Social media in bouw: online marketeers gevraagd

Social media in bouw: online marketeers gevraagd

Bedrijven in de bouwbranche die een leidende positie willen claimen in social media doen er goed aan om een online marketeer in dienst te nemen. Nu heeft slechts drie op de tien toeleveranciers een online marketeer in dienst.

Een goede medewerker op deze positie zorgt voor gunstige positionering op gebied van marketing en social media. Er is nog voldoende ruimte om een leidende positie te claimen op dit gebied, want driekwart van de handelaren en fabrikanten geeft aan dat zij social media niet gebruiken om afnemers te bereiken. Dit blijkt uit onderzoek van BouwKennis.

Afnemers in de bouwbranche maken spaarzaam gebruik van sociale media. Gemiddeld geeft 82% aan dat zij geen gebruik maken van social media om contacten in de bouwwereld te bereiken. Architecten zijn het vaakst actief op social media. Van hen maakt 38% gebruik van één of meerdere sociale netwerken. Klusbedrijven zijn het minst actief. Slechts 2% van hen gebruikt één of meerdere sociale netwerken.

LinkedIn grootst in bouwbranche
De afnemers die aangeven dat zij gebruikmaken van social media om contacten in bouwwereld te bereiken doen dat vooral met LinkedIn. Van de afnemers geeft 13% aan LinkedIn te gebruiken om contacten in de bouwwereld te bereiken. Architecten vallen hierbij op omdat maar liefst 34% aangeeft dat zij LinkedIn gebruikt om contacten in de bouwwereld te bereiken.

Gebruik van social media om contacten in de bouwwereld te bereiken (in %) 

 

Klusbedrijven

E-installateurs

W-installateurs

Aannemers B&U

Architecten

Nee

98

90

86

80

62

LinkedIn

2

6

9

11

34

Twitter

2

1

0

2

6

Facebook

2

0

1

2

3

Hyves

0

1

0

3

1

Anders, namelijk

0

0

0

2

0

Weet niet/ geen mening

0

1

3

2

3

 Bron: BouwKennis, september 2010

Kwart toeleveranciers op social media
Toeleveranciers van de bouwbranche hebben zich ook niet massaal op social media gestort. Gemiddeld slechts een kwart maakt gebruik van social media. LinkedIn is het populairst met 21% van de fabrikanten en 13% van de handelaren die dit netwerk gebruiken om afnemers te bereiken. Andere sociale netwerken worden minder vaak ingezet door leveranciers in de bouwbranche.

Gebruik van social media om afnemers te bereiken (in %) 

 

Fabrikanten

Handelaren

Nee

71

78

LinkedIn

21

13

Twitter

13

10

Facebook

8

6

Hyves

2

6

Anders

0

0

Weet niet/geen mening

0

4

Bron: BouwKennis, september 2010

Online marketeers
Voor de meerderheid van de toeleveranciers in de bouwbranche is online marketing geen fulltime baan. Drie op de tien bedrijven heeft een online marketeer in dienst. Bij zeven op de tien bedrijven houdt een andere medewerker zich bezig met online activiteiten.

Handelaren lopen voor op fabrikanten
Ondanks de doorgaans redelijk specifieke werkzaamheden van online marketing, nemen de meeste toeleveranciers in de bouw er geen mensen voor aan. Van de handelaren heeft 37% een specifieke online marketeer of online medewerker in dienst. Dat is beduidend meer dan de 19% van de fabrikanten die zo'n medewerker heeft. Wellicht komt dat door de webshops van handelaren. Die vragen wellicht vaker om specifiek personeel dan de webactiviteiten van fabrikanten.

Kip of het ei
Het is niet verwonderlijk dat de afnemers in de bouwbranche maar mondjesmaat actief zijn op social media. Als er weinig collega's, klanten en prospects actief zijn, is het niet de moeite waard om veel tijd in social media te steken. Hierbij moet opgemerkt worden dat architecten actiever zijn op social media dan andere afnemers. Dit komt waarschijnlijk doordat architecten trendgevoeliger zijn dan andere afnemers.

Het gebrek aan activiteit op social media van bedrijven uit de bouwbranche is een grote kans. Bedrijven die een leidende rol willen claimen op gebied van marketing en social media hebben nu first movers advantage. Omdat er nog relatief weinig bedrijven actief zijn op social media kunnen zij een loyale groep volgers opbouwen onder de early adopters in de bouwbranche. Zoals bekend is het voor een merk of bedrijf zeer waardevol om deze groep koplopers vroeg aan zich te binden.

De bedrijven die de ruimte op het gebied van social media willen claimen doen er goed aan om een online marketeer of online medewerker in dienst te nemen. Deze kan het voortouw nemen bij deze missie. In social media gelden sowieso andere regels dan in traditionele verkoopkanalen. Iemand in dienst hebben die deze regels begrijpt en beheerst is daarom van belang.

Het is verleidelijk om voor de inspanningen op gebied van social media een stagiair aan te nemen. Dit biedt echter geen continuïteit. Want wie neemt de werkzaamheden van de stagiair over als de stage voorbij is? De drempel voor social media is relatief laag, maar resultaten behalen vraagt inspanning.

