Elektrisch materiaal bij routekaart zero-emissie Arnhem

timer2 min
Elektrisch materiaal bij routekaart zero-emissie Arnhem

Arnhem gaat bij het aanleggen of herinrichten van wegen zoveel mogelijk elektrisch materieel inzetten. Dat zorgt voor schonere lucht in de stad en is ook veel stiller voor de omwonenden en wegwerkers. Al dit jaar betekent dit dat klein materieel zoals trilplaten, minikranen of kleine shovels verplicht elektrisch zijn. In 2030 is het de bedoeling dat bijna alle materieel, licht en zwaar, zero emissie is. Dat staat in de Routekaart Schoon en Emissieloos Bouwen, die het college van B&W deze week vaststelde.

Elektrische auto’s zijn inmiddels normaal in het straatbeeld. Net als elektrische trolleybussen, een ander bekend Arnhems verschijnsel. Nu er ook steeds meer (zwaar) elektrisch materieel voor de wegenbouw beschikbaar komt, wil Arnhem daar maximaal van profiteren. Bij de aanleg of aanpassing van een weg, wordt daarom voorgeschreven dat ‘kleiner’ materieel (met een vermogen tot 37 kW) elektrisch moet zijn. In sommige gevallen komen daar aanvullende eisen voor groter elektrisch materieel bij. Vanaf 2030 is bijna al het lichte en zware materieel zero-emissie, staat in de routekaart. Wethouder duurzame mobiliteit Nermina Kundiić: "Hierdoor dragen we een fiks steentje bij aan schonere lucht in de stad. En het scheelt een hoop lawaai. Tel uit je winst."

45 ton minder uitstoot CO2

De ‘zero-emissie-eisen’ gelden in 2024 al bij acht grote projecten. Bij die projecten wordt met zoveel mogelijk elektrisch materieel gewerkt. Dat leidt tot een fikse vermindering van de uitstoot van CO2. Door deze aanpak worden er honderden tonnen minder CO2 uitgestoten. Ook de uitstoot van stikstof en fijnstof gaat fors omlaag. Daarnaast is het stiller dan gebruikelijk.

Bij het maken van de routekaart zijn aannemers in de wegenbouw betrokken. "Alleen samen met hen konden we de routekaart zo ambitieus maken", aldus Nermina.

‘Industrieel’ oplaadpunt

Eén van de uitdagingen is: waar moeten de elektrische graafmachines en vrachtwagens aan de laadpaal? Een gewoon auto-oplaadpunt is doorgaans niet geschikt voor groot wegenbouwmaterieel. En het is bovendien niet de bedoeling dat bijvoorbeeld een grote vrachtwagen of een mobiele bouwkraan een hele nacht in een woonwijk staat op te laden. Nermina: "Daarvoor hebben we speciaal een ‘industriële’ oplaadpunt op bedrijventerrein Kleefse Waard ingericht. Dat heeft een vermogen dat vijf tot tien keer zo hoog is als een normaal oplaadpunt voor elektrische auto’s. Daar kunnen zij zonder problemen opladen." Het is de bedoeling dat er meer van deze speciale industriële oplaadpunten komen.

Arnhem in top 10 duurzame aanbesteders

Deze inspanningen zijn niet onopgemerkt gebleven. Arnhem hoort bij de koplopers in Nederland bij duurzame wegenbouw. Daarnaast steeg Arnhem onlangs naar de tiende plek in de top 25 van meest duurzame aanbesteders van Bouwend Nederland. Daarmee is Arnhem de duurzaamste aanbesteder van Gelderland. Door duurzaamheid een belangrijk criterium te maken in de gunning van projecten worden marktpartijen uitgedaagd en innovaties bevorderd die Nederland energieneutraal, circulair en klimaatbestendig maken.

Zoek verder binnen deze onderwerpen

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225 c260
15 biobased flexwoningen die meer zijn dan tijdelijk

15 biobased flexwoningen die meer zijn dan tijdelijk

In Nijverdal, gemeente Hellendoorn, staat sinds kort een appartementencomplex van vijftien biobased flexwoningen. Bestemd voor starters, statushouders en spoedzoekers, ...

