'Pentack houdt wegdek langer in conditie'

 'Pentack houdt wegdek langer in conditie'

Weersomstandigheden zoals de huidige vorst, maar ook regen en intensieve belasting door het groeiende aantal auto's zijn van grote invloed op de kwaliteit van de Nederlandse wegen.

Vorig jaar stonden er op vele plaatsen in ons land lange files door het kapotvriezen van het Zoab-wegdek. Dat leidde tot veel schade, ook door steenslag. Esha Infra Solutions uit Groningen introduceert nu met Pentack een onderhoudsproduct dat Zoab (zeer open asfaltbeton) veel beter beschermt en haar levensduur verlengt.

Daarnaast is Pentack 25% milieuvriendelijker, aldus TNO in recent onderzoek. Ook de eerste klanten zoals de provincie Gelderland en Rijkswaterstaat zijn tevreden.

Levensduur
Ruim 1,5 miljoen vierkante meter Nederlands wegdek is tot dusver met succes behandeld met Pentack. In de provincie Gelderland werd het nieuwe onderhoudsproduct toegepast op ondermeer de A326, N781, N310 en A73. Pentack werd ingezet op zowel enkellaags als dubbellaags Zoab. Volgens Berry Bobbink, verhardingsdeskundige bij de provincie, stond Gelderland voor de keuze tussen het vervangen van het wegdek of de levensduur verlengen met een onderhoudsproduct.

Bobbink: "Als Pentack de levensduur van het wegdek kan verlengen met 2 à 3 jaar is het product kostendekkend. We zijn nu twee jaar onderweg en tot dusver zeer positief. Pentack houdt het wegdek langer in conditie." In 2011 gaat de provincie Gelderland het onderhoudsproduct ook toepassen op andere wegen.

 Pentack, ook wel een verjongingsmiddel voor asfalt genoemd, is een vloeistof die bestaat uit onder andere water, bitumen en plantaardige toeslagstoffen. Deze vloeistof wordt door een sproeimachine op het wegdek aangebracht. De werkzame stof in Pentack geeft de bitumenlijn die de steentjes in het asfalt bijeenhoudt een oppepper.

De activator dringt daarbij in de toplaag van het asfalt door en herstelt hier de eigenschappen van het verouderde bitumen. Volgens de TU in Delft worden zo scheurtjes in de bovenlaag voorkomen. Dit is belangrijk aangezien het bitumen aan de oppervlakte van het Zoab snel veroudert door oxidatie en de directe invloed van zonlicht, strooizout, zuren en olie. Daarnaast heeft ook het toenemende wegverkeer invloed op de kwaliteit van het wegdek.

Hoge verwachtingen
Ook Rijkswaterstaat heeft inmiddels ervaring met Pentack. Momenteel lopen er twee groots opgezette proeven op de A6 en A50. Verschillende onderhoudssystemen worden daar langdurig in de praktijk getest in combinatie met een aantal aannemers.

Peter The, projectleider bij de overheidsorganisatie, heeft hoge verwachtingen van Pentack: "We hebben vertrouwen in het product. Rijkswaterstaat investeert niet voor niets in zulke grootschalige onderzoeken zoals deze life-cycle analyse." Volgens The is Rijkswaterstaat altijd op zoek naar oplossingen ter verbetering van het onderhoud en de levensduur van het Zoab op het rijkswegennet. In het voorjaar start de rijksdienst een derde proef.

Boorkernen
De TU Delft doet onderzoek naar de ervaringen met de toegepaste onderhoudsproducten op de A6 en A50. Daartoe worden monsters (zogenaamde boorkernen) uit het wegoppervlak genomen. Het proefproject zal drie jaar lopen waarbij ieder jaar een boorkern uit het wegdek gehaald wordt voor inspectie.

Deze praktijksituatie wordt vergeleken met de onderzoeken uit het laboratorium waarbij gebruik gemaakt wordt van klimaatkamers om de praktijk na te bootsen.

Ondanks The's positieve voorgevoel is het volgens hem nog te vroeg om conclusies te trekken. "Begin april 2011 zullen de uitkomsten uit de praktijk en laboratoria worden gekoppeld voor een degelijke conclusie. Dit zal medio 2011 landelijk gecommuniceerd worden."

Analyse
TNO heeft inmiddels wel een milieuanalyse afgerond waarbij Pentack werd vergeleken met andere conventionele onderhoudssystemen voor asfalt. Hierbij richtte de onderzoeksorganisatie zich op tien milieueffectcategorieën waaronder de uitputting van grondstoffen, de aantasting van de ozonlaag en het broeikaseffect.

Uit het onderzoek blijkt dat de milieubelasting voor negen van deze tien milieueffectcategorieën ongeveer 25% lager is met gebruik van het Pentack onderhoudssysteem. Het minder vaak vervangen van Zoab impliceert minder asfaltonderhoud, waardoor minder bitumen en minder energie voor de productie en het aanbrengen van Zoab nodig is.

