Milieuheffing en vrijstellingen daarop

Milieuheffing en vrijstellingen daarop

De nationale overheid kan grenzen stellen via wet- en regelgeving om ernstige milieuschade te beperken. Er zijn bepaalde handelingen mogelijk: preventief handelen, correctief en ‘compensatief’ handelen of een heffing van milieubelasting. In dit artikel lees je over deze soorten handelingen. 

Afhankelijk van waar men zich bevindt in het proces van het voorkomen van nog meer milieuschade zijn er bepaalde handelingen te noemen. Aan het begin kan men gaan voor preventief handelen. Is er reeds milieuschade aangericht dan is correctief handelen een optie. Wanneer de opgetrede destructieve milieugevolgen volledig onomkeerbaar zijn dan is er nog het alternatief van ‘compensatief’ handelen. Een extra instrument, naast dat van wet- en regelgeving, is het heffen van milieubelasting. Dit kan mogelijk gezien worden als een heffing om te demotiveren en wel door middel van beprijzing.

Belastingen, wat zijn dat eigenlijk?

Een wellicht wat verouderde omschrijving geeft aan dat dit de gelden zijn die de overheid mag vorderen zonder daartegenover een tegenprestatie aan de belastingbetaler te leveren. Deze gelden zijn noodzakelijk om de overheidstaken te financieren. Een van die overheidstaken is om een milieu te garanderen waarin de huidige en toekomstige mens haar basisbehoeften kan bevredigen.

Duidelijk

De grondwet is hierbij ons toeverlaat. Wat de grondwet echter niet expliciet regelt zijn de noodzakelijke handelingen.  Andere wetten, maatregelen, besluiten en zelfs verdragen en jurispondentie zijn hier vaak duidelijker over. Er zijn dus drie soorten van handelingen (preventieve; correctieve en compensatieve) die niet altijd even duidelijk zijn omschreven in wet- en regelgeving.

Wat is een preventieve handeling? Daarvoor kijken we naar de eerder gegeven definitie van milieukosten. “Milieukosten zijn alle kosten (offers) om bepaalde destructieve, mogelijk onomkeerbare, processen, tegen te gaan zodat een aantal niet te prefereren situaties wordt voorkomen. Dit alles om een milieu te garanderen waarin de huidige en toekomstige mens haar basisbehoeften kan bevredigen. De handeling die deze destructieve processen voorkomt heet een preventieve handeling en is defensief van aard. In de eerste plaats lijkt dit een taak van de nationale overheid.  

Reduceren eigen footprint

Wat is een correctieve handeling? Dat is een handeling die, op basis van wet- en regelgeving verplicht is, en leidt tot het reduceren van de eigen footprint. Bij goederen kijken we dan naar de milieutechnische levensduur en de maximaal toegelaten milieu-indexscore. Voor, in het bijzonder, de gebouwde omgeving eindigt de milieutechnische levensduur wanneer er in het totaal tijdens de bouw, de exploitatie en de sloop een hogere footprint optreedt dan verantwoord wordt geacht. De wet- en regelgeving legt de maximaal toegelaten milieu-indexscore regelmatig vast. Zo verplicht de overheid een ieder om correctief te handelingen. Uitzonderlijk is het wanneer de overheid zelf, met betrekking tot dit streven, contra productieve handelingen initieert. Denk aan het op tradionele wijze laten bouwen van woningen in voormalige uiterwaarden,.

Compensatieve handeling

Een compensatieve handeling is van een andere orde. Dit is een handeling die op vrijwillige basis worden genomen.  We praten dan over een handeling die mogelijk het gevolg is van schuldgevoel en/of van het besef dat door het afwijzen van preventief optreden publiek- en privaatrechtelijke schadeclaims ontstaan.

Wanneer we kijken naar het belasting heffen ten behoeve van het milieu dan kunnen we niet heen om de huidige ontevredenheid bij het electoraat dat steeds meer moeite heeft met de  uitdijende bureaucratie en regeldruk.  Het electoraat vermoedt een schijnbaar falende nationale overheid die belastinggelden met miljarden in fondsen parkeert zonder de tegenprestaties, voor een ieder, duidelijk te maken. Wellicht tijd voor een andere aanpak met meer draagvlak. 

Nationaal naar lokaal

Tegenover een belasting staat geen concrete tegenprestatie richting de belastingbetaler.We kunnen geldstromen uit belasting ombuigen: van naar nationaal naar lokaal. Dit zorgt voor een afname van nationale belastingen en opent zelfs de weg naar vrijstellingen van lokale heffingen. Een ‘Out of the Box’- idee is dat van zogenaamde individuele ‘milieudeposito’s’ op lokaal niveau. Milieudeposito’s zijn lokale milieuheffingen gekoppeld aan individuele rentedragende bewaarrekeningen beheert door een lokale overheid. Bij voldoende positief saldo kunnen de geparkeerde milieudeposito’s worden teruggegeven aan de rekeninghouders om daarmee hun individuele milieukosten te dekken. Zo ontstaat er financiële ruimte voor het nemen van innovatiehobbels in een noodzakelijk transitieproces. Vooral bij diegene die een te grote footprint hebben en gedemotiveerd zijn door beprijzing.