Lees verder

c21 c41 c225
Wie is jouw favoriet voor de ABN AMRO Duurzame 50 van 2025?

Wie is jouw favoriet voor de ABN AMRO Duurzame ...

Wie wordt de winnaar van de 13e editie van de ABN AMRO Duurzame 50? De zoektocht is opnieuw begonnen: wie maakt er volgens jou de meeste impact bij de verduurzaming ...

Lees verder

c21 c41 c225
VKG Architectuurprijs 2025: de genomineerden zijn bekend

VKG Architectuurprijs 2025: de genomineerden ...

De 14e editie van de VKG Architectuurprijs zet innovatieve en duurzame toepassingen van kunststof kozijnen in de schijnwerpers. De vakjury heeft uit de vele inzendingen ...

Lees verder

c21 c225
Betaalbaar wonen: de 'vijf i' benadering

Betaalbaar wonen: de 'vijf i' benadering

Toekomstbestendige gebouwen passen in een duurzame maatschappij zonder sociale ontwrichting, te beginnen op de woningmarkt. Maar dan moet wonen wel betaalbaar worden. ...

Lees verder

c21 c225 c261 c265
Vier bewezen strategieën voor koolstofarme gebouwen

Vier bewezen strategieën voor koolstofarme ...

Waarom is het belangrijk om gebouwen koolstofvrij te maken? De overgang naar energie-efficiënt en duurzaam gebouwbeheer is essentieel voor het behalen van ...

Lees verder

c21 c40 c225
Whitepaper: maak vastgoed slim, adaptief en toekomstbestendig

Whitepaper: maak vastgoed slim, adaptief en ...

De verduurzaming van vastgoed vraagt om gebouwen die niet alleen energiezuinig zijn in ontwerp, maar ook in de praktijk optimaal functioneren. In de exploitatiefase, ...

Lees verder

c21 c185 c225
Bereken financiële restwaarde in projecten

Bereken financiële restwaarde in projecten

De innovatie Revalto is live, een manier om financiële restwaarde in projecten te berekenen. De tool van Arcadis en Alba Concepts geeft je de mogelijkheid ...

Lees verder

c21 c41 c225
<span data-teams='true'>Nomineer voor de allereerste CBRE Sustainability Award 2025</span>

Nomineer voor de allereerste CBRE Sustainability ...

De CBRE Sustainability Award is de prijs voor de meest inspirerende duurzame gebouwen en projecten. Of het nu gaat om een innovatieve oplossing, een geslaagde samenwerking ...

Lees verder

c21 c225 c243 c265
De kansen van een EED-audit: besparingen en toekomstbestendigheid

De kansen van een EED-audit: besparingen en ...

Elke vier jaar is het zover: grote organisaties moeten volgens de Europese Energie-Efficiëntie Richtlijn (EED) een energie-audit uitvoeren. Maar wat als dit ...

Lees verder

c21 c225
Drie krachtige stemmen verbinden je met het hart van de Klimaattop GO 

Drie krachtige stemmen verbinden je met het ...

We zijn trots om de dagvoorzitters voor de Klimaattop Gebouwde Omgeving 2025 bekend te maken: Inge Diepman, Suze Gehem en Harm Edens. Drie verschillende perspectieven, ...

Lees verder

c21 c225
Whitepaper: GACS als verplichting of kans?

Whitepaper: GACS als verplichting of kans?

Vanaf 1 januari 2026 moet elk gebouw dat een verwarmings- of aircosysteem heeft met een nominaal vermogen van 290 kW of meer, over een gebouwautomatiserings- en ...

Lees verder

c21 c40 c225
Wooncrisis aanpakken zonder duurzaamheidsconcessies

Wooncrisis aanpakken zonder duurzaamheidsconcessies

Minister Mona Keijzer ging op werkgezoek en kreeg te zien hoe de woningbouw versneld kan worden, zonder in te boeten op kwaliteit en duurzaamheid. Het bezoek was ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up