Bouwketen bereid meer te betalen voor innovaties energiebesparing

Bouwketen bereid meer te betalen voor innovaties energiebesparing

Beslissers in de bouwketen zijn bereid extra te betalen voor een innovatie als het de juiste voordelen biedt. Dit blijkt uit het hoofdstuk ‘Prijs’ van het BouwKennis Jaarrapport 2010/2011.

In dit hoofdstuk wordt onder andere onderzocht hoe partijen in de bouwketen reageren op de prijsstelling van een nieuw product. Een innovatief product mag volgens gemiddeld 46% van de bedrijven duurder zijn als het verbeteringen bevat op het gebied van energiebesparing. Bij de duurzaamheid van materialen is dit 42%. Ook gemak voor de eindgebruiker wordt veel genoemd.

Prijs
In het BouwKennis Jaarrapport 2010/2011 is dit jaar uitgebreid aandacht besteed aan de introductie van nieuwe producten binnen de bouwketen. Hierbij is er onder andere aandacht besteed aan de mate waarin de sector vindt dat het huidige assortiment ruwbouw-, afbouw- en installatieproducten aansluit op de marktvraag.

In het hoofdstuk 'Prijs' is hierbij specifiek gekeken naar de prijsstelling bij de introductie van nieuwe producten. Hebben bouwende partijen meer vertrouwen in producten die  duurder zijn dan gemiddeld? Welke rol speelt merkbekendheid? Is een dure introductie juist reden om een product niet uit te proberen? Deze vragen zijn gesteld aan architecten,  hoofdaannemers B&U, installateurs en onderaannemers.

Geconcludeerd kan worden dat een te hoge prijs bij een introductie van nieuwe producten over het algemeen geen voorkeur geniet. Het percentage bouwende partijen dat meer vertrouwen heeft in producten die duurder zijn is relatief laag. Voor bijna eenderde van de bouwende partijen is een hogere prijs van nieuwe producten de belangrijkste reden om ze niet uit te proberen.

Energiebesparing en duurzaamheid troef
Voor welk soort innovaties zijn ze dan wel bereid extra te betalen? Een innovatief product mag volgens gemiddeld 46% van de bedrijven duurder zijn als verbeteringen gericht zijn op energiebesparing. Bij de duurzaamheid van materialen is dit 42%. Vooral voor architecten en installateurs speelt energiebesparing en duurzaamheid een belangrijke rol in het keuzeproces.

Gemak voor de eindgebruiker
Ook gemak voor de eindgebruiker is voor veel bedrijven een aspect waar ze extra voor willen betalen (gemiddeld 38%). Voor onderaannemers is dit zelfs het meest genoemde element. Een snellere bouw is vooral voor hoofdaannemers B&U van belang. Van hen is 47% bereid hier extra voor te betalen. Uiteraard zijn de esthetische mogelijkheden en een onderscheidende vormgeving vooral voor architecten belangrijk. Opvallend is dat respectievelijk 23% en 21% van de architecten ook prefab en systeembouw noemt als verbeteringen waarvoor ze meer willen betalen.

Fabrikant, blijf informeren
Gemiddeld geeft slechts 10% van de bedrijven aan dat een nieuw product nooit duurder mag zijn, ook niet als het verbeteringen op bepaalde gebieden oplevert. Bij onderaannemers ligt dit percentage met 15% het hoogst. Deze percentages liggen veel lager dan het aandeel dat eerder in het onderzoek aangeeft een duurder product niet uit te proberen. Hieruit kan worden opgemaakt dat beslissers in de bouwsector toch bereid extra voor een product te betalen, als het maar de juiste voordelen biedt.

Hierbij moet wel worden opgemerkt dat de prijselasticiteit van de vraag hoog is in de bouwsector. Als het prijsverschil met bestaande producten groter is, zullen snel minder bedrijven bereid zijn het product te gebruiken. Dit geldt zeker zolang de crisis in de sector nog voorduurt en de focus op de laagste prijs groot is. Voor toeleveranciers in de bouwsector betekent dit enerzijds dat ze heel kritisch moeten zijn in de prijsstelling van een nieuw product. Anderzijds moeten ze hun afnemers blijven informeren over toegevoegde waarde van hun producten, merken en innovaties.

BouwKennis Jaarrapport Nederland 2010/2011
Het BouwKennis Jaarrapport Nederland is als een marketingplan opgebouwd. Naast een analyse van de belangrijkste ontwikkelingen in de bouwbranche bevat het rapport belangrijke informatie voor de vijf P's uit de marketingmix. Zo hebben partijen aan de hand van de hoofdstukken 'Product', 'Prijs', 'Plaats', 'Promotie' en 'Personeel' een blauwdruk voor hun marketingplan in handen.

