'Samenwerken is noodzakelijk' 

timer1 min
'Samenwerken is noodzakelijk' 

De boodschap 'Samen is noodzakelijk' verkondigt Daan Zandbelt, die als keynotespreker het seminar Passende Parkeernormen aftrapt. De Rijksadviseur zoomt in op de vraag welk advies hij de overheden nu geeft als het gaat om parkeren bij gebiedsontwikkeling.

“We zijn al jaren bereid om gemiddeld een uur per dag te reizen voor onze dagelijkse dingen. Dat heeft inmiddels tot een enorme mobiliteit geleid en tot een problematische toename van stikstof en CO2-uitstoot en voor ruimtelijke vraagstukken in de steden.”

Andersom geredeneerd kan gesteld worden dat als onze dagelijkse dingen op loop- en fietsafstand zijn gesitueerd er minder langdurige (auto-)mobiliteit nodig is. “Immers, de nabijheid van voorzieningen en banen leveren meer keuzemogelijkheden op zonder extra investeringen in tijd en mobiliteit”, stelt de Rijksadviseur.

Dit betekent dat we mobiliteit kunnen en moeten beïnvloeden door strategisch woningen en werk te plannen. Waar we wel aandacht aan moeten besteden is aan samenwerken, erkent Zandbelt. “We zijn sinds de wederopbouw in sectorale silo’s gaan zitten en denken nog te vaak dat we samenwerken kunnen vermijden, maar dat is niet zo. Samenwerken is een noodzakelijke randvoorwaarde.”

Seminar Passende Parkeernormen

Op 12 december 2019 vindt in Rotterdam het seminar Passende Parkeernormen plaats. De Wit is een van de keynotesprekers. “Dit seminar draagt er aan bij dat partijen op een andere, duurzame manier naar mobiliteit gaan kijken, de voordelen, mogelijkheden en noodzaak daarvan (gaan) onderkennen en actief gaan uitdragen en toepassen in de projecten.”

Zoek verder binnen deze onderwerpen

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c162 c225
Kennissessie over actuele duurzaamheidsopgaves
jun24

Kennissessie over actuele duurzaamheidsopgaves

Werk je aan duurzame gebieds- of gebouwontwikkeling of ben je als beleidsadviseur, duurzaamheidscoördinator of projectmanager betrokken bij milieuprestaties ...

Lees verder

c21 c225 c260
Benchmark Biobased Bouwen overhandigd bij lanceringsmoment

Benchmark Biobased Bouwen overhandigd bij lanceringsmoment

Vandaag is op vastgoedbeurs PROVADA de allereerste editie van de Benchmark Biobased Bouwen gepresenteerd. Deze halfjaarlijkse uitgave is een initiatief van Duurzaam ...

Lees verder

c21 c41 c225 c260
Primeur: Benchmark Biobased Bouwen gelanceerd!

Primeur: Benchmark Biobased Bouwen gelanceerd!

Duurzaam Gebouwd en WeGrow presenteren de Benchmark Biobased Bouwen, een halfjaarlijkse benchmark waarin we de stand van zaken laten zien van biobased bouwen. ...

Lees verder

c21 c185 c225
Woningcorporatie zet in op circulaire en houten woningen

Woningcorporatie zet in op circulaire en houten ...

Vandaag is in de Zeeënbuurt aan de Sont in Lelystad het startsein gegeven voor de bouw van de eerste acht Aer-woningen in Nederland. Woningcorporatie ...

Lees verder

c21 c40 c225
Eerste Carbon Credit uit Natuurhuis geveild 

Eerste Carbon Credit uit Natuurhuis geveild 

Tijdens de vastgoedbeurs Provada 2025 vond een historische gebeurtenis plaats. Voor het eerst werd een Carbon Credit uit een woningbouwproject op de markt gebracht ...

Lees verder

c21 c225
Uniek gebouw-ID voor elk pand is geen utopie

Uniek gebouw-ID voor elk pand is geen utopie

Stel je voor: elk gebouw ter wereld, vastgelegd in één digitale waarheid. Tijdens PROVADA 2025 presenteerde CFP Green Buildings haar meest ambitieuze ...

