Integrale gebiedsontwikkeling

Integrale gebiedsontwikkeling

In de serie ‘De Eeuw van de Stad’ van de VPRO geven 7 duurzaam gebouwd-experts hun visie op de duurzame stad. Dit keer Roger Cox. Dit artikel is tevens te lezen op: De eeuw van de stad.

Het Maastrichts Model voor integrale gebiedsontwikkeling, voor het eerst toegepast op het A2 project in Maastricht, biedt een innovatieve, duurzame oplossing voor een samenwerking tussen markt en overheid.

Volgens het milieuagentschap van de Verenigde naties (UNEP, 2008) is duurzaamheid nu al de snelst groeiende economische sector ter wereld met een huidige omzet van 1.400 miljard dollar en een verdubbeling in de komende tien jaar (een groei van 8% per jaar).

Berekend is dat alleen al het verduurzamen van de bouwsector wereldwijd (en ook in Nederland) 10% extra banen kan opleveren. Een sector die voor Nederland van groot belang is maar onvoldoende innovatief vermogen aan de dag brengt en vaak nog steeds genoegen lijkt te nemen met (onduurzame) blauwdrukken van decennia geleden. Tot voor kort was de combinatie van dubbelglas en een hoge rendementsketel het meest duurzame wat de markt en haar afnemers wisten te verzinnen.

Geen innoverend vermogen
In de bouwsector zijn, vanwege het gebrek aan duurzame innovatie, de nodige projecten bekend die geen doorgang hebben kunnen vinden vanwege de te grote milieudruk (geluid, fijnstof e.d.) die ze zouden veroorzaken. Dat is jammer omdat ze een belangrijke economische impuls zouden hebben kunnen geven voor een stad of regio.

Dat zijn gemiste kansen want in veel gevallen zou met een duurzamere inrichting van een plangebied een dergelijke economische ontwikkeling wel hebben kunnen slagen. Anders gezegd: niet de milieunormen zijn het probleem maar het gebrek aan innoverend vermogen in Nederland om tot duurzame gebiedsontwikkeling te komen.

Mogelijkheden
Een site als Duurzaam Gebouwd laat zien wat er inmiddels al mogelijk is aan duurzame oplossingen. Maar in de praktijk blijkt vaak toch de vraag te zijn hoe we tussen markt en overheid een proces zodanig kunnen vormgegeven dat projecten duurzaam, innovatief, versneld en binnen budget kunnen worden uitgevoerd.

Het Maastrichts Model voor integrale gebiedsontwikkeling, voor het eerst toegepast op het A2 project in Maastricht, zou daarin wel eens richtinggevend kunnen blijken te zijn.

Voorkom de traditionele aanpak (en de traditionele fout)
In de traditionele aanpak in gebiedsontwikkeling is men vooral bezig projectplannen door wet- en regelgeving en door bezwaar- en beroepsprocedures heen te loodsen. Een succesvol project in die visie is dan een project dat niet door belanghebbenden is tegengehouden, dat binnen de (milieu)normen is gebleven en vergunbaar is gebleken. Vaak zijn het voor alle betrokkenen echter frustrerende processen.

Belanghebbenden voelen zich genoodzaakt veel tijd, geld en energie te steken in het vechten tegen het (huns inziens) onduurzame karakter van het oorspronkelijk projectplan. Op hun beurt raken ook de initiators van het oorspronkelijke projectplan geïrriteerd omdat het zoveel tijd, geld en energie kost om ‘de aanvallen op hun plan’ af te slaan.

Toch blijft deze traditionele benadering nog steeds de boventoon voeren. We zien dat ook terug in de aanpak van de Crisis- en Herstelwet die vooral lijkt te focussen op het wegnemen van knellende regelgeving en het verkorten van dit vecht scenario.

Alles in de veronderstelling dat projecten daardoor sneller en beter kunnen worden uitgevoerd. Daarmee wordt gesuggereerd dat het minder effectief is om te werken aan verdergaande samenwerking tussen overheid, markt, milieubeweging en burger en dat versnelling en verbetering van projecten binnen bestaande wet- en regelgeving niet zou kunnen.

Dat zou wel eens een verkeerde conclusie kunnen zijn. Het Maastrichts Model laat namelijk zien dat een goede voorbereiding met belanghebbenden en gebruikmaking van bestaande wet- en regelgeving (op een zodanige wijze dat zowel overheid als marktpartijen gedwongen worden tot een integrale en duurzame benadering van een gebied) tot innovaties leidt, projecten versneld, betaalbaar houdt en kwalitatief verbeterd.