Voor meer informatie neemt u contact op met Jeroen Janssen (010) 2066996

 

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c41 c225 c260 c265
Rapport: ‘Stimuleer vezelgewassen door opkopen koolstofcertificaten’

Rapport: ‘Stimuleer vezelgewassen door ...

Een rapport, te lezen op de website van Rijksoverheid.nl, laat zien dat het stimuleren van de aanplant van vezelgewassen het beste kan door het opkopen van koolstofcertificaten ...

Lees verder

c21 c225
Eindhoven monitort emissies en maakt impact

Eindhoven monitort emissies en maakt impact

Gemeente Eindhoven startte in 2025 met EmissieCalc, waarmee het mogelijk wordt om emissiereductie te monitoren. Het monitoren wordt ingezet voor de gemeente zelf ...

Lees verder

c21 c225 c260
Tienduizenden biobased nieuwbouwwoningen in de maak

Tienduizenden biobased nieuwbouwwoningen in ...

Acht toonaangevende ontwikkelaars committeerden zich vandaag op de Provada aan biobased bouwen. AM, BAM, BPD, Dura Vermeer, Heijmans, Stebru, VORM en Waal zijn ...

Lees verder

c21 c225
Regeneratief leiderschap in de bouw

Regeneratief leiderschap in de bouw

Wat als leiderschap niet ging over controle, maar over herstel? Over een plek beter achterlaten dan je haar aantrof – ecologisch, sociaal én economisch? ...

Lees verder

c21 c41 c225 c260
Rapport: 'Duurzamer materiaalgebruik is noodzakelijke omslag'

Rapport: 'Duurzamer materiaalgebruik is noodzakelijke ...

Als te lang woningen met beton en staal gebouwd worden, bestaat de kans dat Nederland opnieuw in een bouwcrisis terecht komt. De bouwsector biedt echter hoop, want ...

Lees verder

c21 c185 c225 c260
Nieuwe fabriek in Voorhout voor HSB-elementen

Nieuwe fabriek in Voorhout voor HSB-elementen

Een nieuwe fabriek in Voorhout zorgt voor prefab HSB-elementen, met een volledig gedigitaliseerd en geïndustrialiseerd proces. “We gaan voor een deel ...

Lees verder

c21 c185 c225 c237
Parteon: “Biobased materiaal als standaard bij bouwprojecten”

Parteon: “Biobased materiaal als standaard ...

Woningcorporatie Parteon renoveert acht woningen in het Noord-Hollandse Krommenie, door zoveel mogelijk biobased materialen toe te passen. Met dit proefproject ...

Lees verder

c21 c225 c260
Zuid-Holland maakt van bermgras bouwmateriaal

Zuid-Holland maakt van bermgras bouwmateriaal

Na vele proefprojecten laat Greenhub Zuid-Holland zien dat van bermgras en ander maaisel bouwmateriaal kan worden gemaakt. Het project wil de komende jaren bijdragen ...

Lees verder

c21 c225 c260
Benchmark Biobased Bouwen overhandigd bij lanceringsmoment

Benchmark Biobased Bouwen overhandigd bij lanceringsmoment

Vandaag is op vastgoedbeurs PROVADA de allereerste editie van de Benchmark Biobased Bouwen gepresenteerd. Deze halfjaarlijkse uitgave is een initiatief van Duurzaam ...

Lees verder

c21 c40 c225 c260
Primeur: Benchmark Biobased Bouwen gelanceerd!

Primeur: Benchmark Biobased Bouwen gelanceerd!

Duurzaam Gebouwd en WeGrow presenteren de Benchmark Biobased Bouwen, een halfjaarlijkse benchmark waarin we de stand van zaken laten zien van biobased bouwen. ...

Lees verder

c21 c185 c225
Woningcorporatie zet in op circulaire en houten woningen

Woningcorporatie zet in op circulaire en houten ...

Vandaag is in de Zeeënbuurt aan de Sont in Lelystad het startsein gegeven voor de bouw van de eerste acht Aer-woningen in Nederland. Woningcorporatie ...

Lees verder

c21 c225
Eerste Carbon Credit uit Natuurhuis geveild 

Eerste Carbon Credit uit Natuurhuis geveild 

Tijdens de vastgoedbeurs Provada 2025 vond een historische gebeurtenis plaats. Voor het eerst werd een Carbon Credit uit een woningbouwproject op de markt gebracht ...

Lees verder

keyboard_arrow_up