Afwatering in Nederland wordt zwaar onderschat

Afwatering in Nederland wordt zwaar onderschat

Nederland heeft te weinig aandacht voor de afwateringsproblematiek. De afvoer van regenwater is een nijpend en alsmaar groter wordend probleem. Particulieren zijn hier niet mee bezig; bewoners bestraten de tuin en klaar. Maar ook bedrijven en overheden hebben het veel te laag op hun prioriteitenlijstje staan. Dit stelt Paul Gruson, expert op het gebied van afwatering.

Gruson: “Met de klimaatverandering moeten we er rekening mee houden dat de kans op zeer intensieve buien groter wordt. Dat heeft gevolgen voor de bouw. De prognoses voor de hoeveelheid regen die kan vallen, veranderen snel. Het zou heel goed kunnen dat projecten die vijf jaar geleden zijn opgeleverd nu niet meer voldoen.”

Hier kun je op twee manieren mee omgaan: wil je een constructie die werkelijk elke regenbui aankan? Of accepteer je dat parkeerplaats of winkelstraat regelmatig blank staat?” De kunst is te kiezen voor de gulden middenweg: slimme afwatering die ervoor zorgt dat heftige regenbuien, waarvan je weet dat ze komen, geen grote schade aanrichten. Jammer genoeg wordt er veel te vaak gekozen voor een goedkope korte termijn oplossing. Gevolg: veel schade voor ondernemers.

Slimmer inrichten

“Je ziet dat de crisis ervoor zorgt dat bepaalde normen gebogen worden ten gunste van de portemonnee”, zegt Gruson. “Gedurende een bouwproject moeten we streven naar een hoogwaardige uitvoering waarin ook afwatering vanaf het begin wordt meegenomen. Dit is met het oog op de klimaatverandering noodzakelijk. En dat staat vaak ook zo in het bestek. Echter, in praktijk wordt in het bouwproject vaak beknibbeld op bepaalde investeringen, zoals bijvoorbeeld een goede afwateringstechniek, hetgeen uiteindelijk ten koste gaat van het milieu. Je ziet dan dat er tijdens de bouw toch voor een mindere uitvoering wordt gekozen.” Zaken die oorspronkelijk wel in het bestek zijn vastgelegd, worden niet of niet op de juiste manier uitgevoerd. Terwijl een goede uitvoering vaak niet eens duurder hoeft te zijn, maar het juist meer gaat om het slimmer inrichten van zaken.

Als voorbeeld noemt Gruson een groot parkeerterrein voor vrachtwagens. “Soms kun je er door het net even anders in te richten voor zorgen dat het regenwater zich splitst, waardoor een kleiner deel wordt vervuild en kleinere olie en benzine afscheiders voldoen.”

Gebrek aan handhaving

Bijkomend probleem is dat het schort aan handhaving. “Er wordt zelden gecontroleerd of die vetafscheider wel groot genoeg is en of die goot in de winkelstraat wel snel genoeg een stortbui kan ondervangen.  Als het in het bestek maar goed staat, dan kom je er mee weg. Maar ja, wij gaan natuurlijk ook niet zelf bij een gemeente aan de bel trekken en vertellen waar de dingen niet in orde zijn. Bovendien, zoals gezegd wordt er vaak gekozen voor een mindere maar nog steeds acceptabele uitvoering. Intussen is overstort, het moment waarop  afvalwater en regenwater samenkomen in te kleine afvoerbuizen waardoor het vervuilde water terecht komt in openbaar water, wel steeds vaker een probleem. Deze overstortsituaties moeten we zoveel mogelijk beperken. De overheid legt de verantwoordelijkheid hiervoor steeds meer bij de aanbieder.”

Hoofdconstructeur

Gruson vindt dat de mogelijkheden om deze problematiek het hoofd te bieden tot op heden onbenut zijn gebleven. Veel heeft ook te maken met kennisdeling. Zo zou je iemand binnen elk project verantwoordelijk kunnen maken voor het onderwerp afwatering. Hierbij kun je denken aan een onafhankelijke hoofdconstructeur op de bouwplaats die dit bij alle betrokken partijen tijdens een bouwproject, naast alle andere zaken, op de agenda houdt. Hij kan erop toezien dat alles uitgevoerd wordt volgens de geldende normen. Daarmee is er nog steeds geen controle lang nadat het project is opgeleverd, maar Gruson zegt dat de hoofdconstructeur wel degelijk een belangrijk deel van de controle uitvoert tijdens de uitvoering. “Het gaat toch het vaakst mis als er afgeweken wordt van het bestek. En dat is vóór oplevering.”

