De mobiliteitsmetamorfose: nieuwe rol voor autofabrikanten?

De mobiliteitsmetamorfose: nieuwe rol voor autofabrikanten?

Er wordt van de auto-industrie verwacht dat zij antwoorden geven op vragen rondom congestie en luchtvervuiling. Drie technologische ontwikkelingen spelen daarin een rol: elektrificatie, zelfrijdende auto’s en connectiviteit. Wat brengen deze technieken en hoe ver zijn we?

Elektrificatie is directe winst voor de luchtkwaliteit in de stad. Het aantal volledig elektrische auto’s in Nederland stond op 30 juni 2019 op 62 duizend. Van elke 10 auto’s die in juni verkocht werden, was er één volledig elektrisch. Dat gaat de goede kant op en de echte groei moet nog beginnen, omdat in 2020 een aantal beter betaalbare elektrische middenklassers op de markt komen. 

Met zelfrijdende autozijn we nog niet zo ver. Veel nieuwe autohebben systemen aan boord op Autonomous Driving Level 2maar dat is nog vooral ondersteuning van de bestuurder buiten de stadAutonoom rijden in de stad is met alle verschillende verkeersdeelnemers en straatprofielen nog te moeilijk en wordt niet verwacht vóór 2030. 

Connectiviteit is de derde technologie die autofabrikanten inzetten om autoverkeer efficiënter te maken. In principe is iedere auto met internetverbinding een ‘connected car’. Als die internetverbinding gebruikt wordt om naar Spotify te luisteren, komt dat de leefbaarheid in de stad niet direct ten goede. Maar zodra de verbinding de bestuurder real time adviseert over de beste route ontstaat er al optimalisatie van verkeersstromen en met systemen die de auto dynamisch naar de dichtstbij zijnde vrije parkeerplaats loodsen worden een heleboel nutteloze rondjes voorkomen.

Maar de stad profiteert écht als connectivity het mogelijk maakt om van alle auto’s een deelauto te maken. Daarmee kan het totaal aantal auto’s naar beneden en dat levert meer ruimte op straat op. Vanaf volgend jaar bouwen de merken van PSA (Peugeot, Citroen, DS en Opel) standaard hardware in om auto’s op afstand te openen en sluiten en locatie- en rijgegevens in te zien. Stel dat met die hardware het delen van je eigen auto net zo makkelijk wordt als geld terugvragen met een Tikkie? Gebruik je de auto niet, dan geef je hem vrij en kunnen anderen in de auto rijden tot je hem weer nodig hebt. Kilometers, brandstofverbruik, rijgedrag worden allemaal netjes bijgehouden. Na afloop krijgt de gebruiker een Tikkie en betaalt jou zo voor het gebruik van jouw auto.

Het ontbreekt aan een partij die hier een verdienmodel in ziet en er een toegankelijk platform voor bouwt. Is dit de volgende stap voor autodeelplatforms zoals Greenwheels en Snappcar, omdat zij de experts zijn in het boekings- en betaalproces? Of gaan autofabrikanten zelf hier hun nieuwe business modellen op baseren omdat zij daarmee nieuwe waarde voor hun klanten creëren en daarmee veel frequenter met hen in contact zijn?

Paul Willems (1975) is eigenaar van Innovatie Managementbureau WillemsWorksWillemsWorks helpt bedrijven om relevant te blijven door hun product- en dienstenaanbod te vernieuwen. Paul is gastdocent tijdens de New Mobility Experience die op 23 oktober voor de tweede keer plaatsvindt. Tijdens de New Mobility Experience bespreekt hij onder andere nieuwe diensten en verdienmodellen op het gebied van deelvervoer. 

Tekst: Paul Willems

Zoek verder binnen deze onderwerpen

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c40 c185 c225 c260
Wonion wil circulaire ambities uitvoeren met juiste partners 

Wonion wil circulaire ambities uitvoeren met ...

Woningcorporatie Wonion is in 2008 begonnen om haar woningen te verduurzamen. Dit gebeurde eerst door haar woningen te isoleren, maar inmiddels kijkt ze naar de ...