Vrijstelling van milieubelasting

Het bovenstaande idee betreft zogenaamde “Lay away Tax”(HH).  Lay away Tax is een vrijstelling van milieubelasting mits daardoor de eigen footprint verminderd wordt. De betaalde belasting wordt weggelegd op een eigen rentedragende bewaarrekening en onder voorwaarden teruggegeven. Hopelijk zonder al te veel regelgeving en bureaucratie. Om een transitieproces te versnellen kan belastingontheffing via Lay away Tax worden ingezet.  Er zijn, grofweg, drie soorten van transitie. Men kan iets weglaten of iets toevoegen of men doet beiden. Daardoor zijn er dus ook drie soorten van Lay away Tax. Deze vorm van belastingontheffing kan op nationaal niveau, met relatief grote bedragen, of op lokaal niveau, met relatief kleine, bedragen.

Tekst: Hans Hidden

Zoek verder binnen deze onderwerpen

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225 c260
15 biobased flexwoningen die meer zijn dan tijdelijk

15 biobased flexwoningen die meer zijn dan tijdelijk

In Nijverdal, gemeente Hellendoorn, staat sinds kort een appartementencomplex van vijftien biobased flexwoningen. Bestemd voor starters, statushouders en spoedzoekers, ...

Lees verder

c21 c41 c225
Wie is jouw favoriet voor de ABN AMRO Duurzame 50 van 2025?

Wie is jouw favoriet voor de ABN AMRO Duurzame ...

Wie wordt de winnaar van de 13e editie van de ABN AMRO Duurzame 50? De zoektocht is opnieuw begonnen: wie maakt er volgens jou de meeste impact bij de verduurzaming ...

Lees verder

c21 c41 c225
VKG Architectuurprijs 2025: de genomineerden zijn bekend

VKG Architectuurprijs 2025: de genomineerden ...

De 14e editie van de VKG Architectuurprijs zet innovatieve en duurzame toepassingen van kunststof kozijnen in de schijnwerpers. De vakjury heeft uit de vele inzendingen ...

Lees verder

c21 c225
Betaalbaar wonen: de 'vijf i' benadering

Betaalbaar wonen: de 'vijf i' benadering

Toekomstbestendige gebouwen passen in een duurzame maatschappij zonder sociale ontwrichting, te beginnen op de woningmarkt. Maar dan moet wonen wel betaalbaar worden. ...

Lees verder

c21 c225 c261 c265
Vier bewezen strategieën voor koolstofarme gebouwen

Vier bewezen strategieën voor koolstofarme ...

Waarom is het belangrijk om gebouwen koolstofvrij te maken? De overgang naar energie-efficiënt en duurzaam gebouwbeheer is essentieel voor het behalen van ...

Lees verder

c21 c40 c225
Whitepaper: maak vastgoed slim, adaptief en toekomstbestendig

Whitepaper: maak vastgoed slim, adaptief en ...

De verduurzaming van vastgoed vraagt om gebouwen die niet alleen energiezuinig zijn in ontwerp, maar ook in de praktijk optimaal functioneren. In de exploitatiefase, ...

Lees verder

c21 c185 c225
Bereken financiële restwaarde in projecten

Bereken financiële restwaarde in projecten

De innovatie Revalto is live, een manier om financiële restwaarde in projecten te berekenen. De tool van Arcadis en Alba Concepts geeft je de mogelijkheid ...

Lees verder

c21 c41 c225
<span data-teams='true'>Nomineer voor de allereerste CBRE Sustainability Award 2025</span>

Nomineer voor de allereerste CBRE Sustainability ...

De CBRE Sustainability Award is de prijs voor de meest inspirerende duurzame gebouwen en projecten. Of het nu gaat om een innovatieve oplossing, een geslaagde samenwerking ...

Lees verder

c21 c225 c243 c265
De kansen van een EED-audit: besparingen en toekomstbestendigheid

De kansen van een EED-audit: besparingen en ...

Elke vier jaar is het zover: grote organisaties moeten volgens de Europese Energie-Efficiëntie Richtlijn (EED) een energie-audit uitvoeren. Maar wat als dit ...

Lees verder

c21 c225
Drie krachtige stemmen verbinden je met het hart van de Klimaattop GO 

Drie krachtige stemmen verbinden je met het ...

We zijn trots om de dagvoorzitters voor de Klimaattop Gebouwde Omgeving 2025 bekend te maken: Inge Diepman, Suze Gehem en Harm Edens. Drie verschillende perspectieven, ...

Lees verder

c21 c225
Whitepaper: GACS als verplichting of kans?

Whitepaper: GACS als verplichting of kans?

Vanaf 1 januari 2026 moet elk gebouw dat een verwarmings- of aircosysteem heeft met een nominaal vermogen van 290 kW of meer, over een gebouwautomatiserings- en ...

Lees verder

c21 c40 c225
Wooncrisis aanpakken zonder duurzaamheidsconcessies

Wooncrisis aanpakken zonder duurzaamheidsconcessies

Minister Mona Keijzer ging op werkgezoek en kreeg te zien hoe de woningbouw versneld kan worden, zonder in te boeten op kwaliteit en duurzaamheid. Het bezoek was ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up