Flexibiliteit en duurzaamheid noodzakelijk voor onderwijsvastgoed

timer4 min
Flexibiliteit en duurzaamheid noodzakelijk voor onderwijsvastgoed

Nederland kan niet zonder goed geschoolde vakkrachten. Het middelbaar beroepsonderwijs zorgt voor de aansluiting van het arbeidspotentieel op de behoeften in de maatschappij. Op welke manier draagt toekomstbestendig vastgoed bij aan de doelstelling om praktisch opgeleide professionals klaar te stomen om aan de slag te gaan?

HEVO laat je in dit artikel vijf cruciale verbanden zien tussen veranderingen in het beroepsonderwijs en de manier waarop onderwijsinstellingen faciliteiten beheren en organiseren.

1. Krimp of groei van de studentenpopulatie

Een belangrijke ontwikkeling in het mbo is de verwachte algemene gestage krimp met soms tijdelijke lokale groei van het aantal studenten. Dit heeft directe consequenties voor de huisvesting. In alle gevallen is er behoefte aan toekomstbestendige gebouwen. In een positief scenario waarin de studentenaantallen nog stabiliseren en wellicht op lokaal niveau hier en daar een opleving laten zien, wordt toekomstbestendigheid gezocht in kwalitatieve verbeteringen: efficiënter gebruik van vloeroppervlak, hybride onderwijsruimten en een modulaire aanpak.

In het negatieve scenario van krimp kan een overschot aan ruimte leiden tot onbetaalbare exploitatiekosten. Flexibiliteit in vastgoed en samenwerking met het bedrijfsleven kunnen hier oplossingen bieden, zoals het delen van ruimten met externe partijen of het inzetten van modulaire bouwvormen.

2. Flexibel en adaptief onderwijs

Maatschappelijke ontwikkelingen als individualisering, vergrijzing en het functioneren in een steeds complexere maatschappij vragen om flexibel en adaptief onderwijs. Dit betekent dat studenten (met name in het derde en vierde jaar van hun studie) invloed hebben op hun curriculum en er persoonlijk maatwerk ontstaat. Dit onderwijs vraagt vervolgens om flexibele huisvesting en een andere mix aan ruimten en voorzieningen. Ook digitalisering en de behoefte aan gepersonaliseerde leerpaden betekenen dat studenten in de toekomst hun eigen tempo, niveau en volgorde bepalen.

Dit leidt tot veranderingen in de huisvesting, zoals een verminderd belang van traditionele klaslokalen en een toename van multifunctionele ruimten. Denk aan hybride werkplekken en ontmoetingsruimten voor studenten, docenten en externe partners. Waar meer variatie aan ruimtesoorten vraagt om meer vloeroppervlak, leidt het teruglopen van de studentenaantallen juist tot een lagere bekostiging en het noodzakelijk terugdringen van de huisvestingslasten. De druk op het vloeroppervlak blijft hierdoor groot. Een betere benutting en spreiding van het gebruik over de week is hierbij noodzakelijk. Ook het vergroten van het online aanbod van lessen (kanttekening: alleen voor theorieonderwijs) kan de fysieke druk op de huisvesting verlagen.

3. Leven Lang Ontwikkelen (LLO)

Leven Lang Ontwikkelen brengt unieke huisvestingsuitdagingen met zich mee. LLO is commercieel onderwijs, de LLO-studenten vragen daarbij om kwalitatief hoogwaardige en flexibele leeromgevingen. De combinatie van traditioneel onderwijs en blended learning biedt kansen om faciliteiten efficiënter in te zetten; doordat de LLO-studenten altijd en overal online modules kunnen volgen, wordt de druk op de fysieke leeromgeving verlaagd.

Daarnaast kunnen modulair onderwijs en Summer Schools in de zomerperiodes bijdragen aan het bieden van een ‘volwassener’ leeromgeving die aantrekkelijk is voor de LLO-doelgroep, zonder extra druk te leggen op het reguliere fysieke onderwijs op de betreffende locatie. Wel zijn er beperkingen in de personele capaciteit: die is naast de reguliere roosters niet altijd ook nog beschikbaar op die momenten in de avonduren of vakantieperiodes om onderwijs aan LLO-cursisten te verzorgen. En LLO legt wel extra druk op de personele capaciteit voor beheer en exploitatie van de huisvesting buiten de reguliere onderwijstijden.

4. Duurzaamheid

Duurzaamheid is een terugkerend thema en vormt een cruciale pijler in de huisvestingsstrategieën. Het verduurzamen van gebouwen en faciliteiten is niet alleen noodzakelijk vanwege wet- en regelgeving, zoals de Klimaatwet, maar biedt ook kansen voor kostenbesparing. Efficiënt gebruik van ruimte, modulaire bouw en vermindering van het vloeroppervlak dragen bij aan het terugdringen van de CO2-footprint. Bovendien kan het verduurzamen van bestaande panden helpen om zowel het reguliere als commerciële onderwijs aantrekkelijker te maken.

5. Sociale cohesie en de campusomgeving

De campus als ontmoetingsplek wordt steeds belangrijker. Vooral in regio’s met krimp kan een samenwerking tussen onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven op een gezamenlijke campus helpen om studenten aan te trekken en vast te houden. Dergelijke ‘regiocampussen’ kunnen een breed scala aan faciliteiten bieden, variërend van sport tot cultuur, wat bijdraagt aan een aantrekkelijk sociaal netwerk voor studenten. Dit versterkt de positie van de regio als aantrekkelijke opleidingslocatie en bevordert de sociale cohesie.