Lees verder

c21 c225
Whitepaper: verduurzaming van bedrijfsvastgoed

Whitepaper: verduurzaming van bedrijfsvastgoed

Wat levert verduurzaming van je bedrijfspand concreet op? En hoe pak je het slim aan, zonder zorgen over regelgeving, techniek of financiering? In deze nieuwe whitepaper ...

Lees verder

c21 c40 c225 c260
'De multiplier van biobased bouwen moet nog komen'

'De multiplier van biobased bouwen moet nog ...

Gemeenten en opdrachtgevers nemen een bepalende rol in met biobased bouwen. Aanbestedingen en uitvragen kunnen maken of breken, evenals de wet- en regelgeving die ...

Lees verder

c21 c41 c225
Duurzaam Gebouwd Magazine: actie voor de duurzaam gebouwde omgeving

Duurzaam Gebouwd Magazine: actie voor de duurzaam ...

De tweede editie van het Duurzaam Gebouwd Magazine is verschenen en nu online voor iedereen te lezen! Deze editie staat vol met actuele artikelen, vernieuwende ...

Lees verder

c21 c40 c225
Kamerbrief over implementatie EPBD: emissievrije gebouwen en nieuw energielabel

Kamerbrief over implementatie EPBD: emissievrije ...

In 2026 moet de derde herziening van de Europese richtlijn voor de energieprestatie van gebouwen, Energy Performance of Building Directive (EPBD IV), ...

Lees verder

c21 c225 c260
Boerenperspectief: afzetzekerheid en competitieve vergoedingen

Boerenperspectief: afzetzekerheid en competitieve ...

Er is werk aan de winkel als het gaat om de transitie naar een toekomstbestendige landbouwsector. Boeren hebben afzetzekerheid nodig en een competitieve vergoeding ...

Lees verder

c21 c225 c260
Samen bouwen aan de toekomst in Apeldoorn

Samen bouwen aan de toekomst in Apeldoorn

Op de plek van de voormalige basisschool in Ughelen verrijst een nieuw woonproject, dat niet alleen inspeelt op de woonbehoefte van vandaag, maar toekomstbestendig ...

Lees verder

c21 c225 c299
Een energieneutraal schoolgebouw voor het Gilde Vakcollege

Een energieneutraal schoolgebouw voor het Gilde ...

Begin 2025 betrok het Gilde Vakcollege Techniek zijn nieuwe schoolgebouw in Gorinchem. Een volledig energieneutrale school, gebouwd met duurzame en robuuste materialen. Henri ...

Lees verder

c21 c225 c260
De invloed van WLC en MPG op biobased bouwen

De invloed van WLC en MPG op biobased bouwen

In Europa koerst het beleid af op het hanteren van de Whole Life Carbon-aanpak voor een gebouw. Hierin ligt een focus op de CO2-uitstoot van een pand, gedurende ...

Lees verder

c21 c225 c238
Mycelium als bouwsteen van de toekomst

Mycelium als bouwsteen van de toekomst

Tijdens een intieme bijeenkomst in de Heijmans Hive in Rosmalen stond op dinsdag 8 juli een wereldprimeur centraal: de Growing Facade. Deze 3D-geprinte, AI-geassisteerde ...

Lees verder

c21 c225 c260
Nieuwe uitvraag: €5 miljoen voor innovaties die woningbouw versnellen

Nieuwe uitvraag: €5 miljoen voor innovaties ...

Om het woningtekort in Nederland aan te pakken, willen we elk jaar 100.000 woningen bouwen: sneller, in grotere aantallen en betaalbaar. Maar die ambitie staat ...

Lees verder

c21 c225 c260
SAWA Rotterdam: een gebouw dat leeft

SAWA Rotterdam: een gebouw dat leeft

In het Rotterdamse Lloydkwartier staat een gebouw dat zich niet alleen laat lezen als een stapeling woningen, maar als een belichaamde toekomstvisie. SAWA is het ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up