Alexander Rinnooy Kan: “Meer bouwen aan duurzame groei”

Donderdag 17 september werd voor de achtste maal op rij de BouwKennis Jaarbijeenkomst gehouden. Hét event voor de marketeer in de bouw-, vastgoed- en installatiesector is dit jaar gehouden in theater ‘t Spant! en stond in het teken van de trends e-commerce, marketingcommunicatie en duurzaamheid.

Het overkoepelende thema “Trends in de bouwmarketing” trok meer dan 400 professionals naar Bussum. Met sprekers als Alexander Rinnooy Kan, Eugène Roorda en dagvoorzitter Carl Rohde beloofde het een inspirerende middag te worden.

De BouwKennis Jaarbijeenkomst 2010 werd geleid door dagvoorzitter Carl Rohde, die als trendwatcher ook zelf zijn visie gaf over de toekomst van de bouwkolom. Hij opende de Jaarbijeenkomst, terwijl de laatste gasten binnendruppelden. Zij schoven net op tijd aan voor de eerste keynote presentatie.

Alexander Rinnooy Kan: “Meer bouwen aan duurzame groei”
Alexander Rinnooy Kan verving als eerste spreker de helaas verhinderde Jacqueline Cramer. De voorzitter van de SER bleek echter een meer dan waardig vervanger. Hij probeerde de aanwezigen ervan te overtuigen dat duurzaamheid het leidende principe moet zijn bij elke stap in het economische proces. Ook in de bouwkolom. Dit is volgens hem de enige manier om de huidige Circle of Blame te doorbreken.

Carl Rohde
Aansluitend op de presentatie van Alexander Rinnooy Kan, was het woord wederom aan dagvoorzitter Carl Rohde. In zijn presentatie schetste hij enkele van de belangrijkste trends die ons komende jaren te wachten staan, waaronder de opkomst van de computergeneratie en de urban nomads.

Bouwproductie
Zoals elk jaar presenteer BouwKennis op de Jaarbijeenkomst een film over de bouwketen. Hierin wordt onder andere ingegaan op de bouwproductie voor de komende jaren. Tevens laten de juryleden van de BouwKennis Marketingjaarprijs hun licht schijnen over de belangrijkste ontwikkelingen voor de komende jaren.

Deze film werd vervolgens toegelicht en besproken door de directeur van BouwKennis, Boudewijn Goedhart. In zijn visie voor de toekomst geeft Boudewijn Goedhart, directeur BouwKennis, aan dat er de komende jaren de nodige uitdagingen liggen voor de sector.

Cor Molenaar: “Veranderingen door internet? Kans of bedreiging”
Na de pauze was het woord aan Cor Molenaar. Centraal in zijn presentatie staat het verschil tussen digi-allochtonen en digi-autochtonen. Mensen die nog een tijd zonder internet hebben meegemaakt zullen zich altijd moeten aanpassen aan de nieuwe technologie. Het is voor hen een vreemde wereld, waarin zij moeten leren leven.

Eugène Roorda: “If you got an ugly face, learn to dance”
De derde keynote presentatie ligt in de handen van Eugène Roorda. Roorda wil de bouwsector bovendien meegeven dat transparantie niet eng is. “Alles is een kwestie van communicatie.” Daarnaast wordt het steeds meer een markt van uiterlijk vertoon. Schoonheid werkt, of zoals Roorda het zegt: “Alles is vorm geworden, zelfs de inhoud”.

BouwKennis Marketing Jaarprijs
Na deze laatste presentatie kwam Juryvoorzitter Bernard Verburg het podium op om de BouwKennis Marketing Jaarprijs uit te reiken. De BouwKennis Marketing Jaarprijs gaat ieder jaar naar het meest vernieuwende initiatief in de bouw-, vastgoed- en installatiesector. Met deze prijs beoogt BouwKennis marketing in de sector naar een hoger plan te tillen. Dit jaar is de Marketing Jaarprijs gewonnen door werkspot.nl.

Frank van Pamelen
Na de uitreiking van de BouwKennis Marketing Jaarprijs is de dag op ludieke wijze samengevat en afgesloten door schrijver, dichter en cabaretier Frank van Pamelen. Hij vertelt onder andere hoe de drie finalisten voor de BouwKennis Marketing Jaarprijs bedrijven zijn die niet alleen kansen zien maar ze ook grijpen. Dat lijkt makkelijker dan het is, aldus Van Pamelen, want wat voor de één een kans is, kan voor de ander een bedreiging zijn.

Met diverse spitsvondige gedichten herhaalt hij op komische wijze hoe de markt de bedreigingen die door de andere sprekers genoemd zijn om kan zetten in kansen. Hij pakt hierbij onder andere de scheve man/vrouwverhouding en het gebruik van allerlei vage communicatietermen aan. Op het gebied van e-commerce geeft hij de aanwezigen de tip mee dat ze goed moeten kijken naar de gebruikersbehoefte en hier gerichter mee moeten omgaan. “Zorg dat je als organisatie niet de slag mist én de mogelijkheid om voordeel op te bouwen verliest”, aldus Van Pamelen.

