Het containerbegrip duurzaamheid ontrafeld: de 4 pijlers van duurzaamheid in de bouwsector Deel 5 en slot: Bron- en afvalmanagement

Het containerbegrip duurzaamheid ontrafeld: de 4 pijlers van duurzaamheid in de bouwsector Deel 5 en slot: Bron- en afvalmanagement

Om het containerbegrip duurzaamheid inhoud te geven zijn de pijlers van duurzaamheid in de bouwsector vastgesteld. Afgelopen week heeft u al meer kunnen lezen over de eerste drie pijlers: Corporate social responsibility, energie management en product levensduur. Vandaag zal worden ingegaan op de laatste pijler: bron- en afvalmanagement. 

De vierde en laatste pijler van duurzaamheid in de bouwsector is bron- en afvalmanagement. Deze pijler is vrij breed en bevat, naast productgerelateerde duurzaamheidaspecten, ook procesgerelateerde aspecten. Hierbij kan worden gedacht aan de recyclebaarheid van het materiaal, een verantwoorde winning van grondstoffen, het beperken van lucht- en watervervuiling bij productie en het minimaliseren van afval bij verwerking. Al deze aspecten hangen sterk met elkaar samen en hebben een connectie met het begrip cradle-to-cradle.

Bron- en afvalmanagement is momenteel erg belangrijk in de bouwsector; na product levensduur is dit de belangrijkste pijler van duurzaamheid. Het belang van bron- en afvalmanagement verschilt echter wel per productgroep. Zo is het voor binnenwanden en vloerbedekking veel belangrijker dan voor bijvoorbeeld constructieve vloeren.

In de afgelopen week zijn het belang van duurzaamheid en de vier pijlers van duurzaamheid uitgebreid besproken. Om meer inzicht te krijgen in duurzaamheid in uw sector dient het belang van en de prestatie van de verschillende aanbieders op de vier pijlers vastgesteld te worden. De pijlers zijn vastgesteld op basis van een groot aantal onderliggende variabelen. Om het belang van de pijlers in de toekomst efficiënt te kunnen vaststellen is het niet nodig om alle variabelen opnieuw door te meten. Alleen die variabelen met de grootste voorspellende waarde voor de pijler zullen doorgemeten worden. Voor bron- en afvalmanagement zijn dit de recyclebaarheid van het materiaal en de verantwoorde winning van grondstoffen. In het onderstaande voorbeeld is de variabele ‘recyclebaarheid’ verder uitgewerkt voor de productgroep binnenwanden. Uit deze figuur kunt u aflezen dat de beoordeling van de recyclebaarheid van het materiaal behoorlijk uiteenloopt voor de drie doorgemeten aanbieders van binnenwanden.

 

Figuur 4: De beoordeling van aanbieders op de pijler bron- en afvalmanagement
Bron: USP Marketing Consultancy BV, ©2012

 

Conclusie
De bouwsector kan niet langer om duurzaamheid heen. Duurzaamheid is echter een zeer breed begrip, wat voor de bouwsector kan worden samengevat in de vier pijlers die we de afgelopen dagen besproken hebben: corporate social responsibility, energie management, product levensduur en bron- en afvalmanagement. Uiteraard is het belangrijk om op alle vlakken van duurzaamheid de zaken op orde te hebben, maar in de communicatie naar de doelgroep is een focus wel degelijk belangrijk. Echter, niet alle pijlers zijn even belangrijk en het belang kan ook nog behoorlijk verschillen per productgroep. Daarnaast is het ook belangrijk te weten wat de huidige perceptie van de markt is aangaande uw prestatie en de prestatie van uw concurrenten op de vier pijlers. Het kan voorkomen dat de perceptie niet overeenkomt met de werkelijkheid; presteert uw merk heel goed op een bepaalde pijler maar ziet de doelgroep dit niet? Claim dan uw positie door hier in uw communicatie de focus op te leggen. Vice versa is het natuurlijk ook mogelijk dat uw doelgroep van mening is dat u heel goed presteert op een bepaalde pijler, maar dat er in de werkelijkheid nog veel moet gebeuren op dit vlak. In dat geval dient u de werkelijkheid snel aan te laten sluiten op de perceptie om het beeld dat uw doelgroep heeft waar te maken.

 

De reeks ‘Het containerbegrip duurzaamheid ontrafeld: de 4 pijlers van duurzaamheid in de bouwsector’ is gebaseerd op onderzoek van USP Marketing Consultancy onder 225 verwerkende en voorschrijvende partijen. Op basis van dit onderzoek heeft USP een aantal modellen opgezet om het belang van duurzaamheid voor uw productgroep te meten en de prestatie van u en uw concurrenten in kaart te brengen. Wilt u meer weten over de mogelijkheden of wilt een voorbeeldrapportage ontvangen, neem dan via e-mail contact op met Jeanette van der Rhee van USP Marketing Consultancy of bel haar op telefoonnummer (010) 206 69 00.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c40 c185 c225 c260
Wonion wil circulaire ambities uitvoeren met juiste partners 

Wonion wil circulaire ambities uitvoeren met ...