Het Maastrichts Model (een model voor integrale gebiedsontwikkeling)
Het A2-project in Maastricht is in Nederland (en mogelijk Europa) uniek in zijn soort. Kort als achtergrond: het project vindt zijn grondslag in allerhande problemen op het gebied van People, Planet en Profit die door de midden in de stad gelegen snelweg A2 worden veroorzaakt.

Alhoewel het project is gestart als een Rijksinfrastructuurproject, is er al snel voor gekozen om het een integraal gebiedsontwikkelingsproject te maken waarvan niet alleen de infrastructuur, maar ook de wijk- en stadsontwikkeling alsook de natuur- en milieuontwikkeling een integraal onderdeel zou worden.

De ondertunneling van de snelweg als vliegwiel voor een integrale gebiedsontwikkeling dus waarin naast het Rijk, andere overheden en marktpartijen investeren. Rijk, provincie en gemeenten werken daarin op voorbeeldstellende wijze samen in een gezamenlijke projectorganisatie die als één partij communiceert met de markt en de burgers.

Voor het ontwikkelen en financieren van dit benodigde integrale plan is gekozen voor een duidelijke rolverdeling tussen markt en overheid. De overheden hebben zich beperkt tot het identificeren van de economische, de sociale en de milieu problemen, het (deels) financieren van het project, en het opstellen van een abstract en functioneel programma van eisen als oplossingsrichting (maar ook niet meer dan dat) voor door de markt te ontwikkelen plannen. Vervolgens is vanuit dat startpunt gekozen voor het aanbesteden van zowel de verdere integrale planontwikkeling, de uitvoering van het winnende integrale plan als de restfinanciering door de markt.

In de aanbestedingsvorm van de concurrentiegerichte dialoog is de markt alle ruimte geboden om ieder voor zich op basis van het programma van eisen een eigen integraal plan te maken dat uitvoerbaar is binnen het door de overheden beschikbaar gestelde budget. De marktpartij die de problemen met zijn plan het best weet op te lossen en de meeste waarde (sociaal, economisch en milieutechnisch) voor de toekomst van de stad weet te creëren, wint de aanbesteding en zal samen met de publieke projectorganisatie het plan gaan realiseren.

Snelheid en integraliteit in ontwikkeling en uitvoering van het project door:
- het betrekken van belanghebbenden (burgers, ondernemers, milieubeweging) bij de probleemidentificatie en het opstellen van het functioneel programma van eisen. Door belanghebbenden hierbij te betrekken kunnen zij de uitvraag aan de markt mee helpen definiëren en ook invloed hebben op de gunningcriteria van de aanbesteding;

- het beperken van de uitvraag aan de markt tot een functioneel (en dus abstract) programma van eisen zodat de overheid niet zelf de planontwikkeling hoeft te doen en de markt al vroeg in het proces kan betrekken met alle voordelen van dien (concurrentie op creativiteit, innovatie, financiële haalbaarheid van het plan);

- het vervlechten van de aanbestedingsprocedure met de Tracewetprocedure en de Bestemmingsplanprocedure waardoor niet alleen tijdwinst wordt geboekt maar de marktpartijen ook tussentijds bij het ontwikkelen van hun plan rekening kunnen houden met de input van belanghebbenden. Net als de betrokkenheid van belanghebbenden aan het begin van het proces bevordert dat het draagvlak en de vergunbaarheid van het winnende plan in de RO-procedures.

- Effectieve publieke uitvoeringsorganisatie die is opgetuigd door de vier betrokken publieke partijen (Het Rijk, de Provincie Limburg en Maastricht en Meerssen) waardoor elke datum in de projectplanning tot op heden gehaald heeft kunnen worden.

Budgetbeperking en maximale opbrengst per geïnvesteerde publieke euro wordt gegenereerd door:
- De beschikbare som door de publieke partijen tevoren gefixeerd is. Deze is nota bene onvoldoende voor de realisatie van het project, ja zelfs onvoldoende voor de realisatie van de voor de overheid te realiseren infrastructuur, en de markt betaalt de rest op basis van de terugverdiencapaciteit in de opstalontwikkeling.

- Door betaling in natura (het overdragen van grondposities aan de markt waarvan zij met hun plan de waarde zelf kunnen vergroten) wordt de financiële waardecreatie voor een project met te weinig geld aan de markt overgelaten,

- Door risicoverdeling tussen markt en overheid op basis van “best for project” strategie, inhoudende dat een risico landt bij degene die het betreffende risico het best kan beheersen waardoor het totale risicoprofiel van het project kleiner wordt.