 

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225 c243
Zien: slimme energiemeting en monitoring voor CO2-neutrale fabriek en kantoor

Zien: slimme energiemeting en monitoring voor ...

Hoe maak je een kantoor én een 11.400 m² grote fabriek, waar jaarlijks miljoenen installatiedozen en duizenden verdeelkasten worden geproduceerd, CO2-neutraal? ...

Lees verder

c21 c40 c184 c225 c301
Netcongestie geen hindernis voor gasloze en energiezuinige kazerne

Netcongestie geen hindernis voor gasloze en ...

Een brandweerkazerne verduurzamen – waarom is dat belangrijk? Voor de Veiligheidsregio Utrecht (VRU) is het antwoord duidelijk: toekomstbestendige gebouwen ...

Lees verder

c21 c225
Rapport belicht wat praktisch opgeleide Gen Z’ers écht willen

Rapport belicht wat praktisch opgeleide Gen ...

De Nederlandse technische sectoren staan aan de vooravond van een groot probleem: een flink deel van de ervaren vakmensen uit de babyboom- en Generatie X-groepen ...

Lees verder

c21 c41 c225
Leegstaande kantoren bieden ruimte voor duizenden extra woningen

Leegstaande kantoren bieden ruimte voor duizenden ...

Tijdens een uitzending van BNR’s The Daily Move pleitte Wietse Walinga, directeur van Duurzaam Gebouwd, voor het benutten van ongebruikte kantoorruimte als ...

Lees verder

c21 c225 c260
Dag van de HOUTbouw: zo voelt en ruikt houtbouw

Dag van de HOUTbouw: zo voelt en ruikt houtbouw

Hoe ziet voelt, ruikt en ziet houtbouw eruit? Dat ontdek je tijdens de landelijke Dag van de HOUTbouw, waar je bouw- en fabriekslocaties bezoekt en van experts ...

Lees verder

c21 c225 c301
Van netcongestie naar slimme energieoplossing

Van netcongestie naar slimme energieoplossing

Het congres 'Doorbouwen met netcongestie' ging in op concrete oplossingen, om door te bouwen binnen de kaders van netcongestie. In dit artikel komen Boudewijn de ...

Lees verder

c21 c151 c225
De praktische invulling van de Green Deal Duurzame Zorg 3.0

De praktische invulling van de Green Deal Duurzame ...

Stichting C23 helpt zorgorganisaties bij het realiseren van de doelen uit de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 (GDDZ 3.0). Samen met partners als Stichting Lucrum, resultaatpartners ...

Lees verder

c21 c225
Architectuurprijs beloont duurzaamheid en innovatie kunststof kozijnen

Architectuurprijs beloont duurzaamheid en innovatie ...

Op 30 oktober 2025 wordt voor de 14e keer de VKG Architectuurprijs uitgereikt, tijdens de Klimaattop GO. Deze tweedaagse conferentie van Duurzaam Gebouwd vindt ...

Lees verder

c21 c225
Sterke focus op natuurinclusief ontwerpen en bouwen

Sterke focus op natuurinclusief ontwerpen en ...

Door een partnerovereenkomst te ondertekenen met NL Greenlabel, zet Heembouw een belangrijke stap in het meetbaar maken van de waarde van een natuurinclusieve leef- ...

Lees verder

c21 c41 c151 c225
Green Deal Duurzame Zorg 3.0: samenwerken aan duurzame zorg

Green Deal Duurzame Zorg 3.0: samenwerken aan ...

De zorgsector heeft een flinke milieubelasting. Zo is ze verantwoordelijk voor 7 procent van de nationale CO2-uitstoot en verbruikt ze 18 procent van de grondstoffen. ...

Lees verder

c21 c225
Krachtenbundeling voor collectief opschalen

Krachtenbundeling voor collectief opschalen

Collectief opschalen binnen de transitie naar een circulaire bouwsector. Dat is waarvoor Gebruikte Bouwmaterialen B.V. - GBM en DuSpot gaan samenwerken. Laatstgenoemde ...

Lees verder

c21 c40 c225 c301
Doorbouwen met netcongestie: 'Er gaat al veel goed'

Doorbouwen met netcongestie: 'Er gaat al veel ...

De energietransitie vraagt om samenwerking tussen publieke en private partijen. Het delen van kennis en het samen bedenken van oplossingen staan centraal.  Foto: ...

Lees verder

Reacties

Klinkt leuk en ik ben het er ook mee eens, maar voor het MKB is dit geen haalbare kaart denk ik. Een cursus dus maar .... (?)

@Erwin ik zou zeggen: juist voor MKB-ers is dit haalbare kaart! Social media zijn gratis voorhanden. Getuige het onderzoek is er een wereld te winnen. Het is de vraag wie de handschoen oppakt. Ik wil best een handje helpen ;-) Social media is echter geen doel op zich: stel jezelf vooral de vraag wat je wilt bereiken. Wellicht zijn andere online kanalen zinvoller en beter om dat doel te bereiken. Dat online een serieus kanaal is staat echter als een paal boven water.

Volg, neem deel aan, discussie op LinkedIn http://lnkd.in/zZ-sdK

TIP: http://www.bringyourowncoffee.nl

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up