Elektrostatisch veld vermindert fijn stof

Elektrostatisch veld vermindert fijn stof

Een elektrostatisch veld moet de komende maanden de hoeveelheid fijn stof in de Thomassentunnel op de A15 verminderen. Rijkswaterstaat, TU Delft en bouwbedrijf BAM beginnen met de proef in de hoop de luchtkwaliteit te verbeteren.

De TU Delft verricht samen met bouwbedrijf BAM en het Innovatieprogramma Luchtkwaliteit de starthandeling een praktijkproef waarbij het effect van een elektrostatisch veld op de luchtkwaliteit in de Thomassentunnel (A15) wordt bepaald. Uit de praktijkproef moet blijken hoeveel fijnstof met dit elektrostatisch concept uit de lucht wordt gehaald.

Actieve en passieve rekken
Het elektrostatisch concept in de Thomassentunnel bestaat uit 2 x 24 aluminium rekken die aan de tunnelwand zijn bevestigd. De zogenoemde actieve rekken aan de linkerzijde van de tunnelbuis vormen de kern van het systeem. Ze zijn uitgevoerd met een hoogspanningsvoeding en twee nauwelijks zichtbare metalen draden waarop spanning staat.

Aan de rechterzijde zijn de zogenoemde passieve rekken gemonteerd waarin metaalgaas is gespannen. De draden van de actieve rekken geven de deeltjes fijnstof elektrostatische, positieve, lading. De opgeladen deeltjes fijnstof worden aangetrokken door de passieve rekken waaraan zij zich vasthechten.

Tunnel
Er is gekozen voor het uitvoeren van het onderzoek in een tunnel omdat dit nauwkeurig meten mogelijk maakt met beperking van invloeden van buitenaf. Daarnaast heeft de Thomassentunnel voldoende ruimte om de meetapparatuur veilig en zonder hinder voor het verkeer te plaatsen.

Voor het meten van fijnstof is op drie posities in de tunnel meetapparatuur opgesteld: aan het begin, het midden en aan het eind van de tunnel. De praktijkproef in de Thomassentunnel vindt plaats tot en met de eerste week van september 2009. De resultaten van het onderzoek zijn naar verwachting in november 2009 bekend.

Publiekprivate samenwerking
Het aanbrengen van een elektrostatisch veld, ook wel elektrostatisch concept genoemd, is een uitvinding van TU Delft. BAM en TU Delft werken samen aan de praktische toepassing van deze techniek.

Het Innovatieprogramma Luchtkwaliteit, dat uitgevoerd wordt door Rijkswaterstaat, zoekt in opdracht van de ministeries van Verkeer en Waterstaat en VROM naar maatregelen die de luchtkwaliteit langs snelwegen (lokaal) verbeteren.

Bron: TU Delft

Gerelateerde artikelen, events & downloads

c21 c225
Robert Koolen in de race voor MVO Manager van het Jaar 2025

Robert Koolen in de race voor MVO Manager van ...

Robert Koolen is een van de drie finalisten voor de MVO Manager van het Jaar 2025-verkiezing. Hij zit in de race samen met Christian de Jong (Director Sustainability ...

Lees verder

c21 c225 c260
15 biobased flexwoningen die meer zijn dan tijdelijk

15 biobased flexwoningen die meer zijn dan tijdelijk

In Nijverdal, gemeente Hellendoorn, staat sinds kort een appartementencomplex van vijftien biobased flexwoningen. Bestemd voor starters, statushouders en spoedzoekers, ...

Lees verder

c21 c41 c225
Wie is jouw favoriet voor de ABN AMRO Duurzame 50 van 2025?

Wie is jouw favoriet voor de ABN AMRO Duurzame ...

Wie wordt de winnaar van de 13e editie van de ABN AMRO Duurzame 50? De zoektocht is opnieuw begonnen: wie maakt er volgens jou de meeste impact bij de verduurzaming ...

Lees verder

c21 c41 c225
VKG Architectuurprijs 2025: de genomineerden zijn bekend

VKG Architectuurprijs 2025: de genomineerden ...

De 14e editie van de VKG Architectuurprijs zet innovatieve en duurzame toepassingen van kunststof kozijnen in de schijnwerpers. De vakjury heeft uit de vele inzendingen ...

Lees verder

c21 c225
Betaalbaar wonen: de 'vijf i' benadering

Betaalbaar wonen: de 'vijf i' benadering

Toekomstbestendige gebouwen passen in een duurzame maatschappij zonder sociale ontwrichting, te beginnen op de woningmarkt. Maar dan moet wonen wel betaalbaar worden. ...

Lees verder

c21 c225 c261 c265
Vier bewezen strategieën voor koolstofarme gebouwen

Vier bewezen strategieën voor koolstofarme ...

Waarom is het belangrijk om gebouwen koolstofvrij te maken? De overgang naar energie-efficiënt en duurzaam gebouwbeheer is essentieel voor het behalen van ...

Lees verder

c21 c40 c225
Whitepaper: maak vastgoed slim, adaptief en toekomstbestendig

Whitepaper: maak vastgoed slim, adaptief en ...

De verduurzaming van vastgoed vraagt om gebouwen die niet alleen energiezuinig zijn in ontwerp, maar ook in de praktijk optimaal functioneren. In de exploitatiefase, ...

Lees verder

c21 c185 c225
Bereken financiële restwaarde in projecten

Bereken financiële restwaarde in projecten

De innovatie Revalto is live, een manier om financiële restwaarde in projecten te berekenen. De tool van Arcadis en Alba Concepts geeft je de mogelijkheid ...

Lees verder

c21 c41 c225
<span data-teams='true'>Nomineer voor de allereerste CBRE Sustainability Award 2025</span>

Nomineer voor de allereerste CBRE Sustainability ...

De CBRE Sustainability Award is de prijs voor de meest inspirerende duurzame gebouwen en projecten. Of het nu gaat om een innovatieve oplossing, een geslaagde samenwerking ...

Lees verder

c21 c225 c243 c265
De kansen van een EED-audit: besparingen en toekomstbestendigheid

De kansen van een EED-audit: besparingen en ...

Elke vier jaar is het zover: grote organisaties moeten volgens de Europese Energie-Efficiëntie Richtlijn (EED) een energie-audit uitvoeren. Maar wat als dit ...

Lees verder

c21 c225
Drie krachtige stemmen verbinden je met het hart van de Klimaattop GO 

Drie krachtige stemmen verbinden je met het ...

We zijn trots om de dagvoorzitters voor de Klimaattop Gebouwde Omgeving 2025 bekend te maken: Inge Diepman, Suze Gehem en Harm Edens. Drie verschillende perspectieven, ...

Lees verder

c21 c225
Whitepaper: GACS als verplichting of kans?

Whitepaper: GACS als verplichting of kans?

Vanaf 1 januari 2026 moet elk gebouw dat een verwarmings- of aircosysteem heeft met een nominaal vermogen van 290 kW of meer, over een gebouwautomatiserings- en ...

Lees verder

Reactie plaatsen

keyboard_arrow_up