Duurzaamheid binnen vijf jaar geen unique selling point meer

Meer dan de helft van de bedrijven in de bouw zet duurzaamheid in als verkoopargument richting de klant. Vooral fabrikanten van bouwmaterialen doen dit veelvuldig. Tegelijkertijd vindt ruim zes op de tien bedrijven echter ook dat duurzaam bouwen over vijf jaar geen unique selling point meer is, maar een noodzaak.

Duurzaamheid drukt haar stempel steeds steviger op de bouwkolom. Duurzaam bouwen, Cradle to Cradle en CO2-reductie zijn een vast onderdeel geworden van het denk- en ontwikkelingsproces in de bouwsector. Bij gemiddeld 44% van de partijen in de bouwketen speelde duurzaamheid tijdens het laatste project in hoge mate een rol.

Verkoopargument
Duurzaamheid is door deze ontwikkeling voor veel bedrijven een verkoopargument geworden richting de klant. Ruim de helft van de marktpartijen geeft aan duurzaamheid hiervoor in te zetten.

Vooral fabrikanten doen dit (78%). Van de advies- en bouwmanagementbureaus en ontwikkelaars zet 70% duurzaamheid in als verkoopargument richting de klant, terwijl zes op de tien installateurs dit ook doet. Onderaannemers gebruiken duurzaamheid het minst vaak als verkoopargument. Van deze partij doet echter nog altijd 35% dit wel.

Toekomst duurzaamheid
Duurzaamheid is de afgelopen jaren wereldwijd steeds belangrijker geworden. Het feit dat ruim de helft van de marktpartijen duurzaamheid inmiddels als verkoopargument richting de klant gebruikt, onderstreept dit.

Deze massale omarming betekent echter ook dat bedrijven met een duurzaam karakter al lang niet meer uniek zijn binnen de bouwkolom. Als deze ontwikkeling zich doorzet, dan is duurzaam bouwen straks geen unique selling point meer, maar een license to deliver.

Marktpartijen onderschrijven deze ontwikkeling. Ruim zes op de tien partijen uit de bouwkolom is het (zeer) eens met de stelling ‘over vijf jaar is duurzaam bouwen geen unique selling point meer maar een noodzaak’. Dit geldt vooral voor partijen die duurzaamheid momenteel het vaakst als verkoopargument gebruiken: fabrikanten, advies- en bouwmanagementbureaus en ontwikkelaars.

Iets meer dan één op de tien partijen denkt dat duurzaam bouwen over vijf jaar nog niet zo ver is dat het zijn onderscheidende vermogen kwijtgeraakt is.

Noodzaak
Voor marktpartijen in de bouwkolom liggen er momenteel nog voldoende kansen om duurzaamheid in te zetten als verkoopargument. Vanzelfsprekend moet hierbij eerst nagegaan worden of de groene eigenschappen van hun product of dienstverlening ook aansluiten bij de reële klantbehoeften van hun doelgroep.

Maar in de komende jaren zal duurzaamheid veranderen van een unique selling point in een noodzaak voor partijen die nog in het selectieproces opgenomen willen worden. Partijen waarbij duurzaamheid op dat moment nog niet in de organisatorische genen zit, zullen op termijn uit het beslissingstraject vallen.

Meer informatie: Bouwkennis

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225 c243
Zien: slimme energiemeting en monitoring voor CO2-neutrale fabriek en kantoor

Zien: slimme energiemeting en monitoring voor ...

Hoe maak je een kantoor én een 11.400 m² grote fabriek, waar jaarlijks miljoenen installatiedozen en duizenden verdeelkasten worden geproduceerd, CO2-neutraal? ...

Lees verder

c21 c40 c184 c225 c301
Netcongestie geen hindernis voor gasloze en energiezuinige kazerne

Netcongestie geen hindernis voor gasloze en ...

Een brandweerkazerne verduurzamen – waarom is dat belangrijk? Voor de Veiligheidsregio Utrecht (VRU) is het antwoord duidelijk: toekomstbestendige gebouwen ...

Lees verder

c21 c225
Rapport belicht wat praktisch opgeleide Gen Z’ers écht willen

Rapport belicht wat praktisch opgeleide Gen ...

De Nederlandse technische sectoren staan aan de vooravond van een groot probleem: een flink deel van de ervaren vakmensen uit de babyboom- en Generatie X-groepen ...

Lees verder

c21 c41 c225
Leegstaande kantoren bieden ruimte voor duizenden extra woningen

Leegstaande kantoren bieden ruimte voor duizenden ...

Tijdens een uitzending van BNR’s The Daily Move pleitte Wietse Walinga, directeur van Duurzaam Gebouwd, voor het benutten van ongebruikte kantoorruimte als ...

Lees verder

c21 c225 c260
Dag van de HOUTbouw: zo voelt en ruikt houtbouw

Dag van de HOUTbouw: zo voelt en ruikt houtbouw

Hoe ziet voelt, ruikt en ziet houtbouw eruit? Dat ontdek je tijdens de landelijke Dag van de HOUTbouw, waar je bouw- en fabriekslocaties bezoekt en van experts ...

Lees verder

c21 c225 c301
Van netcongestie naar slimme energieoplossing

Van netcongestie naar slimme energieoplossing

Het congres 'Doorbouwen met netcongestie' ging in op concrete oplossingen, om door te bouwen binnen de kaders van netcongestie. In dit artikel komen Boudewijn de ...

Lees verder

c21 c151 c225
De praktische invulling van de Green Deal Duurzame Zorg 3.0

De praktische invulling van de Green Deal Duurzame ...

Stichting C23 helpt zorgorganisaties bij het realiseren van de doelen uit de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 (GDDZ 3.0). Samen met partners als Stichting Lucrum, resultaatpartners ...

Lees verder

c21 c225
Architectuurprijs beloont duurzaamheid en innovatie kunststof kozijnen

Architectuurprijs beloont duurzaamheid en innovatie ...

Op 30 oktober 2025 wordt voor de 14e keer de VKG Architectuurprijs uitgereikt, tijdens de Klimaattop GO. Deze tweedaagse conferentie van Duurzaam Gebouwd vindt ...

Lees verder

c21 c225
Sterke focus op natuurinclusief ontwerpen en bouwen

Sterke focus op natuurinclusief ontwerpen en ...

Door een partnerovereenkomst te ondertekenen met NL Greenlabel, zet Heembouw een belangrijke stap in het meetbaar maken van de waarde van een natuurinclusieve leef- ...

Lees verder

c21 c41 c151 c225
Green Deal Duurzame Zorg 3.0: samenwerken aan duurzame zorg

Green Deal Duurzame Zorg 3.0: samenwerken aan ...

De zorgsector heeft een flinke milieubelasting. Zo is ze verantwoordelijk voor 7 procent van de nationale CO2-uitstoot en verbruikt ze 18 procent van de grondstoffen. ...

Lees verder

c21 c225
Krachtenbundeling voor collectief opschalen

Krachtenbundeling voor collectief opschalen

Collectief opschalen binnen de transitie naar een circulaire bouwsector. Dat is waarvoor Gebruikte Bouwmaterialen B.V. - GBM en DuSpot gaan samenwerken. Laatstgenoemde ...

Lees verder

c21 c40 c225 c301
Doorbouwen met netcongestie: 'Er gaat al veel goed'

Doorbouwen met netcongestie: 'Er gaat al veel ...

De energietransitie vraagt om samenwerking tussen publieke en private partijen. Het delen van kennis en het samen bedenken van oplossingen staan centraal.  Foto: ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up