Verder speelt huisvesting in de sociale ontwikkeling van studenten een belangrijke rol. Huisvesting moet goede plekken voor ontmoeting bieden: waar studenten elkaar treffen, samenwerken, professioneel leren omgaan met elkaar, conflicten leren oplossen en vriendschappen aangaan. Juist in coronatijd hebben we deze zaken gemist en gezien hoe belangrijk de school en de vormgeving van de huisvesting is voor deze dynamiek.

Conclusie

Huisvesting en de hierboven genoemde ontwikkelingen zijn sterk verweven met elkaar. Bij de ontwikkeling van onderwijshuisvesting, in het bijzonder voor het praktijkonderwijs, zijn flexibiliteit, duurzaamheid en aanpassingsvermogen noodzakelijk om de veranderingen in het onderwijs een goede plek te bieden. Door slimme investeringen, samenwerkingen en een modulaire aanpak kunnen onderwijsinstellingen in het mbo inspelen op de dynamiek van de studentenpopulatie en tegelijkertijd hun toekomstbestendigheid en instroom waarborgen. Passende huisvesting verzorgt hiervoor een solide basis.

Meer kennis over verduurzaming van scholen en toekomstbestendigheid van onderwijsvastgoed lees je in het nieuwste e-zine van Duurzaam Gebouwd, met het onderwerp Duurzame Scholen. Je leest het e-zine binnenkort in onze kennisbank Magazines.

Zoek verder binnen deze onderwerpen

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225 c237 c265
Interview Diederik Samsom: deel 2

Interview Diederik Samsom: deel 2

Volgens Diederik Samsom moet het gesprek over duurzaamheid plaatsvinden aan de keukentafel, door gezinnen. "We moeten stimuleren om duurzamer gedrag te vertonen." ...

Lees verder

c21 c40 c225 c260
De stand van zaken van biobased bouwen in Nederland

De stand van zaken van biobased bouwen in Nederland

Niemand twijfelt aan de opmars van biobased bouwen. Het gonst in de markt over innovatieve ketens tussen bouwers en boeren, die materialen als vlas, hennep en miscanthus ...

Lees verder

c21 c143 c225
“Modernisering onderwijsvastgoed moet radicaal anders”

“Modernisering onderwijsvastgoed moet ...

“De nood tot vernieuwing van onderwijshuisvesting is hoog”, valt te lezen in een opiniestuk van Jan Joost Flim, directeur huisvestingsadviseur Draaijer. ...

Lees verder

c21 c225
Meebouwen aan klimaattechnologie van morgen

Meebouwen aan klimaattechnologie van morgen

Techstartups worden gevraagd zich te melden voor de Ruud van Berkel Award 2025. De jaarlijkse prijs is bedoeld voor jonge ondernemers, ontwerpers en innovators ...

Lees verder

c21 c225 c263
Vernieuwend traject: DOE Dag Praktijkonderwijs

Vernieuwend traject: DOE Dag Praktijkonderwijs

In samenwerking met het Aanvalsplan Arbeidsmarkttekorten Bouw, Energie en Techniek (BET) is door Binnenklimaat Nederland vanuit het Vakcentrum Binnenklimaattechniek ...

Lees verder

c21 c143 c185 c225 c300
Restwaardemethodiek voor circulaire schoolgebouwen

Restwaardemethodiek voor circulaire schoolgebouwen

Om duurzame en circulaire scholen werkelijkheid te maken, werd een nieuwe generieke landelijke standaard geïntroduceerd. De ontwikkeling was in handen van ...

Lees verder

c21 c225 c260
Primeur: ontdek de Growing Facade

Primeur: ontdek de Growing Facade

Op 8 juli aanstaande is het tijd voor innovatie. In samenwerking met studio Klarenbeek & Dros (Designers of the Unusual) nodigt Heijmans je uit om op deze datum ...

Lees verder

c21 c40 c225
Niet snoozen, opstaan!

Niet snoozen, opstaan!

De val van het kabinet Schoof I voelt als het indrukken van de snoozeknop. Kostbare tijd tikt weg om met enorme opgaven aan de slag te gaan, maar de keuze om verder ...

Lees verder

c21 c41 c225 c260 c265
Rapport: ‘Stimuleer vezelgewassen door opkopen koolstofcertificaten’

Rapport: ‘Stimuleer vezelgewassen door ...

Een rapport, te lezen op de website van Rijksoverheid.nl, laat zien dat het stimuleren van de aanplant van vezelgewassen het beste kan door het opkopen van koolstofcertificaten ...

Lees verder

c21 c225
Eindhoven monitort emissies en maakt impact

Eindhoven monitort emissies en maakt impact

Gemeente Eindhoven startte in 2025 met EmissieCalc, waarmee het mogelijk wordt om emissiereductie te monitoren. Het monitoren wordt ingezet voor de gemeente zelf ...

Lees verder

c21 c225 c260
Tienduizenden biobased nieuwbouwwoningen in de maak

Tienduizenden biobased nieuwbouwwoningen in ...

Acht toonaangevende ontwikkelaars committeerden zich vandaag op de Provada aan biobased bouwen. AM, BAM, BPD, Dura Vermeer, Heijmans, Stebru, VORM en Waal zijn ...

Lees verder

c21 c225
Regeneratief leiderschap in de bouw

Regeneratief leiderschap in de bouw

Wat als leiderschap niet ging over controle, maar over herstel? Over een plek beter achterlaten dan je haar aantrof – ecologisch, sociaal én economisch? ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up