Een duurzame bestemming voor verwaarloosde bootjes

Een duurzame bestemming voor verwaarloosde bootjes

U ziet ze vast wel eens hangen in de gracht of in het kanaal, of bij uw favoriete jachthaven. Achtergelaten boten die dienen als nest voor meerkoeten, groen uitgeslagen en half hangend aan een touw. Het zijn de perfecte doelwitten voor Extreme Eco Solutions, een bedrijf in oprichting te Amsterdam.

Wij richten ons op een rendabele 100 procent recycling van bootwrakken. 100 procent houdt in dat wij ook een oplossing dienen te bieden voor de spelbreker in ons concept: vezel versterkt polyester. Naast stalen kajuitboten verwachten wij rond de 500 boten per jaar te verzamelen waarvan de romp is gefabriceerd van dit materiaal. Omdat afstorten wat ons betreft absoluut geen optie is in deze duurzame tijden is een afzetmarkt geen overbodige luxe. Deze blijkt helaas vooralsnog alleen in het nabije buitenland voorhanden te zijn. Men heeft interesse voor polyester als middel voor landophoging, als hulpgrondstof voor hergebruik, als toevoeging aan beton, en….. als brandstof voor cementovens!

Oproep
Wij als “plezierbootrecyclers” beschikken natuurlijk over onvoldoende kennis en onvoldoende netwerk binnen uw wereld om in Nederland iedereen binnen de industrie op deze mogelijkheden te wijzen, vandaar dat u dit schrijven als een oproep daartoe kunt beschouwen. De EU in de vorm van het ECR (European Composite Recycling) en de EuCIA (European Composite Industry Association) moedigen bovendien het gebruik als brandstof aan boven andere vormen van hergebruik, om CO2-reductie te realiseren en delfstoffen te sparen.

Extreme Eco Solutions zou U graag een helpende hand willen bieden als bron van polyester, waarbij bootjes slechts het begin zijn. De polyesterbron is enorm, zo niet oneindig. Denk bijvoorbeeld aan landbouwsilo’s, zwembaden, bladen van windmolens en ga zo maar door. Een silo past natuurlijk niet in uw cementoven en daarom kan de verschijningsvorm naar wens ingevuld worden (van platen tot snippers of kleiner) evenals de wijze van transport (van bestelbus tot binnenvaartschip).

Mocht u bij u in de buurt een bootje reddeloos aan de wallekant zien hangen, denk dan niet “wat asociaal zeg!”, maar zie dat bootje als een kans om uw kosten en footprint te reduceren! Elders kan het, waarom zou dat ook niet voor Nederland gelden? Wellicht ziet u in deze oproep voldoende aanleiding om de mogelijkheden eens te onderzoeken. Laat u het ons weten?

Auteurs: Sebastiaan Verheijen en Paul Gramsma van Extreme Eco Solutions

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225 c260
15 biobased flexwoningen die meer zijn dan tijdelijk

15 biobased flexwoningen die meer zijn dan tijdelijk

In Nijverdal, gemeente Hellendoorn, staat sinds kort een appartementencomplex van vijftien biobased flexwoningen. Bestemd voor starters, statushouders en spoedzoekers, ...

Lees verder

c21 c41 c225
Wie is jouw favoriet voor de ABN AMRO Duurzame 50 van 2025?

Wie is jouw favoriet voor de ABN AMRO Duurzame ...

Wie wordt de winnaar van de 13e editie van de ABN AMRO Duurzame 50? De zoektocht is opnieuw begonnen: wie maakt er volgens jou de meeste impact bij de verduurzaming ...

Lees verder

c21 c41 c225
VKG Architectuurprijs 2025: de genomineerden zijn bekend

VKG Architectuurprijs 2025: de genomineerden ...

De 14e editie van de VKG Architectuurprijs zet innovatieve en duurzame toepassingen van kunststof kozijnen in de schijnwerpers. De vakjury heeft uit de vele inzendingen ...

Lees verder

c21 c225
Betaalbaar wonen: de 'vijf i' benadering

Betaalbaar wonen: de 'vijf i' benadering

Toekomstbestendige gebouwen passen in een duurzame maatschappij zonder sociale ontwrichting, te beginnen op de woningmarkt. Maar dan moet wonen wel betaalbaar worden. ...