Hij sluit zijn optreden af met de opmerking dat hij veel positivisme ziet voor zich in de zaal. Nu is het alleen de zaak om de juiste kansen te herkennen en te benutten. BouwKennis kijkt terug op een geslaagd evenement en bedankt alle aanwezigen voor hun input en interactie.

Duurzaam Gebouwd was natuurlijk ook aanwezig. Kijk op www.detoekomstvandebouw.nl voor alle foto's die gemaakt zijn tijdens deze dag. Mede mogelijk gemaakt door Duurzaam Gebouwd.

Tekst: BouwKennis

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225
Commitment voor bouwaanpak binnen 1,7 graden Celsius

Commitment voor bouwaanpak binnen 1,7 graden ...

Een groep grote beleggers en woningcorporaties committeren zich collectief aan een bouwaanpak om binnen 1,7 graden Celsius budget te bouwen. Waar anderhalve graad ...

Lees verder

c21 c225
Robert Koolen in de race voor MVO Manager van het Jaar 2025

Robert Koolen in de race voor MVO Manager van ...

Robert Koolen is een van de drie finalisten voor de MVO Manager van het Jaar 2025-verkiezing. Hij zit in de race samen met Christian de Jong (Director Sustainability ...

Lees verder

c21 c225 c260
15 biobased flexwoningen die meer zijn dan tijdelijk

15 biobased flexwoningen die meer zijn dan tijdelijk

In Nijverdal, gemeente Hellendoorn, staat sinds kort een appartementencomplex van vijftien biobased flexwoningen. Bestemd voor starters, statushouders en spoedzoekers, ...

Lees verder

c21 c225
Toekomstbestendig omgaan met natuurlijke hulpbronnen

Toekomstbestendig omgaan met natuurlijke hulpbronnen

De winning van tropisch hout kan grote ecologische en sociale gevolgen hebben, zoals ontbossing, verlies van biodiversiteit en aantasting van leefgemeenschappen. ...

Lees verder

c21 c41 c225
Wie is jouw favoriet voor de ABN AMRO Duurzame 50 van 2025?

Wie is jouw favoriet voor de ABN AMRO Duurzame ...

Wie wordt de winnaar van de 13e editie van de ABN AMRO Duurzame 50? De zoektocht is opnieuw begonnen: wie maakt er volgens jou de meeste impact bij de verduurzaming ...

Lees verder

c21 c41 c225
VKG Architectuurprijs 2025: de genomineerden zijn bekend

VKG Architectuurprijs 2025: de genomineerden ...

De 14e editie van de VKG Architectuurprijs zet innovatieve en duurzame toepassingen van kunststof kozijnen in de schijnwerpers. De vakjury heeft uit de vele inzendingen ...

Lees verder

c21 c225
Betaalbaar wonen: de 'vijf i' benadering

Betaalbaar wonen: de 'vijf i' benadering

Toekomstbestendige gebouwen passen in een duurzame maatschappij zonder sociale ontwrichting, te beginnen op de woningmarkt. Maar dan moet wonen wel betaalbaar worden. ...

Lees verder

c21 c225 c261 c265
Vier bewezen strategieën voor koolstofarme gebouwen

Vier bewezen strategieën voor koolstofarme ...

Waarom is het belangrijk om gebouwen koolstofvrij te maken? De overgang naar energie-efficiënt en duurzaam gebouwbeheer is essentieel voor het behalen van ...

Lees verder

c21 c40 c225
Whitepaper: maak vastgoed slim, adaptief en toekomstbestendig

Whitepaper: maak vastgoed slim, adaptief en ...

De verduurzaming van vastgoed vraagt om gebouwen die niet alleen energiezuinig zijn in ontwerp, maar ook in de praktijk optimaal functioneren. In de exploitatiefase, ...

Lees verder

c21 c185 c225
Bereken financiële restwaarde in projecten

Bereken financiële restwaarde in projecten

De innovatie Revalto is live, een manier om financiële restwaarde in projecten te berekenen. De tool van Arcadis en Alba Concepts geeft je de mogelijkheid ...

Lees verder

c21 c41 c225
<span data-teams='true'>Nomineer voor de allereerste CBRE Sustainability Award 2025</span>

Nomineer voor de allereerste CBRE Sustainability ...

De CBRE Sustainability Award is de prijs voor de meest inspirerende duurzame gebouwen en projecten. Of het nu gaat om een innovatieve oplossing, een geslaagde samenwerking ...

Lees verder

c21 c225 c243 c265
De kansen van een EED-audit: besparingen en toekomstbestendigheid

De kansen van een EED-audit: besparingen en ...

Elke vier jaar is het zover: grote organisaties moeten volgens de Europese Energie-Efficiëntie Richtlijn (EED) een energie-audit uitvoeren. Maar wat als dit ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up