Social media in bouw: online marketeers gevraagd

Social media in bouw: online marketeers gevraagd

Bedrijven in de bouwbranche die een leidende positie willen claimen in social media doen er goed aan om een online marketeer in dienst te nemen. Nu heeft slechts drie op de tien toeleveranciers een online marketeer in dienst.

Een goede medewerker op deze positie zorgt voor gunstige positionering op gebied van marketing en social media. Er is nog voldoende ruimte om een leidende positie te claimen op dit gebied, want driekwart van de handelaren en fabrikanten geeft aan dat zij social media niet gebruiken om afnemers te bereiken. Dit blijkt uit onderzoek van BouwKennis.

Afnemers in de bouwbranche maken spaarzaam gebruik van sociale media. Gemiddeld geeft 82% aan dat zij geen gebruik maken van social media om contacten in de bouwwereld te bereiken. Architecten zijn het vaakst actief op social media. Van hen maakt 38% gebruik van één of meerdere sociale netwerken. Klusbedrijven zijn het minst actief. Slechts 2% van hen gebruikt één of meerdere sociale netwerken.

LinkedIn grootst in bouwbranche
De afnemers die aangeven dat zij gebruikmaken van social media om contacten in bouwwereld te bereiken doen dat vooral met LinkedIn. Van de afnemers geeft 13% aan LinkedIn te gebruiken om contacten in de bouwwereld te bereiken. Architecten vallen hierbij op omdat maar liefst 34% aangeeft dat zij LinkedIn gebruikt om contacten in de bouwwereld te bereiken.

Gebruik van social media om contacten in de bouwwereld te bereiken (in %) 

 

Klusbedrijven

E-installateurs

W-installateurs

Aannemers B&U

Architecten

Nee

98

90

86

80

62

LinkedIn

2

6

9

11

34

Twitter

2

1

0

2

6

Facebook

2

0

1

2

3

Hyves

0

1

0

3

1

Anders, namelijk

0

0

0

2

0

Weet niet/ geen mening

0

1

3

2

3

 Bron: BouwKennis, september 2010

Kwart toeleveranciers op social media
Toeleveranciers van de bouwbranche hebben zich ook niet massaal op social media gestort. Gemiddeld slechts een kwart maakt gebruik van social media. LinkedIn is het populairst met 21% van de fabrikanten en 13% van de handelaren die dit netwerk gebruiken om afnemers te bereiken. Andere sociale netwerken worden minder vaak ingezet door leveranciers in de bouwbranche.

Gebruik van social media om afnemers te bereiken (in %) 

 

Fabrikanten

Handelaren

Nee

71

78

LinkedIn

21

13

Twitter

13

10

Facebook

8

6

Hyves

2

6

Anders

0

0

Weet niet/geen mening

0

4

Bron: BouwKennis, september 2010

Online marketeers
Voor de meerderheid van de toeleveranciers in de bouwbranche is online marketing geen fulltime baan. Drie op de tien bedrijven heeft een online marketeer in dienst. Bij zeven op de tien bedrijven houdt een andere medewerker zich bezig met online activiteiten.

Handelaren lopen voor op fabrikanten
Ondanks de doorgaans redelijk specifieke werkzaamheden van online marketing, nemen de meeste toeleveranciers in de bouw er geen mensen voor aan. Van de handelaren heeft 37% een specifieke online marketeer of online medewerker in dienst. Dat is beduidend meer dan de 19% van de fabrikanten die zo'n medewerker heeft. Wellicht komt dat door de webshops van handelaren. Die vragen wellicht vaker om specifiek personeel dan de webactiviteiten van fabrikanten.

Kip of het ei
Het is niet verwonderlijk dat de afnemers in de bouwbranche maar mondjesmaat actief zijn op social media. Als er weinig collega's, klanten en prospects actief zijn, is het niet de moeite waard om veel tijd in social media te steken. Hierbij moet opgemerkt worden dat architecten actiever zijn op social media dan andere afnemers. Dit komt waarschijnlijk doordat architecten trendgevoeliger zijn dan andere afnemers.

Het gebrek aan activiteit op social media van bedrijven uit de bouwbranche is een grote kans. Bedrijven die een leidende rol willen claimen op gebied van marketing en social media hebben nu first movers advantage. Omdat er nog relatief weinig bedrijven actief zijn op social media kunnen zij een loyale groep volgers opbouwen onder de early adopters in de bouwbranche. Zoals bekend is het voor een merk of bedrijf zeer waardevol om deze groep koplopers vroeg aan zich te binden.

De bedrijven die de ruimte op het gebied van social media willen claimen doen er goed aan om een online marketeer of online medewerker in dienst te nemen. Deze kan het voortouw nemen bij deze missie. In social media gelden sowieso andere regels dan in traditionele verkoopkanalen. Iemand in dienst hebben die deze regels begrijpt en beheerst is daarom van belang.

Het is verleidelijk om voor de inspanningen op gebied van social media een stagiair aan te nemen. Dit biedt echter geen continuïteit. Want wie neemt de werkzaamheden van de stagiair over als de stage voorbij is? De drempel voor social media is relatief laag, maar resultaten behalen vraagt inspanning.

