'Subsidie cruciaal voor energiebesparing in bestaande bouw’

'Subsidie cruciaal voor energiebesparing in bestaande bouw’

Partijen uit de bouwkolom vinden dat de overheid het beste subsidies kan aanbieden aan consumenten om energiebesparing in de bestaande woningvoorraad te stimuleren.

Ruim de helft van de marktpartijen noemt deze maatregel. Ook een verlaging van het BTW-tarief voor renovatie wordt vaak genoemd als steun in de rug van het energiebesparingsbeleid in de bestaande bouw. Dit blijkt uit onderzoek voor het BouwKennis Jaarrapport Nederland 2009/2010.

Hoewel de focus van Den Haag op het gebied van energiebesparing in eerste instantie vooral op nieuwbouw lag, is er inmiddels ook veel aandacht voor de mogelijkheden die de bestaande woningvoorraad biedt.

Een recent voorbeeld hiervan is het nationale energiebesparingprogramma Meer Met Minder, met als doel dat in 2020 2,4 miljoen bestaande woningen en andere gebouwen blijvend 30% minder energie gebruiken.

Energiebesparende maatregelen overheid
De overheid heeft als regulerende partij diverse opties voorhanden om energiebesparing in de bestaande woning- en gebouwvoorraad te bevorderen. Aan welke maatregelen geeft de bouwkolom de voorkeur?

Bijna zes op de tien marktpartijen zijn ervan overtuigd dat het aanbieden van subsidie aan consumenten de beste overheidsmaatregel is om energiebesparing in de bestaande bouw te stimuleren. Vooral woningcorporaties (72%) geven dit aan, gevolgd door onderaannemers en installateurs (beide 60%).

Effect van subsidies groot
In Nederland lijken subsidies voor een behoorlijke stimulans te zorgen. In 2009 was er bijvoorbeeld in totaal € 88 miljoen gereserveerd voor subsidies op zonnepanelen voor bedrijven en particulieren in het kader van de subsidieregeling duurzame energie (SDE). Hoewel dit al bijna een verdubbeling is van 2008, werd de subsidiepot voor grotere zonnepanelen al binnen enkele dagen ruim overtekend. Ook voor kleinere zonnepanelen was flinke belangstelling.

In juli 2009 zijn er bovendien een aantal tijdelijke regelingen van start gegaan die consumenten en professionals moeten stimuleren om te investeren in energiebesparende maatregelen voor woningen en andere gebouwen. Eén van deze regelingen is een subsidie op isolatieglas.

Verlaging BTW-tarief voor renovatie
Een andere veelgenoemde maatregel die de overheid zou kunnen doorvoeren, is een verlaging van het BTW-tarief op het onderhoud van particuliere woningen. Bijna de helft (47%) van de partijen uit de bouwkolom denkt dat de overheid dit het beste kan doen om energiebesparing in de bestaande voorraad te stimuleren. Onder klusbedrijven is dit zelfs de vaakst genoemde maatregel. Deze keuze is niet verwonderlijk, aangezien klusbedrijven hier zelf veel baat bij hebben.

Stimuleer energiezuinige gebouwen
Het BTW-tarief zou omlaag moeten van 19% naar 6%. Dit zou energiezuinige verbouwingen kunnen stimuleren en tegelijkertijd een effectieve oplossing zijn om werkgelegenheid te behouden. In het pakket tijdelijke maatregelen dat 1 juli 2009 van kracht ging, is deze maatregel in zeer beperkte vorm doorgevoerd, vanuit een visie op energiebesparing.

Hierbij is de BTW voor vloer-, dak- en gevelisolatie van woningen verlaagd. De lobby vanuit de sector richtte zich aanvankelijk juist op een bredere invoering van BTW-verlaging voor onderhoud om particulieren en bedrijven te stimuleren geld uit te geven.

Fiscale regeling
Ook een fiscale regeling waarmee onder andere corporaties kunnen investeren in energiebesparende maatregelen (30%) en minder regelgeving (27%) worden vaak genoemd. Woningcorporaties noemen als enige partij met regelmaat het energielabel (14%).

Dit kan te maken hebben met de grote problemen die er spelen rond de invoering van het energielabel. Uit onderzoek van de VROM-inspectie bleek bijvoorbeeld dat zes op de tien woningen in Nederland een onjuiste energie-index hebben en hierdoor niet het juiste energielabel krijgen.

Hoewel alle eerdergenoemde maatregelen in oorsprong bedoeld zijn om energiebesparing te stimuleren, creëren ze - indien succesvol - tegelijkertijd werkgelegenheid voor de bouwkolom. Partijen uit de bouwkolom kunnen dit in positieve zin in de orderportefeuille merken als ze efficiënt inspelen op de kansen die deze maatregelen bieden.

Bron: BouwKennis

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225
Robert Koolen in de race voor MVO Manager van het Jaar 2025

Robert Koolen in de race voor MVO Manager van ...

Robert Koolen is een van de drie finalisten voor de MVO Manager van het Jaar 2025-verkiezing. Hij zit in de race samen met Christian de Jong (Director Sustainability ...

