Het containerbegrip duurzaamheid ontrafeld: de 4 pijlers van duurzaamheid in de bouwsector Deel 4: Product levensduur

Het containerbegrip duurzaamheid ontrafeld: de 4 pijlers van duurzaamheid in de bouwsector Deel 4: Product levensduur

In deze reeks wordt het begrip duurzaamheid ontrafeld. Duurzaamheid is opgebouwd uit 4 pijlers: Corporate social responsibility, energie management, product levensduur en bron- en afvalmanagement. In de voorgaande artikelen heeft u al kunnen lezen over de eerste twee pijlers van duurzaamheid. Vandaag zullen we inzoomen op de derde pijler: de product levensduur.

De product levensduur is momenteel de belangrijkste pijler van duurzaamheid in de bouwsector. Onder product levensduur wordt verstaan dat een product lang meegaat en weinig onderhoud vergt. Wanneer een product lang meegaat hoeft het minder vaak te worden vervangen, wat gunstig is voor de belasting van het milieu, maar uiteraard ook voor de belasting van de portemonnee. Dit is dan ook waarschijnlijk één van de redenen waarom deze pijler zo belangrijk is; de voordelen van een lange levensduur zijn goed te communiceren naar de eindgebruiker, waardoor het gemakkelijker is deze over te halen om te kiezen voor de duurzame oplossing. In uw communicatie omtrent duurzaamheid is het momenteel dus belangrijk een focus te leggen op de product levensduur. Wellicht dat het relatieve belang van deze pijler de komende jaren zal afnemen, onder andere onder invloed van het toenemende belang van de pijlers energie management en bron- en afvalmanagement, maar de product levensduur zal de komende jaren absoluut een belangrijke rol blijven spelen.

In de voorgaande artikelen is besproken dat het belang van iedere pijler enigszins kan verschillen per productgroep. Zo werd in het derde artikel al geconcludeerd dat de pijler product levensduur voor vloerbedekking een veel grotere rol speelt dan voor bijvoorbeeld constructieve vloeren en binnenwanden. Door te achterhalen wat het belang is van de verschillende pijlers van duurzaamheid kunt u in uw communicatie beter inspelen op de doelgroep. Wanneer u communiceert dat uw product zeer goede energie prestaties heeft, maar uw doelgroep vindt een lange levensduur veel belangrijker, dan is het wellicht verstandig om hier meer op te focussen. Zeker wanneer uw concurrent dit wel communiceert. Dit leidt tot het tweede punt; het meten van uw prestaties en de prestaties van uw concurrenten op de verschillende pijlers. Door meer inzicht te krijgen in het beeld dat de doelgroep heeft van u en uw concurrenten op het gebied van duurzaamheid, kunt u beter inspelen op de kansen in de markt. Wanneer bijvoorbeeld blijkt dat uw doelgroep een verantwoorde winning van grondstoffen heel belangrijk vindt, maar dat geen enkele aanbieder in de markt deze positie duidelijk heeft geclaimd, dan biedt dit mogelijkheden om u te onderscheiden (mits u dit aspect op orde heeft natuurlijk).

 

Reeks
Dit artikel is het vierde artikel in een reeks van vijf. Deze week zal het begrip duurzaamheid iedere dag verder worden ontrafeld. Vrijdag zal om 13:30 uur het vijfde en laatste bericht verschijnen waarin er zal worden ingegaan op de vierde pijler van duurzaamheid in de bouwsector: Bron- en afvalmanagement.

 

De reeks ‘Het containerbegrip duurzaamheid ontrafeld: de 4 pijlers van duurzaamheid in de bouwsector’ is gebaseerd op onderzoek van USP Marketing Consultancy onder 225 verwerkende en voorschrijvende partijen. Op basis van dit onderzoek heeft USP een aantal modellen opgezet om het belang van duurzaamheid voor uw productgroep te meten en de prestatie van u en uw concurrenten in kaart te brengen. Wilt u meer weten over de mogelijkheden of wilt een voorbeeldrapportage ontvangen, neem dan via e-mail contact op met Jeanette van der Rhee van USP Marketing Consultancy of bel haar op telefoonnummer (010) 206 69 00.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225 c260
15 biobased flexwoningen die meer zijn dan tijdelijk

15 biobased flexwoningen die meer zijn dan tijdelijk

In Nijverdal, gemeente Hellendoorn, staat sinds kort een appartementencomplex van vijftien biobased flexwoningen. Bestemd voor starters, statushouders en spoedzoekers, ...

