'Subsidie cruciaal voor energiebesparing in bestaande bouw’

'Subsidie cruciaal voor energiebesparing in bestaande bouw’

Partijen uit de bouwkolom vinden dat de overheid het beste subsidies kan aanbieden aan consumenten om energiebesparing in de bestaande woningvoorraad te stimuleren.

Ruim de helft van de marktpartijen noemt deze maatregel. Ook een verlaging van het BTW-tarief voor renovatie wordt vaak genoemd als steun in de rug van het energiebesparingsbeleid in de bestaande bouw. Dit blijkt uit onderzoek voor het BouwKennis Jaarrapport Nederland 2009/2010.

Hoewel de focus van Den Haag op het gebied van energiebesparing in eerste instantie vooral op nieuwbouw lag, is er inmiddels ook veel aandacht voor de mogelijkheden die de bestaande woningvoorraad biedt.

Een recent voorbeeld hiervan is het nationale energiebesparingprogramma Meer Met Minder, met als doel dat in 2020 2,4 miljoen bestaande woningen en andere gebouwen blijvend 30% minder energie gebruiken.

Energiebesparende maatregelen overheid
De overheid heeft als regulerende partij diverse opties voorhanden om energiebesparing in de bestaande woning- en gebouwvoorraad te bevorderen. Aan welke maatregelen geeft de bouwkolom de voorkeur?

Bijna zes op de tien marktpartijen zijn ervan overtuigd dat het aanbieden van subsidie aan consumenten de beste overheidsmaatregel is om energiebesparing in de bestaande bouw te stimuleren. Vooral woningcorporaties (72%) geven dit aan, gevolgd door onderaannemers en installateurs (beide 60%).

Effect van subsidies groot
In Nederland lijken subsidies voor een behoorlijke stimulans te zorgen. In 2009 was er bijvoorbeeld in totaal € 88 miljoen gereserveerd voor subsidies op zonnepanelen voor bedrijven en particulieren in het kader van de subsidieregeling duurzame energie (SDE). Hoewel dit al bijna een verdubbeling is van 2008, werd de subsidiepot voor grotere zonnepanelen al binnen enkele dagen ruim overtekend. Ook voor kleinere zonnepanelen was flinke belangstelling.

In juli 2009 zijn er bovendien een aantal tijdelijke regelingen van start gegaan die consumenten en professionals moeten stimuleren om te investeren in energiebesparende maatregelen voor woningen en andere gebouwen. Eén van deze regelingen is een subsidie op isolatieglas.

Verlaging BTW-tarief voor renovatie
Een andere veelgenoemde maatregel die de overheid zou kunnen doorvoeren, is een verlaging van het BTW-tarief op het onderhoud van particuliere woningen. Bijna de helft (47%) van de partijen uit de bouwkolom denkt dat de overheid dit het beste kan doen om energiebesparing in de bestaande voorraad te stimuleren. Onder klusbedrijven is dit zelfs de vaakst genoemde maatregel. Deze keuze is niet verwonderlijk, aangezien klusbedrijven hier zelf veel baat bij hebben.

Stimuleer energiezuinige gebouwen
Het BTW-tarief zou omlaag moeten van 19% naar 6%. Dit zou energiezuinige verbouwingen kunnen stimuleren en tegelijkertijd een effectieve oplossing zijn om werkgelegenheid te behouden. In het pakket tijdelijke maatregelen dat 1 juli 2009 van kracht ging, is deze maatregel in zeer beperkte vorm doorgevoerd, vanuit een visie op energiebesparing.

Hierbij is de BTW voor vloer-, dak- en gevelisolatie van woningen verlaagd. De lobby vanuit de sector richtte zich aanvankelijk juist op een bredere invoering van BTW-verlaging voor onderhoud om particulieren en bedrijven te stimuleren geld uit te geven.

Fiscale regeling
Ook een fiscale regeling waarmee onder andere corporaties kunnen investeren in energiebesparende maatregelen (30%) en minder regelgeving (27%) worden vaak genoemd. Woningcorporaties noemen als enige partij met regelmaat het energielabel (14%).

Dit kan te maken hebben met de grote problemen die er spelen rond de invoering van het energielabel. Uit onderzoek van de VROM-inspectie bleek bijvoorbeeld dat zes op de tien woningen in Nederland een onjuiste energie-index hebben en hierdoor niet het juiste energielabel krijgen.

Hoewel alle eerdergenoemde maatregelen in oorsprong bedoeld zijn om energiebesparing te stimuleren, creëren ze - indien succesvol - tegelijkertijd werkgelegenheid voor de bouwkolom. Partijen uit de bouwkolom kunnen dit in positieve zin in de orderportefeuille merken als ze efficiënt inspelen op de kansen die deze maatregelen bieden.

