Klimaatbeleid decentrale overheden: deel 1

Klimaatbeleid decentrale overheden: deel 1

Decentrale overheden spelen een cruciale rol in het bereiken van de Europese klimaatdoelstellingen. Uit onderzoek van Brink Groep blijkt echter dat de meerderheid van de gemeenten de Europese ambities in hun eigen beleid niet vertalen naar concrete lange termijn doelstellingen. In het eerste artikel van een drieluik komen de doelstellingen en prestaties van gemeenten op duurzaamheidsvlak aan bod.

De Europese Unie (EU) heeft op Europees niveau het klimaat- en energiebeleid vastgesteld. De kern van dit beleid vormen de zogenoemde 20-20-20 doelstellingen voor 2020: 20% minder CO2-uitstoot, 20% lagere energieverbruik en 20% duurzame energie opwekking. Dit is voor ieder EU-lid uitgewerkt in eigen doelstellingen die specifiek zijn afgestemd op de mogelijkheden van het land. Voor Nederland zijn deze doelen opgenomen in het recent gesloten Energieakkoord. Deze doelstellingen zijn een energiebesparing van gemiddelde 1,5% per jaar en 14% duurzame energieopwekking in 2020 (en 16% in 2023).

Decentrale overheden spelen een cruciale rol in het bereiken van deze klimaatdoelstellingen. Het Rijk heeft daarom in het Klimaatakkoord 2007-2011 en de Lokale Klimaatagenda 2011-2014 met gemeenten, provincies en waterschappen afspraken gemaakt voor een actieve bijdrage aan de nationale en Europese klimaatdoelstellingen. De wijze waarop deze partijen hieraan invulling geven staat echter vrij. Hierdoor zijn de inspanningen die gemeenten en provincies leveren sterk afhankelijk van de eigen politieke ambities.

Brink Groep heeft onderzoek gedaan naar de duurzaamheidsambities van de decentrale overheden. Daarbij is onderzocht in hoeverre de Europese en nationale doelstellingen door provincies en gemeenten in hun eigen beleid worden vertaald naar concrete lange termijn klimaatdoelstellingen. In het onderzoek is gebruik gemaakt van de begin 2014 vigerende beleidsdocumenten.

Gemeenten

Duurzaamheid staat bij gemeenten hoog op de politieke agenda. Bijna 95% van de gemeenten hebben het thema duurzaamheid opgenomen in hun coalitieakkoord. De Europese klimaatdoelen worden echter door de meerderheid van de gemeenten in hun eigen beleid niet vertaald naar concrete lange termijn doelstellingen. Slechts circa 44% van de gemeenten heeft een concrete doelstelling vastgesteld. Hiervan streven de meeste gemeenten naar energie-, klimaat- of CO2-neutraliteit. Daarnaast zijn er veel gemeenten die een andere concrete doelstelling hebben. Dit zijn veelal één of meerdere doelen van de Europese 20-20-20 doelstellingen.

De meerderheid van de gemeenten (circa 56%) heeft dus geen concrete doelstelling. In hun beleid staat doorgaans dat ze een bijdrage willen leveren aan de Europese en/of nationale doelstellingen. Daarnaast hebben ze veelal een aantal kwalitatieve ambities opgenomen die meer toezien op de rol van overheid. Het stimuleren van duurzaam bouwen, het faciliteren van lokale duurzame projecten en het verduurzamen van de eigen gemeentelijke organisatie zijn in deze kwalitatieve ambities belangrijke terugkerende thema's. Dit zijn bijvoorbeeld doelstellingen om het energieverbruik van de gemeentelijke gebouwen of de openbare verlichting te verlagen. Alleen hebben deze doelen geen betrekking op de hele gemeente en worden daarom in dit onderzoek niet aangemerkt als een concrete doelstelling.

Omvang gemeenten

Uit het onderzoek blijkt dat de grote gemeenten met relatief veel inwoners duidelijk voorop lopen. Ze hebben ten opzichte van kleine gemeenten beduidend vaker een concrete doelstelling. Gemeenten met meer dan 100.000 inwoners hebben in 93% van de gevallen een concrete doelstelling, terwijl dit percentage bij gemeenten tot 25.000 inwoners maar 25% is. Ook hebben de grotere gemeenten doorgaans een hoger ambitieniveau. De vijftien grootste gemeenten hebben bijvoorbeeld allemaal een ambitie die verder gaat dan de Europese 20-20-20 doelstellingen.

De kleinere gemeenten hebben minder vaak een concrete doelstelling. Ook beschikken ze doorgaans niet over een concreet uitvoeringsprogramma om hun doelstellingen te realiseren. De oorzaak hiervoor ligt waarschijnlijk in de beperktere financiële mogelijkheden. Het vaststellen van een concrete doelstelling vraagt namelijk om substantiële investeringen in een monitoringssysteem om de voortgang te meten.