- Door ondanks scherpe risicoverdeling als overheid en markt samen te sturen op het zo min mogelijk aanspreken van elkaars risicoreserveringen in de verwachting dat de gemiddelde faalkosten op projecten van 5 a 10% van de projectwaarde daardoor aanzienlijk verminderd kunnen worden, met positief resultaat voor beiden.

- Door de markt in staat te stellen het functioneel programma van eisen aan te passen mits daarmee de topeisen die aan het plan gesteld zijn maar gehaald of verbeterd worden (voorbeeld: de eis van een tunnel met 2x3 rijstroken is door twee marktpartijen in de aanbesteding met toestemming gewijzigd in een dubbeldekstunnel met 2 lagen van 2x2 rijstroken)

- Contractueel ruimte te bieden zodat het ontwikkelingen in de tijd nog geïntegreerd kunnen worden in het contract als dat tot meerwaarde voor het plan leidt.

Een dialoog die werkt
Dit project in Maastricht laat zien dat de concurrentiegerichte dialoog als (nieuwe) aanbestedingsvorm werkt en uitvoerbaar is op grote projecten. De rolverdeling tussen overheid en markt is een scherpe: de een wordt primair aangesproken op zijn kaderstellend vermogen (de kaderstellende overheid) de ander op zijn creativiteit (de creatieve markt).

Daarenboven betrekken beiden (zowel overheid als markt) de burger en de milieubeweging proactief bij de planvorming en maken daarbij gebruik van hun specifieke gebiedskennis en ervaringsdeskundigheid (de verlangende burger).

In deze rolverdeling wordt de focus primair gericht op het realiseren van een goede ontwikkeling. Een goed project wordt dan een project waarbij zowel de verlangende burger, de creatieve markt als de kaderstellende overheid van meet af aan invloed heeft gehad, dat door hun samen is ontwikkeld en waarbij zij zich allen betrokken voelen en door hen allen gedragen wordt.

Door de wijze waarop de gunningscriteria in de aanbesteding geformuleerd en gewaardeerd worden, kunnen overheid en burger samen sturen aan de output die het door de markt te ontwikkelen plan moet genereren. De elementen People, Planet en Profit kunnen dan samen in een project aan de voorkant gewogen en gebalanceerd worden waarna de verdere uitwerking aan de markt kan worden overgelaten. De vervlechting van de aanbestedingsprocedure met de verschillende ruimtelijke ordeningsprocedures doet de rest.

De overheden hebben hier de facto opgetreden als 'launching customer' voor integrale gebiedsontwikkeling door de markt. Het is een eyeopener en leerproces voor markt en overheid geworden over de vele voordelen die een integrale aanpak van gebiedsontwikkeling te bieden heeft. In termen van snelheid, value for money, draagvlak, betere oplossingen en samenwerking.

Roger Cox

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225
Webinar deelt ervaringen duurzaam aanbesteden

Webinar deelt ervaringen duurzaam aanbesteden

Steeds meer gemeenten, corporaties en andere partijen willen duurzaamheid meenemen in bouwprojecten. Hoe doe je dat in aanbestedingen? Je wil invulling geven aan ...

Lees verder

c21 c225 c260
Duurzame houtkeus voor werelderfgoedcentrum 

Duurzame houtkeus voor werelderfgoedcentrum 

Deze week zijn er twee 2-meter hoge tropisch houten abri’s geplaatst op het buitenterrein van het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) in Lauwersoog. Dit ...

Lees verder

c23 c225
Webinar: Vernieuwde software voor gebouwonderhoud

Webinar: Vernieuwde software voor gebouwonderhoud

Een meerjaren onderhoudsplanning blijft vaak steken in een statische lijst, die te weinig bijdraagt aan belangrijke doelstellingen. In dit webinar gaat Mark ...

Lees verder

c21 c40 c225 c260
Amsterdamse corporatie zet volgende stap naar houtbouw 

Amsterdamse corporatie zet volgende stap naar ...

Nadat Eigen Haard eerder voor bijna 140 flexwoningen met CLT-hout heeft gezorgd, is de Amsterdamse woningcorporatie inmiddels bezig om verdere stappen in het bouwen ...

Lees verder

c21 c41 c225
Wie is jouw favoriet voor de ABN AMRO Duurzame 50 van 2025?

Wie is jouw favoriet voor de ABN AMRO Duurzame ...

