Duurzaamheid binnen vijf jaar geen unique selling point meer

Meer dan de helft van de bedrijven in de bouw zet duurzaamheid in als verkoopargument richting de klant. Vooral fabrikanten van bouwmaterialen doen dit veelvuldig. Tegelijkertijd vindt ruim zes op de tien bedrijven echter ook dat duurzaam bouwen over vijf jaar geen unique selling point meer is, maar een noodzaak.

Duurzaamheid drukt haar stempel steeds steviger op de bouwkolom. Duurzaam bouwen, Cradle to Cradle en CO2-reductie zijn een vast onderdeel geworden van het denk- en ontwikkelingsproces in de bouwsector. Bij gemiddeld 44% van de partijen in de bouwketen speelde duurzaamheid tijdens het laatste project in hoge mate een rol.

Verkoopargument
Duurzaamheid is door deze ontwikkeling voor veel bedrijven een verkoopargument geworden richting de klant. Ruim de helft van de marktpartijen geeft aan duurzaamheid hiervoor in te zetten.

Vooral fabrikanten doen dit (78%). Van de advies- en bouwmanagementbureaus en ontwikkelaars zet 70% duurzaamheid in als verkoopargument richting de klant, terwijl zes op de tien installateurs dit ook doet. Onderaannemers gebruiken duurzaamheid het minst vaak als verkoopargument. Van deze partij doet echter nog altijd 35% dit wel.

Toekomst duurzaamheid
Duurzaamheid is de afgelopen jaren wereldwijd steeds belangrijker geworden. Het feit dat ruim de helft van de marktpartijen duurzaamheid inmiddels als verkoopargument richting de klant gebruikt, onderstreept dit.

Deze massale omarming betekent echter ook dat bedrijven met een duurzaam karakter al lang niet meer uniek zijn binnen de bouwkolom. Als deze ontwikkeling zich doorzet, dan is duurzaam bouwen straks geen unique selling point meer, maar een license to deliver.

Marktpartijen onderschrijven deze ontwikkeling. Ruim zes op de tien partijen uit de bouwkolom is het (zeer) eens met de stelling ‘over vijf jaar is duurzaam bouwen geen unique selling point meer maar een noodzaak’. Dit geldt vooral voor partijen die duurzaamheid momenteel het vaakst als verkoopargument gebruiken: fabrikanten, advies- en bouwmanagementbureaus en ontwikkelaars.

Iets meer dan één op de tien partijen denkt dat duurzaam bouwen over vijf jaar nog niet zo ver is dat het zijn onderscheidende vermogen kwijtgeraakt is.

Noodzaak
Voor marktpartijen in de bouwkolom liggen er momenteel nog voldoende kansen om duurzaamheid in te zetten als verkoopargument. Vanzelfsprekend moet hierbij eerst nagegaan worden of de groene eigenschappen van hun product of dienstverlening ook aansluiten bij de reële klantbehoeften van hun doelgroep.

Maar in de komende jaren zal duurzaamheid veranderen van een unique selling point in een noodzaak voor partijen die nog in het selectieproces opgenomen willen worden. Partijen waarbij duurzaamheid op dat moment nog niet in de organisatorische genen zit, zullen op termijn uit het beslissingstraject vallen.

Meer informatie: Bouwkennis

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c40 c225
Werk maken van bestaanszekerheid op Klimaattop Gebouwde Omgeving 2025

Werk maken van bestaanszekerheid op Klimaattop ...

De Klimaattop Gebouwde Omgeving 2025 kón niet uitblijven, gezien het succes van de 2024-editie: 30 deals, 1000 deelnemers, waarvan meer dan 100 unieke gemeenten ...

Lees verder

c21 c41 c185 c225
E-zine Circulair Bouwen: geen tijd om achterover te leunen

E-zine Circulair Bouwen: geen tijd om achterover ...

De transitie naar een circulaire bouweconomie is in volle gang. Vincent Gruis van TU Delft omschrijft het in dit e-zine Circulair Bouwen treffend: het is nog lang ...

Lees verder

c21 c225 c260
'We verdrievoudigen de teelt van vezelhennep'

'We verdrievoudigen de teelt van vezelhennep'

Na de proef in Heerenveen van vorig jaar breidt Heijmans de teelt van vezelhennep dit jaar uit naar in totaal 23,5 hectare. Het bouwbedrijf gaat de vezelhennep ...

Lees verder

c21 c41 c160 c225
Minister Fleur Agema ontvangt Manifest Gezond Binnen

Minister Fleur Agema ontvangt Manifest Gezond ...

Minister Fleur Agema van Volksgezondheid, Welzijn en Sport maakte kennis met een delegatie van Binnenklimaat Nederland en Stichting Gezond Binnen. Tijdens de ontmoeting ...

Lees verder

c21 c225 c260
Wij geven je perspectief op de NTA 6125

Wij geven je perspectief op de NTA 6125

De NTA 6125 stelt voor om aanvullende maatregelen te formuleren voor massieve houtbouw, gericht op blusbaarheid, schadebeperking en verzekerbaarheid. In hoeverre ...

Lees verder

c21 c125 c185 c225 c243
Woningcorporatie maakt zich op voor installatiestap

Woningcorporatie maakt zich op voor installatiestap

Woningcorporatie Bergopwaarts richtte zich in eerste instantie op het isoleren van haar huurwoningen. Maar nu is het tijd voor de installatiestap. Ook wil ze nieuwe ...

Lees verder

c21 c41 c185 c225 c243 c265 c277
Dit is de wijk van de toekomst

Dit is de wijk van de toekomst

Hoe ziet de wijk van de toekomst er precies uit volgens Antea Group? Wat zijn technische innovaties om naar uit te kijken en voor welke uitdagingen komen we te ...

Lees verder

c21 c40 c185 c225 c260 c265
Friese woningcorporatie isoleert woningen met vezelhennep

Friese woningcorporatie isoleert woningen met ...

Thús Wonen ligt op koers om eind 2028 geen woningen met een laag energielabel meer te hebben. Dankzij energiebesparende maatregelen. De Friese woningcorporatie ...

Lees verder

c21 c120 c225 c243
Duurzame stappen zetten in de energietransitie

Duurzame stappen zetten in de energietransitie

Hoe kun je met slimme verduurzamingsmaatregelen energiekosten verlagen én bijdragen aan een duurzame toekomst? Die vraag stond centraal tijdens een webinar ...

Lees verder

c21 c225
Eenduidige taal toepassen bij nieuwbouw én bestaande bouw

Eenduidige taal toepassen bij nieuwbouw én ...

Leren over de achtergrond van Het Nieuwe Normaal en direct toepassen in nieuwe én bestaande bouw? De cursus Het Nieuwe Normaal: Nieuwbouw en Bestaande Bouw ...

Lees verder

c21 c151 c225
Samenwerken is de sleutel voor duurzame zorg

Samenwerken is de sleutel voor duurzame zorg

Hoe cruciaal is samenwerking bij het verduurzamen van de zorgsector? Dat wordt duidelijk in een gesprek met Yannick Heirbaut, Senior Consultant bij CFP Green Buildings.

Lees verder

c21 c225 c302
Inschrijving CSRD Day 2025 en CSRD Awards 2025 geopend

Inschrijving CSRD Day 2025 en CSRD Awards 2025 ...

Op 27 november 2025 vindt de tweede editie van CSRD DAY plaats, hét grootste congres over duurzaamheid en duurzaamheidsrapportage van Nederland. Tijdens ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up