Bouwketen bereid meer te betalen voor innovaties energiebesparing

Bouwketen bereid meer te betalen voor innovaties energiebesparing

Beslissers in de bouwketen zijn bereid extra te betalen voor een innovatie als het de juiste voordelen biedt. Dit blijkt uit het hoofdstuk ‘Prijs’ van het BouwKennis Jaarrapport 2010/2011.

In dit hoofdstuk wordt onder andere onderzocht hoe partijen in de bouwketen reageren op de prijsstelling van een nieuw product. Een innovatief product mag volgens gemiddeld 46% van de bedrijven duurder zijn als het verbeteringen bevat op het gebied van energiebesparing. Bij de duurzaamheid van materialen is dit 42%. Ook gemak voor de eindgebruiker wordt veel genoemd.

Prijs
In het BouwKennis Jaarrapport 2010/2011 is dit jaar uitgebreid aandacht besteed aan de introductie van nieuwe producten binnen de bouwketen. Hierbij is er onder andere aandacht besteed aan de mate waarin de sector vindt dat het huidige assortiment ruwbouw-, afbouw- en installatieproducten aansluit op de marktvraag.

In het hoofdstuk 'Prijs' is hierbij specifiek gekeken naar de prijsstelling bij de introductie van nieuwe producten. Hebben bouwende partijen meer vertrouwen in producten die  duurder zijn dan gemiddeld? Welke rol speelt merkbekendheid? Is een dure introductie juist reden om een product niet uit te proberen? Deze vragen zijn gesteld aan architecten,  hoofdaannemers B&U, installateurs en onderaannemers.

Geconcludeerd kan worden dat een te hoge prijs bij een introductie van nieuwe producten over het algemeen geen voorkeur geniet. Het percentage bouwende partijen dat meer vertrouwen heeft in producten die duurder zijn is relatief laag. Voor bijna eenderde van de bouwende partijen is een hogere prijs van nieuwe producten de belangrijkste reden om ze niet uit te proberen.

Energiebesparing en duurzaamheid troef
Voor welk soort innovaties zijn ze dan wel bereid extra te betalen? Een innovatief product mag volgens gemiddeld 46% van de bedrijven duurder zijn als verbeteringen gericht zijn op energiebesparing. Bij de duurzaamheid van materialen is dit 42%. Vooral voor architecten en installateurs speelt energiebesparing en duurzaamheid een belangrijke rol in het keuzeproces.

Gemak voor de eindgebruiker
Ook gemak voor de eindgebruiker is voor veel bedrijven een aspect waar ze extra voor willen betalen (gemiddeld 38%). Voor onderaannemers is dit zelfs het meest genoemde element. Een snellere bouw is vooral voor hoofdaannemers B&U van belang. Van hen is 47% bereid hier extra voor te betalen. Uiteraard zijn de esthetische mogelijkheden en een onderscheidende vormgeving vooral voor architecten belangrijk. Opvallend is dat respectievelijk 23% en 21% van de architecten ook prefab en systeembouw noemt als verbeteringen waarvoor ze meer willen betalen.

Fabrikant, blijf informeren
Gemiddeld geeft slechts 10% van de bedrijven aan dat een nieuw product nooit duurder mag zijn, ook niet als het verbeteringen op bepaalde gebieden oplevert. Bij onderaannemers ligt dit percentage met 15% het hoogst. Deze percentages liggen veel lager dan het aandeel dat eerder in het onderzoek aangeeft een duurder product niet uit te proberen. Hieruit kan worden opgemaakt dat beslissers in de bouwsector toch bereid extra voor een product te betalen, als het maar de juiste voordelen biedt.

Hierbij moet wel worden opgemerkt dat de prijselasticiteit van de vraag hoog is in de bouwsector. Als het prijsverschil met bestaande producten groter is, zullen snel minder bedrijven bereid zijn het product te gebruiken. Dit geldt zeker zolang de crisis in de sector nog voorduurt en de focus op de laagste prijs groot is. Voor toeleveranciers in de bouwsector betekent dit enerzijds dat ze heel kritisch moeten zijn in de prijsstelling van een nieuw product. Anderzijds moeten ze hun afnemers blijven informeren over toegevoegde waarde van hun producten, merken en innovaties.

BouwKennis Jaarrapport Nederland 2010/2011
Het BouwKennis Jaarrapport Nederland is als een marketingplan opgebouwd. Naast een analyse van de belangrijkste ontwikkelingen in de bouwbranche bevat het rapport belangrijke informatie voor de vijf P's uit de marketingmix. Zo hebben partijen aan de hand van de hoofdstukken 'Product', 'Prijs', 'Plaats', 'Promotie' en 'Personeel' een blauwdruk voor hun marketingplan in handen.

