2 miljoen euro subsidie voor TU Delft

2 miljoen euro subsidie voor TU Delft

De TU Delft krijgt €1.950.000 van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap voor een nieuw onderwijsprogramma voor excellente Bachelor studenten, Challent genaamd.

De subsidie is toegekend in het kader van het Sirius programma van het ministerie, om excellentie in het Hoger Onderwijs te bevorderen. Challent past bij de internationale ambities van de TU Delft: de universiteit verwacht aantrekkelijker te worden voor topstudenten en -wetenschappers.

Studenten
Verwacht wordt dat 5 tot 7% van de bachelorstudenten van de TU Delft aan Challent zullen gaan deelnemen. Studenten hebben zelf in grote mate meegewerkt aan de ontwikkeling ervan. Daarbij gaven ze aan dat ze graag met elkaar en met excellente wetenschappers willen samenwerken, over de grenzen van opleidingen heen. Ook hechten ze belang aan een internationale component en een link met het bedrijfsleven. Sommige studenten willen zich juist extra verdiepen in het onderzoek.

Community
Het Challent programma bestaat uit een deel bij de eigen opleiding van de student en een algemeen deel. Het algemene deel is gericht op academische vorming, verbreding, persoonlijkheidsontwikkeling, leiderschap en ondernemerschap.

De vorming van een Community van excellente studenten en hun begeleiders is hierbij een belangrijk aspect. De excellente studenten uit alle opleidingen komen samen om te werken aan bijvoorbeeld multidisciplinair onderzoek in samenwerking met publieke en private partijen, opdrachten van het TU-brede platform Duurzame Ontwikkeling of projecten die ze zelf opzetten.

De studenten bouwen zo een netwerk van andere topstudenten, wetenschappers en aansprekende personen uit het bedrijfsleven. Daarnaast krijgen de studenten een programma aangeboden waarbij ze zich bijvoorbeeld verdiepen in de rol van technologie in de samenleving.

De invulling van Challent per opleiding kan variëren, waarbij nauw wordt aangesloten bij de voorkeuren van de studenten.

Motivatie
Het Challent programma komt bovenop het normale studieprogramma. Deelnemers zullen er dus vaak ’s avonds en in het weekend tijd in investeren. Volgens de studenten die betrokken zijn bij het ontwikkelen van Challent is dat geen probleem. De deelnemers worden uitgenodigd op basis van hun studieresultaten en –voortgang en motivatie.

Op dit moment loopt een pilot bij de opleidingen Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek. De komende jaren zullen de andere opleidingen ook een programma starten.

Bron: TU Delft

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225
<span lang='NL'>Van mooie woorden naar meetbare impact</span>

Van mooie woorden naar meetbare impact

In aanloop naar de Klimaattop Gebouwde Omgeving op 5 en 6 november organiseerde Duurzaam Gebouwd de eerste Innovatiebijeenkomst Circulair Bouwen. 

Lees verder

c21 c225 c243 c301
Whitepaper laat kansen netcongestie zien

Whitepaper laat kansen netcongestie zien

Uitbreiden, verduurzamen of misschien denk je zelfs aan nieuwbouw. Je organisatie moet blijven draaien, inspelen op ontwikkelingen én voldoen ...

Lees verder

c21 c225 c243 c265
Woningcorporatie verduurzaamt bijna 3.500 woningen

Woningcorporatie verduurzaamt bijna 3.500 woningen

In samenwerking met vier bouwpartners heeft Lefier de afgelopen jaren 3.442 sociale huurwoningen grondig verduurzaamd. Huurders profiteren hierdoor van een lagere ...

Lees verder

c21 c225 c302
VSME vormt praktisch startpunt voor duurzaamheidsrapportage

VSME vormt praktisch startpunt voor duurzaamheidsrapportage

Met de komst van de EU Omnibus zijn de verwachtingen rondom duurzaamheidsrapportage ingrijpend veranderd. Waar het veld eerst gedomineerd werd door vrijwillige ...

Lees verder

c21 c225 c243 c301
Handelingsperspectief en inspiratie in e-zine Netcongestie

Handelingsperspectief en inspiratie in e-zine ...

Netcongestie wordt vaak in één adem genoemd met allerlei uitdagingen. We sluiten onze ogen niet voor de complexiteit voor de opgave, maar geven in ...

Lees verder

c21 c225 c260
Bevrijd de bouw van zichzelf 

Bevrijd de bouw van zichzelf 

In de discussies over versnelling en verduurzaming van de bouw komt zelden één ongemakkelijke waarheid op tafel: dat onze bouwregelgeving in essentie ...

Lees verder

c21 c225 c237 c265
Interview Diederik Samsom: deel 2

Interview Diederik Samsom: deel 2

Volgens Diederik Samsom moet het gesprek over duurzaamheid plaatsvinden aan de keukentafel, door gezinnen. "We moeten stimuleren om duurzamer gedrag te vertonen." ...

Lees verder

c21 c40 c225 c260
De stand van zaken van biobased bouwen in Nederland

De stand van zaken van biobased bouwen in Nederland

Niemand twijfelt aan de opmars van biobased bouwen. Het gonst in de markt over innovatieve ketens tussen bouwers en boeren, die materialen als vlas, hennep en miscanthus ...

Lees verder

c21 c143 c225
“Modernisering onderwijsvastgoed moet radicaal anders”

“Modernisering onderwijsvastgoed moet ...

“De nood tot vernieuwing van onderwijshuisvesting is hoog”, valt te lezen in een opiniestuk van Jan Joost Flim, directeur huisvestingsadviseur Draaijer. ...

Lees verder

c21 c225
Meebouwen aan klimaattechnologie van morgen

Meebouwen aan klimaattechnologie van morgen

Techstartups worden gevraagd zich te melden voor de Ruud van Berkel Award 2025. De jaarlijkse prijs is bedoeld voor jonge ondernemers, ontwerpers en innovators ...

Lees verder

c21 c225 c263
Vernieuwend traject: DOE Dag Praktijkonderwijs

Vernieuwend traject: DOE Dag Praktijkonderwijs

In samenwerking met het Aanvalsplan Arbeidsmarkttekorten Bouw, Energie en Techniek (BET) is door Binnenklimaat Nederland vanuit het Vakcentrum Binnenklimaattechniek ...

Lees verder

c21 c143 c185 c225 c300
Restwaardemethodiek voor circulaire schoolgebouwen

Restwaardemethodiek voor circulaire schoolgebouwen

Om duurzame en circulaire scholen werkelijkheid te maken, werd een nieuwe generieke landelijke standaard geïntroduceerd. De ontwikkeling was in handen van ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up