Woningcorporatie Wonion is in 2008 begonnen om haar woningen te verduurzamen. Dit gebeurde eerst door haar woningen te isoleren, maar inmiddels kijkt ze naar de ...

Lees verder

c21 c225
Whitepaper: verduurzaming van bedrijfsvastgoed

Whitepaper: verduurzaming van bedrijfsvastgoed

Wat levert verduurzaming van je bedrijfspand concreet op? En hoe pak je het slim aan, zonder zorgen over regelgeving, techniek of financiering? In deze nieuwe whitepaper ...

Lees verder

c21 c40 c225 c260
'De multiplier van biobased bouwen moet nog komen'

'De multiplier van biobased bouwen moet nog ...

Gemeenten en opdrachtgevers nemen een bepalende rol in met biobased bouwen. Aanbestedingen en uitvragen kunnen maken of breken, evenals de wet- en regelgeving die ...

Lees verder

c21 c41 c225
Duurzaam Gebouwd Magazine: actie voor de duurzaam gebouwde omgeving

Duurzaam Gebouwd Magazine: actie voor de duurzaam ...

De tweede editie van het Duurzaam Gebouwd Magazine is verschenen en nu online voor iedereen te lezen! Deze editie staat vol met actuele artikelen, vernieuwende ...

Lees verder

c21 c40 c225
Kamerbrief over implementatie EPBD: emissievrije gebouwen en nieuw energielabel

Kamerbrief over implementatie EPBD: emissievrije ...

In 2026 moet de derde herziening van de Europese richtlijn voor de energieprestatie van gebouwen, Energy Performance of Building Directive (EPBD IV), ...

Lees verder

c21 c225 c260
Boerenperspectief: afzetzekerheid en competitieve vergoedingen

Boerenperspectief: afzetzekerheid en competitieve ...

Er is werk aan de winkel als het gaat om de transitie naar een toekomstbestendige landbouwsector. Boeren hebben afzetzekerheid nodig en een competitieve vergoeding ...

Lees verder

c21 c225 c260
Samen bouwen aan de toekomst in Apeldoorn

Samen bouwen aan de toekomst in Apeldoorn

Op de plek van de voormalige basisschool in Ughelen verrijst een nieuw woonproject, dat niet alleen inspeelt op de woonbehoefte van vandaag, maar toekomstbestendig ...

Lees verder

c21 c225 c299
Een energieneutraal schoolgebouw voor het Gilde Vakcollege

Een energieneutraal schoolgebouw voor het Gilde ...

Begin 2025 betrok het Gilde Vakcollege Techniek zijn nieuwe schoolgebouw in Gorinchem. Een volledig energieneutrale school, gebouwd met duurzame en robuuste materialen. Henri ...

Lees verder

c21 c225 c260
De invloed van WLC en MPG op biobased bouwen

De invloed van WLC en MPG op biobased bouwen

In Europa koerst het beleid af op het hanteren van de Whole Life Carbon-aanpak voor een gebouw. Hierin ligt een focus op de CO2-uitstoot van een pand, gedurende ...

Lees verder

c21 c225 c238
Mycelium als bouwsteen van de toekomst

Mycelium als bouwsteen van de toekomst

Tijdens een intieme bijeenkomst in de Heijmans Hive in Rosmalen stond op dinsdag 8 juli een wereldprimeur centraal: de Growing Facade. Deze 3D-geprinte, AI-geassisteerde ...

Lees verder

c21 c225 c260
Nieuwe uitvraag: €5 miljoen voor innovaties die woningbouw versnellen

Nieuwe uitvraag: €5 miljoen voor innovaties ...

Om het woningtekort in Nederland aan te pakken, willen we elk jaar 100.000 woningen bouwen: sneller, in grotere aantallen en betaalbaar. Maar die ambitie staat ...

Lees verder

c21 c225 c260
SAWA Rotterdam: een gebouw dat leeft

SAWA Rotterdam: een gebouw dat leeft

In het Rotterdamse Lloydkwartier staat een gebouw dat zich niet alleen laat lezen als een stapeling woningen, maar als een belichaamde toekomstvisie. SAWA is het ...

Lees verder

Reacties

Lees net verslag, neem aan dat de partijen merk X, Y, Z bekend zijn met hun resultaat. Staan ook op volgorde van de score, neem aan dat zij ook voornemens hebben de score te verbeteren.

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up