Wonen we straks in een piramide?

De redactie is dol op kijkjes in de (nabije) toekomst. Leven we dan misschien wel in een piramidestad zoals Aad Breed beweert?

 De na-oorlogse groeikernen, vinex-locaties en slaapsteden, zoals Almere, Lelystad, de Bijlmer, de buitenwijken van Parijs en de vele megapolissen op de wereld blijken niet alleen heel duur, maar ook nog eens buitengewoon saai, anti-stedelijk, onherbergzaam  en ongeborgen.

Daarnaast hebben de fraaie voor-oorlogse steden veel van hun aantrekkelijkheid verloren, omdat ze zijn dichtgeslibd door het woon-werkverkeer, dat volledig bezit heeft genomen van het publieke domein. In het algemeen is door dit woon-werkverkeer de vrijblijvende ontmoetingsplaats, de veiligheid op straat en het gevoel tot een gemeenschap te behoren vrijwel geheel verdwenen.  

Problemen
Door deze na-oorlogse stedenbouw zit de mensheid nu opgezadeld met een ongelooflijke hoeveelheid vrijwel onoplosbare problemen als gevolg van het steeds maar toenemend woon-werkverkeer, zoals de files, een dreigend ernstig tekort aan energie en grondstoffen, de klimaatverandering t.g.v. de CO2-uitstoot van het dagelijks woon-werkverkeer, op grote schaal verwoesting van heel veel natuur en landbouwgrond, de mens-bedreigende verandering van het ecologisch evenwicht.

Verder hebben we te maken met het uitsterven van veel dier- en plantensoorten, de snel toenemende overbevolking door de ecologische voetafdruk, de verrommeling van het platteland, doden en invaliden door verkeersongevallen, verkeersstress, parkeerproblemen, stank van uitlaatgassen, verkeerslawaai en luchtverontreiniging. Gaan we dit als soort wel overleven?

Vooruitgang
De verantwoordelijkheid voor deze 'ontwikkeling' ligt wereldwijd bij de overheden van de rijke landen, en met name bij de ministeries die zich met Ruimtelijke Ordening hebben bezig gehouden. Ze hebben onder het mom van 'vooruitgang' wonen, werken, winkelen en ontspannen op loopafstand onmogelijk gemaakt, waardoor iedere werker nu is veroordeeld tot een zittend leven in de auto of  binnenshuis.

Als landen als China of India zich op dezelfde wijze gaan 'ontwikkelen' als de Europese welvarende landen is het leed niet te overzien en kon onze planeet voor de mens wel eens onbewoonbaar worden. Stedenbouw is een politiek probleem van de eerste orde geworden.  

Bovengenoemde problemen zijn alleen oplosbaar als wonen, werken, winkelen en ontspannen in zowel oude als nieuwe steden weer mogelijk worden op loop(fiets)afstand. Alleen hierdoor wordt een enorme afname van het woon-werkverkeer en dus CO2 mogelijk.                                              

Oplossing
Piramidesteden en -dorpen, waar alle benodigde elektriciteit, warmte en koeling wordt verkregen door diepe geothermie, zijn de oplossing voor onze nieuwe steden, maar ook als vervanging van achterstands- en sloppenwijken in oude steden. Alleen dan gebruiken we geen fossiele brandstoffen meer en is sprake van permanente duurzaamheid.

In tegenstelling tot de traditionele stedenbouw woont iedereen zeer ruim rond pleinen zo groot als een voetbalveld, met fantastisch uitzicht op de omgeving. Het woningontwerp wordt in overleg met een lokale architect door de bewoners zelf gemaakt. Deze steden en dorpen voldoen aan de voor-oorlogse stadscriteria als identiteit, intimiteit en integratie.

Ondanks het feit dat er geen auto's in de stad rijden, zijn piramidesteden levendig, bruisend en vitaal, terwijl ontspannen in de natuur op maximaal 500 meter van de woning mogelijk is. De eigen auto, die geparkeerd staat in de parkeergarage op de begane grond, blijft voor alle andere interlokale bezigheden een prima vervoermiddel. Alle bedrijven en kantoren zitten in de stad, er zijn geen aparte bedrijventerreinen meer, behalve voor zware industrie. Er is een rioolwaterzuivering, sprinkler en voor moeilijke tijden voorraden voedsel en water.

