Column: Duurzaamheid is raar spul

Column: Duurzaamheid is raar spul

De heer Hijmans van Tauw Juridisch & Financieel Advies reageert op de column van minister Donner: 'Je bouwt duurzaam of je bouwt niet'

Duurzaamheid is raar spul

Minister Donner deed onlangs een oproep om te bouwen met een lagere energieprestatie factor dan wettelijk is voorgeschreven, zie: Je bouwt duurzaam of je bouwt niet. Een loffelijk streven. Maar helaas staat zijn eigen Woningwet dat voor een groot deel in de weg. Zo blijkt duurzaamheid maar raar spul te zijn. Juridisch gezien althans.

Donner wil huizen die nauwelijks energie gebruiken. En vermoedelijk ook duurzaamheid op straat. Asfalt waar rubber van oude autobanden in is verwerkt. En klimaatneutrale lantarenpalen. Donner is ervan overtuigd dat dit een kolfje naar de hand is van projectontwikkelaars. En hij doet dan ook een beroep op ontwikkelaars en wat dies meer zij, om duurzaam te bouwen of dan maar liever helemaal niet. Het duurzaamheidsgevoel spat eraf.

Afdwingen
Maar helaas, duurzaam is ook duur. De meeste investeringen in duurzaamheid verdienen zich pas na zo'n 25 jaar terug. En dat is langer dan een eigenaar gemiddeld in één woning woont. Het financiële rendement komt dus niet terecht bij degene die bij de aanvang in de woning investeert. Daarom worden duurzaamheidseisen beslist niet altijd met gejuich ontvangen en zal Donner ze vast graag willen verplichten.

Maar niet met nieuwe regels, want hij wil dereguleren en de bemoeienis van het Rijk met ontwikkelen juist verminderen. Hij zal dat dus de gemeenten moeten laten doen, want die vooral, hebben het primaat van de gebiedsontwikkeling. En daar wringt hem precies de schoen. Want afdwingen mag de gemeente namelijk niet.

Contraproductief
In het Bouwbesluit staat welke technische eisen men aan bouwwerken mag stellen. Daar staan ook duurzaamheidseisen bij, zoals het voldoen aan een Energie Prestatie Coëfficiënt van 0,6. Maar Donner wil meer. Of eigenlijk minder. Een EPC van 0,2 of liefst zelfs 0. Energieneutrale wijken. Lichtende voorbeelden. Ook in het donker.

Gelukkig heeft het Rijk in al zijn recente Kabinetsvormen duurzaamheid steeds met de mond beleden en ook al in geschrift. In de Nota Ruimte, in Memories van Toelichting op wetten, in partijprogramma's en regeerakkoorden. Dus de wil is er wel.

Maar desondanks is het gemeenten op grond van artikel 122 Woningwet nog steeds verboden om strengere duurzaamheidseisen te stellen dan in het Bouwbesluit staan aangegeven. Dat zijn de regels. Al vele jaren duurzaam contraproductief.

Duistere argumenten
Hooggeleerde juristen proberen uit te leggen dat artikel 122 moet worden afgeschaft, of dat dit nou juist niet kan. Met in het licht van duurzaamheid natuurlijk volstrekt duistere argumenten. En ieder nieuw Kabinet verklaart dat er moet worden gedereguleerd. Maar zelfs de Crisis- en herstelwet, die gezien een van zijn hoofddoelstellingen duurzaamheid zou moeten bevorderen laat artikel 122 nog immer ongemoeid.

Zou een gemeentebestuur bewust een vormfout kunnen maken en artikel 122 gewoon negeren? Toch duurzaamheidseisen opleggen in haar uitgiftecontracten en hopen dat het goed gaat? Dat is niet duurzaam want het houdt geen stand. Niet voor de rechter. Dus als de wederpartij zich niet aan de eisen houdt kan de gemeente daar niets mee. En eisen stellen in een ontwikkelingsovereenkomst met een ontwikkelaar mag de gemeente al evenmin. In geen enkele overeenkomst.

Goede reclame
Kijk, die gemeenten willen wel. Een superduurzame wijk is een goede reclame en biedt in deze roerige tijden een net iets grotere kans op kavelverkoop dan een gewone wijk. Dus de gemeente zoekt een wederpartij die echt duurzaamheid wil, omdat hij dat gevoel ervoor heeft dat de gemeente ook zo hoog heeft zitten. Dan legt ze duurzaamheidseisen vast, die op basis van vrijwilligheid onvoorwaardelijk worden geaccepteerd.

Maar wat als de wederpartij moet bezuinigen, failliet gaat of door omstandigheden moet verkopen en de nieuwe eigenaar geld toch belangrijker vindt? Dan gaat het mis want de gemeente kan niet handhaven.

Een vrij eenvoudige aanpassing van artikel 122 Woningwet zou meer garantie voor duurzaamheid opleveren en tegelijk deregulering. Eén regeltje minder met duurzaam resultaat. Politiek gewin en win. En het zou in de praktijk ook nog eens veel meer uithalen dan een pleidooi van de minister van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties op een overheidssite, hoe warm dan ook bedoeld.

mr. drs. E.R. Hijmans
Senior consultant bij Tauw Juridisch & Financieel Advies

Bron: VROM Totaal

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225
Robert Koolen in de race voor MVO Manager van het Jaar 2025

Robert Koolen in de race voor MVO Manager van ...