Bron: BouwKennis

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225 c243 c265
De knop omzetten bij belangrijke transities

De knop omzetten bij belangrijke transities

Van energietransitie tot meerdere generaties laten samenwerken op de werkvloer en de kracht van AI: de Pop-Up Kennishub West Nederland, georganiseerd door Antea ...

Lees verder

c21 c225 c243
Platform voor AI-gedreven optimalisatie van gebouwen

Platform voor AI-gedreven optimalisatie van ...

Een platform biedt gebouwbeheerders en installateurs een hulpmiddel om het energieverbruik en de prestaties van één of meerdere gebouwen efficiënt ...

Lees verder

c21 c225 c243
Kansen voor verduurzaming van bestaand vastgoed

Kansen voor verduurzaming van bestaand vastgoed

Het verduurzamen van bestaand zakelijk vastgoed heeft veel voeten in de aarde. Technische mogelijkheden, het rendement en de planning zijn vaak lastig op papier ...

Lees verder

c21 c184 c225 c243
Warmtepompnet voor verduurzamen rijtjeswoningen en portieketageflats

Warmtepompnet voor verduurzamen rijtjeswoningen ...

Een variant op de Zeer Lage Temperatuur (ZLT) warmtenetten is het Warmtepompnet. Een oplossing die volgens Itho Daalderop in het bijzonder interessant is voor de ...

Lees verder

c21 c184 c225 c243 c263
Samenwerken voor een CO2-neutrale gebouwde omgeving

Samenwerken voor een CO2-neutrale gebouwde omgeving

Al over minder dan vijf jaar moeten we 55 procent CO2-reductie realiseren. Het potentieel hiervoor schuilt onder andere in het aanpakken van de installatietechniek ...

Lees verder

c21 c41 c225
Geef je reactie op concepteindrapport STOER

Geef je reactie op concepteindrapport STOER

De adviesgroep STOER (Schrappen Tegenstrijdige en Overbodige Eisen en Regelgeving) heeft vandaag haar concepteindrapport gepubliceerd. Je kunt tot en met dinsdag ...

Lees verder

c21 c225 c266
Financieringsimpactfonds zet nieuwe standaard voor natuurherstel

Financieringsimpactfonds zet nieuwe standaard ...

Terwijl biodiversiteit keldert, klimaatverandering versnelt en landschappen verschralen, groeit het besef dat het anders moet – én kán. Met ...

Lees verder

c21 c225 c260
Architecten gaan voor biobased bouwambitie

Architecten gaan voor biobased bouwambitie

Tijdens een feestelijke bijeenkomst op 3 juni bij het Architectuurcentrum Rondeel in Deventer committeerden zestien architecten- en bouwkundige tekenbureaus uit ...

Lees verder

c21 c225
'Zet behandeling Wet collectieve warmte voort' 

'Zet behandeling Wet collectieve warmte voort' 

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) doet een oproep om de Wet collectieve warmte voort te zetten. 

Lees verder

c21 c40 c185 c225
Rotterdamse corporatie heeft ideeën om circulaire bouw te stimuleren

Rotterdamse corporatie heeft ideeën om ...

Het lukt Woonstad Rotterdam goed om woningen met een laag energielabel met isolatie- en duurzaamheidsmaatregelen op te waarderen naar een hoger energielabel. De ...

Lees verder

c21 c184 c225 c243
“Geen volgende stap, maar een sprong vooruit”

“Geen volgende stap, maar een sprong vooruit”

In Fort Altena presenteerde STIEBEL ELTRON een volledig vernieuwde generatie warmtepompen onder de naam wpnext. De lancering werd bijgewoond door installateurs, ...

Lees verder

c21 c186 c225
Dit is het belang van mobiele dekking in duurzame gebouwen

Dit is het belang van mobiele dekking in duurzame ...

De gebouwde omgeving wordt steeds duurzamer. Waar nu nog BENG geldt voor nieuwbouw, komt Zero Emission Buildings (ZEB) eraan. Vanaf 2030 moeten alle nieuwe gebouwen ...

Lees verder

Reacties

De maatregelen zijn doorgevoerd, niet op basis van een visie op energiebesparing, maar met oog op het creeren van enige werkgelegenheid (ca. 2 a 3 duizend mensjaren) bij een verlies van veel werkgelegenheid (ca. 50 duizend mensjaren). Het is een druppel op een gloeiende plaat. De maatregel kost het ministerie ca. 25 miljoen (berekend) en levert ze ca. 530 miljoen op aan extra energiebelasting op aardgas. Bron: 'fiscale vergroenings'brief van de staatssecretaris van Financien.

@Ernst hoe kan er extra geld binnen komen van energiebelasting op aardgas door energiebesparingsmaatregelen in de gebouwde omgeving? Of tel je de 2 maatregelen bij elkaar op en beschouw je een extra energiebelasting op aardgas als financieringsbron voor de energiebesparingsmaatregelen? Naar mijn weten is de energiebelasting op aardgas geen bestemmingsheffing die rechtstreeks gebruikt wordt voor energiebesparing.

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up