Social media in bouw: online marketeers gevraagd

Social media in bouw: online marketeers gevraagd

Bedrijven in de bouwbranche die een leidende positie willen claimen in social media doen er goed aan om een online marketeer in dienst te nemen. Nu heeft slechts drie op de tien toeleveranciers een online marketeer in dienst.

Een goede medewerker op deze positie zorgt voor gunstige positionering op gebied van marketing en social media. Er is nog voldoende ruimte om een leidende positie te claimen op dit gebied, want driekwart van de handelaren en fabrikanten geeft aan dat zij social media niet gebruiken om afnemers te bereiken. Dit blijkt uit onderzoek van BouwKennis.

Afnemers in de bouwbranche maken spaarzaam gebruik van sociale media. Gemiddeld geeft 82% aan dat zij geen gebruik maken van social media om contacten in de bouwwereld te bereiken. Architecten zijn het vaakst actief op social media. Van hen maakt 38% gebruik van één of meerdere sociale netwerken. Klusbedrijven zijn het minst actief. Slechts 2% van hen gebruikt één of meerdere sociale netwerken.

LinkedIn grootst in bouwbranche
De afnemers die aangeven dat zij gebruikmaken van social media om contacten in bouwwereld te bereiken doen dat vooral met LinkedIn. Van de afnemers geeft 13% aan LinkedIn te gebruiken om contacten in de bouwwereld te bereiken. Architecten vallen hierbij op omdat maar liefst 34% aangeeft dat zij LinkedIn gebruikt om contacten in de bouwwereld te bereiken.

Gebruik van social media om contacten in de bouwwereld te bereiken (in %) 

 

Klusbedrijven

E-installateurs

W-installateurs

Aannemers B&U

Architecten

Nee

98

90

86

80

62

LinkedIn

2

6

9

11

34

Twitter

2

1

0

2

6

Facebook

2

0

1

2

3

Hyves

0

1

0

3

1

Anders, namelijk

0

0

0

2

0

Weet niet/ geen mening

0

1

3

2

3

 Bron: BouwKennis, september 2010

Kwart toeleveranciers op social media
Toeleveranciers van de bouwbranche hebben zich ook niet massaal op social media gestort. Gemiddeld slechts een kwart maakt gebruik van social media. LinkedIn is het populairst met 21% van de fabrikanten en 13% van de handelaren die dit netwerk gebruiken om afnemers te bereiken. Andere sociale netwerken worden minder vaak ingezet door leveranciers in de bouwbranche.

Gebruik van social media om afnemers te bereiken (in %) 

 

Fabrikanten

Handelaren

Nee

71

78

LinkedIn

21

13

Twitter

13

10

Facebook

8

6

Hyves

2

6

Anders

0

0

Weet niet/geen mening

0

4

Bron: BouwKennis, september 2010

Online marketeers
Voor de meerderheid van de toeleveranciers in de bouwbranche is online marketing geen fulltime baan. Drie op de tien bedrijven heeft een online marketeer in dienst. Bij zeven op de tien bedrijven houdt een andere medewerker zich bezig met online activiteiten.

Handelaren lopen voor op fabrikanten
Ondanks de doorgaans redelijk specifieke werkzaamheden van online marketing, nemen de meeste toeleveranciers in de bouw er geen mensen voor aan. Van de handelaren heeft 37% een specifieke online marketeer of online medewerker in dienst. Dat is beduidend meer dan de 19% van de fabrikanten die zo'n medewerker heeft. Wellicht komt dat door de webshops van handelaren. Die vragen wellicht vaker om specifiek personeel dan de webactiviteiten van fabrikanten.

Kip of het ei
Het is niet verwonderlijk dat de afnemers in de bouwbranche maar mondjesmaat actief zijn op social media. Als er weinig collega's, klanten en prospects actief zijn, is het niet de moeite waard om veel tijd in social media te steken. Hierbij moet opgemerkt worden dat architecten actiever zijn op social media dan andere afnemers. Dit komt waarschijnlijk doordat architecten trendgevoeliger zijn dan andere afnemers.

Het gebrek aan activiteit op social media van bedrijven uit de bouwbranche is een grote kans. Bedrijven die een leidende rol willen claimen op gebied van marketing en social media hebben nu first movers advantage. Omdat er nog relatief weinig bedrijven actief zijn op social media kunnen zij een loyale groep volgers opbouwen onder de early adopters in de bouwbranche. Zoals bekend is het voor een merk of bedrijf zeer waardevol om deze groep koplopers vroeg aan zich te binden.

De bedrijven die de ruimte op het gebied van social media willen claimen doen er goed aan om een online marketeer of online medewerker in dienst te nemen. Deze kan het voortouw nemen bij deze missie. In social media gelden sowieso andere regels dan in traditionele verkoopkanalen. Iemand in dienst hebben die deze regels begrijpt en beheerst is daarom van belang.

Het is verleidelijk om voor de inspanningen op gebied van social media een stagiair aan te nemen. Dit biedt echter geen continuïteit. Want wie neemt de werkzaamheden van de stagiair over als de stage voorbij is? De drempel voor social media is relatief laag, maar resultaten behalen vraagt inspanning.