Bouwteam

Een andere mogelijkheid is om al in een vroeg stadium een bouwteam samen te stellen waarin, naast de aannemer, ingenieur, bouwtechnicus en civiele constructeur, ook een afwateringstechnicus zitting neemt. De afwateringstechnicus kan binnen het bouwteam geconsulteerd worden en waar nodig mee-ontwerpen. “Het is bijna altijd een geldkwestie. Maar als wij er in een eerder stadium al bij worden betrokken, hoeft een hoogwaardige uitvoering helemaal niet duurder te zijn. Door het goed en integraal aan te pakken kunnen zo veel problemen worden voorkomen. Wanneer afwatering vanaf het begin van een bouwproject aandacht heeft en wordt uitgevoerd volgens de normen worden de deadlines makkelijker gehaald en kosten minder overschreden”, aldus Gruson.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225 c260
Architecten gaan voor biobased bouwambitie

Architecten gaan voor biobased bouwambitie

Tijdens een feestelijke bijeenkomst op 3 juni bij het Architectuurcentrum Rondeel in Deventer committeerden zestien architecten- en bouwkundige tekenbureaus uit ...

Lees verder

c21 c225
'Zet behandeling Wet collectieve warmte voort' 

'Zet behandeling Wet collectieve warmte voort' 

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) doet een oproep om de Wet collectieve warmte voort te zetten. 

Lees verder

c21 c40 c185 c225
Rotterdamse corporatie heeft ideeën om circulaire bouw te stimuleren

Rotterdamse corporatie heeft ideeën om ...

Het lukt Woonstad Rotterdam goed om woningen met een laag energielabel met isolatie- en duurzaamheidsmaatregelen op te waarderen naar een hoger energielabel. De ...

Lees verder

c21 c184 c225 c243
“Geen volgende stap, maar een sprong vooruit”

“Geen volgende stap, maar een sprong vooruit”

In Fort Altena presenteerde STIEBEL ELTRON een volledig vernieuwde generatie warmtepompen onder de naam wpnext. De lancering werd bijgewoond door installateurs, ...

Lees verder

c21 c186 c225
Dit is het belang van mobiele dekking in duurzame gebouwen

Dit is het belang van mobiele dekking in duurzame ...

De gebouwde omgeving wordt steeds duurzamer. Waar nu nog BENG geldt voor nieuwbouw, komt Zero Emission Buildings (ZEB) eraan. Vanaf 2030 moeten alle nieuwe gebouwen ...

Lees verder

c21 c40 c225
Werkbezoek over impact van maatschappelijk vastgoed

Werkbezoek over impact van maatschappelijk vastgoed

Op woensdag 11 juni vindt het Duurzaam Gebouwd Werkbezoek plaats in samenwerking met DWA en de Gemeente Gouda. Tijdens dit werkbezoek worden inspirerende praktijkvoorbeelden ...

Lees verder

c21 c41 c185 c225
Vooruitstrevende oplossingen voor circulair bouwen

Vooruitstrevende oplossingen voor circulair ...

Op 1 juli nodigen we je uit op de Planon Campus voor een innovatiebijeenkomst die in het teken staat van circulair bouwen. Tijdens deze middag komen publieke ...

Lees verder

c21 c185 c225 c260
Inspiratie door circulaire productinnovaties

Inspiratie door circulaire productinnovaties

De nieuwste circulaire productinnovaties kwam aan bod tijdens de bijeenkomst van Cirkelstad Deventer-Apeldoorn, gehouden bij de Greenworks Academy. In dit artikel ...

Lees verder

c21 c225 c301
Uitdagingen netcongestie invullen met effectief energiemanagement

Uitdagingen netcongestie invullen met effectief ...

In 2025 zijn alleen nog schone, uitstootvrije bedrijfsauto’s toegestaan binnen de ring A10 van Amsterdam. Dat raakt Sligro Food Group, die startte met elektrische ...

Lees verder

c21 c41 c185 c225 c260 c265
Al lerend wil Eindhovense corporatie circulair worden

Al lerend wil Eindhovense corporatie circulair ...

“Door het te doen, kunnen we leren.” Vanuit die filosofie werkt Woonstichting ’thuis aan de verduurzaming en het circulair maken van haar organisatie ...

Lees verder

c21 c35 c162 c225
Webinar over duurzaamheid verankeren in aanbestedingen
jun26

Webinar over duurzaamheid verankeren in aanbestedingen

Extern evenement Door duurzaamheid te verankeren in aanbestedingen, daag je ontwikkelaars en adviseurs uit om het onderste uit de kan te halen. Tijdens een webinar op 26 juni leer ...

Dit betreft een extern evenement uit het netwerk van Duurzaam Gebouwd

Lees verder

c21 c40 c185 c225
Bouwen binnen het CO2-budget versnelt opschaling innovaties

Bouwen binnen het CO2-budget versnelt opschaling ...

