CRM: één en al geheimzinnigheid

CRM: één en al geheimzinnigheid

Er is iets bijzonders aan de hand binnen de bouw, techniek en offshore. En dan gaat het om het relatiebeheer en de juiste inzet van data. Waar binnen de zakelijke dienstverlening een CRM-systeem vaak het kloppend hart is van een organisatie, geeft bijna de helft van de medewerkers in de genoemde branches aan hier zelden of nooit gebruik van te maken.

Wanneer ze dit wel doen, zetten ze dit puur en alleen in om hun relaties vast te leggen. Dit blijkt uit recent onderzoek van CTB xRM, onder 134 projectorganisaties. Een Customer Relations Management systeem is in dit geval wel een wat te chique naam voor een digitale kaartenbak, vindt u niet? Wat zijn de geheimen van een systeem als deze en welke kansen laat men liggen?

Pak de juiste kansen

Om bij te blijven in de huidige, snel veranderende markt is het nodig om inzicht te hebben in de kansen, om zodoende uw pijlen te richten op de opdrachten waarbij u de ideale partner bent. Helaas worden niet alle potentiële projecten keurig voor u op een rijtje gezet in een aanbestedingskalender. Denk bijvoorbeeld aan toekomstige projecten bij lokale overheden of in het bedrijfsleven. Aangezien de markt weer aantrekt, maar het volume nog lang niet op het niveau zit van voor de crisis, zal de branche graag de juiste mogelijkheden op tijd in het vizier willen hebben om de gunningskans te maximaliseren.

Om dat te realiseren is het hebben van zicht op de juiste contacten bij opdrachtgevers, partners en onderaannemers en het registreren en volgen van potentiële projecten onmisbaar. Sommige bedrijven besteden (honderd)duizenden euro’s aan het meedingen naar opdrachten. Een groot deel van de investeringen en inspanningen is echter tevergeefs, omdat er cruciale informatie verborgen blijft. Door die informatie – die vaak al aanwezig is in de hoofden van medewerkers – vast te leggen in een CRM-systeem, kunt u verspilling van resources beperken.

Op dit moment wordt CRM-software vaak alleen nog gebruikt om contacten vast te leggen. Het is echter ook een praktisch instrument om relaties nog beter te onderhouden: leg vast wanneer een contactpersoon zijn jubileum heeft en noteer wanneer een opdrachtgever een belangrijk project afsluit. Zo bent u attent en investeert u in een duurzame relatie.

Kennis delen

Doordat er nog geen gebruik wordt gemaakt van alle mogelijkheden van een CRM-systeem, heeft een organisatie niet alle marktinformatie die nodig is. Maar ook medewerkers onderling hebben geheimen voor elkaar. Er wordt namelijk weinig informatie gedeeld over contacten, klanten, potentiële projecten en kansen. Als iemand recent gehoord heeft dat een aanbesteding uitgesteld is en hij dit registreert in het CRM, hoeft zijn collega niet de volgende dag te bellen om hier navraag naar te doen. Daarnaast is het een bekend probleem dat verschillende business units of vestigingen van het zelfde bedrijf in een ander land geneigd zijn om data, oftewel verkoopkansen, (bewust of onbewust) te beschermen en op die manier de kansen voor zichzelf willen houden. Dat kost een organisatie extra inspanningen.

Eerlijkheid en openheid duurt ook hiermee het langst! Vaak komen bedrijven erachter dat wanneer ze wel intern informatie delen en meer samenwerken, ze elkaar enorm goed kunnen helpen. Een CRM-systeem maakt dit mogelijk, echter verreweg het grootste deel van de branche is daar maar beperkt van op de hoogte. Ook in samenwerkingstrajecten en joint ventures met verschillende bedrijven houden de partners het CRM-systeem voor elkaar verborgen, uit angst concurrentievoordeel te verliezen bij toekomstige opdrachtgevers. Logisch, maar er zijn talloze mogelijkheden om slechts een deel van de informatie prijs te geven, of verschillende rechten toe te kennen aan verschillende samenwerkingspartners. Dit kan binnen een samenwerking veel tijd en energie schelen.

Ik verwacht dat er door de huidige en voorspelde groei binnen bouwend Nederland een behoefte ontstaat om de kansen die een CRM-systeem biedt aan te grijpen. En zo concurrentie voor te blijven. Als uw organisatie de geheimen van het CRM ontrafelt, geeft de markt ook haar geheimen bloot.