 

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225
Onze delta in klimaatbarre tijden (deel 1)

Onze delta in klimaatbarre tijden (deel 1)

Wat gaat er in Nederland veranderen door klimaatverandering en hoe kunnen we hier blijven wonen en leven, ondanks al het werk dat in Nederland en daarbuiten gedaan ...

Lees verder

c21 c225 c243 c265
Webinar laat zien hoe duurzaam vastgoed loont

Webinar laat zien hoe duurzaam vastgoed loont

Lagere energiekosten, hogere vastgoedwaarde en een verminderde onderhouds- en exploitatiekosten door moderne, duurzame technieken: het zijn slechts enkele voordelen ...

Lees verder

c21 c140 c225 c265
Biokern vervangt staal in kozijnen en reduceert CO2

Biokern vervangt staal in kozijnen en reduceert ...

De bouwsector schreeuwt om materialen die schoner, slimmer en circulair zijn. Met een innovatieve kern van houtvezel en gerecycled kunststof zetten Europrovyl en ...

Lees verder

c21 c225
WeGrow Award beloont meest innovatieve biobased bouwproject

WeGrow Award beloont meest innovatieve biobased ...

De WeGrow Award is ondertussen een vast onderdeel van het WeGrow Congres. Tijdens de derde editie van dit event reikt een deskundige jury én deelnemersverkiezing ...

Lees verder

c21 c225
<span data-teams='true'>Nomineer voor de allereerste CBRE Sustainability Award 2025</span>

Nomineer voor de allereerste CBRE Sustainability ...

CBRE heeft het initiatief genomen om deze award in het leven te roepen als erkenning voor duurzame koplopers binnen de facilitaire- en vastgoedsector. De uitreiking ...

Lees verder

c21 c225 c265
Rondetafelgesprek brengt keten in beweging

Rondetafelgesprek brengt keten in beweging

Wat is er nodig om circulariteit écht van de grond te krijgen in de gevelbranche? Die vraag staat centraal tijdens een inspirerende rondetafelbijeenkomst ...

Lees verder

c21 c225 c243
Woningmarktmonitor: energietransitie op koers?

Woningmarktmonitor: energietransitie op koers?

De Nederlandse woningmarkt lijkt op koers te liggen om te voldoen aan de Europese doelstellingen voor energie-efficiëntie. Dat blijkt uit de nieuwste themapublicatie ...

Lees verder

c21 c41 c225
WeGrow Congres: biobased bouwen levert geld op

WeGrow Congres: biobased bouwen levert geld ...

Op maandag 29 september 2025 verwelkomt WeGrow bestuurders, boeren en bouwers in de sfeervolle Landgoederij in Bunnik voor het jaarlijkse WeGrow Congres. ...

Lees verder

c21 c225
Grip houden op levensduur en kwaliteit van vastgoed

Grip houden op levensduur en kwaliteit van vastgoed

In de praktijk blijven Meerjaren Onderhoudsplanningen (MJOP) steken in een statische lijst. In een webinar ontdek je hoe je dit laat bijdragen aan duurzaamheid, ...

Lees verder

c21 c225 c265
Groei op belangrijke duurzaamheidsthema’s

Groei op belangrijke duurzaamheidsthema’s

Met een Sustainability Impact (SSI) score van 8,07 blijft Schneider Electric structureel groeien op belangrijke duurzaamheidsthema’s. “Dit is een belangrijk ...

Lees verder

c21 c225
Verjonging dankzij tien nieuwe partners 

Verjonging dankzij tien nieuwe partners 

Er traden op 1 juli 2025 maar liefst tien nieuwe partners toe bij ingenieurs- en adviesbureau DGMR. Het bureau is blij met hun komst, dat zorgt voor meer verjonging, ...

Lees verder

c21 c225 c243
Drie burgerinitiatieven voor soepele energietransitie

Drie burgerinitiatieven voor soepele energietransitie

Terwijl huishoudens worden aangespoord om energie te besparen door korter te douchen of de thermostaat lager te zetten, blijven systeemfactoren zoals fossiele subsidies, ...

Lees verder

Reacties

Klinkt leuk en ik ben het er ook mee eens, maar voor het MKB is dit geen haalbare kaart denk ik. Een cursus dus maar .... (?)

@Erwin ik zou zeggen: juist voor MKB-ers is dit haalbare kaart! Social media zijn gratis voorhanden. Getuige het onderzoek is er een wereld te winnen. Het is de vraag wie de handschoen oppakt. Ik wil best een handje helpen ;-) Social media is echter geen doel op zich: stel jezelf vooral de vraag wat je wilt bereiken. Wellicht zijn andere online kanalen zinvoller en beter om dat doel te bereiken. Dat online een serieus kanaal is staat echter als een paal boven water.

Volg, neem deel aan, discussie op LinkedIn http://lnkd.in/zZ-sdK

TIP: http://www.bringyourowncoffee.nl

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up