Lees verder

c21 c41 c225
Wie is jouw favoriet voor de ABN AMRO Duurzame 50 van 2025?

Wie is jouw favoriet voor de ABN AMRO Duurzame ...

Wie wordt de winnaar van de 13e editie van de ABN AMRO Duurzame 50? De zoektocht is opnieuw begonnen: wie maakt er volgens jou de meeste impact bij de verduurzaming ...

Lees verder

c21 c41 c225
VKG Architectuurprijs 2025: de genomineerden zijn bekend

VKG Architectuurprijs 2025: de genomineerden ...

De 14e editie van de VKG Architectuurprijs zet innovatieve en duurzame toepassingen van kunststof kozijnen in de schijnwerpers. De vakjury heeft uit de vele inzendingen ...

Lees verder

c21 c225
Betaalbaar wonen: de 'vijf i' benadering

Betaalbaar wonen: de 'vijf i' benadering

Toekomstbestendige gebouwen passen in een duurzame maatschappij zonder sociale ontwrichting, te beginnen op de woningmarkt. Maar dan moet wonen wel betaalbaar worden. ...

Lees verder

c21 c225 c261 c265
Vier bewezen strategieën voor koolstofarme gebouwen

Vier bewezen strategieën voor koolstofarme ...

Waarom is het belangrijk om gebouwen koolstofvrij te maken? De overgang naar energie-efficiënt en duurzaam gebouwbeheer is essentieel voor het behalen van ...

Lees verder

c21 c40 c225
Whitepaper: maak vastgoed slim, adaptief en toekomstbestendig

Whitepaper: maak vastgoed slim, adaptief en ...

De verduurzaming van vastgoed vraagt om gebouwen die niet alleen energiezuinig zijn in ontwerp, maar ook in de praktijk optimaal functioneren. In de exploitatiefase, ...

Lees verder

c21 c185 c225
Bereken financiële restwaarde in projecten

Bereken financiële restwaarde in projecten

De innovatie Revalto is live, een manier om financiële restwaarde in projecten te berekenen. De tool van Arcadis en Alba Concepts geeft je de mogelijkheid ...

Lees verder

c21 c41 c225
<span data-teams='true'>Nomineer voor de allereerste CBRE Sustainability Award 2025</span>

Nomineer voor de allereerste CBRE Sustainability ...

De CBRE Sustainability Award is de prijs voor de meest inspirerende duurzame gebouwen en projecten. Of het nu gaat om een innovatieve oplossing, een geslaagde samenwerking ...

Lees verder

c21 c225 c243 c265
De kansen van een EED-audit: besparingen en toekomstbestendigheid

De kansen van een EED-audit: besparingen en ...

Elke vier jaar is het zover: grote organisaties moeten volgens de Europese Energie-Efficiëntie Richtlijn (EED) een energie-audit uitvoeren. Maar wat als dit ...

Lees verder

c21 c225
Drie krachtige stemmen verbinden je met het hart van de Klimaattop GO 

Drie krachtige stemmen verbinden je met het ...

We zijn trots om de dagvoorzitters voor de Klimaattop Gebouwde Omgeving 2025 bekend te maken: Inge Diepman, Suze Gehem en Harm Edens. Drie verschillende perspectieven, ...

Lees verder

c21 c225
Whitepaper: GACS als verplichting of kans?

Whitepaper: GACS als verplichting of kans?

Vanaf 1 januari 2026 moet elk gebouw dat een verwarmings- of aircosysteem heeft met een nominaal vermogen van 290 kW of meer, over een gebouwautomatiserings- en ...

Lees verder

c21 c40 c225
Wooncrisis aanpakken zonder duurzaamheidsconcessies

Wooncrisis aanpakken zonder duurzaamheidsconcessies

Minister Mona Keijzer ging op werkgezoek en kreeg te zien hoe de woningbouw versneld kan worden, zonder in te boeten op kwaliteit en duurzaamheid. Het bezoek was ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up