Voor meer informatie neemt u contact op met Jeroen Janssen (010) 2066996

 

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225 c265
Groei op belangrijke duurzaamheidsthema’s

Groei op belangrijke duurzaamheidsthema’s

Met een Sustainability Impact (SSI) score van 8,07 blijft Schneider Electric structureel groeien op belangrijke duurzaamheidsthema’s. “Dit is een belangrijk ...

Lees verder

c21 c225
Verjonging dankzij tien nieuwe partners 

Verjonging dankzij tien nieuwe partners 

Er traden op 1 juli 2025 maar liefst tien nieuwe partners toe bij ingenieurs- en adviesbureau DGMR. Het bureau zijn blij met hun komst, dat zorgt voor meer verjonging, ...

Lees verder

c21 c225 c243
Drie burgerinitiatieven voor soepele energietransitie

Drie burgerinitiatieven voor soepele energietransitie

Terwijl huishoudens worden aangespoord om energie te besparen door korter te douchen of de thermostaat lager te zetten, blijven systeemfactoren zoals fossiele subsidies, ...

Lees verder

c21 c40 c225
Duurzaam Gebouwd Magazine: actie voor de duurzaam gebouwde omgeving

Duurzaam Gebouwd Magazine: actie voor de duurzaam ...

De tweede editie van het Duurzaam Gebouwd Magazine is verschenen en nu online voor iedereen te lezen! Deze editie staat vol met actuele artikelen, vernieuwende ...

Lees verder

c21 c225 c243 c265
Belang van tapwaterrendement voor toekomstbestendige woningbouw

Belang van tapwaterrendement voor toekomstbestendige ...

Het verwarmen van tapwater neemt een steeds groter aandeel van het totale energieverbruik van een woning in. In goed geïsoleerde woningen met lage temperatuur ...

Lees verder

c21 c225 c260 c265
De Nationale Houtbouwgame gelanceerd op Klimaattop Gebouwde Omgeving

De Nationale Houtbouwgame gelanceerd op Klimaattop ...

Op 5 en 6 november gaat tijdens de Klimaattop Gebouwde Omgeving 2025 officieel de Nationale Houtbouwgame van start: een uniek, gratis leerprogramma dat professionals ...

Lees verder

c21 c40 c225 c302
Aanpassing CSRD: “Route naar toekomstbestendiger bedrijf”

Aanpassing CSRD: “Route naar toekomstbestendiger ...

De invoering van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is aangepast en uitgesteld, na een besluit van het Europese Parlement. Maar: “Dit ...

Lees verder

c21 c225
Webinar deelt ervaringen duurzaam aanbesteden

Webinar deelt ervaringen duurzaam aanbesteden

Steeds meer gemeenten, corporaties en andere partijen willen duurzaamheid meenemen in bouwprojecten. Hoe doe je dat in aanbestedingen? Je wil invulling geven aan ...

Lees verder

c21 c225 c301
Wat zijn de oplossingsrichtingen van netcongestie?

Wat zijn de oplossingsrichtingen van netcongestie?

Precies op de dag dat de kranten koppen ‘Investeringen stroomnet geven over paar jaar pas lucht’, spreekt Duurzaam Gebouwd Peter Grispen van SPIE Nederland, ...

Lees verder

c21 c41 c225 c260
Duurzame houtkeus voor werelderfgoedcentrum 

Duurzame houtkeus voor werelderfgoedcentrum 

Deze week zijn er twee 2-meter hoge tropisch houten abri’s geplaatst op het buitenterrein van het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) in Lauwersoog. Dit ...

Lees verder

c23 c225
Webinar: Vernieuwde software voor gebouwonderhoud

Webinar: Vernieuwde software voor gebouwonderhoud

Een meerjaren onderhoudsplanning blijft vaak steken in een statische lijst, die te weinig bijdraagt aan belangrijke doelstellingen. In dit webinar gaat Mark ...

Lees verder

c21 c40 c225 c260
Amsterdamse corporatie zet volgende stap naar houtbouw 

Amsterdamse corporatie zet volgende stap naar ...

Nadat Eigen Haard eerder voor bijna 140 flexwoningen met CLT-hout heeft gezorgd, is de Amsterdamse woningcorporatie inmiddels bezig om verdere stappen in het bouwen ...

Lees verder

keyboard_arrow_up