Wie wordt de winnaar van de 13e editie van de ABN AMRO Duurzame 50? De zoektocht is opnieuw begonnen: wie maakt er volgens jou de meeste impact bij de verduurzaming ...

Lees verder

c21 c225 c260
Biobased bouwen als heilige graal?

Biobased bouwen als heilige graal?

Gelukkig wordt er in Nederland niet alleen beleid gemaakt, maar wordt dit ook gemonitord en onderzocht. De Monitor Nationale Aanpak Biobased Bouwen laat ...

Lees verder

c21 c40 c185 c225 c260
Wonion wil circulaire ambities uitvoeren met juiste partners 

Wonion wil circulaire ambities uitvoeren met ...

Woningcorporatie Wonion is in 2008 begonnen om haar woningen te verduurzamen. Dit gebeurde eerst door haar woningen te isoleren, maar inmiddels kijkt ze naar de ...

Lees verder

c21 c225
Whitepaper: verduurzaming van bedrijfsvastgoed

Whitepaper: verduurzaming van bedrijfsvastgoed

Wat levert verduurzaming van je bedrijfspand concreet op? En hoe pak je het slim aan, zonder zorgen over regelgeving, techniek of financiering? In deze nieuwe whitepaper ...

Lees verder

c21 c40 c225 c260
'De multiplier van biobased bouwen moet nog komen'

'De multiplier van biobased bouwen moet nog ...

Gemeenten en opdrachtgevers nemen een bepalende rol in met biobased bouwen. Aanbestedingen en uitvragen kunnen maken of breken, evenals de wet- en regelgeving die ...

Lees verder

c21 c41 c225
Duurzaam Gebouwd Magazine: actie voor de duurzaam gebouwde omgeving

Duurzaam Gebouwd Magazine: actie voor de duurzaam ...

De tweede editie van het Duurzaam Gebouwd Magazine is verschenen en nu online voor iedereen te lezen! Deze editie staat vol met actuele artikelen, vernieuwende ...

Lees verder

c21 c40 c225
Kamerbrief over implementatie EPBD: emissievrije gebouwen en nieuw energielabel

Kamerbrief over implementatie EPBD: emissievrije ...

In 2026 moet de derde herziening van de Europese richtlijn voor de energieprestatie van gebouwen, Energy Performance of Building Directive (EPBD IV), ...

Lees verder

c21 c225 c260
Boerenperspectief: afzetzekerheid en competitieve vergoedingen

Boerenperspectief: afzetzekerheid en competitieve ...

Er is werk aan de winkel als het gaat om de transitie naar een toekomstbestendige landbouwsector. Boeren hebben afzetzekerheid nodig en een competitieve vergoeding ...

Lees verder

Reacties

In welke mate wordt de A2 tunnel eigenlijk nog een Cradle to Cradle project?? Ik lees daar niet iets over en destijds wel over de hoge ambities op dit vlak.

Folkert, jouw vraag zal nog beantwoord worden in een additioneel artikel van mijn hand. Bovenstaand artikel gaat over het creëren van een effectief proces tussen de burger, markt en overheid om tot realisatie van duurzame projecten te kunnen komen. Volgend artikel zal ook ingaan op de inhoudelijke kant.

Er wordt dus weer in deze integrale gebiedsontwikkeling gesproken over overwegend overheid en de markt in dit concept. De burger komt in de laatste alineas alleen echt in beeld als een burger die samen met de overheid, dus niet zelf en voorafgaand aan plannen sturing mag geven aan de output van het plan dat door de markt geleverd wordt en dat door de overheid van kaders verder voorzien is. Ik pleit elders al voor een model waarin ontwikkelaars samen met de belanghebbenden (potentiële) bewoners/burgers en bedrijven een visie ontwikkelen en een plan voor een te ontwikkelen gebied maar dan ook echt samen en vanaf het begin. Dat is dus een dialoog voorafgaand aan kaders stellen en plannen presentatie van marktpartijen. Achteraf inbreng in een reeds vastgestelde keuze van kaders en in een plan dat door martkpartijen bedacht is is slechts nog dialoog in de marge. Als voorbeeld wil ik de manier van het Dobbelman Project in Nijmegen aanhalen. http://www2.nijmegen.nl/wonen/Wijken/nijmegen-oost/Bottendaal/project_dobbelman/open_planproces

Dag Roger ben nog steeds benieuwd naar je additionele artikel over C2C en A2 tunnel. Sinds de aanbesteding van de bouw van deze tunnel is C2C niet meer genoemd...

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up