Koninklijke Van Wijhe Verf
Bedrijfsprofiel

Koninklijke Van Wijhe Verf is een familiebedrijf dat bestaat sinds 1916. Het Zwolse bedrijf telt circa 240 medewerkers en kreeg in 2016 als eerste chemische bedrijf ter wereld het B Corp certificaat. Onder de paraplu van Van Wijhe vallen diverse gerenommeerde merken zoals; Wijzonol, Ralston Colour & Coatings, SolidLux en Rebel Paints.
Visie
Marlies van Wijhe, CEO en de vierde generatie die het familiebedrijf leidt, heeft een duidelijke visie: duurzaamheid en innovatie staan centraal. “Geen moderne, duurzame toekomst zonder een gezonde dosis innovatie”. De Sustainable Development Goals (SDGs) vormen een leidraad binnen het bedrijf. We kijken verder dan alleen het beschermen en verfraaien van vastgoed. Dankzij de strenge monitoring van dit certificaat blijft er voortdurend focus op duurzaamheid en wordt het bedrijf dagelijks uitgedaagd om zichzelf te verbeteren. Hoewel de verduurzaming van de verfindustrie langzaam verloopt, streeft Van Wijhe ernaar om een koploper te zijn in deze transitie.
Strategie
Nederland heeft de ambitie om in 2050 klimaatneutraal te zijn. Wij vinden het belangrijk om onszelf continu uit te dagen om betere en duurzamere oplossingen te bedenken.
Wij streven ernaar zoveel mogelijk hernieuwbare grondstoffen te gebruiken voor zijn producten en is voortdurend op zoek naar biologische en biogene alternatieven voor grondstoffen.
De duurzame strategie binnen ons bedrijf reikt verder dan alleen onze eigen bedrijfsvoering. Biodiversiteit is een belangrijk speerpunt en met de stichting Future for Nature, ondersteunen we jonge natuurbeschermers wereldwijd bij het beschermen van dieren en planten. Daarnaast hebben we een samenwerking met Nationaal Park de Hoge Veluwe. Naast het aanplanten van bos zijn we inmiddels ook betrokken bij een internationaal onderzoek naar gezonde bodems wat essentieel is voor het herstel van bossen wereldwijd.
Uitvoering
De grootste klimaatwinst is te behalen door fossiele grondstoffen voor verf te vervangen door hernieuwbare alternatieven. Hierin zijn belangrijke stappen gezet. Een mooi voorbeeld is de ontwikkeling van een muurverf die voor 60% uit duurzame materialen bestaat, zonder in te leveren op kwaliteit en kleur.
Samen met Dijkstra Plastics en Veolia Polymers hebben we nieuwe verfemmers ontwikkeld van 100% PCR (Post Consumer Recyclaat). Daarmee zijn we de eerste op de markt met een verantwoord alternatief voor de traditionele witte verfemmers.
Onder de naam Flower Power is een muurverf ontwikkeld die 99% fossielvrij is en geen microplastics bevat. Voor de kleur is gebruikgemaakt van natuurlijke kleursystemen, als alternatief voor synthetische pigmenten. Daarnaast is de hoog biobased buitenlak BIOmotion70 als Concept Paint gelanceerd en getest. Deze transitie vraagt om vroege samenwerking en kennisdeling binnen de hele keten. Alleen zo kunnen we gezamenlijk innovatieve oplossingen realiseren.
Verder lezen