DG Talks: dit zijn oplossingen voor verduurzaming schoolgebouwen

timer2 min

Hoogste tijd voor de nieuwste editie van DG Talks, waarin je hoort hoe we schoolgebouwen toekomstbestendig, energiezuinig én gezond maken. En actueler kan bijna niet, want de scholen zijn weer begonnen. In deze DG Talks duiken we dan ook in de wereld van de schoolverduurzaming, met Wietse Walinga, Marc Hopman, Gerhard Jacobs en Arthur van der Lee.

Abonneer je op ons Youtube-kanaal:

De experts onderstrepen dat een duurzame onderwijsinstelling meerdere facetten heeft: het bespaart energie, zorgt voor een comfortabel binnenklimaat en heeft een positieve invloed op gezondheid en welzijn en zorgt voor veiligheid en flexibele leeromgevingen. De voordelen van zo’n school zijn duidelijk, maar “waarom komen duurzame scholen niet van de grond?”, vraagt Wietse.

Levensbelang

Gerhard: “Een school is inderdaad van levensbelang. Het zijn belangrijke plekken voor kinderen, een pleisterplek en de Derde Pedagoog." Een plek, de omgeving, de ruimtes en de geboden materialen." Gerhard vervolgt: "Een gezond klimaat bieden is van belang voor gezondheid en functioneren en we merken dat zo’n huisvesting impact heeft op hoe het met kinderen en docenten gaat.” Toch kan beleidsvorming stokken, of uitvoering. “De drempel is geld. Het financiële stelsel dat we hebben bevat een ingewikkeld verdelingsvraagstuk. Er gaan structureel te weinig middelen naar het verduurzamingsdoel.”

Financieringen

En de oplossingen? Die zijn er wel. Andere financieringsvormen, op alternatieve manieren bronnen aanwenden bijvoorbeeld. Welk construct je ook kiest, er moet een voeding aan middelen zijn en daar is een tekort, aan de kant van de gemeenten en aan de kant van het onderwijs. Dan reageert Marc met een kritische noot: “Worden de middelen als je naar exploitatie kijkt, niet ook voor andere zaken aangewend?” Gerhard: “Eerder werd een onderverdeling gemaakt in personele en materiële aanwending. Maar ondertussen is er beleidsvrijheid bij schoolbesturen voor de invulling van financiën. Als er te weinig geld is voor goede huisvesting, dan moeten zij dus andere keuzes maken. Maar welke keuzes hebben ze dan nog?”

Een derde financiering bleek volgens Marc noodzakelijk, zo bleek uit onderzoek: “Er werd geld aangetrokken van buitenaf, van investeerders of beleggers bijvoorbeeld of subsidiepotjes.” Ook Arthur geeft zijn mening: “Geld is deel van een oplossing. Wat kunnen wij maximaal leveren met datgene dat er is. Dat betekent zo efficiënt mogelijk inrichten en een product leveren dat meerdere functies heeft.”

Nieuwe technieken

Zijn er andere problemen dan alleen geld? Arthur: “Wij hebben een betaalbare en duurzame innovatie. Die wordt gelukkig toegepast maar er is een uitdaging voor schoolbesturen om iets nieuws toe te passen omdat het niet bekend is. Dus ligt er een taak bij alle partijen die betrokken zijn. Hoe zorgen we met zijn allen dat we nieuwe technieken toepassen? Dus moeten we samen naar een project kijken.” En Marc voegt toe: “En dan kunnen we er een prestatiecontract aan hangen.” Dat klinkt Arthur als muziek in de oren: “Graag!”

Wil jij ook aan de slag met verduurzaming van je school? Luister of kijk dan de podcast op YouTube en op Spotify.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c143 c225
“Modernisering onderwijsvastgoed moet radicaal anders”

“Modernisering onderwijsvastgoed moet ...

“De nood tot vernieuwing van onderwijshuisvesting is hoog”, valt te lezen in een opiniestuk van Jan Joost Flim, directeur huisvestingsadviseur Draaijer. ...

Lees verder

c143 c223
Whitepaper: Betere leerprestaties en hogere kwaliteit schoolgebouw binnen handbereik

Whitepaper: Betere leerprestaties en hogere ...