Over Pentack
Pentack is een van de producten van Esha Infra Solutions, onderdeel van de Icopal Groep uit Groningen. Esha Infra Solutions richt zich op het leveren van producten voor de aanleg en het onderhoud van asfaltverhardingen.

Voor meer informatie eshainfrasolutions.nl en www.icopal.nl.

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225 c243
Zien: slimme energiemeting en monitoring voor CO2-neutrale fabriek en kantoor

Zien: slimme energiemeting en monitoring voor ...

Hoe maak je een kantoor én een 11.400 m² grote fabriek, waar jaarlijks miljoenen installatiedozen en duizenden verdeelkasten worden geproduceerd, CO2-neutraal? ...

Lees verder

c21 c40 c184 c225 c301
Netcongestie geen hindernis voor gasloze en energiezuinige kazerne

Netcongestie geen hindernis voor gasloze en ...

Een brandweerkazerne verduurzamen – waarom is dat belangrijk? Voor de Veiligheidsregio Utrecht (VRU) is het antwoord duidelijk: toekomstbestendige gebouwen ...

Lees verder

c21 c225
Rapport belicht wat praktisch opgeleide Gen Z’ers écht willen

Rapport belicht wat praktisch opgeleide Gen ...

De Nederlandse technische sectoren staan aan de vooravond van een groot probleem: een flink deel van de ervaren vakmensen uit de babyboom- en Generatie X-groepen ...

Lees verder

c21 c41 c225
Leegstaande kantoren bieden ruimte voor duizenden extra woningen

Leegstaande kantoren bieden ruimte voor duizenden ...

Tijdens een uitzending van BNR’s The Daily Move pleitte Wietse Walinga, directeur van Duurzaam Gebouwd, voor het benutten van ongebruikte kantoorruimte als ...

Lees verder

c21 c225 c260
Dag van de HOUTbouw: zo voelt en ruikt houtbouw

Dag van de HOUTbouw: zo voelt en ruikt houtbouw

Hoe ziet voelt, ruikt en ziet houtbouw eruit? Dat ontdek je tijdens de landelijke Dag van de HOUTbouw, waar je bouw- en fabriekslocaties bezoekt en van experts ...

Lees verder

c21 c225 c301
Van netcongestie naar slimme energieoplossing

Van netcongestie naar slimme energieoplossing

Het congres 'Doorbouwen met netcongestie' ging in op concrete oplossingen, om door te bouwen binnen de kaders van netcongestie. In dit artikel komen Boudewijn de ...

Lees verder

c21 c151 c225
De praktische invulling van de Green Deal Duurzame Zorg 3.0

De praktische invulling van de Green Deal Duurzame ...

Stichting C23 helpt zorgorganisaties bij het realiseren van de doelen uit de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 (GDDZ 3.0). Samen met partners als Stichting Lucrum, resultaatpartners ...

Lees verder

c21 c225
Architectuurprijs beloont duurzaamheid en innovatie kunststof kozijnen

Architectuurprijs beloont duurzaamheid en innovatie ...

Op 30 oktober 2025 wordt voor de 14e keer de VKG Architectuurprijs uitgereikt, tijdens de Klimaattop GO. Deze tweedaagse conferentie van Duurzaam Gebouwd vindt ...

Lees verder

c21 c225
Sterke focus op natuurinclusief ontwerpen en bouwen

Sterke focus op natuurinclusief ontwerpen en ...

Door een partnerovereenkomst te ondertekenen met NL Greenlabel, zet Heembouw een belangrijke stap in het meetbaar maken van de waarde van een natuurinclusieve leef- ...

Lees verder

c21 c41 c151 c225
Green Deal Duurzame Zorg 3.0: samenwerken aan duurzame zorg

Green Deal Duurzame Zorg 3.0: samenwerken aan ...

De zorgsector heeft een flinke milieubelasting. Zo is ze verantwoordelijk voor 7 procent van de nationale CO2-uitstoot en verbruikt ze 18 procent van de grondstoffen. ...

Lees verder

c21 c225
Krachtenbundeling voor collectief opschalen

Krachtenbundeling voor collectief opschalen

Collectief opschalen binnen de transitie naar een circulaire bouwsector. Dat is waarvoor Gebruikte Bouwmaterialen B.V. - GBM en DuSpot gaan samenwerken. Laatstgenoemde ...

Lees verder

c21 c40 c225 c301
Doorbouwen met netcongestie: 'Er gaat al veel goed'

Doorbouwen met netcongestie: 'Er gaat al veel ...

De energietransitie vraagt om samenwerking tussen publieke en private partijen. Het delen van kennis en het samen bedenken van oplossingen staan centraal.  Foto: ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up