-geassisteerde ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up