Duurzaamheid binnen vijf jaar geen unique selling point meer

Meer dan de helft van de bedrijven in de bouw zet duurzaamheid in als verkoopargument richting de klant. Vooral fabrikanten van bouwmaterialen doen dit veelvuldig. Tegelijkertijd vindt ruim zes op de tien bedrijven echter ook dat duurzaam bouwen over vijf jaar geen unique selling point meer is, maar een noodzaak.

Duurzaamheid drukt haar stempel steeds steviger op de bouwkolom. Duurzaam bouwen, Cradle to Cradle en CO2-reductie zijn een vast onderdeel geworden van het denk- en ontwikkelingsproces in de bouwsector. Bij gemiddeld 44% van de partijen in de bouwketen speelde duurzaamheid tijdens het laatste project in hoge mate een rol.

Verkoopargument
Duurzaamheid is door deze ontwikkeling voor veel bedrijven een verkoopargument geworden richting de klant. Ruim de helft van de marktpartijen geeft aan duurzaamheid hiervoor in te zetten.

Vooral fabrikanten doen dit (78%). Van de advies- en bouwmanagementbureaus en ontwikkelaars zet 70% duurzaamheid in als verkoopargument richting de klant, terwijl zes op de tien installateurs dit ook doet. Onderaannemers gebruiken duurzaamheid het minst vaak als verkoopargument. Van deze partij doet echter nog altijd 35% dit wel.

Toekomst duurzaamheid
Duurzaamheid is de afgelopen jaren wereldwijd steeds belangrijker geworden. Het feit dat ruim de helft van de marktpartijen duurzaamheid inmiddels als verkoopargument richting de klant gebruikt, onderstreept dit.

Deze massale omarming betekent echter ook dat bedrijven met een duurzaam karakter al lang niet meer uniek zijn binnen de bouwkolom. Als deze ontwikkeling zich doorzet, dan is duurzaam bouwen straks geen unique selling point meer, maar een license to deliver.

Marktpartijen onderschrijven deze ontwikkeling. Ruim zes op de tien partijen uit de bouwkolom is het (zeer) eens met de stelling ‘over vijf jaar is duurzaam bouwen geen unique selling point meer maar een noodzaak’. Dit geldt vooral voor partijen die duurzaamheid momenteel het vaakst als verkoopargument gebruiken: fabrikanten, advies- en bouwmanagementbureaus en ontwikkelaars.

Iets meer dan één op de tien partijen denkt dat duurzaam bouwen over vijf jaar nog niet zo ver is dat het zijn onderscheidende vermogen kwijtgeraakt is.

Noodzaak
Voor marktpartijen in de bouwkolom liggen er momenteel nog voldoende kansen om duurzaamheid in te zetten als verkoopargument. Vanzelfsprekend moet hierbij eerst nagegaan worden of de groene eigenschappen van hun product of dienstverlening ook aansluiten bij de reële klantbehoeften van hun doelgroep.

Maar in de komende jaren zal duurzaamheid veranderen van een unique selling point in een noodzaak voor partijen die nog in het selectieproces opgenomen willen worden. Partijen waarbij duurzaamheid op dat moment nog niet in de organisatorische genen zit, zullen op termijn uit het beslissingstraject vallen.

Meer informatie: Bouwkennis

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225 c299
Een energieneutraal schoolgebouw voor het Gilde Vakcollege

Een energieneutraal schoolgebouw voor het Gilde ...

Begin 2025 betrok het Gilde Vakcollege Techniek zijn nieuwe schoolgebouw in Gorinchem. Een volledig energieneutrale school, gebouwd met duurzame en robuuste materialen. Henri ...

Lees verder

c21 c225 c260
De invloed van WLC en MPG op biobased bouwen

De invloed van WLC en MPG op biobased bouwen

In Europa koerst het beleid af op het hanteren van de Whole Life Carbon-aanpak voor een gebouw. Hierin ligt een focus op de CO2-uitstoot van een pand, gedurende ...

Lees verder

c21 c40 c225
Kamerbrief over implementatie EPBD: emissievrije gebouwen en nieuw energielabel

Kamerbrief over implementatie EPBD: emissievrije ...

In 2026 moet de derde herziening van de Europese richtlijn voor de energieprestatie van gebouwen, Energy Performance of Building Directive (EPBD IV), ...

Lees verder

c21 c225 c238
Mycelium als bouwsteen van de toekomst

Mycelium als bouwsteen van de toekomst

Tijdens een intieme bijeenkomst in de Heijmans Hive in Rosmalen stond op dinsdag 8 juli een wereldprimeur centraal: de Growing Facade. Deze 3D-geprinte, AI-geassisteerde ...

Lees verder

c21 c225 c260
Nieuwe uitvraag: €5 miljoen voor innovaties die woningbouw versnellen

Nieuwe uitvraag: €5 miljoen voor innovaties ...

Om het woningtekort in Nederland aan te pakken, willen we elk jaar 100.000 woningen bouwen: sneller, in grotere aantallen en betaalbaar. Maar die ambitie staat ...

Lees verder

c21 c225 c260
SAWA Rotterdam: een gebouw dat leeft

SAWA Rotterdam: een gebouw dat leeft

In het Rotterdamse Lloydkwartier staat een gebouw dat zich niet alleen laat lezen als een stapeling woningen, maar als een belichaamde toekomstvisie. SAWA is het ...

Lees verder

c23 c162 c225
Save the date: WeGrow Congres 29 september 2025
sep29

Save the date: WeGrow Congres 29 september 2025

Op maandag 29 september 2025 verwelkomt WeGrow bestuurders, boeren en bouwers in de sfeervolle Landgoederij in Bunnik voor het jaarlijkse WeGrow Congres. ...

Lees verder

c21 c225 c265
Van data naar duurzaam 

Van data naar duurzaam 

“We willen iets met duurzaamheid… maar wat precies?” Organisaties weten dat verduurzaming noodzakelijk is, maar het waar, hoe en wanneer blijft ...

Lees verder

c21 c40 c225
Biobased bouwen: wat het wel en níét doet voor energie, netcongestie en comfort

Biobased bouwen: wat het wel en níét ...

Steeds meer mensen kiezen voor biobased bouwmaterialen zoals hout, hennep, vlas en stro vanwege hun duurzame imago. Biobased materialen worden gewaardeerd om hun ...

Lees verder

c21 c41 c225 c243 c301
E-zine Netcongestie

E-zine Netcongestie

Netcongestie wordt vaak in één adem genoemd met allerlei uitdagingen. We sluiten onze ogen niet voor de complexiteit voor de opgave, maar geven in ...

Lees verder

c21 c225
<span lang='NL'>Van mooie woorden naar meetbare impact</span>

Van mooie woorden naar meetbare impact

In aanloop naar de Klimaattop Gebouwde Omgeving op 5 en 6 november organiseerde Duurzaam Gebouwd de eerste Innovatiebijeenkomst Circulair Bouwen. 

Lees verder

c21 c225 c243 c301
Whitepaper laat kansen netcongestie zien

Whitepaper laat kansen netcongestie zien

Uitbreiden, verduurzamen of misschien denk je zelfs aan nieuwbouw. Je organisatie moet blijven draaien, inspelen op ontwikkelingen én voldoen ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up