Robert Koolen is een van de drie finalisten voor de MVO Manager van het Jaar 2025-verkiezing. Hij zit in de race samen met Christian de Jong (Director Sustainability ...

Lees verder

c21 c225 c260
15 biobased flexwoningen die meer zijn dan tijdelijk

15 biobased flexwoningen die meer zijn dan tijdelijk

In Nijverdal, gemeente Hellendoorn, staat sinds kort een appartementencomplex van vijftien biobased flexwoningen. Bestemd voor starters, statushouders en spoedzoekers, ...

Lees verder

c21 c41 c225
Wie is jouw favoriet voor de ABN AMRO Duurzame 50 van 2025?

Wie is jouw favoriet voor de ABN AMRO Duurzame ...

Wie wordt de winnaar van de 13e editie van de ABN AMRO Duurzame 50? De zoektocht is opnieuw begonnen: wie maakt er volgens jou de meeste impact bij de verduurzaming ...

Lees verder

c21 c41 c225
VKG Architectuurprijs 2025: de genomineerden zijn bekend

VKG Architectuurprijs 2025: de genomineerden ...

De 14e editie van de VKG Architectuurprijs zet innovatieve en duurzame toepassingen van kunststof kozijnen in de schijnwerpers. De vakjury heeft uit de vele inzendingen ...

Lees verder

c21 c225
Betaalbaar wonen: de 'vijf i' benadering

Betaalbaar wonen: de 'vijf i' benadering

Toekomstbestendige gebouwen passen in een duurzame maatschappij zonder sociale ontwrichting, te beginnen op de woningmarkt. Maar dan moet wonen wel betaalbaar worden. ...

Lees verder

c21 c225 c261 c265
Vier bewezen strategieën voor koolstofarme gebouwen

Vier bewezen strategieën voor koolstofarme ...

Waarom is het belangrijk om gebouwen koolstofvrij te maken? De overgang naar energie-efficiënt en duurzaam gebouwbeheer is essentieel voor het behalen van ...

Lees verder

c21 c40 c225
Whitepaper: maak vastgoed slim, adaptief en toekomstbestendig

Whitepaper: maak vastgoed slim, adaptief en ...

De verduurzaming van vastgoed vraagt om gebouwen die niet alleen energiezuinig zijn in ontwerp, maar ook in de praktijk optimaal functioneren. In de exploitatiefase, ...

Lees verder

c21 c185 c225
Bereken financiële restwaarde in projecten

Bereken financiële restwaarde in projecten

De innovatie Revalto is live, een manier om financiële restwaarde in projecten te berekenen. De tool van Arcadis en Alba Concepts geeft je de mogelijkheid ...

Lees verder

c21 c41 c225
<span data-teams='true'>Nomineer voor de allereerste CBRE Sustainability Award 2025</span>

Nomineer voor de allereerste CBRE Sustainability ...

De CBRE Sustainability Award is de prijs voor de meest inspirerende duurzame gebouwen en projecten. Of het nu gaat om een innovatieve oplossing, een geslaagde samenwerking ...

Lees verder

c21 c225 c243 c265
De kansen van een EED-audit: besparingen en toekomstbestendigheid

De kansen van een EED-audit: besparingen en ...

Elke vier jaar is het zover: grote organisaties moeten volgens de Europese Energie-Efficiëntie Richtlijn (EED) een energie-audit uitvoeren. Maar wat als dit ...

Lees verder

c21 c225
Drie krachtige stemmen verbinden je met het hart van de Klimaattop GO 

Drie krachtige stemmen verbinden je met het ...

We zijn trots om de dagvoorzitters voor de Klimaattop Gebouwde Omgeving 2025 bekend te maken: Inge Diepman, Suze Gehem en Harm Edens. Drie verschillende perspectieven, ...

Lees verder

c21 c225
Whitepaper: GACS als verplichting of kans?

Whitepaper: GACS als verplichting of kans?

Vanaf 1 januari 2026 moet elk gebouw dat een verwarmings- of aircosysteem heeft met een nominaal vermogen van 290 kW of meer, over een gebouwautomatiserings- en ...

Lees verder

Reacties

Het is het aloude spanningsveld tussen flexibiliteit en rechtszekerheid. Artikel 122 geeft de burger c.q. ontwikkelaar de zekerheid dat de gemeenten geen verdergaande eisen kunnen stellen dat op grond van de wet toegestaan is: een van de basisbeginselen van het Bouwbesluit. Daar valt wel iets voor te zeggen: de grote klacht van professionele partijen was altijd dat het zo ongelukkig was dat in de ene gemeente de eisen zus waren en in de andere gemeente zo. Als Donner met zijn duurzaamheidsverhaal serieus is, moet hij gewoon het Bouwbesluit aanpassen.

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up