Lees verder

c21 c225 c261 c265
Vier bewezen strategieën voor koolstofarme gebouwen

Vier bewezen strategieën voor koolstofarme ...

Waarom is het belangrijk om gebouwen koolstofvrij te maken? De overgang naar energie-efficiënt en duurzaam gebouwbeheer is essentieel voor het behalen van ...

Lees verder

c21 c40 c225
Whitepaper: maak vastgoed slim, adaptief en toekomstbestendig

Whitepaper: maak vastgoed slim, adaptief en ...

De verduurzaming van vastgoed vraagt om gebouwen die niet alleen energiezuinig zijn in ontwerp, maar ook in de praktijk optimaal functioneren. In de exploitatiefase, ...

Lees verder

c21 c185 c225
Bereken financiële restwaarde in projecten

Bereken financiële restwaarde in projecten

De innovatie Revalto is live, een manier om financiële restwaarde in projecten te berekenen. De tool van Arcadis en Alba Concepts geeft je de mogelijkheid ...

Lees verder

c21 c41 c225
<span data-teams='true'>Nomineer voor de allereerste CBRE Sustainability Award 2025</span>

Nomineer voor de allereerste CBRE Sustainability ...

De CBRE Sustainability Award is de prijs voor de meest inspirerende duurzame gebouwen en projecten. Of het nu gaat om een innovatieve oplossing, een geslaagde samenwerking ...

Lees verder

c21 c225 c243 c265
De kansen van een EED-audit: besparingen en toekomstbestendigheid

De kansen van een EED-audit: besparingen en ...

Elke vier jaar is het zover: grote organisaties moeten volgens de Europese Energie-Efficiëntie Richtlijn (EED) een energie-audit uitvoeren. Maar wat als dit ...

Lees verder

c21 c225
Drie krachtige stemmen verbinden je met het hart van de Klimaattop GO 

Drie krachtige stemmen verbinden je met het ...

We zijn trots om de dagvoorzitters voor de Klimaattop Gebouwde Omgeving 2025 bekend te maken: Inge Diepman, Suze Gehem en Harm Edens. Drie verschillende perspectieven, ...

Lees verder

c21 c225
Whitepaper: GACS als verplichting of kans?

Whitepaper: GACS als verplichting of kans?

Vanaf 1 januari 2026 moet elk gebouw dat een verwarmings- of aircosysteem heeft met een nominaal vermogen van 290 kW of meer, over een gebouwautomatiserings- en ...

Lees verder

c21 c40 c225
Wooncrisis aanpakken zonder duurzaamheidsconcessies

Wooncrisis aanpakken zonder duurzaamheidsconcessies

Minister Mona Keijzer ging op werkgezoek en kreeg te zien hoe de woningbouw versneld kan worden, zonder in te boeten op kwaliteit en duurzaamheid. Het bezoek was ...

Lees verder

Reacties

Goedemorgen, Ik ben eens benieuwd hoever u bent gekomen, of hoe het gaat met het recyclen van polyester en met name polyester boten. Dit ivm interesse van mijn kant om hier wat mee te gaan doen. Graag hoor ik van u mvg Niels Greeven

Geachte heer/mevrouw, Wij hebben een botendemontagebedrijf in Veendam. Er komen veel polyester boten binnen die wij nu in grote stukken afleveren. Graag zouden wij doormiddel van een shredder dit zo willen verkleinen dat het gelijk een grondstof voor de industrie is. Wie kunnen wij dit gerecyclede grondstof aanbieden? Met vriendelijke groet, Botendemontagebedrijf oost-Groningen, E.M. Edens

Hallo, hoe is het op dit moment met de recycling van polyester? Ik ben hierin momenteel geïnteresseerd om de mogelijkheden van sloop van polyester boten te beoordelen.. Ik ben benieuwd wat jullie hebben ontdekt.

Beste allen,

In het aankomende Duurzaam Gebouwd Magazine (dat op 22 september uitkomt) besteden wij aandacht aan recycling van polyester en de toepassing hiervan. Dit artikel zal ook op Duurzaamgebouwd.nl verschijnen.

Met vriendelijke groet,

Marvin van Kempen
Redacteur Duurzaam Gebouwd

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up