Duurzaamheid
Piramidesteden lossen bovengenoemde na-oorlogse problemen nagenoeg geheel op, omdat ze gericht zijn op enorme besparingen op:
1  olie/gas door het vrijwel geheel verdwijnen van het woon-werkverkeer, hetgeen ook de CO2 -uitstoot op grote schaal minimaliseert.

2 bouwgrond, waardoor de natuur en dus de biodiversiteit zich wereldwijd kan herstellen en landbouwgrond kan worden uitgebreid, want voor de 3 miljard stadsmensen op de wereld is een totaaloppervlak ter grootte van Nederland al voldoende. Deze besparing kan nog worden versterkt door het bouwen in onherbergzame gebieden of op zee.

3. energie uit fossiele brandstoffen. Alle benodigde elektriciteit, warmte en koeling voor zo'n stad komt uit diepe geothermie (5 tot 10 km diep) en bioreactoren die het huisvuil verbranden, zonodig aangevuld met zonnecellen en zonnecollectoren. De productie van elektriciteit is zo groot, dat een gedeelte kan worden gebruikt voor alle interlokaal verkeer met elektrische auto's.

4. energie door de compacte bouwvorm. De leidingen zijn heel kort en het warmteverlies door het geringe buitenoppervlak minimaal. Alles is intern bereikbaar, waardoor een constant binnenklimaat kan worden verkregen, hetgeen ze bestand maakt tegen de klimaatverandering. Door de vorm zijn piramidesteden en -dorpen ook beschermd tegen overstromingen (zeespiegelstijging) en aardbevingen.

 Met de bestaande opvattingen over duurzaamheid, zoals gepropageerd door Groen Links, PVDA, Wubbo Ockels, enz. blijft het overgrote deel van de eerder genoemde problemen onoplosbaar.

Aad Breed

Breed is zelfstandig architect, afgestudeerd aan de Academie van Bouwkunst te Amsterdam, later als filosoof aan de Universiteit van Utrecht.

Meer informatie: Piramidesteden

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225 c243
Zien: slimme energiemeting en monitoring voor CO2-neutrale fabriek en kantoor

Zien: slimme energiemeting en monitoring voor ...

Hoe maak je een kantoor én een 11.400 m² grote fabriek, waar jaarlijks miljoenen installatiedozen en duizenden verdeelkasten worden geproduceerd, CO2-neutraal? ...

Lees verder

c21 c40 c184 c225 c301
Netcongestie geen hindernis voor gasloze en energiezuinige kazerne

Netcongestie geen hindernis voor gasloze en ...

Een brandweerkazerne verduurzamen – waarom is dat belangrijk? Voor de Veiligheidsregio Utrecht (VRU) is het antwoord duidelijk: toekomstbestendige gebouwen ...

Lees verder

c21 c225
Rapport belicht wat praktisch opgeleide Gen Z’ers écht willen

Rapport belicht wat praktisch opgeleide Gen ...

De Nederlandse technische sectoren staan aan de vooravond van een groot probleem: een flink deel van de ervaren vakmensen uit de babyboom- en Generatie X-groepen ...

Lees verder

c21 c41 c225
Leegstaande kantoren bieden ruimte voor duizenden extra woningen

Leegstaande kantoren bieden ruimte voor duizenden ...

Tijdens een uitzending van BNR’s The Daily Move pleitte Wietse Walinga, directeur van Duurzaam Gebouwd, voor het benutten van ongebruikte kantoorruimte als ...

Lees verder

c21 c225 c260
Dag van de HOUTbouw: zo voelt en ruikt houtbouw

Dag van de HOUTbouw: zo voelt en ruikt houtbouw

Hoe ziet voelt, ruikt en ziet houtbouw eruit? Dat ontdek je tijdens de landelijke Dag van de HOUTbouw, waar je bouw- en fabriekslocaties bezoekt en van experts ...

