“Modernisering onderwijsvastgoed moet radicaal anders”

timer2 min
“Modernisering onderwijsvastgoed moet radicaal anders”

“De nood tot vernieuwing van onderwijshuisvesting is hoog”, valt te lezen in een opiniestuk van Jan Joost Flim, directeur huisvestingsadviseur Draaijer. “Te veel schoolgebouwen zijn gedateerd en ongezond. Maar door inefficiënte processen, te hoge bouwkosten, een gebrek aan capaciteit en kennis blijft iedereen kleinschalig en projectgericht scholen bouwen. Dit leidt niet tot de noodzakelijke vernieuwing, verduurzaming en flexibilisering van onderwijsvastgoed. Wat wel?”

Jan Joost Flim gaat verder met zijn betoog: “Met de voorgenomen wettelijke verplichting van gemeenten tot het opstellen van een Integraal Huisvestingsplan (IHP), hoopt de overheid vernieuwing van onderwijshuisvesting te stimuleren. Kort gezegd: de gemeente stelt de plannen op en is verantwoordelijk voor bekostiging, terwijl schoolbesturen elk afzonderlijk aan de lat staan voor het waarmaken van kwaliteit en functionaliteit van de nieuw- of herbouw. Het bouwheerschap ligt immers bij het schoolbestuur. Maar met hoop en goede bedoelingen bouw je vooral luchtkastelen. Onderwijsvastgoed vereist een integrale aanpak."

Geen losse projecten, maar bundelen!

“Tegenstrijdige belangen, begrensde budgetten en een gebrek aan kennis en capaciteit bij gemeenten en schoolbesturen zijn onverminderd bepalende factoren. Met vertragende discussies en slepende voorbereidingstrajecten als logisch gevolg. Daarnaast ontbreekt het aan schaalgrootte op zowel organisatie- als projectniveau. Kleine projecten maken het voor aannemers en andere partijen in de keten te risicovol en te duur om innovatieve en gestandaardiseerde concepten te ontwikkelen.”

“Zo wordt niet ingezet op overkoepelende doelen op het gebied van flexibiliteit van de gebouwen, circulariteit en standaardisatie. Dus: vooralsnog blijft de modernisering van onderwijsvastgoed te vaak hangen in de kleinschaligheid van losse, eenmalige projecten. Wat is nodig om dit ingewikkelde speelveld samen te brengen tot een werkbaar geheel, waarin snelheid, kosteneffectiviteit en kwaliteit worden gerealiseerd? Ofwel: hoe wordt modernisering van onderwijsvastgoed wél haalbaar?”

“Modernisering onderwijsvastgoed moet radicaal anders”

Jan Joost Flim: "Hoe wordt modernisering van scholen haalbaar?" 

Van projectmatig naar programmatisch

“Het verhogen van de vernieuwingsgraad kan alleen worden gerealiseerd door een integrale aanpak én centrale regie. Een integrale benadering met gestandaardiseerde processen en producten is ook noodzakelijk is voor het energieneutraal maken van onderwijshuisvesting.”

“Dit pleit voor een programmatische aanpak: de clustering van meerdere projecten en het standaardiseren van bouwconcepten en processen. Programmatisch in plaats van projectgericht denken en doen neemt een belangrijk deel van bovengenoemde obstakels weg en biedt kansen op het niveau van kosten en innovatie. Op voorwaarde dat in gezamenlijkheid wordt opgetrokken. Begin bijvoorbeeld met kijken naar welke projecten overlap hebben en gezamenlijk ontworpen kunnen worden. Zo kun je binnen het Integraal Huisvestingsplan (IHP) versnellen en regie zoeken.”

“Het is hoog tijd dat we de overlap tussen projecten gaan zien en benutten. En dat de overheid gaat staan voor een integrale aanpak, samen met gemeenten, schoolbesturen en commerciële partijen met een doorslaggevende rol voor centrale regie.”

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c143 c185 c225 c300
Restwaardemethodiek voor circulaire schoolgebouwen

Restwaardemethodiek voor circulaire schoolgebouwen

Om duurzame en circulaire scholen werkelijkheid te maken, werd een nieuwe generieke landelijke standaard geïntroduceerd. De ontwikkeling was in handen van ...