Dringender dan ooit zijn de opgaven voor schoolbesturen om toekomstbestendig te zijn en de leeromgeving gezond te maken. Waar moet je gezonde leeromgeving ...
c21 c143 c185 c225 c300
Restwaardemethodiek voor circulaire schoolgebouwen

Restwaardemethodiek voor circulaire schoolgebouwen

Om duurzame en circulaire scholen werkelijkheid te maken, werd een nieuwe generieke landelijke standaard geïntroduceerd. De ontwikkeling was in handen van ...

Lees verder

c21 c40 c143 c225
Campus Day: duurzaam en flexibel vastgoed

Campus Day: duurzaam en flexibel vastgoed

Hoe zorg je dat je campus inspeelt op veranderende behoeften in onderwijs, werkveld en maatschappij en flexibel genoeg is om snel te reageren op actuele ontwikkelingen? ...

Lees verder

c21 c26 c40 c143
Duurzame scholen: meervoudig programmeren in de praktijk

Duurzame scholen: meervoudig programmeren in ...

Met vier scholen op één onderwijscampus was Instelling Voortgezet Onderwijs Deurne (IVO Deurne) altijd al een voorbeeld van samenwerking en inventiviteit. ...

Lees verder

c21 c26 c143
Natuurinclusief ontwerp voor Kindcentrum Montfoort

Natuurinclusief ontwerp voor Kindcentrum Montfoort

Planten, dieren en vormen uit de natuur waren de inspiratiebron voor het ontwerp van Kindcentrum Montfoort. In het ontwerp van EGM verenigt het kindcentrum drie ...

Lees verder

c21 c26 c143
<span class='TextRun SCXW96329039 BCX0' lang='NL-NL' xml:lang='NL-NL' data-contrast='auto'>Onderwijscampus Deurne: minder vierkante meters school, meer rust</span>

Onderwijscampus Deurne: minder vierkante meters ...

IVO Deurne is een samenwerkingsverband tussen vier middelbare scholen, waarvan twee én het voormalige Stafbureau zijn sinds begin dit jaar onder één ...

Lees verder

c21 c26 c41 c143
<span class='TextRun SCXW193198526 BCX0' lang='NL-BE' xml:lang='NL-BE' data-contrast='auto'>School in Lübeck lost koeluitdaging op</span>

School in Lübeck lost koeluitdaging op

De pas gerenoveerde Baltic-Schule in Lübeck (D) biedt plaats aan ongeveer 1060 leerlingen. In 2014 werd de renovatie van de school gepland en in 2017 kwam ...

Lees verder

c21 c41 c143 c185 c225 c237 c243
De toekomst van schoolverduurzaming in e-zine Duurzame Scholen

De toekomst van schoolverduurzaming in e-zine ...

De onderwerpen CO2-reductie, energiebesparing en de toepassing van secundaire materialen zijn niet alleen prangend in de woningbouw. Integendeel: uit data-analyses ...

Lees verder

c21 c26 c143
Aardgasvrij en gezond schoolgebouw Maaslandcollege

Aardgasvrij en gezond schoolgebouw Maaslandcollege

Verouderde schoolgebouwen voldoen niet meer aan de hedendaagse duurzaamheidseisen en -wensen voor energie, luchtkwaliteit en comfort. Schoolbesturen worden door ...

Lees verder

c21 c143 c148 c225 c263
‘Scholen moeten naast ventilatie ook aan luchtreiniging werken’

‘Scholen moeten naast ventilatie ook aan ...

Met het stijgen van de coronabesmettingen staan veel scholen voor een fikse uitdaging. Volgens prof. dr. ir. Bert Blocken, hoogleraar bouwfysica aan de TU Eindhoven ...

Lees verder

c21 c143 c225 c293
Subsidies en ambities voor DG Expeditie KBS De Marke

Subsidies en ambities voor DG Expeditie KBS ...

Op dinsdag 20 september vond een dubbelbijeenkomst plaats van de Duurzaam Gebouwd Expeditie KBS De Marke. Deelnemers kregen meer inzicht in de juridische en economische ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up