De kleine en middelgrote gemeenten zouden hierdoor meer op regionaal niveau moeten gaan samenwerken. Er zijn al gemeenten die nauw samenwerken en op regionaal niveau hun ambities vaststellen. Dit zijn bijvoorbeeld Regio Holland Rijnland (600 kiloton CO2-reductie in 2030 en 14% duurzame energieopwekking in 2020) en Stadsregio Rotterdam (40% CO2-reductie in 2025 t.o.v. 1990).

Deel twee: klimaatprestaties

In het tweede deel van dit drieluik artikelen brengt auteur Vincent Nowee van Brink Groep onder andere de klimaatprestaties van gemeenten en provincies naar voren.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225 c243
Zien: slimme energiemeting en monitoring voor CO2-neutrale fabriek en kantoor

Zien: slimme energiemeting en monitoring voor ...

Hoe maak je een kantoor én een 11.400 m² grote fabriek, waar jaarlijks miljoenen installatiedozen en duizenden verdeelkasten worden geproduceerd, CO2-neutraal? ...

Lees verder

c21 c40 c184 c225 c301
Netcongestie geen hindernis voor gasloze en energiezuinige kazerne

Netcongestie geen hindernis voor gasloze en ...

Een brandweerkazerne verduurzamen – waarom is dat belangrijk? Voor de Veiligheidsregio Utrecht (VRU) is het antwoord duidelijk: toekomstbestendige gebouwen ...

Lees verder

c21 c225
Rapport belicht wat praktisch opgeleide Gen Z’ers écht willen

Rapport belicht wat praktisch opgeleide Gen ...

De Nederlandse technische sectoren staan aan de vooravond van een groot probleem: een flink deel van de ervaren vakmensen uit de babyboom- en Generatie X-groepen ...

Lees verder

c21 c41 c225
Leegstaande kantoren bieden ruimte voor duizenden extra woningen

Leegstaande kantoren bieden ruimte voor duizenden ...

Tijdens een uitzending van BNR’s The Daily Move pleitte Wietse Walinga, directeur van Duurzaam Gebouwd, voor het benutten van ongebruikte kantoorruimte als ...

Lees verder

c21 c225 c260
Dag van de HOUTbouw: zo voelt en ruikt houtbouw

Dag van de HOUTbouw: zo voelt en ruikt houtbouw

Hoe ziet voelt, ruikt en ziet houtbouw eruit? Dat ontdek je tijdens de landelijke Dag van de HOUTbouw, waar je bouw- en fabriekslocaties bezoekt en van experts ...

Lees verder

c21 c225 c301
Van netcongestie naar slimme energieoplossing

Van netcongestie naar slimme energieoplossing

Het congres 'Doorbouwen met netcongestie' ging in op concrete oplossingen, om door te bouwen binnen de kaders van netcongestie. In dit artikel komen Boudewijn de ...

Lees verder

c21 c151 c225
De praktische invulling van de Green Deal Duurzame Zorg 3.0

De praktische invulling van de Green Deal Duurzame ...

Stichting C23 helpt zorgorganisaties bij het realiseren van de doelen uit de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 (GDDZ 3.0). Samen met partners als Stichting Lucrum, resultaatpartners ...

Lees verder

c21 c225
Architectuurprijs beloont duurzaamheid en innovatie kunststof kozijnen

Architectuurprijs beloont duurzaamheid en innovatie ...

Op 30 oktober 2025 wordt voor de 14e keer de VKG Architectuurprijs uitgereikt, tijdens de Klimaattop GO. Deze tweedaagse conferentie van Duurzaam Gebouwd vindt ...

Lees verder

c21 c225
Sterke focus op natuurinclusief ontwerpen en bouwen

Sterke focus op natuurinclusief ontwerpen en ...

Door een partnerovereenkomst te ondertekenen met NL Greenlabel, zet Heembouw een belangrijke stap in het meetbaar maken van de waarde van een natuurinclusieve leef- ...

Lees verder

c21 c41 c151 c225
Green Deal Duurzame Zorg 3.0: samenwerken aan duurzame zorg

Green Deal Duurzame Zorg 3.0: samenwerken aan ...

De zorgsector heeft een flinke milieubelasting. Zo is ze verantwoordelijk voor 7 procent van de nationale CO2-uitstoot en verbruikt ze 18 procent van de grondstoffen. ...

Lees verder

c21 c225
Krachtenbundeling voor collectief opschalen

Krachtenbundeling voor collectief opschalen

Collectief opschalen binnen de transitie naar een circulaire bouwsector. Dat is waarvoor Gebruikte Bouwmaterialen B.V. - GBM en DuSpot gaan samenwerken. Laatstgenoemde ...

Lees verder

c21 c40 c225 c301
Doorbouwen met netcongestie: 'Er gaat al veel goed'

Doorbouwen met netcongestie: 'Er gaat al veel ...

De energietransitie vraagt om samenwerking tussen publieke en private partijen. Het delen van kennis en het samen bedenken van oplossingen staan centraal.  Foto: ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up