Meer onderzoeksgegevens en conclusies over de inzet van een CRM-systeem binnen de bouw, techniek en offshore zijn te vinden in het onderzoeksrapport ‘Projectinformatie in Optima Forma’. Deze is te downloaden via http://www.ctbxrm.nl/aanvraag-benchmark-rapport

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225 c260
Architecten gaan voor biobased bouwambitie

Architecten gaan voor biobased bouwambitie

Tijdens een feestelijke bijeenkomst op 3 juni bij het Architectuurcentrum Rondeel in Deventer committeerden zestien architecten- en bouwkundige tekenbureaus uit ...

Lees verder

c21 c225
'Zet behandeling Wet collectieve warmte voort' 

'Zet behandeling Wet collectieve warmte voort' 

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) doet een oproep om de Wet collectieve warmte voort te zetten. 

Lees verder

c21 c40 c185 c225
Rotterdamse corporatie heeft ideeën om circulaire bouw te stimuleren

Rotterdamse corporatie heeft ideeën om ...

Het lukt Woonstad Rotterdam goed om woningen met een laag energielabel met isolatie- en duurzaamheidsmaatregelen op te waarderen naar een hoger energielabel. De ...

Lees verder

c21 c184 c225 c243
“Geen volgende stap, maar een sprong vooruit”

“Geen volgende stap, maar een sprong vooruit”

In Fort Altena presenteerde STIEBEL ELTRON een volledig vernieuwde generatie warmtepompen onder de naam wpnext. De lancering werd bijgewoond door installateurs, ...

Lees verder

c21 c186 c225
Dit is het belang van mobiele dekking in duurzame gebouwen

Dit is het belang van mobiele dekking in duurzame ...

De gebouwde omgeving wordt steeds duurzamer. Waar nu nog BENG geldt voor nieuwbouw, komt Zero Emission Buildings (ZEB) eraan. Vanaf 2030 moeten alle nieuwe gebouwen ...

Lees verder

c21 c40 c225
Werkbezoek over impact van maatschappelijk vastgoed

Werkbezoek over impact van maatschappelijk vastgoed

Op woensdag 11 juni vindt het Duurzaam Gebouwd Werkbezoek plaats in samenwerking met DWA en de Gemeente Gouda. Tijdens dit werkbezoek worden inspirerende praktijkvoorbeelden ...

Lees verder

c21 c41 c185 c225
Vooruitstrevende oplossingen voor circulair bouwen

Vooruitstrevende oplossingen voor circulair ...

Op 1 juli nodigen we je uit op de Planon Campus voor een innovatiebijeenkomst die in het teken staat van circulair bouwen. Tijdens deze middag komen publieke ...

Lees verder

c21 c185 c225 c260
Inspiratie door circulaire productinnovaties

Inspiratie door circulaire productinnovaties

De nieuwste circulaire productinnovaties kwam aan bod tijdens de bijeenkomst van Cirkelstad Deventer-Apeldoorn, gehouden bij de Greenworks Academy. In dit artikel ...

Lees verder

c21 c225 c301
Uitdagingen netcongestie invullen met effectief energiemanagement

Uitdagingen netcongestie invullen met effectief ...

In 2025 zijn alleen nog schone, uitstootvrije bedrijfsauto’s toegestaan binnen de ring A10 van Amsterdam. Dat raakt Sligro Food Group, die startte met elektrische ...

Lees verder

c21 c41 c185 c225 c260 c265
Al lerend wil Eindhovense corporatie circulair worden

Al lerend wil Eindhovense corporatie circulair ...

“Door het te doen, kunnen we leren.” Vanuit die filosofie werkt Woonstichting ’thuis aan de verduurzaming en het circulair maken van haar organisatie ...

Lees verder

c21 c35 c162 c225
Webinar over duurzaamheid verankeren in aanbestedingen
jun26

Webinar over duurzaamheid verankeren in aanbestedingen

Extern evenement Door duurzaamheid te verankeren in aanbestedingen, daag je ontwikkelaars en adviseurs uit om het onderste uit de kan te halen. Tijdens een webinar op 26 juni leer ...

Dit betreft een extern evenement uit het netwerk van Duurzaam Gebouwd

Lees verder

c21 c40 c185 c225
Bouwen binnen het CO2-budget versnelt opschaling innovaties

Bouwen binnen het CO2-budget versnelt opschaling ...

De opgave is helder: in 2030 moet de gebouwde omgeving 55 procent minder CO2 uitstoten, en in 2050 volledig klimaatneutraal en circulair zijn. Met nog maar 68 maanden ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up