Lees verder

c21 c225 c260
15 biobased flexwoningen die meer zijn dan tijdelijk

15 biobased flexwoningen die meer zijn dan tijdelijk

In Nijverdal, gemeente Hellendoorn, staat sinds kort een appartementencomplex van vijftien biobased flexwoningen. Bestemd voor starters, statushouders en spoedzoekers, ...

Lees verder

c21 c41 c225
Wie is jouw favoriet voor de ABN AMRO Duurzame 50 van 2025?

Wie is jouw favoriet voor de ABN AMRO Duurzame ...

Wie wordt de winnaar van de 13e editie van de ABN AMRO Duurzame 50? De zoektocht is opnieuw begonnen: wie maakt er volgens jou de meeste impact bij de verduurzaming ...

Lees verder

c21 c41 c225
VKG Architectuurprijs 2025: de genomineerden zijn bekend

VKG Architectuurprijs 2025: de genomineerden ...

De 14e editie van de VKG Architectuurprijs zet innovatieve en duurzame toepassingen van kunststof kozijnen in de schijnwerpers. De vakjury heeft uit de vele inzendingen ...

Lees verder

c21 c225
Betaalbaar wonen: de 'vijf i' benadering

Betaalbaar wonen: de 'vijf i' benadering

Toekomstbestendige gebouwen passen in een duurzame maatschappij zonder sociale ontwrichting, te beginnen op de woningmarkt. Maar dan moet wonen wel betaalbaar worden. ...

Lees verder

c21 c225 c261 c265
Vier bewezen strategieën voor koolstofarme gebouwen

Vier bewezen strategieën voor koolstofarme ...

Waarom is het belangrijk om gebouwen koolstofvrij te maken? De overgang naar energie-efficiënt en duurzaam gebouwbeheer is essentieel voor het behalen van ...

Lees verder

c21 c40 c225
Whitepaper: maak vastgoed slim, adaptief en toekomstbestendig

Whitepaper: maak vastgoed slim, adaptief en ...

De verduurzaming van vastgoed vraagt om gebouwen die niet alleen energiezuinig zijn in ontwerp, maar ook in de praktijk optimaal functioneren. In de exploitatiefase, ...

Lees verder

c21 c185 c225
Bereken financiële restwaarde in projecten

Bereken financiële restwaarde in projecten

De innovatie Revalto is live, een manier om financiële restwaarde in projecten te berekenen. De tool van Arcadis en Alba Concepts geeft je de mogelijkheid ...

Lees verder

c21 c41 c225
<span data-teams='true'>Nomineer voor de allereerste CBRE Sustainability Award 2025</span>

Nomineer voor de allereerste CBRE Sustainability ...

De CBRE Sustainability Award is de prijs voor de meest inspirerende duurzame gebouwen en projecten. Of het nu gaat om een innovatieve oplossing, een geslaagde samenwerking ...

Lees verder

c21 c225 c243 c265
De kansen van een EED-audit: besparingen en toekomstbestendigheid

De kansen van een EED-audit: besparingen en ...

Elke vier jaar is het zover: grote organisaties moeten volgens de Europese Energie-Efficiëntie Richtlijn (EED) een energie-audit uitvoeren. Maar wat als dit ...

Lees verder

c21 c225
Drie krachtige stemmen verbinden je met het hart van de Klimaattop GO 

Drie krachtige stemmen verbinden je met het ...

We zijn trots om de dagvoorzitters voor de Klimaattop Gebouwde Omgeving 2025 bekend te maken: Inge Diepman, Suze Gehem en Harm Edens. Drie verschillende perspectieven, ...

Lees verder

c21 c225
Whitepaper: GACS als verplichting of kans?

Whitepaper: GACS als verplichting of kans?

Vanaf 1 januari 2026 moet elk gebouw dat een verwarmings- of aircosysteem heeft met een nominaal vermogen van 290 kW of meer, over een gebouwautomatiserings- en ...

Lees verder

Reacties

De maatregelen zijn doorgevoerd, niet op basis van een visie op energiebesparing, maar met oog op het creeren van enige werkgelegenheid (ca. 2 a 3 duizend mensjaren) bij een verlies van veel werkgelegenheid (ca. 50 duizend mensjaren). Het is een druppel op een gloeiende plaat. De maatregel kost het ministerie ca. 25 miljoen (berekend) en levert ze ca. 530 miljoen op aan extra energiebelasting op aardgas. Bron: 'fiscale vergroenings'brief van de staatssecretaris van Financien.

@Ernst hoe kan er extra geld binnen komen van energiebelasting op aardgas door energiebesparingsmaatregelen in de gebouwde omgeving? Of tel je de 2 maatregelen bij elkaar op en beschouw je een extra energiebelasting op aardgas als financieringsbron voor de energiebesparingsmaatregelen? Naar mijn weten is de energiebelasting op aardgas geen bestemmingsheffing die rechtstreeks gebruikt wordt voor energiebesparing.

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up