Lees verder

c21 c225 c301
Van netcongestie naar slimme energieoplossing

Van netcongestie naar slimme energieoplossing

Het congres 'Doorbouwen met netcongestie' ging in op concrete oplossingen, om door te bouwen binnen de kaders van netcongestie. In dit artikel komen Boudewijn de ...

Lees verder

c21 c151 c225
De praktische invulling van de Green Deal Duurzame Zorg 3.0

De praktische invulling van de Green Deal Duurzame ...

Stichting C23 helpt zorgorganisaties bij het realiseren van de doelen uit de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 (GDDZ 3.0). Samen met partners als Stichting Lucrum, resultaatpartners ...

Lees verder

c21 c225
Architectuurprijs beloont duurzaamheid en innovatie kunststof kozijnen

Architectuurprijs beloont duurzaamheid en innovatie ...

Op 30 oktober 2025 wordt voor de 14e keer de VKG Architectuurprijs uitgereikt, tijdens de Klimaattop GO. Deze tweedaagse conferentie van Duurzaam Gebouwd vindt ...

Lees verder

c21 c225
Sterke focus op natuurinclusief ontwerpen en bouwen

Sterke focus op natuurinclusief ontwerpen en ...

Door een partnerovereenkomst te ondertekenen met NL Greenlabel, zet Heembouw een belangrijke stap in het meetbaar maken van de waarde van een natuurinclusieve leef- ...

Lees verder

c21 c41 c151 c225
Green Deal Duurzame Zorg 3.0: samenwerken aan duurzame zorg

Green Deal Duurzame Zorg 3.0: samenwerken aan ...

De zorgsector heeft een flinke milieubelasting. Zo is ze verantwoordelijk voor 7 procent van de nationale CO2-uitstoot en verbruikt ze 18 procent van de grondstoffen. ...

Lees verder

c21 c225
Krachtenbundeling voor collectief opschalen

Krachtenbundeling voor collectief opschalen

Collectief opschalen binnen de transitie naar een circulaire bouwsector. Dat is waarvoor Gebruikte Bouwmaterialen B.V. - GBM en DuSpot gaan samenwerken. Laatstgenoemde ...

Lees verder

c21 c40 c225 c301
Doorbouwen met netcongestie: 'Er gaat al veel goed'

Doorbouwen met netcongestie: 'Er gaat al veel ...

De energietransitie vraagt om samenwerking tussen publieke en private partijen. Het delen van kennis en het samen bedenken van oplossingen staan centraal.  Foto: ...

Lees verder

Reacties

Welk probleem lost deze piramida op? Verdichting en funktiemenging kan ook anders. Bestemmingen op loopafstand verdwenen bij de uitbreiding buiten de vesting. Met steden als Almere en Leidse Rijn gaat nu ook de fietsafstand verloren. Voor WKO of geothermie is geen piramidebouw nodig, wel pompen en dat kun je niet "permanente duurzaamheid" noemen, "enorme besparingen op olie/gas door het vrijwel geheel verdwijnen van het woon-werkverkeer" Dat is maar een klein deel van het totale autoverkeer. Het sterk groeiende vliegverkeer is nauwelijks woon-werkverkeer! "Alle benodigde elektriciteit komt uit diepe geothermie en bioreactoren die het huisvuil verbranden, zonodig aangevuld met zonnecellen en zonnecollectoren. De productie van elektriciteit is zo groot, dat een gedeelte kan worden gebruikt voor alle interlokaal verkeer met elektrische auto's" En de rest van het interlokale verkeer zoals goederen vervoer, zeevaart, luchtvaart? Waaruit blijkt dat er zoveel "geothermie" beschikbaar (bruikbaar en betaalbaar) is? Heeft Aard Breed Hitte van George Monbiot of Without Hot Air van David MacKay al gelezen?

Aad breed, je eindigt wel wat uit de hoogte met je Groen Links,......problemen onoplosbaar. En zeker niet de plannen van R. Das bestudeerd. Dit is nl. bijna hetzelfde!

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up