Lees verder

c21 c40 c143 c225
Campus Day: duurzaam en flexibel vastgoed

Campus Day: duurzaam en flexibel vastgoed

Hoe zorg je dat je campus inspeelt op veranderende behoeften in onderwijs, werkveld en maatschappij en flexibel genoeg is om snel te reageren op actuele ontwikkelingen? ...

Lees verder

c143 c223
Whitepaper: Betere leerprestaties en hogere kwaliteit schoolgebouw binnen handbereik

Whitepaper: Betere leerprestaties en hogere ...

Dringender dan ooit zijn de opgaven voor schoolbesturen om toekomstbestendig te zijn en de leeromgeving gezond te maken. Waar moet je gezonde leeromgeving ...
c21 c26 c40 c143
Duurzame scholen: meervoudig programmeren in de praktijk

Duurzame scholen: meervoudig programmeren in ...

Met vier scholen op één onderwijscampus was Instelling Voortgezet Onderwijs Deurne (IVO Deurne) altijd al een voorbeeld van samenwerking en inventiviteit. ...

Lees verder

c21 c26 c143
Natuurinclusief ontwerp voor Kindcentrum Montfoort

Natuurinclusief ontwerp voor Kindcentrum Montfoort

Planten, dieren en vormen uit de natuur waren de inspiratiebron voor het ontwerp van Kindcentrum Montfoort. In het ontwerp van EGM verenigt het kindcentrum drie ...

Lees verder

c21 c26 c143
<span class='TextRun SCXW96329039 BCX0' lang='NL-NL' xml:lang='NL-NL' data-contrast='auto'>Onderwijscampus Deurne: minder vierkante meters school, meer rust</span>

Onderwijscampus Deurne: minder vierkante meters ...

IVO Deurne is een samenwerkingsverband tussen vier middelbare scholen, waarvan twee én het voormalige Stafbureau zijn sinds begin dit jaar onder één ...

Lees verder

c21 c26 c41 c143
<span class='TextRun SCXW193198526 BCX0' lang='NL-BE' xml:lang='NL-BE' data-contrast='auto'>School in Lübeck lost koeluitdaging op</span>

School in Lübeck lost koeluitdaging op

De pas gerenoveerde Baltic-Schule in Lübeck (D) biedt plaats aan ongeveer 1060 leerlingen. In 2014 werd de renovatie van de school gepland en in 2017 kwam ...

Lees verder

c21 c41 c143 c185 c225 c237 c243
De toekomst van schoolverduurzaming in e-zine Duurzame Scholen

De toekomst van schoolverduurzaming in e-zine ...

De onderwerpen CO2-reductie, energiebesparing en de toepassing van secundaire materialen zijn niet alleen prangend in de woningbouw. Integendeel: uit data-analyses ...

Lees verder

c21 c26 c143
Aardgasvrij en gezond schoolgebouw Maaslandcollege

Aardgasvrij en gezond schoolgebouw Maaslandcollege

Verouderde schoolgebouwen voldoen niet meer aan de hedendaagse duurzaamheidseisen en -wensen voor energie, luchtkwaliteit en comfort. Schoolbesturen worden door ...

Lees verder

c21 c143 c148 c225 c263
‘Scholen moeten naast ventilatie ook aan luchtreiniging werken’

‘Scholen moeten naast ventilatie ook aan ...

Met het stijgen van de coronabesmettingen staan veel scholen voor een fikse uitdaging. Volgens prof. dr. ir. Bert Blocken, hoogleraar bouwfysica aan de TU Eindhoven ...

Lees verder

c21 c143 c225 c293
Subsidies en ambities voor DG Expeditie KBS De Marke

Subsidies en ambities voor DG Expeditie KBS ...

Op dinsdag 20 september vond een dubbelbijeenkomst plaats van de Duurzaam Gebouwd Expeditie KBS De Marke. Deelnemers kregen meer inzicht in de juridische en economische ...

Lees verder

c21 c143 c225 c243 c265
Immens onderwijsgebouw met hoge BREEAM-score

Immens onderwijsgebouw met hoge BREEAM-score

Morgen neemt de Hogeschool van Amsterdam haar meest duurzame onderwijsgebouw officieel in gebruik: het Jakoba Mulderhuis. De focus op minimaliseren van verbruik, ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up