 

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225
Robert Koolen in de race voor MVO Manager van het Jaar 2025

Robert Koolen in de race voor MVO Manager van ...

Robert Koolen is een van de drie finalisten voor de MVO Manager van het Jaar 2025-verkiezing. Hij zit in de race samen met Christian de Jong (Director Sustainability ...

Lees verder

c21 c225 c260
15 biobased flexwoningen die meer zijn dan tijdelijk

15 biobased flexwoningen die meer zijn dan tijdelijk

In Nijverdal, gemeente Hellendoorn, staat sinds kort een appartementencomplex van vijftien biobased flexwoningen. Bestemd voor starters, statushouders en spoedzoekers, ...

Lees verder

c21 c41 c225
Wie is jouw favoriet voor de ABN AMRO Duurzame 50 van 2025?

Wie is jouw favoriet voor de ABN AMRO Duurzame ...

Wie wordt de winnaar van de 13e editie van de ABN AMRO Duurzame 50? De zoektocht is opnieuw begonnen: wie maakt er volgens jou de meeste impact bij de verduurzaming ...

Lees verder

c21 c41 c225
VKG Architectuurprijs 2025: de genomineerden zijn bekend

VKG Architectuurprijs 2025: de genomineerden ...

De 14e editie van de VKG Architectuurprijs zet innovatieve en duurzame toepassingen van kunststof kozijnen in de schijnwerpers. De vakjury heeft uit de vele inzendingen ...

Lees verder

c21 c225
Betaalbaar wonen: de 'vijf i' benadering

Betaalbaar wonen: de 'vijf i' benadering

Toekomstbestendige gebouwen passen in een duurzame maatschappij zonder sociale ontwrichting, te beginnen op de woningmarkt. Maar dan moet wonen wel betaalbaar worden. ...

Lees verder

c21 c225 c261 c265
Vier bewezen strategieën voor koolstofarme gebouwen

Vier bewezen strategieën voor koolstofarme ...

Waarom is het belangrijk om gebouwen koolstofvrij te maken? De overgang naar energie-efficiënt en duurzaam gebouwbeheer is essentieel voor het behalen van ...

Lees verder

c21 c40 c225
Whitepaper: maak vastgoed slim, adaptief en toekomstbestendig

Whitepaper: maak vastgoed slim, adaptief en ...

De verduurzaming van vastgoed vraagt om gebouwen die niet alleen energiezuinig zijn in ontwerp, maar ook in de praktijk optimaal functioneren. In de exploitatiefase, ...

Lees verder

c21 c185 c225
Bereken financiële restwaarde in projecten

Bereken financiële restwaarde in projecten

De innovatie Revalto is live, een manier om financiële restwaarde in projecten te berekenen. De tool van Arcadis en Alba Concepts geeft je de mogelijkheid ...

Lees verder

c21 c41 c225
<span data-teams='true'>Nomineer voor de allereerste CBRE Sustainability Award 2025</span>

Nomineer voor de allereerste CBRE Sustainability ...

De CBRE Sustainability Award is de prijs voor de meest inspirerende duurzame gebouwen en projecten. Of het nu gaat om een innovatieve oplossing, een geslaagde samenwerking ...

Lees verder

c21 c225 c243 c265
De kansen van een EED-audit: besparingen en toekomstbestendigheid

De kansen van een EED-audit: besparingen en ...

Elke vier jaar is het zover: grote organisaties moeten volgens de Europese Energie-Efficiëntie Richtlijn (EED) een energie-audit uitvoeren. Maar wat als dit ...

Lees verder

c21 c225
Drie krachtige stemmen verbinden je met het hart van de Klimaattop GO 

Drie krachtige stemmen verbinden je met het ...

We zijn trots om de dagvoorzitters voor de Klimaattop Gebouwde Omgeving 2025 bekend te maken: Inge Diepman, Suze Gehem en Harm Edens. Drie verschillende perspectieven, ...

Lees verder

c21 c225
Whitepaper: GACS als verplichting of kans?

Whitepaper: GACS als verplichting of kans?

Vanaf 1 januari 2026 moet elk gebouw dat een verwarmings- of aircosysteem heeft met een nominaal vermogen van 290 kW of meer, over een gebouwautomatiserings- en ...

Lees verder

Reacties

Klinkt leuk en ik ben het er ook mee eens, maar voor het MKB is dit geen haalbare kaart denk ik. Een cursus dus maar .... (?)

@Erwin ik zou zeggen: juist voor MKB-ers is dit haalbare kaart! Social media zijn gratis voorhanden. Getuige het onderzoek is er een wereld te winnen. Het is de vraag wie de handschoen oppakt. Ik wil best een handje helpen ;-) Social media is echter geen doel op zich: stel jezelf vooral de vraag wat je wilt bereiken. Wellicht zijn andere online kanalen zinvoller en beter om dat doel te bereiken. Dat online een serieus kanaal is staat echter als een paal boven water.

Volg, neem deel aan, discussie op LinkedIn http://lnkd.in/zZ-sdK

TIP: http://www.bringyourowncoffee.nl

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up