'Pentack houdt wegdek langer in conditie'

 'Pentack houdt wegdek langer in conditie'

Weersomstandigheden zoals de huidige vorst, maar ook regen en intensieve belasting door het groeiende aantal auto's zijn van grote invloed op de kwaliteit van de Nederlandse wegen.

Vorig jaar stonden er op vele plaatsen in ons land lange files door het kapotvriezen van het Zoab-wegdek. Dat leidde tot veel schade, ook door steenslag. Esha Infra Solutions uit Groningen introduceert nu met Pentack een onderhoudsproduct dat Zoab (zeer open asfaltbeton) veel beter beschermt en haar levensduur verlengt.

Daarnaast is Pentack 25% milieuvriendelijker, aldus TNO in recent onderzoek. Ook de eerste klanten zoals de provincie Gelderland en Rijkswaterstaat zijn tevreden.

Levensduur
Ruim 1,5 miljoen vierkante meter Nederlands wegdek is tot dusver met succes behandeld met Pentack. In de provincie Gelderland werd het nieuwe onderhoudsproduct toegepast op ondermeer de A326, N781, N310 en A73. Pentack werd ingezet op zowel enkellaags als dubbellaags Zoab. Volgens Berry Bobbink, verhardingsdeskundige bij de provincie, stond Gelderland voor de keuze tussen het vervangen van het wegdek of de levensduur verlengen met een onderhoudsproduct.

Bobbink: "Als Pentack de levensduur van het wegdek kan verlengen met 2 à 3 jaar is het product kostendekkend. We zijn nu twee jaar onderweg en tot dusver zeer positief. Pentack houdt het wegdek langer in conditie." In 2011 gaat de provincie Gelderland het onderhoudsproduct ook toepassen op andere wegen.

 Pentack, ook wel een verjongingsmiddel voor asfalt genoemd, is een vloeistof die bestaat uit onder andere water, bitumen en plantaardige toeslagstoffen. Deze vloeistof wordt door een sproeimachine op het wegdek aangebracht. De werkzame stof in Pentack geeft de bitumenlijn die de steentjes in het asfalt bijeenhoudt een oppepper.

De activator dringt daarbij in de toplaag van het asfalt door en herstelt hier de eigenschappen van het verouderde bitumen. Volgens de TU in Delft worden zo scheurtjes in de bovenlaag voorkomen. Dit is belangrijk aangezien het bitumen aan de oppervlakte van het Zoab snel veroudert door oxidatie en de directe invloed van zonlicht, strooizout, zuren en olie. Daarnaast heeft ook het toenemende wegverkeer invloed op de kwaliteit van het wegdek.

Hoge verwachtingen
Ook Rijkswaterstaat heeft inmiddels ervaring met Pentack. Momenteel lopen er twee groots opgezette proeven op de A6 en A50. Verschillende onderhoudssystemen worden daar langdurig in de praktijk getest in combinatie met een aantal aannemers.

Peter The, projectleider bij de overheidsorganisatie, heeft hoge verwachtingen van Pentack: "We hebben vertrouwen in het product. Rijkswaterstaat investeert niet voor niets in zulke grootschalige onderzoeken zoals deze life-cycle analyse." Volgens The is Rijkswaterstaat altijd op zoek naar oplossingen ter verbetering van het onderhoud en de levensduur van het Zoab op het rijkswegennet. In het voorjaar start de rijksdienst een derde proef.

Boorkernen
De TU Delft doet onderzoek naar de ervaringen met de toegepaste onderhoudsproducten op de A6 en A50. Daartoe worden monsters (zogenaamde boorkernen) uit het wegoppervlak genomen. Het proefproject zal drie jaar lopen waarbij ieder jaar een boorkern uit het wegdek gehaald wordt voor inspectie.

Deze praktijksituatie wordt vergeleken met de onderzoeken uit het laboratorium waarbij gebruik gemaakt wordt van klimaatkamers om de praktijk na te bootsen.

Ondanks The's positieve voorgevoel is het volgens hem nog te vroeg om conclusies te trekken. "Begin april 2011 zullen de uitkomsten uit de praktijk en laboratoria worden gekoppeld voor een degelijke conclusie. Dit zal medio 2011 landelijk gecommuniceerd worden."

Analyse
TNO heeft inmiddels wel een milieuanalyse afgerond waarbij Pentack werd vergeleken met andere conventionele onderhoudssystemen voor asfalt. Hierbij richtte de onderzoeksorganisatie zich op tien milieueffectcategorieën waaronder de uitputting van grondstoffen, de aantasting van de ozonlaag en het broeikaseffect.