De opgave is helder: in 2030 moet de gebouwde omgeving 55 procent minder CO2 uitstoten, en in 2050 volledig klimaatneutraal en circulair zijn. Met nog maar 68 maanden ...

Lees verder

Reacties

Ik woon, nog even, in Stadshagen, een mega nieuwbouwwijk bij Zwolle. Deze wijk is gebouwd op een ingeklonken, zeer oude, polder. Bij hevige regen loopt het water dan ook nauwelijks weg, ook omdat op 30cm en 120cm diepte een leemlaag ligt. Dat is niet het enige probleem. Soms blijken de afwateringen van de huizen en ja echt! van het riool niet aangesloten te zijn en eindigen of in het niks of gewoon onder het huis! De huizen zijn slecht gebouwd in mijn deel van de wijk, kan niet oordelen over de rest, later gebouwd. Zo is er veel te jong hout gebruikt voor ramen en deuren waardoor we vaak 30 huizen op een rij ruzie hebben met de deur deze dicht te trekken of zitten we rechtop in bed midden in de nacht als de zon de hele dag heeft gebrand op het het raam, gewoon omdat de sponning dat niet goed reguleert. Het schept wel een band en voer voor een praatje in deze slaapwijk. Her en der beginnen gevels te wijken! Geheid is er volgens mij nergens. Het huis is me te koop aangeboden, de verhuurder ABP doet al jaren niets aan de huizen en pest nu de huurders eruit, ze willen verkopen. IK ga vrijwillig, geen haar op mijn hoofd die erover denkt hier te kopen. De tuinen zijn hier over het algemeen bestraat met Gammahekken eromheen, weinig onderhoud, denkt men dan. Mijn tuin kan het predicaat "vogelreservaat wel hebben, er zitten ook kikkers en zelfs een verdwaalde egel vind het hier lekker. Mijn buren vinden het maar niks dat ik in het najaar de boel de boel laat voor insecten en ander klein nuttig spul. Als een boom hier hoger dan 2 meter groeit ontstaat er ruzie. De zon (die in de zomer toch echt hoog aan de hemel staat, ook hier) zou de zon van de noordkant bedreigen. Mr. Visser zou hier een dagtaak kunnen hebben aan burenruzies over katten die overdag vaak gewoon buiten in de tuin, of pleintje, losgelaten worden tot het baasje klaar is met zijn ding elders. In het voorjaar kan je aandelen kopen van de anti-aanslag middelen en zijn de hogedrukspuiten bij de Gamma steevast uitverkocht. Demografisch zit de wijk ook slecht in elkaar, het is de meest kinderrijke wijk in Nederland heb ik gehoord. Bendevorming ligt op de loer. en voor de gemeente is de wijk nu ook een enorm zorgenkindje, ze heeft enorm verloren op de grondaankopen, de nieuwbouw wil namelijk niet meer echt lukken hier. Er wordt heel hard gewerkt door allerlei mensen de wijk goed leefbaar te maken en houden. Maar een mens heeft 'overzicht' in een omgeving met ongeveer 2000 mensen, daar voelt hij zich veiliger, meer verbonden etc. Deze wijk moet meer dan 40.000 mensen gaan herbergen. We hebben ook een koopgoot. Prachtig om te zien als het wat harder waait. Hij is namelijk van Oost naar West aangelegd, een schoonmaakwagentje hoeft er nooit doorheen en je haar droogt er werkelijk razendsnel. Fitness hebben we dan niet nodig want je spullen achterna zitten is al genoeg beweging. De wijk ligt aan het spoorlijntje van Kampen naar Zwolle, het boemeltje. Aansluiting daarop met een stationnetje werd bij de aanleg al gevraagd door de eerste bewoners in 1996...over 2 jaar zou het gaan gebeuren. Jammer dat het boemeltje nu meer niet dan wel meer rijdt, een koper is nog altijd niet gevonden. De weg de wijk in en uit staat steevast vast in de ochtend en avond, er is maar 1 brug om de wijk uit te komen. De bus die er na jaren ging rijden geeft je eerst een half uur tour door de rest van de wijk voor je bij je eigen stukje kan uitstappen. We hebben ook een fietsbrug naar de stad, veel handiger. Ik moet de wijk echt nageven dat ze zeer gericht is op de fietser, met de auto verdwaal je geheid. Iedereen weet inmiddels dat je dan onder de koopgoot kunt sluipen naar de andere helft van de wijk. Tomtom is vaak de weg kwijt hier. Regelmatig moeten we chauffeurs van bestelbusjes van onlinewinkels ...e.d. richting RIAGG sturen...ze passen niet onder de kooppgoot sluiproute. Tja, zo zie je maar, afwatering is niet altijd het enige probleem....

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up