Lees verder

c21 c41 c185 c225 c243
Werkbezoek gemeente Gouda: lat voor verduurzaming ligt hoog

Werkbezoek gemeente Gouda: lat voor verduurzaming ...

De verduurzaming van maatschappelijk vastgoed levert een grote bijdrage aan het behalen van de doelen van het Klimaatakkoord van Parijs. Als we over minder dan ...

Lees verder

c21 c225 c265
Bijzondere samenwerking bij binnenstedelijke transformatie

Bijzondere samenwerking bij binnenstedelijke ...

Van circa 2.000 verouderde sociale huurwoningen naar zo’n 5.500 duurzame, toekomstbestendige woningen: De Dreven, Gaarden en Zichten zijn drie levendige, ...

Lees verder

c21 c225 c243 c301
'Een betaalbare energietransitie is mogelijk'

'Een betaalbare energietransitie is mogelijk'

De val van het kabinet vorige week opent nieuwe mogelijkheden voor belangrijke thema’s als energie en de aanpak van het overvolle stroomnet. Het vorige kabinet ...

Lees verder

c21 c225 c243 c265
De knop omzetten bij belangrijke transities

De knop omzetten bij belangrijke transities

Van energietransitie tot meerdere generaties laten samenwerken op de werkvloer en de kracht van AI: de Pop-Up Kennishub West Nederland, georganiseerd door Antea ...

Lees verder

c21 c225 c243
Platform voor AI-gedreven optimalisatie van gebouwen

Platform voor AI-gedreven optimalisatie van ...

Een platform biedt gebouwbeheerders en installateurs een hulpmiddel om het energieverbruik en de prestaties van één of meerdere gebouwen efficiënt ...

Lees verder

c21 c225 c243
Kansen voor verduurzaming van bestaand vastgoed

Kansen voor verduurzaming van bestaand vastgoed

Het verduurzamen van bestaand zakelijk vastgoed heeft veel voeten in de aarde. Technische mogelijkheden, het rendement en de planning zijn vaak lastig op papier ...

Lees verder

Reacties

Reëel gezien zijn Belangen van de politiek tegenstrijdig en niet consequent. Zolang het OV de verkeersstromen niet kan opvangen en regisseren met als resultaat uitpuilende wagons met als haring gestapelde passagiers en achter blijvende passagiers bij de ostappunten mankeert er veel aan het vervoer. De controle is zeer matig en vandalismegedrag op gemeenschapsgoed onacceptabel hoogl. Ook ingegeven op door politiek en gedoogbeleid. Tweede aandachtspunt Het punt van vertrek maar ook het punt van aankomst is relevant. Reizen is een noodzaak geen doel op zich. Belangrijk is dan ook een reële reistijd van A naar B of zelfs naar D en E. De kilometer vergoeding moet ook niet oproepen dat deze een onacceptabel deel zijn van de verdiensten en er weinig overblijft voor de werker. Het vervoer zit nog vol uitdagingen Zeker in Nederland waar alles direct een koppeling heeft met te hoge hobby kosten en opsplisingen in buitensporige belangen.

Reëel gezien zijn Belangen van de politiek tegenstrijdig en niet consequent. Zolang het OV de verkeersstromen niet kan opvangen en regisseren met als resultaat uitpuilende wagons met als haring gestapelde passagiers en achter blijvende passagiers bij de ostappunten mankeert er veel aan het vervoer. De controle is zeer matig en vandalismegedrag op gemeenschapsgoed onacceptabel hoogl. Ook ingegeven op door politiek en gedoogbeleid. Tweede aandachtspunt Het punt van vertrek maar ook het punt van aankomst is relevant. Reizen is een noodzaak geen doel op zich. Belangrijk is dan ook een reële reistijd van A naar B of zelfs naar D en E. De kilometer vergoeding moet ook niet oproepen dat deze een onacceptabel deel zijn van de verdiensten en er weinig overblijft voor de werker. Het vervoer zit nog vol uitdagingen Zeker in Nederland waar alles direct een koppeling heeft met te hoge hobby kosten en opsplisingen in buitensporige belangen.

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up