Uit het onderzoek blijkt dat de milieubelasting voor negen van deze tien milieueffectcategorieën ongeveer 25% lager is met gebruik van het Pentack onderhoudssysteem. Het minder vaak vervangen van Zoab impliceert minder asfaltonderhoud, waardoor minder bitumen en minder energie voor de productie en het aanbrengen van Zoab nodig is.

Over Pentack
Pentack is een van de producten van Esha Infra Solutions, onderdeel van de Icopal Groep uit Groningen. Esha Infra Solutions richt zich op het leveren van producten voor de aanleg en het onderhoud van asfaltverhardingen.

Voor meer informatie eshainfrasolutions.nl en www.icopal.nl.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225
Robert Koolen in de race voor MVO Manager van het Jaar 2025

Robert Koolen in de race voor MVO Manager van ...

Robert Koolen is een van de drie finalisten voor de MVO Manager van het Jaar 2025-verkiezing. Hij zit in de race samen met Christian de Jong (Director Sustainability ...

Lees verder

c21 c225 c260
15 biobased flexwoningen die meer zijn dan tijdelijk

15 biobased flexwoningen die meer zijn dan tijdelijk

In Nijverdal, gemeente Hellendoorn, staat sinds kort een appartementencomplex van vijftien biobased flexwoningen. Bestemd voor starters, statushouders en spoedzoekers, ...

Lees verder

c21 c41 c225
Wie is jouw favoriet voor de ABN AMRO Duurzame 50 van 2025?

Wie is jouw favoriet voor de ABN AMRO Duurzame ...

Wie wordt de winnaar van de 13e editie van de ABN AMRO Duurzame 50? De zoektocht is opnieuw begonnen: wie maakt er volgens jou de meeste impact bij de verduurzaming ...

Lees verder

c21 c41 c225
VKG Architectuurprijs 2025: de genomineerden zijn bekend

VKG Architectuurprijs 2025: de genomineerden ...

De 14e editie van de VKG Architectuurprijs zet innovatieve en duurzame toepassingen van kunststof kozijnen in de schijnwerpers. De vakjury heeft uit de vele inzendingen ...

Lees verder

c21 c225
Betaalbaar wonen: de 'vijf i' benadering

Betaalbaar wonen: de 'vijf i' benadering

Toekomstbestendige gebouwen passen in een duurzame maatschappij zonder sociale ontwrichting, te beginnen op de woningmarkt. Maar dan moet wonen wel betaalbaar worden. ...

Lees verder

c21 c225 c261 c265
Vier bewezen strategieën voor koolstofarme gebouwen

Vier bewezen strategieën voor koolstofarme ...

Waarom is het belangrijk om gebouwen koolstofvrij te maken? De overgang naar energie-efficiënt en duurzaam gebouwbeheer is essentieel voor het behalen van ...

Lees verder

c21 c40 c225
Whitepaper: maak vastgoed slim, adaptief en toekomstbestendig

Whitepaper: maak vastgoed slim, adaptief en ...

De verduurzaming van vastgoed vraagt om gebouwen die niet alleen energiezuinig zijn in ontwerp, maar ook in de praktijk optimaal functioneren. In de exploitatiefase, ...

Lees verder

c21 c185 c225
Bereken financiële restwaarde in projecten

Bereken financiële restwaarde in projecten

De innovatie Revalto is live, een manier om financiële restwaarde in projecten te berekenen. De tool van Arcadis en Alba Concepts geeft je de mogelijkheid ...

Lees verder

c21 c41 c225
<span data-teams='true'>Nomineer voor de allereerste CBRE Sustainability Award 2025</span>

Nomineer voor de allereerste CBRE Sustainability ...

De CBRE Sustainability Award is de prijs voor de meest inspirerende duurzame gebouwen en projecten. Of het nu gaat om een innovatieve oplossing, een geslaagde samenwerking ...

Lees verder

c21 c225 c243 c265
De kansen van een EED-audit: besparingen en toekomstbestendigheid

De kansen van een EED-audit: besparingen en ...

Elke vier jaar is het zover: grote organisaties moeten volgens de Europese Energie-Efficiëntie Richtlijn (EED) een energie-audit uitvoeren. Maar wat als dit ...

Lees verder

c21 c225
Drie krachtige stemmen verbinden je met het hart van de Klimaattop GO 

Drie krachtige stemmen verbinden je met het ...

We zijn trots om de dagvoorzitters voor de Klimaattop Gebouwde Omgeving 2025 bekend te maken: Inge Diepman, Suze Gehem en Harm Edens. Drie verschillende perspectieven, ...

Lees verder

c21 c225
Whitepaper: GACS als verplichting of kans?

Whitepaper: GACS als verplichting of kans?

Vanaf 1 januari 2026 moet elk gebouw dat een verwarmings- of aircosysteem heeft met een nominaal vermogen van 290 kW of meer, over een gebouwautomatiserings- en ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up